Perfect de was vouwen

Bij de ene persoon ziet de kledingkast er zeer georganiseerd uit, terwijl het bij een ander een rommeltje blijft. Om de legplanken van een kledingskast er netjes uit te laten zien, is het zaak de was netjes te vouwen. Gelukkig is er een manier waarop iedereen shirts en handdoeken netjes kan vouwen.

Vouwbord

Er bestaan vouwborden (engels folding boards) die speciaal bedoeld zijn om de was mee te vouwen. Deze kun je natuurlijk kopen, hiervoor is een simpele zoekactie op internet voldoende. Een vouwbord is ook makkelijk zelf maken. Het voordeel is wanneer je het vouwbord zelf maakt, je deze aan de maat van je kast kunt aanpassen. Je kunt dan zelf bepalen hoe breed de stapels moeten worden.

Het vouwen

Hieronder wordt met foto’s uitgelegd hoe je het vouwbord kunt gebruiken. In het volgende hoofdstuk wordt uitgelegd hoe het bord te maken is.

Stap 1: Leg het shirt met de achterkant naar boven op het bord en leg de mouwen naar voren.

Stap 2: Sla de zijkant omhoog en naar binnen.

Stap 3: Herhaal dit aan de andere kant.

Stap 4: Sla de onderkant omhoog.

Stap 5: Het shirt is gevouwen.

Resultaat: Alle shirts die je gevouwen hebt, zijn even breed en kunnen netjes in de kast gelegd worden.

Behalve shirts kun je op deze manier bijvoorbeeld ook handdoeken, theedoeken en kussenslopen vouwen.

Het vouwbord

Het vouwbord is simpel te maken van karton en plakband of duct tape. Het vouwbord op de foto’s is gemaakt van 2 lagen karton, plakband en plastic folie. Dit vouwbord is al enige jaren in gebruik. Wanneer je geen karton wilt knippen/snijden, is het ook mogelijk een vouwbord te maken van heel dun hout en plakband of duct tape.

Benodigdheden

  • A - 1 stuk karton van 72 x 35 cm
  • B & C - 2 stukken karton van 72 x 25 cm
  • D - 1 stuk karton van 36 x 25 cm
  • Plakband

De maten die hier genoemd zijn, zijn naar eigen inzicht aan te passen, om bijvoorbeeld ook kinderkleding makkelijk te kunnen vouwen. Om een steviger vouwbord te krijgen kun je alle onderdelen dubbel maken en deze op elkaar plakken.

Stap 1: Leg karton A neer.

Stap 2: Plaats kartonnen B en C, met voldoende ruimte zodat karton hier later net tussen past. Plak met plakband karton B en C over de lange zijde vast aan karton A (rode vlak). Zorg ervoor dat je het plakband zo plakt dat je ruimte hebt om karton B en C over karton A te vouwen. Voor de stevigheid is het aan te raden ook aan de andere kant van de vouwrand plakband te plakken.

Stap 3: Plaats karton C op karton A, tussen B en C. En plak deze aan de bovenzijde vast met plakband aan karton A. Zorg hier ook weer voor voldoende ruimte, zodat je het karton over karton A kunt vouwen. Ook is hier voor de stevigheid aan te raden ook plakband aan de achterkant te plakken.

Je vouwbord is klaar! Op naar een nette kledingkast!
© 2012 - 2020 Bennevis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Knutselen met kinderen: Thema kikkersKnutselen met kinderen: Thema kikkersKikkers zijn leuk om te tekenen en te knutselen, omdat de vormen zo eenvoudig en herkenbaar zijn. Bovendien is de ontwik…
Cadeautjes mooi inpakken tips en ideeënCadeautjes mooi inpakken tips en ideeënEen cadeau leuk inpakken kan voor sommige mensen een lastige taak zijn. Hoe pakken we het geschenk voor de begunstigende…
De was doen: tips om het dragelijker te makenDe was doen: tips om het dragelijker te makenHeb jij ook zo'n hekel aan de was doen. Elke keer dat wassen, ophangen, strijken, drogen en opvouwen. Hoe vaker je het d…
Knutselen met kinderen: thema voorjaarEen bezoek aan de kinderboerderij is in de lente geweldig voor kinderen. Kleuters, maar ook oudere kinderen vermaken zic…

Oma's schoonmaaktipsSchoonmaken, dat doen we allemaal. Maar hoe krijg ik nou die vervelende kalkaanslag weg? Die groene aanslag in de tuin,…
Zo verwijder je de hardnekkigste vlekkenZo verwijder je de hardnekkigste vlekkenWie van ons werd er nog nooit geconfronteerd met hardnekkige en ontsierende vlekken? Heb je kinderen in huis of organise…
Bronnen en referenties
  • http://www.youtube.com/watch?v=ZlWwEyiIfFs

Reageer op het artikel "Perfect de was vouwen"

Reactie

Tina, 29-01-2015 21:07 #1
Vorige week kreeg ik in een kledingzaak de tip, gebruik een snijplank eentje van kunststof met een handgreep. wel zelf alles er omheen vouwen, maar wel alle stapeltjes even breed. Reactie infoteur, 20-04-2015
Hallo Tina,

Het vouwbord maakt het nog net iets makkelijker, maar een snijplank is inderdaad ook een prima oplossing om gelijke stapeltjes te krijgen!

Met vriendelijke groet,
Bennevis

Infoteur: Bennevis
Laatste update: 29-12-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!