InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Antiek: de antieke klok

Antiek: de antieke klok

Antiek: de antieke klok Veel mensen willen een antieke klok in huis. Dat is wel eens anders geweest. Tien jaar geleden was de klok nog nauwelijks populair. Veel klokken worden vooral via veilinghuizen verkocht. De bekendste Nederlandse klok is de staande klok. Antieke klokken zijn erg gewild. In de jaren tachtig was er even een korte terugval in de interesse, maar die periode lijkt al weer ver achter ons te liggen. De meeste antieke klokken worden via veilinghuizen verkocht. In oktober was er nog een verkoop van de privé-collectie van de Amerikaanse verzamelaar Francis Vitale. Deze bracht bij Christie's in Londen en New York miljoenen op. In zijn collectie werden zo n driehonderd klokken verkocht. Een groot deel waren gemaakt in Frankrijk of Engeland en stamden uit het Bonapartiaanse tijdperk.

Antieke klok

Een beroemd soort antieke klok is de Nederlandse staande klok. De eerste staande klok werd gemaakt door de Brit Joseph Noriss. Deze kam in 1680 in Amsterdam wonen en ontwierp deze klok hier. Hij maakte daarmee diepe indruk op de Amsterdammers en zijn voorbeeld werd gevolgd. In het begin waren het vooral Engelsen die zich bezig hielden met het maken van klokken, maar Nederlanders keken het vak van af. Beroemd is de Amsterdamse klokkenmaker Steven Huygens. Kort na hem volgt een Amsterdammer met de toepasselijke naam Piet Klock. Ook de uit Frankrijk gevluchte hugenoot Joseph Story groeide uit tot één van de bekendere klokkenmakers.

Engelse invloeden

De Engelse invloeden namen vanaf het midden van de achttiende eeuw af. Andries Vermeulen was rond die tijd de beste klokkenmaker. Eén van zijn klokken staat ook in het Rijksmuseum in Amsterdam. Vanaf 1800 werden niet zoveel staande klokken meer gemaakt. Nu was de Franse pendule in de mode geraakt. Deze was kleiner en beter te hanteren. De staande klok zou aan het begin van de twintigste eeuw echter een comeback maken. In die tijd werden er niet alleen klokken gemaakt in Amsterdam, maar ook in Den Haag, Utrecht, Friesland en Groningen.

Boek over antieke klokken

De geschiedenis van de Nederlandse staande klok is ook uitgebreid beschreven in een boek door Jaap Zeeman. Hij werkte bij veilinghuis Sotheby's en hield zich bezig met de verkoop van klokken. In het boek zijn ook honderden foto's te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tentes, Pixabay

Reageer op het artikel "Antiek: de antieke klok"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 14-09-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Antiek
Schrijf mee!