InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Tips voor je eerste koophuis

Tips voor je eerste koophuis

Tips voor je eerste koophuis Je eerste huis kopen is altijd spannend! Je weet nog niet goed wat er allemaal geregeld moet worden, en in welke volgorde dat dan moet gebeuren. Hypotheek, zoeken, bieden, taxatie, notaris, zomaar een paar begrippen die ineens heel belangrijk worden bij het kopen van een huis. Hieronder een overzicht, voor het kopen van je eerste huis.

Bereken wat je kan lenen voor je hypotheek

Als eerste is het belangrijk om erachter te komen wat je eigenlijk kunt lenen voor een huis. Banken berekenen dit aan de hand van je bruto jaarsalaris. Gemiddeld mag je ongeveer 4 tot 4,5 keer je jaarsalaris lenen voor een huis. Vakantiegeld en eindejaarsuitkering mag je hier ook bij optellen. Als je met z'n tweeën een huis wil kopen, worden beide jaarsalarissen opgeteld.
Werk je op oproepbasis of als zelfstandig ondernemer dan wordt je gemiddelde inkomen van het afgelopen jaar gebruikt. Op internet zijn sites te vinden om dit te berekenen, maar ze niet niet allemaal even betrouwbaar. Verstandiger is het om een afspraak te maken met een hypotheek adviseur. De adviseur kan je op basis van je inkomen vertellen wat je kunt lenen. In veel gemeentes kun je gebruik maken van een starterslening. Dan betaal je over max. 20% van je lening geen rente, dit wordt aangeboden door de gemeentes.

Zoek huizen

Als je weet wat je zou kunnen lenen kun je op zoek gaan naar een geschikt huis! Je kan heel goed zelf zoeken op sites zoals funda en jaap.nl. Bedenk eerst wat je wil, en kijk dan of dat kan binnen je budget. De prijzen die je ziet zijn bijna altijd vraagprijzen, waar je ook onder kunt bieden. Je kunt er ook voor kiezen om een makelaar voor je te laten zoeken. Houd er dan rekening mee dat een makelaar tussen de 1,5% tot 2% van je huisprijs kost.

Woning bezichtigen

Heb je een mooie woning gevonden, dan wordt het tijd om die te gaan bezichtigen! Een huis bezichtigen gaat altijd op afspraak, behalve als het open huis is, dan kun je gewoon langsgaan. Let goed op scheuren, vochtplekken enz., vraag de makelaar naar de oorzaak. Let ook op achterstallig onderhoud aan het huis of evt. de tuin. Zorg dat je een goed beeld hebt van de woning. Bekijk alle ruimtes in de woning en stel veel vragen aan de makelaar over eigenlijk alles wat je ziet. Vraag ook naar de isolatie van de woning. Als je het huis interessant vindt, is het aan te raden om nog een keer te gaan kijken bij de woning. Neem iemand mee die er verstand van heeft om je te helpen. Laat je niet in de war brengen door mooie praatje van de makelaar.

Taxatie

Als je enthousiast bent over het huis, en je bent er al zo goed als zeker van dat je het zou willen kopen, kan het verstandig zijn om het huis te laten taxeren. Klopt de prijs die gevraagd word wel? Dit kun je later ook gebruiken bij de onderhandelingen, als er te veel gevraagd zou worden. Een taxatie kost rond de 200 tot 300 euro.

Bouwkundige keuring

Net als een taxatie, kun je het beste voor je het huis koopt een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Dan weet je precies hoe het ervoor staat met het huis. Ook dit kun je later inbrengen tijdens de onderhandelingen. Als er dingen niet goed zijn aan het huis, kun je dat als argument aanvoeren voor een lagere prijs. Een bouwkundige keuring kost ook rond de 200 tot 300 euro.

Hypotheek kiezen

Weet je zeker dat dit huis het moet worden? Dan wordt het tijd om de laatste dingen voor je hypotheek te regelen! Dit kun je zelf uitzoeken, of een adviseur inschakelen. Je moet als eerste kiezen bij welke bank je je hypotheek wilt afsluiten. Kijk naar rentes en betrouwbaarheid. Ook moet je kiezen welke vorm hypotheek je wilt. Als starter kun je alleen kiezen tussen een liniaire en een annuïtaire hypotheek. Ook moet je kiezen welke looptijd je wilt. Je kunt bijv. kiezen uit 10, 20 of 30 jaar.

Bieden

Als je dat allemaal geregeld hebt, kun je starten met bieden. Je kunt er voor kiezen om één bod uit te brengen, een eindbod. Hierbij hoeft de makelaar alleen maar te reageren als de eigenaar akkoord is. Je kunt er ook voor kiezen om te onderhandelen over de prijs van de woning. Dan begin je met een eerste bod, dit kan telefonisch, per mail, of via het kantoor van de makelaar. Dan kan de eigenaar daar weer op reageren, dan jij weer. Net zolang tot jullie het eens zijn over de prijs. Bedenk hierbij goed tot welke prijs je maximaal wilt gaan. Bedenk ook dat je hypotheek zo'n 10% hoger ligt dan de koopsom van de woning. Die 10% zijn de kosten koper, dat is onder andere belasting, en kosten voor de bank.

Voorlopig koopcontract tekenen

Zijn jullie het eens geworden over de prijs? Gefeliciteerd! Je kunt het voorlopig koopcontract ondertekenen. In dit contract staan nog ontbindende voorwaarden, maar denk niet dat je het makkelijk kan ontbinden! Koper en verkoper ondertekenen beide het contract, met daarin een aantal pagina's met afspraken. Er staat ook in wanneer je hypotheek geregeld moet zijn. Na het tekenen ervan heb je nog 3 dagen bedenktijd, waarin je nog zonder reden van de koop kan afzien.

Regel de hypotheek

Dan de laatste dingetjes regelen voor je hypotheek. Dit is als het goed is al grotendeels geregeld. Het enige wat je nu nog moet doen, is zo snel mogelijk alles inleveren bij de bank, en de bank moet dan goedkeuring geven. De bank wil vaak ook een taxatie en een bouwkundig rapport hebben.

Notaris

Als laatste wordt de koopakte naar de notaris opgestuurd. De notaris gaat nu een leveringsakte opstellen. Als koper en verkoper deze hebben ondertekend, ben je officieel eigenaar van het huis. Ook onderteken je daar een hypotheekakte. Dit zijn de afspraken tussen jou en de bank.

Lees verder

© 2013 - 2019 Me89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen op een huizenveilingHuis kopen op een huizenveilingEen huis dat gedwongen verkocht gaat worden, zal minder opleveren dan bij een reguliere verkoop het geval is. Een huis k…
Extra geld lenen door WOZ-kredietExtra geld lenen door WOZ-kredietOverwaarde op uw woning in 2019? Dan kunt u slim en eenvoudig extra geld lenen met een WOZ-krediet, dat is ook nog eens…
Hypotheek: kun je de volledige koopsom van je huis lenen?Hypotheek: kun je de volledige koopsom van je huis lenen?Weinig mensen zijn rijk genoeg om hun woning cash te betalen. De meeste mensen gaan een hypotheek aan om een huis te kop…
Bronnen en referenties
  • http://www.eerste-koophuis.nl/

Reageer op het artikel "Tips voor je eerste koophuis"

Infoteur: Me89
Gepubliceerd: 05-07-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!