InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Hoe zit het nu met de spaarlamp?

Hoe zit het nu met de spaarlamp?

Hoe zit het nu met de spaarlamp? Ondertussen is de gloeilamp bijna zo goed als verdwenen. In sommige huiskamers zijn ze nog terug te vinden maar ondertussen zijn we al lang overgeschakeld een energiezuinig alternatief, de spaarlamp. Hier hebben fluocompactlampen en halogeenlampen hun intrede gemaakt.

Soorten spaarlampen

Ondertussen kunnen deze energie zuinige alternatieven onderverdeeld worden in verschillende klassen: de fluocompactlampen met een gemiddelde lichtopbrengst, de halogeenlampen met een iets lagere lichtopbrengst en diegene met een gemiddelde lichtopbrengst. We vernoemen voor elke klasse enkele merken. Toch merken we op dat de fluocompactlampen de overhand beginnen te nemen.

De fluocompactlampen met gemiddelde lichtopbrengst (tot 1000 lumen)

  • Philips
  • Ikea
  • Sylvania
  • Memostar
  • Osram
  • Megaman
  • Paulmann
  • Sencys
  • Prolight

Halogeenlampen met lage lichtopbrengst (tot 500 lumen)

  • Philips
  • Osram
  • Hema
  • Sylvania
  • Prolight
  • Toplux

Halogeenlampen met gemiddelde energieopbrengst (tot 1000 lumen)

  • Philips
  • Sylvania
  • Prolight
  • Hema
  • Osram

Wanneer we spreken over lampen, zijn er een aantal punten waar men moet op letten namelijk de prijs natuurlijk, de lichtopbrengst, de ontstekingssnelheid, de kleurweergave, prestatie van de lamp bij een lage temperaturen, de mogelijke vorm van de lamp en de hoeveelheid informatie die wordt vrijgegeven aan de klant.
Indien we spreken over de lichtopbrengst van een lamp, dan kunnen we besluiten dat een goede halogeenlamp na 2000 uur nog altijd 80% van het oorspronkelijk rendement heeft. Een goede fluocompactlamp heeft na 3000 uur nog 90% van het oorspronkelijk rendement over.
Verder is het ook mogelijk dat de lichtopbrengst daalt wanneer lampen in koude omgevingen gebruikt worden of dat de opstartsnelheid in deze koude omgeving vertraagd met een aantal seconden. Dit verschilt eveneens van merk tot merk.
Daarnaast is het belangrijk dat de fabrikant duidelijk aangeeft hoe u de lamp dient te gebruiken, of het met restafval mag meegegeven worden samen met de vermelding van de veiligheid enz..

De levensduur

Ondertussen weet iedereen dat een spaarlamp langer meegaat dan een gloeilamp maar is dat ook echt zo. Spijtig genoeg ben ik al vele malen geconfronteerd geweest met het feit dat wel één van de net aangekochte spaarlampen het na een maand begeeft. Nochtans een gloeilamp gaat ongeveer een 800 uur mee terwijl een fluocompactlamp (FCL) 5000 tot 15000 uren meegaat. In jaartallen is dat 5 tot 15 jaar. In ieder geval dat staat op de verpakking vermeld. Ook Test Aankoop heeft deze studie gemaakt en daar blijkt inderdaad dat de uren die op de verpakking vermeld worden u geen absolute garantie kunnen geven dat de lampen ook inderdaad zolang meegaan. Men moet het dus bezien als een loterij. Met wat geluk halen sommige lampen wel de verwachte levensduur, andere dan weer helemaal niet. In ieder geval, gemiddeld genomen gaan de lampen met een verwachte langere levensduur wel inderdaad ook langer mee.

De juiste lamp

Gezien een gemiddelde spaarlamp langere tijd nodig heeft om op volle kracht te kunnen werken, is het niet altijd aangeraden een spaarlamp te installeren op plaatsen waar u het licht maar kort aansteekt. Kies daarom voor deze plaats lampen die bestand zijn tegen veelvuldig aan- en uitschakelen. Zulke plaatsen zijn bijvoorbeeld de garage, toilet, zolder enz..

Spaarlampen is gelijk aan sparen?

Ook hier lijken de meeste spaarlampen te falen. In sommige gevallen is de lichtopbrengst te vergelijken met die van een gloeilamp waardoor de beloofde 50% energie besparing achteruit loopt naar ongeveer een 15%. Sommige doen het iets beter zoals de Philips EcoClassic 50 Dimmable lampen die hun belofte van 50% energiebesparen net met moeite niet halen.

Nadelen van FCL lampen

Het nadeel van de FCL lampen is waarschijnlijk de toch wel trage opstartsnelheid. Eveneens de component kwik maakt de lamp niet onmiddellijk milieuvriendelijk. Ook zijn ze minder geschikt op plaatsen waar licht regelmatig voor korte tijd wordt aangestoken. Daarvoor kan je beter een gewone halogeenlamp nemen. Gelukkig hebben ze wel een langere levensduur waardoor ze toch interessant blijven voor uw portemonnee.
Besparen op uw beugel is ook besparen op het milieu.

Met welke lamp de grootste besparing

De prijzen van lampen kunnen sterk verschillen van merk tot merk en van soort tot soort. Op korte termijn kan u opteren voor de goedkoopste verlichting maar op lange termijn spaart u ook op uw energiekost en kies je beter voor lampen met een lange levensduur en zo laag mogelijke wattage. Zo zijn de FLC lampen aanzienlijk duurder dan een gewone halogeenlamp maar hebben daartegenover wel een langere levensduur en kunnen ze je meer besparen op energie. Door een gloeilamp te vervangen door middel van een FLC lamp, kan je tot 8 euro per jaar besparen. Vervang je zon 10 lampen, dan heb je op het einde 80 euro per jaar uitgespaard.

De beste koop

Indien we kijken naar de halogeenlampen, dan scoren de Philips EcoClassic 50 Dimmable 20 W, de Osram Halogen Classic A ES 28 W en de Philips EcoClassic 30 42 W uit de test van Test Aankoop het beste op het vlak van prijs kwaliteit. Bij de Fluocompactlampen zijn dit de Prolight Energy Saver Classic 11 W en de Ikea Bulb GSU111 11W die het beste uit de test komen.
Gerelateerde artikelen
Besparen op elektriciteit door verlichtingBesparen op elektriciteit door verlichtingElektriciteit is duur, verlichting is nodig en geld is niet in overvloed. Mensen kampen met veel uitgaven tegelijk waard…
De spaarlamp: bespaar op je energieverbruikDe spaarlamp: bespaar op je energieverbruikVeel mensen staan negatief tegenover de spaarlamp, het zou ongezellig licht geven en duur in de aanschaf zijn. De spaarl…
Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?Als je in huis minder energie wil verbruiken, dan zijn spaarlampen een van de aangewezen middelen. Spaarlampen gaan lang…
Rendement gloeilamp, spaarlamp, ledlamp en tl-lampRendement gloeilamp, spaarlamp, ledlamp en tl-lampLampen geven licht, dat is een feit. Maar lampen stralen ook warmte uit. Dit voel je wanneer je de lamp aanraakt. Die wa…
Bronnen en referenties
  • WWW.test-aankoop.be

Reageer op het artikel "Hoe zit het nu met de spaarlamp?"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 07-04-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!