InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Wat hoort in België nu eigenlijk in de PMD-zak en wat niet?

Wat hoort in België nu eigenlijk in de PMD-zak en wat niet?

Recycleren is met de jaren steeds belangrijker geworden. Het is belangrijk voor het milieu en daar heeft iedereen baat bij. Het is echter niet altijd evident om te weten welk afval je waar moet gooien. Zo hebben wij in Vlaanderen een PMD-zak, maar voor veel mensen is het nog steeds niet duidelijk wat er wel of niet in de blauwe, doorzichtige zak mag.

Waarvoor staat PMD?

De afkorting staat eigenlijk voor drie groepen en op die manier zou je moeten weten wat er al dan niet in de zak mak. De omschrijvingen zijn echter niet altijd even duidelijk.
  • De P staat voor plastic flessen en flacons
  • De M staat voor metalen verpakkingen
  • De D staat voor drankkartons
  • ...

Wat behoort tot de P?

Petflessen zijn flessen waarin drank verkocht wordt. Met flacons bedoelen ze flessen met douchegel, shampoo,... Ook de grotere bidons van wasverzachter, vloeibaar wasmiddel, afwasmiddel,... mogen in de PMD-zak gegooid worden. Het gaat hier wel over flessen met een maximum inhoud van 8 liter!
Wat hoort er zeker niet bij:
  • Botervlootjes
  • Plastic zakken
  • Plastic folie
  • Yoghurtpotjes
  • Puddingpotjes
  • Plastic bestek
  • Bidons met gevaarlijke of bijtende producten
  • ...

Wat behoort tot de M?

Met metalen verpakkingen bedoelt met vooral conservenblikken, drankblikjes en kroonkurken. Ook aluminiumschaaltjes of -borden horen bij deze groep. Gewone aluminiumfolie hoort echter niet in de PMD-zak thuis! Schaaltjes en borden kunnen nog gesmolten worden, maar folie verbrandt gewoon in de oven. Ook spuitbussen (bv. van deodorant) vallen onder de M van metalen verpakkingen.
Wat hoort er zeker niet bij:
  • Spuitbussen met gevaarlijke of bijtende producten
  • Injectienaalden
  • ...

Wat behoort tot de D?

Eigenlijk is dit de makkelijkste groep. Alle drankkartons behoren tot de D. Deze kartons bestaan meestal uit drie laagjes: karton, plastic en aluminium. Denk maar aan de dozen van melk, fruitsap,... De drie laagjes worden tijdens het recyclageproces van elkaar gescheiden.
Wat hoort er zeker niet bij:
  • Al de andere soorten karton horen bij papier en karton! (Vuil of vettig papier en karton hoort bij het restafval)

Wat gebeurt er als de inhoud van je zak toch verkeerd is?

De PMD-zak is van doorzichtig plastig gemaakt waardoor de ophalers de inhoud van de zak kunnen zien. Als zij merken dat er zich dingen in de zak bevinden die er niet in thuishoren, dan wordt er een sticker op gekleefd. Daarop staat: 'foute inhoud'. Zo weet je dat er iets niet in orde is. Uiteraard nemen ze die PMD-zak ook niet mee. Je sorteert de zak dan best zelf opnieuw en na twee weken kun je de zak dan terug buiten zetten. Kun je echter niet zo lang wachten, dan mag je met PMD ook altijd naar het containerpark.

Wat gebeurt er met je PMD-zak?

Alle zakken worden afgevoerd naar een sorteercentrum. Daar wordt alles gescheiden in verschillende groepen. Dit gebeurt deels machinaal en deels manueel. De blauwe zakken worden machinaal kapotgescheurd en dan worden ze getransporteerd via een lopende band. Eerst worden de stukken plastic zak er vantussen gehaald en wordt er een eerste keer al zoveel mogelijk samengebracht. Drankkartons bij drankkartons, petflessen bij petflessen, metaal bij metaal,... In een volgende stap moeten de grote groepen dan nog eens gesorteerd worden. Zo worden de witte petflessen en gekleurde flessen uit elkaar gehaald. Zo gaat het proces verder tot elke soort bij elkaar ligt. Zo maakt het sorteercentrum verschillende balen die dan allemaal naar een specifieke verwerken gaan. Petflessen worden verwerkt tot fleeces, aluminium blikjes tot barbecues,...

Weetjes

  • Hang nooit bidons aan de buitenkant van de zak!
  • Je hoeft de flessen niet uit te spoelen, zorg er wel voor dat ze leeg zijn.
  • Doppen mogen op de flessen blijven zitten.
Gerelateerde artikelen
Hoe actief deelnemen aan recycling?Hoe actief deelnemen aan recycling?Recycling, een reeds ingeburgerd gebeuren bij de meeste gezinnen, of toch niet? Een groot aantal mensen doet nog niet me…
Boekrecensie: De vuilnismanrecensieBoekrecensie: De vuilnismanBoeken over beroepen vinden kinderen vaak interessant. Liesbet Slegers heeft boeken geschreven over de archeoloog, de au…
Inzamelen plastic afval werktVanaf 1 januari 2010 moeten alle gemeenten kunststof verpakkingsmateriaal verplicht inzamelen, waarna het voor hergebrui…
Klimaat: de grootste ecologische uitdagingen van de toekomstKlimaat: de grootste ecologische uitdagingen van de toekomstKlimatologen wereldwijd zijn het er roerend over eens: de aarde is aan het opwarmen. De opwarming van de aarde heeft als…
De vervuiling (lucht,bodem,water)De vervuiling (lucht,bodem,water)De laatste tientallen jaren doet de vervuiling van ons milieu voor heel wat alarmbellen gaan . Niet alleen voor het mili…

Reageer op het artikel "Wat hoort in België nu eigenlijk in de PMD-zak en wat niet?"

Reacties

Anita Kleine, 21-06-2017 22:45 #5
Ik ben verbaasd over wat er niet bij het PMD-afval hoort. Nou ja, het zij zo. Vraag me af of ik wel afval in afval mag stoppen. Bijv: in flacon van wasmiddel prop ik ander PMD- afval. Mag dat?

K., 12-05-2016 20:57 #4
Wat mag er nìet bij het pmd-afval?

chipszakken (het plastic- en metaalfolie kan niet worden gescheiden)
verpakkingen met inhoud
verfblikken of -bussen
spuitbussen (deodorant, slagroom, mousse)

Dit overzicht vond ik op een andere website.
Mogen deodorant bussen er nu wel of niet bij?

Marina, 03-07-2015 12:44 #3
Mogen de nespresso cupjes er ook in?

Hillenaar, 04-01-2015 20:24 #2
Wat doen wij met gebruikte plastiek koffiekubjes?
Kunnen die ook in de PMD zak?

Marina van Bosstraeten, 03-10-2013 16:11 #1
Doosjes en zakjes van kattevoer waar hoor dat bij pmd zak of huisvuilzak. Ze hebben al 2 keer die zak laten staat doe dat in de blauwe zak zo graag een antwoord weten aub Reactie infoteur, 03-10-2013
Als dat geen aluminiumbakjes zijn, moeten ze in de gewone vuilniszak. Ik hoop dat dit antwoord je verder helpt!

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 23-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 5
Schrijf mee!