InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Een blender kopen

Een blender kopen

Een blender kopen Met een blender kun je de meest lekkere drankjes maken, zoals groentenshakes, je eigen smoothie, een milkshake, een ijskoffie, een babyhapje of een lekkere vruchtencocktail. Een blender is een handig hulpje in de huishouding waarmee diverse ingrediënten snel en gemakkelijk gemengd worden. Wanneer je op zoek bent naar een blender dan kun je hier meer lezen over diverse eigenschappen, zodat je beter een keuze kunt maken.

Functie van een blender

Een blender wordt ook wel shaker genoemd, maar in dit artikel gaat het alleen over de elektrische blenders of shakers, dus niet de handmatig te bedienen varianten. Een blender is een elektrisch apparaat waarmee je dus diverse ingrediënten kunt mengen, mixen of pureren, zodat er zonder knoeien een lekker sapje of shake als resultaat ontstaat. Normaal bestaat het apparaat uit een onderkant waarin zich de motor bevindt en waarop de functietoetsen zitten en een grote mengbeker met deksel die je hier op kunt zetten. Daarnaast kunnen blenders nog over extra functies, mogelijkheden of accessoires beschikken waarover je hier verder kunt lezen.

De capaciteit van een blender

De capaciteit van de blender wordt op het gebied van de te maken hoeveelheid sap bepaald door de inhoud in liters van de mengbeker. Daarnaast spelen het vermogen, aangegeven in watt, en het bereikbare toerental een rol bij hoe sterk de blender is en welke ingrediënten hij als het ware aankan. De wat minder krachtige blenders kunnen vaak moeilijker overweg met harde ingrediënten of ijsblokjes. Let dus voor aankoop altijd op de inhoud van de mengbeker en het wattage en toerental van de blender en vergelijk verschillende exemplaren op deze punten.

Extra functies van een blender

Er zijn blenders die alleen over de functie aan en uit beschikken, maar de meeste blenders hebben meerdere mogelijkheden in huis zoals:
  • Een aantal standen waarmee je de snelheid c.q. het gebruik van het vermogen instelt. Een blender met een hoog vermogen en toerental kun je zo ook in een rustige stand zijn werk laten doen.
  • Een traploos regelbare instelling van de snelheid.
  • Een functie om ijsblokjes te crushen.
  • Een pulsemogelijkheid, dus om tussendoor even extra stevig te shaken.
  • Een langzame start, zodat zeker bij wat hardere ingrediënten de shaker rustig begint te pureren.

De uitvoering van de blender

Het kan zo zijn dat je het uiterlijk van de blender ook heel belangrijk vindt, bijvoorbeeld omdat deze op het aanrecht komt te staan. Is dit zo, dan is er keuze genoeg uit design modellen blenders. Waar je op functioneel gebied nog op kunt letten bij het kopen van een blender zijn de volgende punten:
  • Beschikt de blender over antislipvoetjes, zodat deze tijdens het werk op zijn plek blijft staan en niet gaat lopen.
  • Is de mengbeker afneembaar van het onderstuk, zodat je deze eraf kunt pakken om bijvoorbeeld uit te schenken? Je hoeft dan niet de hele zware machine iedere keer op te pakken en te hanteren.
  • Heeft de mengbeker een tuit waardoor je gemakkelijker kunt schenken?
  • Heeft de mengbeker een inhoudsverdeling, zodat je ziet hoeveel sap je maakt?
  • Zit er een vulopening, die ook af te sluiten is, in het deksel van de mengbeker, zodat je zonder knoeien tijdens het blenden nog ingrediënten kunt bijvullen als dat nodig is?
  • Een blender met een zogenaamd tapkraantje is extra handig om het sap in te schenken.
  • Let ook op het schoonmaakgemak, zoals het feit of de mengkan in de vaatwasser mag.

IJsblokjes crushen met een blender

Wanneer je met de blender ook ijsblokjes wilt crushen, dan is de eerste aanbeveling om te kiezen voor een blender die deze speciale functie heeft. Wanneer je toch kiest voor een blender zonder deze functie, kies dan een exemplaar met een hoog wattage en verschillende standen op het gebied van snelheid en kracht. Overigens is het bij het crushen van ijsblokjes ook aan te bevelen om te kiezen voor een blender met een glazen mengbeker in plaats van een kunststof mengbeker.

Merken en prijzen van blenders

Blenders zijn in vele uitvoeringen en soorten verkrijgbaar en van diverse merken zoals Princess, Kenwood, Philips en Bestron. De prijs van een blender is afhankelijk van het merk, de uitvoering en de mogelijkheden van de blender en varieert veelal tussen de twintig en honderd euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Milkshakes makenMilkshakes makenWie smoort er in de zomer nou niet naar een heerlijk koude milkshake. Je kan ze zelf ook maken met veel verschillende sm…
Zelf een lekkere milkshake makenZelf een lekkere milkshake makenVrijwel iedereen drinkt er wel eens één in de zomer; een lekkere koude milkshake. Dit is een shake gemaakt van onder and…
Zelf kaneelijs maken, receptZelf kaneelijs maken, receptIn dit artikel vind je het recept om zelf kaneelijs te maken. Je hebt er geen speciale ijsmachine voor nodig! Het vergt…
Caloriearme fruit milkshakesCaloriearme fruit milkshakesGeniet van een snelle en makkelijke zelfgemaakte calorie-arme fruit milkshakes tijdens een warme zomerdag! Heerlijk verf…
Energie milkshakesEnergie milkshakesFit, gezond en energievol door het leven met behulp van snelle en zelfgemaakte milkshakes. Ook zeer geschikt als een ver…
Bronnen en referenties
  • http://www.kieskeurig.nl
  • http://www.vergelijk.nl

Reageer op het artikel "Een blender kopen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Kleine witgoed
Schrijf mee!