InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Is het slim om uw huis te verhuren?

Is het slim om uw huis te verhuren?

Is het slim om uw huis te verhuren? Al een huis gekocht en de oude woning nog niet verkocht? De woning die in de verkoop staat verhuren lijkt een aantrekkelijke optie, maar heeft zeker ook een aantal nadelen. Tot de sterke daling van de huizenprijzen werd vaak eerst een huis verkocht en vervolgens werd de oude woning in de verkoop gezet. In een gezonde huizenmarkt zal dit niet voor problemen zorgen, maar zodra de huizenprijzen gaan dalen ontstaat er een groot probleem. Het huis zal langer in de verkoop staan (langer dubbele maandlasten) en zal bij verkoop minder opleveren. Het te verkopen huis verhuren kan de dubbele woonlasten tijdelijk opvangen. Verhuren is vaak een noodsprong van eigenaren van twee woonhuizen. Als de dubbele maandlasten niet meer op te brengen zijn, moet er gezocht worden naar een oplossing.

Is het toegestaan om een huis te verhuren?

Nee, u bent verplicht om eerst goedkeuring te krijgen van de bank waar de hypotheek loopt. Dit is vastgelegd in de algemene hypotheekvoorwaarden. De bank zal over het algemeen alleen toestemming verlenen als de verhuur plaats gaat vinden op basis van de Leegstandswet. Hypotheekbanken zijn niet gelukkig met verhuur. Maar ze geven toestemming om te voorkomen dat er financiële problemen ontstaan, waardoor de hypotheeklasten niet meer op te brengen zijn.

Wat houdt de Leegstandswet in?

Bij verhuur van een huis heeft de huurder huurbescherming. Hierdoor kan de huurder er niet eenvoudig uitgezet worden als de verhuurperiode is verstrekken. De Leegstandswet regelt dat er wettelijke gronden zijn om de huurder uit de woning te zetten. Er zijn wel voorwaarden verbonden aan het inroepen van deze wet.

Een beroep doen op de Leegstandswet

Hiervoor moet u een vergunning hebben die u aan kunt vragen bij uw gemeente. Als de vergunning wordt verstrekt geldt deze voor een periode van vijf jaar. Een voorwaarde is dat het huis bij het aanvragen leeg staat en te koop staat. Na deze periode kan de vergunning opnieuw worden aangevraagd. Eenvoudig verlengen kan niet.

Huurovereenkomst maken kunt u beter uitbesteden

U kunt zelf een huurovereenkomst maken, maar er zijn wel een aantal verplichte onderdelen die in het contract moeten staan. Uit de tekst van de overeenkomst moet duidelijk blijken dat het gaat om een tijdelijke periode onder de Leegstandswet. Ook moet worden opgenomen dat hier een vergunning voor is verleend. U moet ook vermelden voor welke periode deze verstrekt is. De looptijd van de huurovereenkomst moet minimaal zes maanden zijn. Er moet goed op gelet worden dat alle verplichte onderdelen in het contract zijn opgenomen. Als niet voldaan wordt aan de verplichtingen, geldt de huurbescherming voor de huurder alsnog. U doet er verstandig aan om een deskundige in te schakelen voor het opstellen van het contract.

Wat te doen bij het aflopen van de huurovereenkomst?

In de overeenkomst staat een einddatum opgenomen. De vergunning moet in ieder geval betrekking hebben op deze periode. Bij het bereiken van de einddatum van de huurovereenkomst is het noodzakelijk om als verhuurder de huur expliciet op te zeggen. In het geval de huurder weigert om te vertrekken, moet u ontruiming van het huis aanzeggen. Pas na deze toezegging kan er geen beroep worden gedaan op de huurbescherming. Let goed op de genoemde data en de voorwaarden in het contract. Als verhuurder moet u het geheel goed in de gaten houden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eigen Huis magazine - Jaargang 40 - februari 2014

Reageer op het artikel "Is het slim om uw huis te verhuren?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-02-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!