InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Zilver: Antiek zilver

Zilver: Antiek zilver

Zilver: Antiek zilver Antiek zilver is weer aan een opmars bezig. Er is veel vraag naar het zilverwerk. Dit komt met name omdat het met de hand gemaakt is. Zo is dit zilverwerk nog gebeiteld en gezaagd en daardoor minder grof dan het zilver dat vanaf de negentiende eeuw in fabrieken werd gemaakt. Kenners zien de verschillen nog. Het is verbazingwekkend om te zien dat oud zilver, beter bekend onder de naam antiek zilver, bezig is aan een opmarks. Er is veel vraag naar. Dit komt omdat de tijd langzaam verstrekt en er dus een zekere schaarste ontstaat. Dit is echter niet de enige reden voor de grote vraag naar dit zilver. In deze tijd werd er ook veel gedaan met behulp van handwerk en daardoor konden er prachtige voorwerpen van zilver ontstaan. Vanaf halverwege de negentiende eeuw werd er steeds meer gemaakt met behulp van machines.

Antiek zilver

De technieken die werden gebruikt voor het maken van zilver waren zeer divers. Zo kon zilverwerk worden gebeiteld of gehamerd. Daarmee werden de vormen er in gebracht. Een andere manier was het zagen van de voorwerken. Dit wordt ook wel ajourwerk genoemd. Een andere techniek was om het te vergulden. Dit hielp tegen het verkleuren. Na 1850 was zilver vaker geguilocheerd of gestant. De echte kenner kan goed het verschil onderscheiden tussen de verschillende technieken.

Gildenkamer

Een derde ontwikkeling die een belangrijke rol speelde was het wegvallen van de gildekamers. Daardoor kon iedereen zich zilversmid noemen. De onderlinge controle viel op deze manier weg. Ook was een goede opleiding niet langer gewaarborgd. Dit was soms te merken in de kwaliteit van de producten. Tegelijkertijd selecteerde de markt zich voor een deel zelf uit doordat de slechte zilversmeden op het laatst geen opdrachten meer kregen.

Empire en Biedermeier-zilver

Het zilver uit de periode rond 1800 wordt ook wel het empire-zilver genoemd. Dit verwijst naar de Franse keizer Bonaparte. In Engeland staan de periode beter bekend als Regency. Het zilver uit deze periode kenmerkt zich doordat het enigszins zwaar is. Sommigen zullen ook wel zeggen dat er daardoor stuurder uitziet. Een gewoonte was om afbeeldingen van mensen en dieren te gebruiken als versiering. Uit de periode tussen 1815 en 1860 stamt ook het Biedermeier-zilver. Dit zilver was verfijnder en dunner van aard en was een reactie op het empire-zilver.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zilver: Antiek zilver"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Antiek
Schrijf mee!