InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > De Senseo schoonmaken of ontkalken met azijn of citroenzuur?

De Senseo schoonmaken of ontkalken met azijn of citroenzuur?

De Senseo schoonmaken of ontkalken met azijn of citroenzuur? We hebben er inmiddels allemaal wel een thuis staan; een Senseo. Omdat we er vaak dagelijks gebruik van maken kan er zich kalk ophopen in de buisjes van het Senseo apparaat. Er zijn verschillende manieren om dit te verwijderen en te voorkomen dat de buisjes verstopt raken. Ontkalk met citroenzuur; goedkoop en doeltreffend!

Waardoor zit er kalk in mijn Senseo?

In ons leidingwater zit soms veel kalk, dit verschilt per gebied in Nederland. Woon je in een gebied van Nederland met hard water dan zit er veel kalk in het water. Veel kalk betekent veel kans op kalkafzetting in apparaten waarvoor we water nodig hebben, zoals de Senseo. Er zijn verschillende manieren om de vorming van kalk te voorkomen of te verwijderen.

Hoe kan ik kalkafzetting voorkomen?

Woon je in een gebied waar het water erg hard is en je apparaten gaan om de haverklap kapot? Dan kun je kalkafzetting voorkomen door middel van een waterontharder. Er zijn verschillende van dit soort instalies op de markt. Vaak is het installeren ervan niet goedkoop, de keuze hangt af van je persoonlijke situatie. Natuurlijk kun je ook kiezen om de apparaten een paar keer per jaar te ontkalken, dit is vaak voldoende in gebieden met minder hard tot zacht water.

Hoe kan ik mijn Senseo snel en goedkoop ontkalken?

Omdat in een Senseo het water door vele buisjes gaat en de kalk zich overal kan afzetten is het reinigen van alleen het tuitje niet voldoende.

De Senseo ontkalken met speciale schoonmaaktabletten

Senseo levert speciale ontkalker voor uw apparaat. Maar er zijn ook andere manieren om uw Senseo te reinigen.

De Senseo ontkalken met citroenzuur

Citroenzuur (de kleine gele flesjes in de supermarkt) is een ideaal middel tegen kalk, is goedkoop en is minder belastend voor ons milieu. Citroenzuur is verkrijgbaar in vrijwel elke supermarkt. Begin het reinigen van de Senseo met het plaatsen van een grote bak onder de tuit. Vul hierna het reservoir, normaal voor water, met water en een beetje citroenzuur. Om te zorgen dat het water in een keer door de Senseo wordt gepompt druk je de knoppen voor een en twee koppen koffie tegelijk in. Het reservoir met het mengsel van water en citroenzuur zal nu in een keer door de Senseo worden gepompt. Doordat het mengsel op alle plekken komt waar normaal ook water komt gaan overal vuildeeltjes loszitten. Herhaal daarom deze procedure net zo vaak tot het water dat uit de tuit komt helder is. Citroenzuur geeft een sterke geur af, spoel na het schoonmaken met citroenzuur de Senseo nog een aantal keren door met gewoon kraanwater tot de geur is verdwenen.

De losse onderdelen van de Senseo reinigen

De losse delen van de Senseo kunnen gewoon in de vaatwasser. Mochten er hardnekkige kalkafzettingen zijn dan even in een badje van water en schoonmaakazijn. Schoonmaakazijn is ook minder geschikt voor het reinigen van de binnenkant van het apparaat. Het zou sommige plastic delen binnenin het apparaat kunnen aantasten waardoor deze kunnen gaan scheuren en/of lekken.

Voorkomen beter dan oplossen

Spoel het apparaat geregeld door, hierdoor kan vuil zich niet ophopen en raken de buisjes niet verstopt. Lekkages in de Senseo worden vaak veroorzaakt door slecht onderhoud of verkeerd gebruik. Bovendien kan een vies apparaat een rare bijsmaak aan je koffie geven en dat is iets wat we niet willen. Een lekker kopje koffie uit een schoon apparaat, maak je Senseo vandaag nog schoon!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Senseo koffiepads makenSenseo koffiepads makenEr worden elke dag miljoenen liters koffie genuttigd vele daarvan worden gezet met een koffiefilter maar tegenwoordig is…
Kosten koffie met Senseo of NespressoDe Senseo en de Nespresso machine worden steeds populairder. Steeds minder mensen maken gebruik van een ouderwets koffie…
Nespresso apparaat/machine ontkalken/reinigen; citroenzuurNespresso apparaat/machine ontkalken/reinigen; citroenzuurHet ontkalken van je apparatuur in huis kan een lastige klus zijn, vooral als het water hard is en dus veel kalk bevat.…
De Coffeeduck: gemalen koffie in de SenseoDe Coffeeduck: gemalen koffie in de SenseoIn bijna ieder huishouden wel te vinden: de Senseo. In onze gehaaste maatschappij is het zetten van een snelle bak koffi…
Schoonmaken met azijnSchoonmaken met azijnAzijn is erg handig schoonmaakmiddel. Het heeft verschillende voordelen ten opzichte van bestaande schoonmaakmiddelen. Z…

Reageer op het artikel "De Senseo schoonmaken of ontkalken met azijn of citroenzuur?"

Reacties

Huisman, 21-06-2016 10:27 #6
Ik heb poeder citroenzuur, hoeveel moet bij 1 l. water? Ik heb een Senseo app. met pads.

Booij, 12-05-2016 19:02 #5
Hoeveel is een 'beetje' citroenzuur?
B.v. dank,

Hans Booij

Vleermuis, 25-11-2015 13:16 #4
Als je de nieuwe senseo touchpannel hebt en hem wil ontkalken moet je de kopjes een en twee indrukken en 3 sec vasthouden. daarna loslaten en voilà: hij ontkalkt. wist het ook niet maar heb het gezien bij een ander.

L. van Wittmarschen, 24-05-2015 11:22 #3
Ja bij mij blijft ook altijd het lampje Calc branden, waarvoor is dat? Uit de beschrijving van het ontkalken begrijp ik dat je 2 knopjes moet indrukken. Alles geprobeerd, maar het werkt niet. Nu doe ik maar het knopje voor 2 kopjes, alleen spoelt hij niet in een keer door. Wat doe ik verkeerd? Graag een antwoord s.v.p. Met vr. Groet. Een wanhopige Senseo gebruikster.

P. van der Zanden, 04-01-2015 23:16 #2
Helaas moet ik constateren dat de opsteller van dit artikel het verschil tussen Citroensap en Citroenzuur niet heeft begrepen. Citroenzuur, wat is dat? Citroenzuur (citric acid / C6H8O7) is een reukloos wit poeder dat gewonnen wordt uit o.a. suikerbieten, suikerriet maar ook uit diverse fruitsoorten. In de voedingsindustrie wordt citroenzuur gebruikt voor conservering en als smaakmaker. Het is dan ook een voedingssupplement met het E-nummer E330. Het is op natuurlijke wijze goed afbreekbaar en wordt vanwege de zuurwerking toegepast als milieuvriendelijke kalkoplosser.
Wie nog meer wil weten verwijzen ik graag naar WikiPedia pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuur.

Als je op het label van een supermarkt knijpcitroen naleest wat daar in zit zul je moeten constateren dat daar inderdaad 0% echt citroenzuur in zit. De citroengeur komt van olietoevoegingen. In de ontkalker van Philips (50gr zakjes 100% citroenzuur poeder) en b.v. HG voor espresso en Senseo (100% citroenzuurpoeder opgelost in water) is alleen 100% citroenzuur gebruikt.

E. J. Broens-Goedman, 12-04-2012 11:51 #1
Mijn senseo (HD 7827) is gekocht is Nov. 2011, en ik heb het al 3x ontkalkt omdat het rode indicatie-lampje blijft branden, het brandt nu nog, wat doe ik verkeerd? Ik heb het Free descaler gebruikt, kan het kwaad als dat lampje blijft branden?

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 24-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huishoudtips
Reacties: 6
Schrijf mee!