InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Glasweefselbehang verwerken - Advies, vraag en antwoord

Glasweefselbehang verwerken - Advies, vraag en antwoord

Glasweefselbehang verwerken - Advies, vraag en antwoord Glasweefselbehang of vliesbehang verwerken of plakken - Vraag en antwoord. De afgelopen jaren zijn er veel vragen gesteld over het verwerken en afwerken van glasweefselbehang of vliesbehang. De gegeven antwoorden wijken soms af van de werkwijze van de professionele behanger of schilder. Streven was vooral om de antwoorden en het advies zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de vraag/het probleem van de vraagsteller. Een selectie van de -verkorte- vragen en antwoorden over het verwerken van glasweefselbehang, vliesbehang, waarbij de kern van de vraag/de probleemstelling telkens is onderstreept.

Glasweefselbehang, vliesbehang - Advies,Vragen en Antwoorden

Glasweefselbehang is populair! Niet zo verwonderlijk want het is redelijk eenvoudig te verwerken, werkt scheur-overbruggend, is sterk en veilig, want: brandvertragend. Dat de afweging voor én het verwerken van glasweefselbehang of vliesbehang de nodige vragen op kan roepen geeft een selectie van de volgende vragen aan.
Aandachtspunt bij het verwerken van -met name- glasweefselbehang is dat je de lijm voldoende vol opbrengt, op een niet te veel zuigende ondergrond. Het behang moet vol in de lijm gewreven kunnen worden. Glasweefselbehang moet nadien altijd met een latex of muurverf worden afgewerkt, bij voorkeur twee maal. Ook hier is het voornaamste aandachtspunt dat er voldoende materiaal/verf wordt gebruikt en de verf gelijkmatig wordt opgezet en luchtig wordt doorgerold.

Vraag en antwoord bij problemen bij het behangen

De vragen en antwoorden zijn een (verkorte) selectie. De volledige vragen en antwoorden zijn op Discussie: Doe het zelf - Glasweefselbehang - Wandafwerking te lezen.

Er zit korrelstructuur op de muren. Kan ik hier glasweefsel overheen plakken?

Nee, een glasweefselbehang is wel scheur overbruggend, maar grove onregelmatigheden zul je eerst moeten egaliseren / stuken alvorens te kunnen behangen. De korrel of structuur zal zich anders altijd door het behang heen aftekenen.

Kan ik gewoon behang over glasweefselbehang plakken?

Dit is niet verstandig. Behangen kan je in principe altijd het beste doen op een kale, gladde, stofvrije ondergrond. Daarnaast heeft glasweefselbehang reliëf dat bij overplakken met een ander behang altijd zichtbaar zal blijven. Tevens werk je eventuele luchtblazen onder het oude behang niet weg.

Kan ik glasweefselbehang als achterwand bij het aanrecht gebruiken?
Op zich zou dit kunnen want glasweefselbehang is sterk, scheur overbruggend en brandvertragend. Het reinigen zal het lastigste zijn omdat het glasweefselbehang reliëf heeft. Wel het glasweefsel minimaal twee maal afwerken met een goede vinyllatex of acryllatex. Houd rekening met een grotere vuilaanhechting bij gebruik van latex in de keuken. Alternatief kan zijn om het glasweefselbehang af te werken met een ‘houtverf’ (synthetische verf). Hoe dan ook wel een beschermplaat op de wand plaatsen achter het kooktoestel om de achterwand te beschermen tegen schroeien.

Bij afstomen van het oude behang komt de gestukte kalklaag deels van de muur. Kan ik hier met glasweefsel overheen behangen?
Nee, alhoewel glasweefselbehang scheuren en kleine oneffenheden overbrugt, is een gladde ondergrond -net als bij ander behang- wel noodzakelijk voor een mooi en strak resultaat en een goede verlijming van het behang. De beschadigde plekken eerst repareren met een geschikte muurvuller / egalisatiemiddel.

We hebben glasweefselbehang geplakt, maar her en der lijkt de structuur anders en zijn er gaatjes zichtbaar. Is hier wat aan te doen?
Helaas is hier na droging niet zo veel meer aan te doen, anders dan met een injectiespuit wat lijm achter het behang te spuiten en het behang opnieuw aan te wrijven. Mogelijk is de voorbewerking onvoldoende geweest. De muren voorbewerken met voorstrijk / een gronderingsmiddel / verdunde latex muurverf om de zuiging op te heffen is altijd aan te raden. Vervolgens voldoende lijm gebruiken bij het aanbrengen van het glasweefsel in de nog natte lijmlaag. Bepaalde soorten glasweefsel hebben een open structuur (gaatjes) die als het ware gevuld moeten worden met lijm, zodat het behang zich goed vastzet / hecht. De eenvoudige soorten kan je beter nalijmen. Dit doe je ‘nat in nat’. Dit wil zeggen dat je op het behang nog een laag lijm rolt, vóórdat de onderlaag te zeer is aangedroogd. Bijvoorbeeld: twee á drie banen vooruit werken (afhankelijk van de snelheid van werken) en vervolgens die twee á drie banen afrollen met de lijm.

Wat is het verschil tussen glasweefsel en glasvliesbehang?
Bij glasvliesbehang bestaat de rug (drager) van het behang uit glasvlies. De toplaag kan bijvoorbeeld een vinylstructuur zijn. Door het glasvlies als drager van het behang, kan je met dit type behang ook volstaan met het insmeren van de muur met behangerslijm. Het behang heeft nagenoeg geen rek en krimp en is eenvoudig te verwerken. Bij glasvliesbehang zijn er veel meer mogelijkheden om te variëren met kleur en reliëf / patroon.
Een glasweefselbehang is een 'weefsel'. Het is geweven van dunne glasdraden, heeft een enigszins open structuur en zal altijd afgewerkt moeten worden met een geschikte muurverf.
Voor beide behangsoorten geldt dat ze scheur overbruggend zijn.

Kan ik in een nieuwbouwhuis direct op het kale beton glasweefselbehang plakken?
In principe kan dit goed, maar bewerk de muren dan wel -minimaal één dag voor je gaat behangen- eerst met een voorstrijk of verdunde behangerslijm voor om de zuiging van de muren op te heffen. Allereerst is het verstandig de muren met een brede schraper / plamuurmes langs te gaan om opliggend vuil / stuc te verwijderen, al dan niet met behulp van schuurpapier. Vul na het gruisvrij en stofvrij maken van de muren de grove onregelmatigheden en grotere (lucht) gaten in het beton met een geschikte muurvuller, welke je later nog licht schuurt vóórdat je gaat voorlijmen.

Ik wil het geschilderde plafond van de dakkapel op mijn zolder behangen met glasweefsel. Kan dit en moet ik de kieren eerst afwerken?
Je kan het plafond behangen. Realiseer je wel dat glasweefselbehang plusminus één meter breed is, zodat het raadzaam kan zijn dit met z’n tweeën te doen. Voor de zekerheid het plafond eerst reinigen bij latex of muurverf en reinigen en schuren bij een terpentine verdunbare verf met oog op de hechting. Het is verstandig de grotere kieren en naden (meer dan 0,5 cm) eerst te dichten met plamuur of muurvuller. Kleinere kieren zullen zich duidelijker aftekenen na het behangen en kan je afdichten met acrylaatkit.

Ik heb de banen behang te kort afgesneden. Kan ik deze nog gebruiken?

Ja dit kan door middel van dubbel doorsnijden. Je plaats een stuk nieuw behang onder de te korte baan en zorgt voor een overlapping van plusminus 10 centimeter. (let wel op een eventueel patroon)
Plaats een snijlineaal op plusminus 5 centimeter van de overlapping en snijd de beide lagen behang in één vloeiende beweging door met een scherp stanleymes . Sla het behang terug, verwijder de doorgesneden strook van plusminus 5 centimeter en wrijf het behang weer netjes tegen elkaar vast op de muur. Eventueel eerst weer wat lijm op de muur aanbrengen als de ondergrond of het behang te droog is geworden.

Kan ik ramen of glas met glasweefsel behangen?

Ja dit kan maar reinig het glas op voorhand goed en beplak het glas bij voorkeur aan beide kanten. Houd wel rekening met een langere droogtijd omdat de ondergrond (het glas) niet poreus is. Wacht dus langer met afschilderen dan bij muren het geval zou zijn.

Mijn nieuwe huis wordt behangklaar opgeleverd. Moet ik nog wat aan de muren doen voordat ik ga behangen?

Behangklaar zou in principe moeten betekenen dat je direct kan behangen. In de praktijk zal je eerst het opliggend vuil en gruis moeten verwijderen door middel van afschrapen of schuren voordat je kunt behangen. Daarnaast is het verstandig om de grove onregelmatigheden en luchtblazen eerst te vullen / egaliseren. De muur voorstrijken of voorlijmen om de zuiging op te heffen, kan nooit kwaad en is altijd aan te raden.

Is er kwaliteitsverschil in glasweefselbehang en latex?

Ja, net als bij vele andere producten is er kwaliteitsverschil. Bij glasweefsel ligt dit aan het gewicht / dikte per m2 en de dichtheid en nauwkeurigheid van het weefsel. Bij latex / muurverf -op termijn- vooral aan de dekking, pigmentering, kleurechtheid, vuilaanhechting en de mogelijkheid de latex te reinigen. Veelal is goedkoop toch duurkoop. Zie: Schilderen, muurverven kwaliteiten

Moet ik glasweefsel altijd twee keer schilderen?

Ja, voor een mooi, dekkend en strak resultaat wel. Het glasweefselbehang moet zich ook eerst verzadigen met de latex. Daarnaast is (minimaal) twee keer afwerken noodzakelijk voor de dekking en krijgt het geheel meer ‘body’.

Wat is mooier stucen of glasweefsel?

Mooi of niet mooi is natuurlijk altijd persoonlijk en een kwestie van smaak. Op langer termijn moet je bij gestukte muren denken aan egaliseren of stukadoren van de muren als je die glad zou willen hebben, en bij glasweefselbehang zal het de nodige moeite kosten om het behang af te stomen (het weefsel wordt week). Het aanbrengen van latex / muurverf op te muren vóórdat je gaat behangen kan het afstomen van het glasweefselbehang later wat vergemakkelijken.

Hoe krijg ik luchtblazen onder het glasweefselbehang onzichtbaar weg?

Kritisch beschouwd niet. Ze zullen hooguit minder opvallen als je ze kruislings insnijdt met een scherp stanleymes, opnieuw lijm aanbrengt, het behang rustig terugwrijft en opnieuw met een muurverf afwerkt.

Kan ik direct op een houten aftimmering behangen?

Nee, je loopt de kans dat de inhoudsstoffen van het hout -door oplossen van het water in de lijm of latex- doorslaan in de toplaag van het behang. Dit geeft dan gele of rode vlekkerige verkleuring. Behandel een houten ondergrond eerst met een geschikt isolatiemiddel of gronderingsmiddel.

Als het glasweefselbehang niet overal even goed geplakt is, los ik dit dan op door een extra laag latex aan te brengen?

Nee, een enkel klein gaatje zal je met de muurverf wel vullen, maar herstellen doe je het niet. Helaas is er weinig aan te doen en had er een grotere laagdikte lijm aangebracht moeten worden, of het behang is bij aanbrengen niet overal voldoende in de lijm gewreven. Verven -en ook latex / muurverf- hebben een zeer beperkt vullend vermogen, ook lijkt dit bij nat aanbrengen vaak anders. Na droging heb je een dunne laag die weinig onregelmatigheden in de ondergrond verhult.

Ik heb allemaal kleine barstjes in de verf. Hoe komt dit?

Dit heeft bijna altijd te maken met het onvoldoende laten drogen van een vorige laag. Lijm, kitten en verven hebben een bepaalde droogtijd nodig. Breng je nu een laag verf aan over een eerdere laag die onvoldoende (door)gedroogd is, dan wordt de onderlaag door drogen van de toplaag als het ware afgesloten. De onderliggende laag zal toch willen drogen en breekt door de toplaag heen, wat zichtbaar wordt als kleine barstjes (craquelé)

Kan glasweefsel op gipsplaten of MDF?

Ja, dat kan mits je de ondergrond maar goed voorbewerkt. Los van het egaliseren, zal je de gipsplaten moeten voorbehandelen met een geschikt voorstrijkmiddel om de zuiging op te heffen en het MDF met een geschikte grondverf om de doorslaan van de (bruine) inhoudsstoffen te voorkomen.

Wij hebben in ons nieuwe huis donker behang dat we graag licht willen verven. Het behang zit overal goed vast. Kunnen we voordat we verhuizen in één keer dekkend verven?

Zelfs bij een licht behang is dit bijna onmogelijk. Alle kreten als monodek, superdek, powerdek enz. ten spijt, zal je bijna altijd minimaal twee keer moeten schilderen. Enerzijds is dit nodig om een goede egale dekking te krijgen, anderzijds zal je merken dat een afwerking in twee lagen muurverf meer ‘body’ geeft en mooier is. Daarnaast is je huis nu nog leeg en kost het veel minder tijd en moeite dan wanneer je er al woont.

Kan ik gipsplaten muren waar behang op zit afstomen?

Officieel luidt het antwoord nee, omdat de toplaag van de gipsplaten te veel beschadigen / hun verband verliezen door het vocht van de afstomer. In de praktijk heb je niet zoveel keus als je wat anders wilt. Zorg er in ieder geval voor dat je min mogelijk forceert als je gipsen wanden gaat afstomen. Het stoom van de behangafstomer zal eerst de ondergrond min of meer met vocht moeten verzadigen vóórdat de stoom het behang zal afweken. Neem er de tijd voor, dan beschadig je de gipsplaten zo min mogelijk. Na verwijderen van het oude behang zal je de gipsplaten langer moeten laten drogen dan een stenen ondergrond, omdat de gipsplaat te vochtig geworden is. Breng -met oog op de toekomst- twee lagen latex of verf aan op de gipsplaten, zodat het behang bij een eventuele volgende opknapbeurt makkelijker losweekt.

Ik heb mijn behang met latex muurverf geschilderd. Ik zie nu dat er allemaal blazen onder het behang zitten. Het behang is nog niet helemaal droog. Trekt dit nog weg.

Als ik er van uit ga dat het behang in oorsprong goed verlijmd is geweest en overal goed vast zat, hoef je je geen zorgen te maken. Tijdens de droging na het aanbrengen van het oorspronkelijk behang waren deze luchtblazen waarschijnlijk ook al zichtbaar. Dit komt door luchtinsluiting in de muur. Na droging van het behang zullen deze blazen voor 99,9 procent weer wegtrekken.

Kan ik over glasweefselbehang spachtelputz aanbrengen?

Dit is niet aan te raden, omdat glasweefselbehang niet geschikt is als ‘drager’ voor het (zware) spachtelputz. Een alternatief zou kunnen zijn om een kwartscoat of structuurverf aan te brengen, alhoewel je dan wel rekening moet houden met het bestaande reliëf in het glasweefselbehang. Of het resultaat aan de verwachtingen zal voldoen? Het behang verwijderen en dan met ‘een schone lei’ beginnen is uiteindelijk de beste oplossing.

Ik zie op dezelfde muur kleurverschil tussen de ene helft en de andere helft. Hoe kan dit?

Dit is vanachter de computer moeilijk te beoordelen. Is de gehele muur al droog, heb je de verf goed doorgemengd / doorgeslagen, is de ondergrond gelijk, heb je een lange pauze gehouden halverwege de muur, heeft een ander het tweede deel geschilderd, heb je een nieuwe verfemmer geopend. Zoals je merkt kunnen er vele redenen zijn….misschien wat meer informatie?

Ik wil op de kinderkamer graag een behangrand plakken. houd dit op grof behang?

Nee, dit is lastig omdat de behangrand dan slechts ten dele op de ondergrond verlijmd is en daardoor erg kwetsbaar. Het is misschien een alternatief om eerst een houten lat in kleur aan te brengen die ongeveer de breedte heeft van de behangrand. Nadien kan je de behangrand dan hier op verlijmen. Dit heeft mogelijk ook tot voordeel dat je later de rand weer eenvoudig voor een andere kunt vervangen, zonder het behang te beschadigen.

Kan ik de naden nog afkitten nadat ik het glasweefselbehang al één keer geschilderd heb?

Ja, hoor dit kan met acrylaatkit. Omdat je het behang nog een keer gaat schilderen is dit geen enkel probleem. Acrylaatkit moet overigens ook afgeschilderd worden.

Kan ik glasweefselbehang gebruiken in vochtige ruimtes?

Ja dit kan, alhoewel dit grenzend aan een badkuip of wastafel, of in de ruimte van de douche niet verstandig is met oog op het vocht. Op de overige muren kan dit. Dicht wel de naden goed af met acrylaatkit vóórdat je het behang gaat afwerken met -bij voorkeur- een muurverf als vinyllatex.
© 2011 - 2017 Jvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Glasweefsel en vliesbehang - Voorbereiding en afwerkingGlasweefsel en vliesbehang - Voorbereiding en afwerkingRichtlijnen bij het zelf aanbrengen van glasweefselbehang of vliesbehang! Glasweefselbehang en -in mindere mate- vliesbe…
Een lambrisering van glasweefselbehang of vliesbehangEen lambrisering van glasweefselbehang of vliesbehangHet aanbrengen van een lambrisering met glasweefselbehang of vliesbehang kan op heel eenvoudige wijze en is minder ingri…
Welke soorten behang zijn er?Soms kan mooi behang in een woning precies voor de juiste sfeer en uitstraling zorgen. Het patroon zegt soms meer dan bi…
Behangen, hoe moet je zelf behangen?Behangen kun je zelf doen. Er zijn vele soorten behang te koop. Kies eerst het soort dat je wilt gebruiken. Heb je een b…
Behangen; Hoeveel rollen, welke lijm en hoe verwijderenBehang. Het is er in alle soorten en maten. Zoveel keus maakt het moeilijk om te onthouden welke regels nu voor welk soo…
Bronnen en referenties
  • Mobiele Verf Service
  • InfoNu
  • Behangen-Schilderen

Reageer op het artikel "Glasweefselbehang verwerken - Advies, vraag en antwoord"

Reacties

Chantal, 20-06-2017 10:38 #61
Wij hebben een kamer met schuine wanden dat betekend veel snij afval. Kan ik de voorschilderde glasweefselbehang ook met de geschilderde kant op de muur plakken? Reactie infoteur, 20-06-2017
Beste Chantal,

De achterzijde van het behang heeft een ander reliëf dan de voorzijde. Als je dit door elkaar verwerkt, zie je dit wel. Is het een apart muurtje én stoort dit je niet, dan kan het eventueel wel.

Mvg - Sjaak

Evelien, 26-03-2017 21:54 #60
Hoi
Vraagje ik wilde de caravan opknappen vorig jaar met gewoon vinyl behang en sterke patex lijm gedaan maar kwam net zo snel weer naar beneden. Ik denk ivm wisselende temperaturen. Zou glasweefsel een optie kunnen zijn? De caravan heeft van die plastic platen als wand. Dus een niet zuigende ondergrond.

Mvg Evelien Reactie infoteur, 27-03-2017
Beste Evelien,

In principe zou het behang bij een goede verlijming niet los moeten komen als het eenmaal goed gedroogd is (mits geen lekkage). Wellicht heeft het met het reinigen vooraf en het licht opschuren van de kunststof platen te maken. Daarnaast is het raadzaam een dag van te voren voor te lijmen. Besef tevens dat een vinylbehang op een niet zuigende ondergrond zeer traag droogt (toplaag sluit af)
Glasweefsel verlijm je ook, maar heeft -tijdens de droging- een open structuur, waarna je het afwerkt met muurverf. Het probleem zal zich waarschijnlijk bij glasweefsel niet voordoen.

Mvg - Sjaak

Mira, 20-03-2017 14:19 #59
Dank Sjaak! Ik kan weer ff vooruit!

Groet, Mira Reactie infoteur, 20-03-2017
You're welcome Mira!

Mira, 20-03-2017 10:13 #58
Hallo Sjaak,
Heb in een hoek de reet tussen twee bij elkaar komende gipsplaten met muurvuller gevuld. Daarna bedacht ik dat het veel sterker wordt en op lange termijn mooier blijft als ik die reet afplak met wapeningsgaas (heb ik van het merk Sencys). Maar nu zit er dus al muurvuller, ook uitgesmeerd naar beide zijden, en weet ik niet of ik alsnog wapeningsgaas op kan plakken. Weet niet of het dan op lange termijn goed blijft hechten. Mijn plan zou zijn: toch nog wapeningsgaas en dat dan weer afwerken met muurvuller en daaroverheen latex, glasvlies en nog een keer latex. Is dat een goed plan nu de muurvuller daar al zit?
Hoor graag van je.
Groet, Mira Reactie infoteur, 20-03-2017
Beste Mira,

Als je afwerkt met glasvlies, dan is een voorbehandeling met gaas niet nodig. Het glasvlies zou je kunnen zien als wapeningsgaas.
Snijd inwendige hoeken bij het verlijmen strak door in de hoeken en breng na droging een dunne lijn acrylaat kit aan, die je afstrijkt met een klamme vinger. Nadien met muurverf afwerken en je hebt een mooie strakke overgang.

Tegen de zuiging is voorbewerken met latex of voorlijmen met een verdunde lijm altijd aan te raden; zowel bij de gipsplaten als de muurvuller.

Mvg - Sjaak

Mira, 06-03-2017 16:07 #57
Ontzettend bedankt Sjaak,
wat een geweldige site!
Ben voorlopig nog even druk met alle oude behang verder verwijderen.

Groet, Mira Reactie infoteur, 06-03-2017
Dank Mira. Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het van je.

Good luck! - Sjaak

Mira, 06-03-2017 11:18 #56
Hoi Sjaak,

de gipsplaten hebben ook een vuil-oudroze kleur. Ik kan er niet achter komen of dat nu de kleur van de gipsplaat is of dat het oude voorstrijk is. Vraag me af of deze laag iets verandert aan de zuigende werking.

Nogmaals Mira Reactie infoteur, 06-03-2017
Beste Mira,

Als de ondergrond al eens is voorbehandeld zal er minder zuiging zijn.
Voor de zekerheid kun je het beste de gehele ondergrond met een muurverf voorbewerken, eventueel af te dunnen met maximaal 10% water, ook al merk je dan waarschijnlijk dat de roze plekken minder zullen zuigen.

Succes - mvg - Sjaak

Mira, 06-03-2017 00:09 #55
Dag Sjaak,
nog een vraagje. Kan ik dat glasvliesbehang ook met een hoek er in behangen? Twee muren (gipsplaten) staan haaks op elkaar, maar er zit wel nog een gleuf tussen. Die wil ik dichtmaken met muurvuller en het zou mooi zijn als het behang die hoek kan maken; dat een baan behang dus op beide muren zit.
Hoor graag van je.
Groet, Mira Reactie infoteur, 06-03-2017
Beste Mira,

Vul de naad voordat je het behang verwerkt met een muurvuller.
Inwendige hoeken moet je in principe niet doorbehangen, uitwendige hoeken kun je wel doorplakken.
Hoe te handelen:
Plak het behang strak door de hoek op de muur.
Snijd het behang in de hoek door met een scherp mes.

Vervolgens zul je het "doorgeplakte" restant van het behang weer van de muur los moeten halen omdat hoeken zelden helemaal haaks zijn.
Eventueel weer wat lijm aanbrengen en het deel van de baan haaks vanuit de hoek plakken.
De overgang in de hoek kun je na droging afwerken met een acrylaatkit voor een strak verloop.

Mvg - Sjaak

Mira, 05-03-2017 13:04 #54
Hallo Sjaak,
ik wil schuine muren met voorgeschilderd glasvlies (merk sencys) behangen. Egaal, dus geen structuur er in. De ondergrond bestaat uit oude heel brede gipsplaten met een bruin kartonkleurige oppervlakte. Ik vraag me af of ik eerst kan latexen voordat ik behang, om te voorkomen dat de verschillende kleuren (kartonkleur en wit van de reparaties) doorschemeren. En als ik eerst latex, moet ik de muren daarvoor of daarna met voorstrijk behandelen? Kan ik voor glasvlies gewoon behanglijm gebruiken (wand&klaar behanglijm voor vliesbehang van Bison) of moet ik speciaal iets van sencys kopen?
Hoor graag van je
Mira Reactie infoteur, 06-03-2017
Beste Mira,

De latex kun je zien als een voorstrijk, waarover je na droging het glasvlies kunt aanbrengen. Je bent in principe vrij in de lijm, mits deze maar geschikt is voor vliesbehang. Eventueel kun je ook voor poeder kiezen, die je zelf aanlengt. Houd dan wel de aangeschreven mengverhouding aan.

Mvg - Sjaak

Willems, 12-02-2017 10:59 #53
Geachte, heb al meerdere malen glasvezel geplaatst, maar telkens op normale muurhoogte(ong. 2,5m). Nu is de trappenhal aan de beurt, banen van 5-6m!
Heeft u extra tips of gewoon dezelfde werkwijze toepassen als voor normale hoogtes.

mvg Willems.G. Reactie infoteur, 13-02-2017
Beste Willems,

De werkwijze zal mede afhankelijk zijn van het klimmateriaal dat je gebruikt. Vanaf een steiger of plateau zal het makkelijker zijn dan vanaf een ladder.
Hoe dan ook luistert het inlijmen nauw. Lijm niet de gehele hoogte in één keer omdat de lijm dan mogelijk te sterk aandroogt. Werk plusminus per m2, waarbij je de voorgesneden baan oprolt en vervolgens per m2 uitrolt en in de lijm werkt.

Mvg - Sjaak

Luca, 15-01-2017 07:08 #52
Kan ik glasvezelbehang gebruiken op panelen XPS, dit is Geëxtrudeerde Polystyreen? Reactie infoteur, 16-01-2017
Beste Luca,

De bedoelde planelen kun je met glasvezel -weefsel of -vlies afwerken, alhoewel de ondergrond niet echt stootvast is.
Het beste kun je de panelen een dag van te voren voorlijmen om de zuiging op te heffen.

Mvg - Sjaak

Mirjam, 12-01-2017 10:34 #51
Hallo Sjaak,

Onderstaande reacties heb ik grotendeels doorgelezen. Bij ons glasvezelbehang wat we deze week geplakt hebben blijkt bij het sauzen dat er gedeelten niet helemaal goed geplakt zijn (luchtblazen en los behang tijdens het uitrollen van de saus). Begrijp ik het goed dat je dan met een mesje een inkeping kunt maken, hieronder lijm kunt aanbrengen en dit weer vast kunt plakken? Of werkt het beter om de lijm onder het behang te injecteren? Betreft renovatie, gipsplaten, voorstrijk en vervolgens glasvezelbehang.

vr.groeten Mirjam Reactie infoteur, 12-01-2017
Beste Mirjam,

Beide oplossingen die je aanvoert zijn mogelijk. Zijn de blazen te groot, dan zal insnijden de beste optie zijn.
Bedenk wel dat het -zeker als je het weet- zichtbaar zal blijven. Het is meer een kwestie van "kiezen tussen kwaden".
Wees -na het kruislings insnijden- wel voorzichtig met het aanwrijven, zodat de naden mooi aansluiten en niet overlappen. Eventueel kun je de toplaag wat bevochtigen met een plantenspuit, zodat het behang beter "plooibaar" is.

Mvg - Sjaak

Guus, 25-11-2016 09:49 #50
Is het nodig om het glasvlezelbehang voor het opbrengen van de muurverf eerst met een voorstrijk te behandelen? Reactie infoteur, 25-11-2016
Beste Guus,

Nee hoor, twee maal vol afwerken met een goede muurverf is voldoende.

Mvg - Sjaak

Johan En Angelique, 13-11-2016 17:59 #49
We hebben als dakbeschot underlaymentplaten (vlokkenplaten). We willen hier glasvezel tegen aan. Hoe kunnen we dit als beste doen? Alvast bedankt. Reactie infoteur, 14-11-2016
Beste Johan,

Bewerk de platen voor met een isoleer om doorbloeden van de inhoudsstoffen te voorkomen. Nadien kun je panelen gewoon afwerken.
Zie: http://huis-en-tuin.infonu.nl/interieur/5644-glasweefselbehang-vliesbehang-plakken-of-lijmen.html

Mvg - Sjaak

Lisette, 16-09-2016 09:15 #48
Ik wil graag de muren in ons nieuwbouwhuis voor strijken met verdunde behanglijm. Hoeveel moet ik dit verdunnen? Reactie infoteur, 20-09-2016
Beste Lisette,

De mengverhouding om de lijm te verdunnen voor het voorlijmen zal op de verpakking staan; deze verhouding kun je aanhouden.

Mvg - Sjaak

Alex, 12-09-2016 20:13 #47
Beste Sjaak,

Binnenkort betrek ik mijn nieuwbouwappartement. Voor het behangen wil ik de muren behandelen met voorstrijk en opliggend vuil verwijderen met een plamuurmes/schuurpapier. Welke korrel schuurpapier kan ik hier het beste gebruiken?

Alvast bedankt voor je reactie!

Alex Reactie infoteur, 20-09-2016
Beste Alex,

I.v.m vakantie een late reactie, maar je kan het best schuurkorrel 180 of fijner gebruiken.

Mvg - Sjaak

Netty, 08-09-2016 19:05 #46
Mijn zoon en schoondochter hebben een vetvlek op het glasweefsel behang. Dit is gebeurd bij de vorige bewoner en zij willen de muur overschilderen, maar grote kans dat de vetvlek weer naar boven komt. Wat kunnen we hieraan doen? Mvg Netty Reactie infoteur, 09-09-2016
Beste Netty,

De vetvlek zal -zonder deze goed voor te behandelen- inderdaad doorslaan.
Het beste kun je de vetvlek -na deze eerst zo goed mogelijk gereinigd te hebben- behandelen met een isoleer. Laten drogen en vervolgens afwerken.
Als het een lichte vetvlek is, zou je het ook met grondverf kunnen proberen.

Mvg - Sjaak

D., 07-07-2016 16:29 #45
Je kan tegenwoordig al heel wat oplossingen vinden om Glasvezel behang glad te maken. Zo bestaat er rolbaar afwerk plamuur van Polyfilla dat het uitstekend doet. Enkel veel werk. Spreek uit ervaring ;)

Of "renovatie vliesbehang". Specifiek vragen achter de soort voor je type glasvezelbehang (groot of klein reliëf van de glasvezel).
Muur inlijmen en er op zetten.

Iwan, 26-06-2016 12:15 #44
Hallo. Ik heb een muurtje gemaakt met spaanplaat. Nu heb ik deze 2x voorgestreken met behanglijm. Nu wil ik het vlies behang erop doen. Maar t laat steeds los. Heb ik nu onvoldoende voorstrijk gedaan? Of te dunne lijmlaag op de muur? Of is t raadzaam de rol ook in te smeren?

Mvg Iwan Voskuijl Reactie infoteur, 27-06-2016
Beste Iwan,

Spaanplaat zuigt enorm. Als je de lijm vol aanbrengt en deze als het ware op het oppervlak blijft liggen en niet in het hout trekt, is de verlijming voldoende.
De rol zou ik niet insmeren; dit voegt niet zo veel toe. Herhaal desnoods het voorlijmen en zorg dat de lijm voldoende vol wordt opgezet en een juiste, lobbige aanmaakverhouding heeft.

Mvg - Sjaak

Mieke, 16-06-2016 22:12 #43
Hallo ik ben mieke, mijn ouders hebben al tien jaar hun glasweefsel aan de muur het wordt bruin en er komen blaasjes wat kan je doen om dit probleem op te lossen,?aub dank bij voorbaat Reactie infoteur, 17-06-2016
Beste Mieke,

Het is de vraag waar het "bruine" vandaan komt. Lekkage, roet, nicotine, vet, aanslag uit de omgeving, doorslaan van de ondergrond?
Afhankelijk van de oorzaak, zal deze eerst weggenomen moeten worden of op een juiste wijze voorbehandeld met een isoleer. Nadien kan er dan met muurverf afgewerkt worden.
Als er geen lekkage is of is geweest, dan is het ontstaan van blaasjes niet erg aannemelijk. Wellicht dat het nu meer opvalt of dat je met andere ogen naar het behang kijkt?

Op afstand lijkt het mij dat er lekkage of waterschade is geweest, het behang hierdoor (gedeeltelijk) onthecht en inhoudsstoffen van de ondergrond doorslaan in de muurverf.

Hoor graag nog van je of één van de genoemde oorzaken kunnen spelen.

Mvg - Sjaak

Marjolein, 10-05-2016 23:34 #42
Beste Sjaak,

In mijn huis zijn vandaag ensuitekasten geplaatst tegen een bestaande gestucte wand. De achterzijde van de kast is van onbewerkt MDF en staat tegen de gestucte wand aan. Ik wil graag dat het eruit ziet alsof dat wand volledig gestuct is, maar het gaat dus om twee verschillende soorten materialen waar bovendien een kleine kier tussen zit. Ik heb er een rits aan vragen over:
- Is het probleem van het lelijke resultaat van twee materialen mooi op te lossen met glasvezel- danwel glasvlies behang?
- Wat moet ik doen met de 'kier'? Dichten met akrylkid?
- Alle schroefgaatjes opvullen met MDF vuller?
- Ik ben een vrij onervaren behanger. Wat is makkelijker aan te brengen: glasvlies of glasvezel?
- Klopt het dat het MDF plaatwerk eerst gegrond moet worden? Het is nu nog (deels) onbewerkt.
Het zou super zijn als je de moeite wil nemen om me te adviseren.

Alvast bedankt voor je hulp!
Groet,
Marjolein Reactie infoteur, 11-05-2016
Beste Marjolein,

Beide materialen/ondergronden zijn goed af te werken met glasvlies of glasweefsel.
Zorg in ieder geval dat je voldoende lijm gebruikt. Zuiging van de muur kan je eventueel opheffen door een dag van te voren voor te lijmen met een enigszins verdunde lijm (10% water).

Het MDF kun je inderdaad het beste eerst gronden in verband met doorbloeden van de inhoudsstoffen. Na gronden kun je ook kiezen voor een gewone muurvuller om de gaten te dichten. Voor de naden en kieren kun je -voor de eindafwerking- goed acrylaatkit gebruiken.

De keuze voor vlies of weefsel hangt af van het eindresultaat dat je voor ogen hebt. Glasvlies is vlak/strak, maar dunner. Glasweefsel heeft -afhankelijk van de keuze- meer of minder reliëf.
Beide soorten breng je droog op de vol ingelijmde muur aan en maakt voor de verwerking niet zo heel veel uit; beide soorten laten zich vrij gemakkelijk verwerken.
Let er wel op dat je het behang over het totale oppervlak goed in de lijm wrijft of strijkt met een behang-aandruk-spatel. ( zie: https://www.google.nl/search?q=textielschraper&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjVjJD_2NHMAhWEC5oKHR1BDG0Q_AUICCgC&biw=1242&bih=585#tbm=isch&q=behang+aandrukspatel

Is er onvoldoende lijm gebruikt en/of het behang onvoldoende aangewreven, dan bestaat de kans dat je later bij het afwerken met een muurverf het behang "lostrekt:

Let er tot slot op dat je niet door een inwendige hoek door behangt, maar het behang in de hoek netjes aandrukt en strak doorsnijdt. De inwendige hoek kun je dan netjes afwerken met acrylaatkit.

Kijk voor een indicatie van de verkrijgbare soorten bij:
http://www.intervos.nl/Wall-structure.html

Hoop dat je vragen voldoende beantwoord zijn.

Mvg - Sjaak

Elmar, 23-04-2016 14:34 #41
Beste,

In ons nieuwe huis hangt glasvezelbehang aan de muur, nu zijn er enkele luchtblazen zichtbaar en willen we graag advies hoe deze het beste te behandelen voordat we alles opnieuw laten schilderen?

Bij voorbaat dank,

Elmar Reactie infoteur, 24-04-2016
Beste Elmar,

De meest voor de hand liggende manier is om de blazen met een scherp stanleymes kruislings in te snijden,
het behang voorzichtig terug te slaan,
voldoende lijm aanbrengen en
behang goed aanwrijven/deppen.
Opstaande randen eventueel licht schuren, na droging van de lijm.

Alternatief kan zijn om het behang wat week te maken (plantenspuit), lijm te injecteren achter het behang en het behang vervolgens voorzichtig aan te wrijven met een vlak, voldoende breed plamuurmes. Overtollige lijm verwijderen met water.

In beide gevallen blijf je het wel zien (zeker als je het weet), maar dit is waarschijnlijk wel netter dan wanneer je tegen blazen aankijkt.

Mvg - Sjaak

Theresia, 23-04-2016 10:19 #40
Ik heb 2 vragen
Kan je over glasweefselbehang opnieuw glasweefselbehang plakken?
Kan je over glasweefselbehang een stuclaag aanbrengen om t glad te maken?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 23-04-2016
Beste Theresia,

In beide gevallen luidt het advies helaas nee.
De verlijming van het nieuwe behang zal problemen geven door de structuur van het oude glasweefsel.
Stuc is mogelijk te zwaar op een glasweefsel ondergrond.

Mvg - Sjaak

Irma, 24-03-2016 08:01 #39
Hallo,

Ik heb op een gipsplaten muur glasweefsel behang aangebracht en nu voor de 4e x gewit met monodek Histor wit, maar ik blijf banen zien, wat kan ik er nu nog aan doen om er 1 mooie egale witte muur van te maken?

Gr, Irma Reactie infoteur, 24-03-2016
Beste Irma,

Ik ben bang dat je te weinig verf gebruikt en/of te veel druk op de roller uitoefent bij het (af)rollen.
Probeer de verf vol op te brengen en luchtig door te rollen. Het rollen mag hierbij geen kracht hoeven kosten; de haren van de vachtroller niet pletten.
Voor 100% zijn banen haast niet te voorkomen (afhankelijk de lichtopval en/of de kant vanwaar je het bekijkt), maar het moet wel minimaal kunnen zijn.

Mvg - Sjaak

Gejah, 29-02-2016 13:02 #38
Ik heb een schroten plafond op de slaapkamers en heb eigenlijk geen zin om die te verwijderen. Eigenlijk zou ik hier graag glasvezel overheen plakken. Dan blijven de naden wel hol. Hoe is dit op te lossen, en plakt het eigenlijk wel? Reactie infoteur, 29-02-2016
Beste Gejah,

Dit is met glasweefsel niet op te lossen. Door het uitzetten en krimpen van de schroten bij temperatuurverschillen en/of wisselingen in de luchtvochtigheid zullen er lelijke "treknaden" ontstaan. Het hout en behang zullen ten opzichte van elkaar blijven werken, het behang deels onthechten. Dit nog los van het feit dat het behang op de naden niet of nauwelijks te verlijmen is.

Misschien is het een alternatief om gipsplaten op de schroten aan te brengen, die je later met een muurverf afwerkt.
Voorwaarde is dan wel dat de schroten overal goed vast zitten, zodat deze het gewicht van de gipsplaten houden.

Mvg - Sjaak

Gerjan,, 25-02-2016 14:17 #37
Ik wil graag 3D behang aanbrengen op de wanden in mijn woonkamer, nu is er op deze wanden glasvliesbehang aangebracht. Is het mogelijk om het nieuwe behang gewoon over het oude heen te behangen? Reactie infoteur, 26-02-2016
Beste Gerjan,

Dit is niet aan te raden. Behang -in het algemeen- is niet geschikt als "drager" voor een volgend behang.

Mvg - Sjaak

Wim, 14-02-2016 13:40 #36
Ik wil graag glasweefselbehang behang aanbrengen op bruine dakplaten, ik denk dat dit hardboard is
Kan dit direct of moet dit nog voorbehandeld worden?

Groet, Wim Reactie infoteur, 14-02-2016
Beste Wim,

Om doorslaan van inhoudsstoffen in het plaatmateriaal te voorkomen, kun je de platen het beste eerst voor behandelen met isoleer of een grondverf.
Zie ook:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/producten/96200-houten-plaatmaterialen-de-juiste-plaat-voor-de-juiste-klus.html

Mvg- Sjaak

Edwin, 09-02-2016 18:57 #35
Hallo,

Kan ik glasvliesbehang over bestaand behang plakken?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Groeten,
Edwin Reactie infoteur, 09-02-2016
Beste Edwin,

Officieel niet, omdat de eventuele problemen in de ondergrond "doorschijnen" in de het glasvlies en onvoldoende -eerdere- verwerking een strak resultaat verhinderen.
Is het een vlak behang zonder reliëf dat goed en strak verlijmd is, dan zou je het kunnen doen, alhoewel een kale, stofvrije muur altijd de voorkeur verdient.

Mvg - Sjaak

Shirley, 08-02-2016 11:44 #34
Goedemorgen,

Is er een verschil in aanbrengen als het gaat om voorgeschilderd of niet-voorgeschilderd glasweefselbehang? Brengt het een makkelijker aan dan het ander?

Met vriendelijke groet,
Shirley Reactie infoteur, 08-02-2016
Beste Shirley,

In principe niet of nauwelijks; beide moeten vol in de lijm gewerkt worden.
Bij een voorgeschilderd behang zou één laag muurverf voldoende moeten zijn. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan ongeschilderd behang, om dit vervolgens twee maal met een muurverf af te werken. Dit geeft meer "body".

Mvg - Sjaak

Pieter, 27-01-2016 20:48 #33
Hallo,

Binnenkort wil ik mijn huis gaan behangen met glasvezelbehang. Zit er nog verschil in kwaliteit tussen verschillende soorten glasvezelbehang? Ik hoorde namelijk dat je het best het dikste behang kunt gebruiken.
Hoor hier graag meer over.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 28-01-2016
Beste Pieter,

Er zit inderdaad verschil in de kwaliteit van glasweefselbehang. Over het algemeen kun je stellen hoe zwaarder, hoe beter, maar het heeft ook te maken met de (productiekosten van) verschillende structuren.
Er is al behang vanaf 1 euro m2. De zwaardere of luxere kwaliteiten 3 á 4 euro m2.
Zie voor een gevarieerd aanbod ter oriëntatie:

Mvg - Sjaak

Patrick, 06-01-2016 15:05 #32
Hallo,

Ongeveer twee jaar geleden onze nieuwbouw woning voorbehandeld met diepgrond, gestuuct, gesauzd acryl latex.

Muren zijn over het algemeen egaal. Soms een klein deukje of kras.

Mijn doel is om hem te behangen en daarna te sauzen.
1: wat zou beter zijn glasweefselbehang of glasvliesbehang. We zoeken eigenlijk een strak behang dus geen patroon. (maar heb deze in de vorm van glasweefsel nog niet echt gezien)
2. Glasweefselbehang wel of niet voorgeschilderd kopen? Wij willen hem uiteindelijk zelf een andere kleur sauzen.
3. Is het nodig om de muren vooraf behangen weer opnieuw te behandelen met diepgrond en of egaliseren?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 06-01-2016
Beste Patrick,

Als je een vlak resultaat wenst, kun je het beste een uni-vlies gebruiken, zie als voorbeeld:
http://www.intervos.nl/1816.html

Zelf zie ik het nut niet van een voorgeschilderd weefsel of vlies. Twee maal met de gekozen kleur afwerken geeft m.i. een betere dekking en meer "body".

Als onregelmatigheden niet te heftig zijn, is een extra voorbehandeling bij aanbrengen van het vlies niet nodig (uiteraard wel eerst repareren/egaliseren). Breng wel voldoende lijm op, zodat het vlies zich goed kan hechten.

Mvg - Sjaak

Arend Garritsen, 26-12-2015 11:01 #31
In een kamer is het grootste gedeelte van de wanden hardboard met daarover behang. Dit behang zit er nog aardig vast op
Kan hierover glasvliesbehang geplakt worden of laat het behang dan los
Bij afweken of afstomen van het behang denk dat het hardboard gaat beschadigen

groet arend Reactie infoteur, 26-12-2015
Beste Arend,

Het gevaar bij afstomen op hardboard is dat het board opwelt door de stoom.
Glasweefsel over behang is alleen dan te doen, als het behang -in oorsprong- goed verlijmd is geweest en als er geen reliëf in het behang zit (dus glad) en het geen vlak vinylbehang is.
Alternatief is misschien om het behang af te werken met een muurverf/latex.

Mvg - Sjaak

Sjoukje, 16-12-2015 22:29 #30
Dag,
De afwerking van mijn wanden doet wat "schuimig" aan. Ik kan mijn nagel erin zetten maar het is geen behang. Wellicht heeft de vorige bewoner de wanden gestuuct of gepleisterd? Kan hier glasweefselbehang of vliesbehang overheen? En zo ja, hoe moeten de wanden dan voorbereid worden?
Gr. Sjoukje Reactie infoteur, 17-12-2015
Beste Sjoukje,

Ik zou zo niet kunnen beoordelen wat de ondergrond/de afwerking is? Kan je een (detail)foto sturen naar:
mailvandiepen@gmail.com, dan kan ik het wellicht duidelijkheid geven!?

Mvg - Sjaak

Filip, 02-12-2015 11:54 #29
Beste,
kan ik vliesbehang plakken met lijm voor glasvezelbehang, is dit dezelfde kwaliteit of wat minder, of helemaal not done? Ik heb nog een paar meter bij te plakken, vandaar de extra kosten voor vliesbehanglijm te kunnen besparen.
Bedankt, Reactie infoteur, 02-12-2015
Beste Filip,

Deze lijm kan je voor vliesbehang gebruiken, maar zal je waarschijnlijk plusminus 10 procent moeten verdunnen met water, omdat de lijm voor glasweefsel wat dikker is.
Overtollige lijm direct verwijderen met schoon leidingwater om vlekvorming te voorkomen.

Mvg - Sjaak

Mechthild, 29-11-2015 19:30 #28
Kun je spaanplaat op zolder afwerken met glasvezel behang en dit verven of sluit dat de zolder te veel af m.b.t vochtregulatie? Of het mooi wordt maakt niet veel uit, het is slechts een vliering die te laag is voor gebruik als kamer en hij is slechts bereikbaar met vlizotrap. De zolder wat lichter maken en de stoffigheid van het spaanplaat tegengaan is het doel. Kan dit niet, zou het dan helpen de platen wit te maken met grondverf en latex? Reactie infoteur, 29-11-2015
Beste Mechthild,

Zie mijn eerdere antwoord.

Mvg - Sjaak

Mechthild, 23-11-2015 22:27 #27
Beste Mechthild,

De zolder afwerken met glasweefselbehang zou kunnen.
Alternatief is -gezien de functie- de goedkopere oplossing van het afwerken met verf.
Grondverf als eerste laag heeft dan de voorkeur boven een watergedragen muurverf. Bij een watergedragen muurverf bestaat de kans op "doorbloeden"/vlekvorming.
Tegen het stof zou je de naden -voor het afschilderen- met acrylaatkit dicht kunnen kitten.

Mvg - Sjaak

Bart, 23-11-2015 21:20 #26
Op mijn zolder zijn wit geplastificeerde glaswolmatten gebruikt voor isolatie. Deze matten hangen in een frame. Deze matten zaten er al toen we het huis kochten en zijn op veel plaatsen beschadigd. Het gaat om ongeveer 50m2. We willen dit opknappen zonder de hoofdprijs te betalen. Is het een optie om over de geplastificeerde glaswolplaten en het frame glasvezel behang te plakken? Reactie infoteur, 24-11-2015
Beste Bart,

De combinatie van de matten en het frame maken de ondergrond oneffen en is daarom minder geschikt om in 't geheel te behangen. Op het (hogerliggend) frame ontstaat dan spanningsverschil, zodat plooien kunnen gaan ontstaan.
De tegels er uit lichten en dan met glasvezel of glasvlies afwerken kan wel. Nadien kun je het geheel afschilderen zodat geen kleurverschil ontstaat.

Lijm de geplastificeerde toplaag een dag van te voren voor met een verdunde lijm. Omdat de toplaag niet poreus is, zal het behang later beter hechten.

Mvg - Sjaak

Carola Bakx, 03-11-2015 12:12 #25
Kan ik glasweefsellijm ook voor gewoon behang gebruiken? Reactie infoteur, 03-11-2015
Beste Carola,

Dit is niet aan te raden, omdat de lijm te dik is en mogelijk meer vlekvorming geeft.
Wil je het toch toepassen, dan de lijm verdunnen op een geschikte dikte voor het behang en overtollig lijm direct verwijderen met schoon leidingwater.

Mvg - Sjaak

Lucca, 03-11-2015 07:18 #24
Op veel plekken in mijn huis zit lelijk geverfd glasvezelbehang. Het zit muurvast. Hoe krijg ik dat eraf, zonder al te veel herstelwerk? En kan ik het misschien beter overbehangen met reliëf goed behang? Reactie infoteur, 03-11-2015
Beste Lucca,

Het ligt er aan of er slecht geschilderd is, of dat het glasweefsel onvoldoende goed verlijmd is.
Is de verflaag het probleem, dan is opnieuw afwerken met een muurverf de oplossing.
Is het behang slecht verlijmd, dan is afstomen helaas de enige goede oplossing.
Over een bestaand behang behangen is niet aan te raden, omdat er altijd sprake is van enig reliëf/structuur.

Mvg - Sjaak

Sharon, 19-10-2015 20:05 #23
Hallo,

wat is de beste manier om de structuur van glasweefselbehang te laten verdwijnen? Op de muren van ons nieuwe huis zit glasweefselbehang met visgraat structuur, het behang is geschilderd, maar wij vinden zowel de kleur als ook de structuur niet mooi. Van een stukadoor begreep ik dat er niet overheen gestuukt kan worden omdat er een kans is dat het behang met stukwerk en al los laat. Het behang is erg netjes geplakt, er zijn geen luchtblazen of losse naden te zien. Ik zag het product "muurglad" van Albastine, dit belooft gladde muren zonder structuur, maar ik twijfel over dit product. Is het schuren van het behang een optie? Of is het slimmer om het behang te verwijderen, en zo ja, wat is dan de beste manier om dit te doen?
Alvast hartelijk dank voor uw reactie! Reactie infoteur, 19-10-2015
Beste Sharon,

Helaas is verwijderen de enige goede oplossing.
De stukadoor heeft gelijk. Glasweefselbehang is niet geschikt als "drager" van pleisterwerk/stukwerk.

Mvg - Sjaak

Louw, 27-07-2015 09:53 #22
We hebben glasvezel behang wat reeds 20 jaar zit en de structuur is vol geverfd.
we willen dit overplakken met nieuw, is dit mogelijk? Reactie infoteur, 27-07-2015
Beste louw,

Verwijderen van het oude behang is altijd aan te raden.
Je loopt het risico dat de ondergrond niet vlak is en de lijm dientengevolge onvoldoende hechting heeft bij het verlijmen van het nieuwe behang. Het eindresultaat zal mogelijk teleurstellen.

Mvg - Sjaak

Cerése, 29-06-2015 10:17 #21
Wij zijn aan het twijfelen of we voorgeschilderd wit glasvliesbehang gaan kopen of standaard glasvliesbehang (niet voorgeschilderd). Is het zo dat je bij voorgeschilderd glasvliesbehang maar liefst 1 keer hoeft te schilderen? Of is het zo dat we alsnog 2 lagen moeten aanbrengen? Reactie infoteur, 29-06-2015
Beste Cerése,

In theorie zou één keer schilderen in een lichte tint voldoende zijn omdat er minder zuiging is bij het voorgeschilderde glasweefselbehang.
Ik zie zelf het voordeel niet zo, omdat twee keer vol afschilderen in de gekozen kleur mijn inziens een voller en mooier resultaat geeft.

Mvg - Sjaak

Linda, 19-06-2015 15:07 #20
Hoe haal ik vinyl behang van een houten ondergrond af?
Er blijft een papier laag achter, kan je die laten zitten en er over heen behangen met glasvezelbehang?
Bedankt alvast voor uw reactie. Reactie infoteur, 20-06-2015
Beste Linda,

Het grondpapier zou je bij verwerking van een standaard behang kunnen laten zitten (mits goed verlijmd).
Bij een glasweefsel zou ik het niet doen, omdat het grondpapier te zeer zal opweken door de glasweefsellijm.
Door afstomen of goed nat maken, zal verwijderen niet al te moeizaam gaan.

Mvg - Sjaak

Yvonne, 30-05-2015 09:32 #19
Hallo, Berend,
Kun je over gesausde muren glasweefselbehang plakken? Ik heb zelf 3 grote olifanten op de muur geschilderd in oranje bruin tinten met gewone latex, gemengd met acryl verf? Het zit er nu 13 jaar op en ik wil het nu met glasweefsel behangen. Reactie infoteur, 30-05-2015
Beste Yvonne,

Dat zou geen problemen moeten geven, mits de ondergrond vlak is.
Als het kleurcontrast te groot is, is het raadzaam de afbeeldingen eerst met een lichtere kleur voor te bewerken. Dit om te voorkomen dat de afbeeldingen enigszins doorschijnen door de uiteindelijk afwerklaag.

Mvg - Sjaak

Berend, 09-05-2015 01:14 #18
Is het mogelijk om bij glasvezel behang een stuk te vervangen? En zo ja, hoe doe je dat?
Er is namelijk een stuk beschadigd op een naad, en wil dit graag netjes hebben. Reactie infoteur, 09-05-2015
Beste Berend,

Dat wordt heel lastig.
De enige mogelijkheid is een stukje / vierkantje uitsnijden, er een nieuw stukje in plakken en opnieuw afwerken.
Dit zal je blijven zien, een beetje "kiezen tussen twee kwaden"

Afhankelijk van de plaats is het aanbrengen van een nieuwe baan mogelijk een nettere oplossing. De beschadigde baan moet dan wel aan het begin of eind van een muur geplakt zijn.

Mvg - Sjaak

Roberto, 09-03-2015 21:55 #17
Hallo,
een vriend heeft gevraagd of ik zijn huis in zweden wil behangen met glasvezelbehang?
In zweden heeft men hem geadviseerd om het granolbehang (wat er nu opzit) niet eraf tehalen. Alleen dat erafhalen wat los zit of echte dikke stukken. Hierna geeft men aan om een primer erop aan te brengen. Hierna zal het afgescheurde oude behang niet meer zichtbaar zijn.
Kan dit?
De primer uit zweden is van Alcro en heet spärra.
alvast bedankt, Reactie infoteur, 10-03-2015
Beste Roberto,

Granol (vinyl) behang heeft een structuur, waarop geen glasvezelbehang geplakt kan worden. Het probleem zit vooral in de dieper liggende structuur van het granol, waardoor geen optimale hechting verkregen kan worden.

Afstomen en eventueel egaliseren is aan te raden. Mocht het onderliggend een houten ondergrond betreffen, dan de ondergrond eerst met een primer / isoleer voor behandelen om doorbloeden van inhoudsstoffen uit het hout -in de toplaag bij afwerken met muurverf- tegen te gaan.

Mvg - Sjaak

Hilde Sels, 09-03-2015 08:49 #16
Kan ik opnieuw glasweefsel over glasweefsel plakken? Reactie infoteur, 09-03-2015
Beste Hilde,

Is niet verstandig omdat de ondergrond niet vlak is en de verlijming dientengevolge niet optimaal.

Mvg - Sjaak

Maaike, 04-03-2015 13:00 #15
Hoe kan ik op een voordelige manier een scheur in glad gebroken wit geverfd vliesbehang minder zichtbaar maken? Reactie infoteur, 04-03-2015
Beste Maaike,

Dit is lastig, mede afhankelijk van de structuur van het behang en de scheur blijf je dit altijd zien.
Eventueel kan je -om een structuur na te bootsen- de scheur plamuren met een muurvuller en de vuller tamponeren met een spons, bewerken met een punt van een schroevendraaier o.i.d. voordat de muurvuller gedroogd is.
Nadien de muur in het geheel overschilderen, anders blijf je dit zien, met name bij strijklicht van verlichting en/of de zon.

Mvg - Sjaak

Rianne, 19-02-2015 11:48 #14
Hallo,
Ik heb klooflijsten aan het plafon zou ik met een stukje glasvezel behang( omdat de klooflijst op een gedeelte niet mooi aansluit) kunnen repareren zodat deze er weer mooi uitziet?
Groetjes Reactie infoteur, 19-02-2015
Beste Rianne,

Dit zou hooguit met een glad, dun behangvlies of stukadoorsband kunnen. Dit moet je later dan wel egaliseren en / of afwerken.
Voor kleine scheurtjes/ aansluitingen kan je het misschien beter inwassen met een product als Alabastine of acrylaatkit.

Mvg - Sjaak

Michelle, 13-02-2015 10:17 #13
Hallo,

Wij hebben oud behang afgehaald, muren schoongemaakt en voorbehandeld met voorstrijk en daarna opnieuw behangen met glasvezel. Twee dagen later is de schilder aan de slag gegaan en nu komen de naden los. Hij plakt het steeds weer terug, maar met de 2e laag latex gebeurt het gewoon weer opnieuw. Ik zou dit graag willen herstellen zonder dat ik meteen alles weer opnieuw moet afhalen, behangen en schilderen. Los van het feit dat dat budgettechnisch niet heel prettig is, kost het ook weer erg veel tijd.
Kunnen we de randen terug plakken en hoe groot is de kans dat het dan ook echt blijft zitten?

Groet en bij voorbaat hartelijk dank voor het advies!
Michelle Reactie infoteur, 13-02-2015
Beste Michelle,

Als de toplaag van de muur niet los komt, moet het verlijmen geen probleem hoeven geven.
Maak het behang zoveel mogelijk los van de muur, zonder te veel spanning op het behang uit te oefenen (uitrekken). Los het behang rondom de naden zo veel mogelijk met een schoon plamuurmes o.i.d. van de muur, zodat je over een grotere breedte de muur rondom de naden weer kunt inlijmen. Strijk het behang -na inlijmen- goed aan met een klamme doek of spatel.
Gebruik de - juiste - lijm voor het galsweefselbehang, op de voorgeschreven - dikte - in de juiste - hoeveelheid- (werk het behang vol in de lijm). Verwijder overtollige lijm direct met schoon leidingwater.
Laat de lijm voldoende lang drogen alvorens deze weer opnieuw af te werken met muurverf (minimaal een dag). Blijf op de naden niet te lang rollen in de muurverf.
Schilder de muren nadien bij voorkeur in het geheel weer over met muurverf, omdat je anders de reparaties te veel blijft zien.

Succes -mvg - Sjaak

Schot, 04-02-2015 10:02 #12
Mijn vliesbehang is met latex behandeld, maar nu komt de verf er hier en daar af, wat kan ik daar aan doen? Reactie infoteur, 04-02-2015
Beste Schot,

Hoe komt de verf van af? Bij opnieuw afrollen, na verloop van tijd?
Het kan zijn dat de lijm / muurverf onvoldoende gedroogd is. Een nieuwe laag muurverf kan de onderlaag dan (deels) oplossen.
Is er een terpentine verdunbare verf gebruikt, dan kan het aan onvoldoende reinigen liggen.
Bij een watergedragen muurverf:
geef de verf voldoende tijd te drogen en werk opnieuw af met een muurverf. Vooraf kan je dan eventuele reparaties verrichten en/of lelijke overgangen licht schuren.

Mvg - Sjaak

Adrie Nell, 28-01-2015 16:04 #11
Behang afgehaald en de fleecelaag laten zitten. Kan glasvezelbehang hierop direct aangebracht worden? Reactie infoteur, 28-01-2015
Beste Adrie,

In principe zou dit kunnen, alhoewel een "schone" muur de voorkeur verdient.
Overtuig je wel van een goede hechting van de onderlaag en gebruik voldoende lijm in verband met de zuiging.

Mvg - Sjaak

Anne, 24-10-2014 21:47 #10
Klopt het dat ik de wanden van ons nieuwbouwhuis niet hoef voor te strijken als ik voorgeschilderd glasweefselbehang gebruik? Wat zijn de voor- en nadelen van voorgeschilderd glasweefselbehang? Reactie infoteur, 25-10-2014
Beste Anne,

Het voor strijken is vooral bedoeld om de zuiging in de ondergrond op te heffen, zodat de lijm minder in de ondergrond trekt en het glasweefsel - uiteindelijk- beter hecht.

Voordeel van voorgeschilderd glasweefselbehang is dat men claimt dat er slechts éénmaal afgeschilderd hoeft te worden, omdat het weefsel al enigszins verzadigd is / gedekt is.

Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan twee maal vol af te schilderen voor een goede dekking en meer "body".

Mvg - Sjaak

Dré Jansen, 02-09-2014 11:36 #9
Goede dag,

Ik heb geverfd glasvezelbehang op gipsplaten… Afstomen is dus niet mogelijk, opnieuw behangen zou mogelijk kunnen met dik reliëf behang. Verven is de aangewezen oplossing.
Toch wil ik behangen, ik heb vinylbehang met een reliëf er op. Kan ik dit op geverfd glasvezelbehang plakken?
Lukt dat niet, dan zal er geverfd moeten worden. Momenteel is powerdek muurverf bij Karwei in de aanbieding. Op de site van Flexa staan vele typen powerdek muurverf….
Kent u de aanbieding en zo ja, kan ik dat kopen om te verven?
(aanbieding loopt tot zaterdag 6 sep, dus graag spoedig antwoord) Behangen heeft de voorkeur.

Op voorhand bedankt voor uw antwoord.
Groeten, Dré Reactie infoteur, 02-09-2014
Beste Dré,

Een behang over een gestructureerd behang afwerken wordt nooit strak. Dit zal bij over plakken met het reliëfbehang met name op de naden zichtbaar kunnen blijven.
Je kunt eventueel eerst een dunne laag egaliseer op glasweefsel opzetten, laten drogen, voorlijmen en dan behangen.
Een verf van een A-merk of professionele verf is -als je besluit muurverf te gaan gebruiken- goed te doen.

Mvg - Sjaak

Janneke, 30-08-2014 17:35 #8
Wij hebben een houten plafond in de woonkamer. Tussen de planken van het plafond zit zwart firetdoek dat zichtbaar is. ( nu soort gestreept plafond). Kunnen wij het plafond behangen met glasweefselbehang? Reactie infoteur, 31-08-2014
Beste Janneke,

Dat wordt helaas niet mooi omdat het behang niet te verlijmen is op de (cm.?) tussenruimte. Er is geen ondergrond / basis, zodat op deze tussenruimte "gaatjes" zichtbaar zullen blijven bij het afwerken met een muurverf.
Eventueel gipsplaat op de tengels bevestigen?

Mvg - Sjaak

Frank, 21-08-2014 21:52 #7
Hoi,

wij hebben een u vormige trap naar beneden, zelf behangen en dat is best heel netjes geworden maar… nu zijn de aanhechtingen van het behang op het hout waar de treden op vast zitten hier een daar niet helemaal "strak'. is het om af te werken een idee om het te kitten? kan dit, kit over behang en hout? en zo ja, welke kit raden jullie aan?

mvg
Frank Reactie infoteur, 22-08-2014
Beste Frank,

De kit die de schilder het meest voor dergelijke aanhechtingen gebruikt is acrylaatkit.
De kit moet wel afgeschilderd worden om vuilaanhechting te voorkomen. Ook vergeelt de kit op termijn.
Acrylaatkit is de meest veilige kit omdat deze zich eenvoudig met water (met de vinger) laat afstrijken.
Snijd het tuitje van de kit enigszins schuin af; dit werkt makkelijker. Maak de opening niet te groot.

Mvg - Sjaak

Wilma, 03-08-2014 14:45 #6
Kun je over glasvezel nog een keer glasvezelbehang plakken? Reactie infoteur, 04-08-2014
Beste Wilma,

Dat is niet raadzaam omdat de ondergrond niet vlak is en het behang dan mogelijk onvoldoende in de lijm gewerkt wordt.

Mvg - Sjaak

Rianne, 14-07-2014 23:45 #5
Wij hebben in ons vorige huis bijna alle muren behangen met glasvlies. Dit gaan wij in ons nieuwe huis weer doen. Wij krijgen het alleen niet mooi strak in instaande of uitstaande hoeken. Wat kunnen wij het beste doen? Er blijft ook wat lucht onder zitten omdat de hoeken natuurlijk nooit helemaal recht zijn.

Alvast bedank! Reactie infoteur, 15-07-2014
Beste Rianne,

In het algemeen: zorg voor een zo glad mogelijke ondergrond, ook in en om de hoeken.

Bij een inwendige hoek kan je het behang het beste strak in de hoek werken met een spaan en vervolgens -in de hoek- strak doorsnijden. Het restant van de baan werk je vanaf de aangrenzende muur tegen de baan -in de hoek- aan, of je gebruikt een nieuwe baan.
De hoek kan je eventueel wat bijlijmen of voordat je het behang met latex / muurverf afwerkt met acrylaatkit voegen.

De uitwendige hoek wrijf je goed in de lijm tot aan de hoek. Van het midden uit wrijf / vouw je het behang enkele centimeters de hoek om. Eventueel breng je extra lijm aan zodat het behang wat weker wordt. Dit geeft wat meer rek.
Controleer vervolgens eerst of de hoek strak is voordat je de rest van de baan door plakt. Bemerk je wat spanning op de baan omdat de hoek niet helemaal haaks is, probeer deze "spanning" dan zo veel mogelijk over de baan te verdelen. Sla -gecontroleerd- met een vlakke hand op het behang in de richting die je wenst.
Breng op de hoek eventueel nog wat lijm aan en wrijf de hoek voorzichtig strak van plafond tot plint, of loop de hoek na met een klamme doek.

Succes - mvg - Sjaak

Rianka de Graaf, 11-07-2014 11:26 #4
Moet de lijm van het glasvlies behang volledig droog zijn voor ik het kan schilderen? Reactie infoteur, 11-07-2014
Beste Rianka,

Ja dat moet, anders bestaat de kans op onthechten (bij doorrollen) of craqueleren (barstjes) tijdens het drogen.

Mvg - Sjaak

Kees Oudhuis, 14-03-2013 15:15 #3
Kan ik glasvlies behang rechtstreeks aanbrengen op een spachtelputzwand? Reactie infoteur, 14-03-2013
Beste Kees,

Nee helaas… de ondergrond is dan niet vlak genoeg. Egaliseren / stucen is de enige optie.

Mvg - Sjaak

Debosschere Marie-Hélène, 29-07-2011 09:24 #2
De kale muren heb ik geschilderd met acrylverf om er dan glasvezel op te plakken. Hoelang moet deze verf drogen en harden vooraleer ik de glasvezel kan aanbrengen zodat de acrylverf niet loskomt van de muur bij het aanbrengen van de lijm? Op de pot staat overschilderbaar na 24uur. Overschilderen is nu wel niet hetzelfde of lijm aanbrengen. Ik deed al een testje en de verf komt los bij het aanbrengen van de lijm. Reactie infoteur, 29-07-2011
Is het een nieuwbouwhuis of oudbouw?
Is de acryl een latex?
Theoretisch zou 24 uur voldoende moeten zijn, alhoewel dit mede afhankelijk is van de temperatuur en luchtvochtigheid.
Bij twijfel (helaas) proefstukjes op blijven zetten totdat je overtuigd bent van de droging / hechting.

Mvg - Sjaak

P. Masius, 07-07-2011 18:10 #1
Is het mogelijk om glasvezel behang te plakken op Agnes plafond platen.
(Agnes plafond platen zijn glad en voorzien van platic laag)
Ik dacht eerst ontvetten en dan met de normale glasvezel lijm lijmen.
Of toch anders? Reactie infoteur, 07-07-2011
Beste P,

Lijkt me geen probleem als je de lijm vol en gelijkmatig aanbrengt. Houd wel rekening met een langere droogtijd -alvorens te gaan texen- omdat de ondergrond weinig zal zuigen en de lijm trager zal drogen.

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Laatste update: 28-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 61
Schrijf mee!