Huishoudelijke weetjes

Huishoudelijke weetjes Sommige zaken komen nog uit grootmoeders tijd en andere hebben we recentelijk ontdekt, maar hoe het ook zij huishoudelijke weetjes zijn altijd handig. Daarbij hoef je geen liefhebben van het huishouden te zijn om toch iets aan de weetjes te hebben. Alfabetische volgorde een aantal weetjes.

Aanslag op tuinvlonder en tegels

Menig tuinvlonder heeft een grauw groene aanslag op het hout. Maak wat schoonmaakazijn met heet water aan en de laag verdwijnt als sneeuw voor de zon. De tegels in de tuin kunnen ook meegenomen worden door er witte azijn op de gooien. Laat het goed intrekken en binnen enkele dagen is de aanslag verdwenen.

Dekbed en stofmijt

Het is niets nieuws als ik meld dat een dekbed vol met stofmijt zit. Maar een stofmijt houdt niet van kou en tocht, dus je dekbed uit het raam (als het fris is) kan, maar je kunt het ook opengevouwen op bed leggen met wat ramen of deuren tegen elkaar open. Laat het maar even lekker doortochten in huis.

Diepvries en koeling schoon

Vlak voor de vakantie moeten spullen uit de koeling en diepvries vaak op. Een perfect moment om de stekker eruit te trekken, even met een neutraal sopje schoonmaken en de deur op een kier laten. Besparing van kosten en je komt thuis met een schone koeling en diepvries.

Kliko

De gemiddelde kliko ruikt niet fris en je kunt er een auto die schoonmaakt achteraan sturen, maar wat stro onderin wil ook nog wel eens helpen. Wat keukenzout erover heen strooien en je bent klaar.

Ramen zemen in de zon

De een gebruikt een sopje en de ander alleen water, maar in de zon is ramen zemen altijd lastig. Een scheutje azijn in het water is handig en de ramen worden er mooi schoon van. Geen problemen met de zon die er op schijnt.

Uitwerpselen

Uitwerpselen van katten, vreemde of de eigen die de weg naar de kattenbak vergeten is, kun je in je tuin voorkomen door er cayennepeper op te gooien. Sinaasappelschillen wil ook nog wel eens helpen (maar ziet er erg slordig uit).

Vlees

Als je vlees voor bak of bbq uit de diepvries haalt, laat dit dan niet op het aanrecht ontdooien. Haal het er bijtijds uit en leg het afgedekt in de koeling. Hygiëne speelt in deze een grote rol.

Vlekken

Het is geheel afhankelijk van het soort vlek of je het goed of niet goed uitkrijgt. Zo zullen vetvlekken altijd lastig zijn, simpelweg omdat vet niet oplost in water. De drogisterij heeft middeltjes (kunstgrepen) om hardnekkige vetvlekken te verwijderen. Modder en zand van het strand is goed eerst even in te laten drogen en dan er af te borstelen. Spoel het af met koud water en daarna in de wasmachine. Een gezellige kaars aangehad en wat kaarsvet gemorst. Laat het opdragen en bij sommige stoffen haal je het er direct af en bij andere moet je de warmte van de strijkbout gebruiken. Wat vloeipapier neemt het kaarsvet op.

WC spoelonderbreker

Menig toilet heeft nog niet een aparte knop voor de kleine boodschap, maar het scheelt wel heel veel water. Er zijn voor op de stortbak eenvoudige spoelonderbrekers die de truc voor je doen.

Zweetvlekken

Zweetvlekken heb je nu eenmaal meer in de zomer en kunnen ontsierend zijn. De bekende gelige vlekken onder de oksels kunnen het resultaat zijn. Laat bezwete kleding dan ook niet lang ongewassen in de wasmand, dit voorkomt dat de gele vlekken er niet meer uit gaan. Heb je alleen witte vlekken, dan heb je waarschijnlijk alleen deodorant op je kleding zitten en die gaan er in de wasmachine prima uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huishoudelijke weetjes"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: Juli 2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huishouding
Schrijf mee!