InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Zilver poetsen, gemakkelijk en veilig!

Zilver poetsen, gemakkelijk en veilig!

Zilver poetsen, gemakkelijk en veilig! Dierbaar zilveren bestek hou je het liefst proper. Door oxidatie komt er een zwarte glans op. Je kan dit gemakkelijk terug oppoetsen, zonder per ongeluk een laag van je kostbaar zilveren bestek af te schrapen. Met deze gemakkelijke behandeling krijg je het zo weer proper.

Benodigdheden

  • Een bak waar water in kan
  • Warm water
  • Aluminiumfolie
  • Bakpoeder (20 gram) (of soda)
  • Iets om het bestek op te pakken
  • Keukenpapier

Behandeling

Leg de aluminiumfolie op de bodem van de bak. Zorg dat de bodem goed bedekt is. Giet er vervolgens warm water in. Gebruik voldoende water, het bestek -of andere zilveren zaken- moeten immers volledig ondergedompeld zijn. Doe het bakpoeder bij het warme water en wacht tot er geen reactie meer plaats vindt. Leg dan het bestek in de bak. Zorg ervoor dat het volledig onder water is en dat het de aluminiumfolie raakt (zeer belangrijk!). Wacht vijf tot tien minuten en haal dan het bestek uit de bak. Neem het niet met je handen, want het zal zeer warm zijn. Leg het op een stukje keukenpapier en droog het goed af. Wees niet bang om hard te schrobben. Er zijn kleine gaatjes in het oppervlakte van je bestek, met goed boenen worden deze weer min of meer gevuld. Hierdoor krijgt je zilveren bestek zijn mooie glans terug. In plaats van bakpoeder kan je ook soda gebruiken wat nog effectiever is. Het bakpoeder laat de reactie gewoon sneller doorgaan en werkt als een katalysator.

Wetenschappelijke verklaring

In heel wat producten zit er zwavel (bijvoorbeeld in een ei of mayonaise). Zwavel reageert met het zilver. Het oxidatie getal van zilver verandert, dit noemen we een redox reactie. Ook de lucht en aanrakingen met je huid zorgen ervoor dat er een zwart laagje ontstaat op het zilverwerk. Door zwavel (sulfide, S), oxideert zilver (Ag). Zo ontstaat er zilversulfide (Ag2S).
Zilversulfide is zwart van kleur en valt daarom snel op. Ook al gebeurt de reactie zeer langzaam, het gebeurt zeker!
Het is vergelijkbaar met het roesten van ijzer. Deze spontane reactie kan je niet tegenhouden, want zelfs in de lucht is er in zeer geringe mate zwavel (S) aanwezig. Wat we met de behandeling doen is het zilversulfide (Ag2S) laten reageren met de aluminiumfolie (Al). Hierdoor verdwijnt het zwarte laagje en kan je binnenkort het zilveren bestek terug uitstallen.
© 2010 - 2019 Bieraait, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: EME, Pixabay

Reageer op het artikel "Zilver poetsen, gemakkelijk en veilig!"

Reacties

Louis, 19-01-2018 01:17 #3
Kan deze poetsmethode ook gebruikt op ziler 925 met ingezette turquoise?

Scheppink, 02-11-2015 22:54 #2
Ken de methode, al eerder toegepast. wil nu weten met wat voor spul men de zilveren bestekken kan sprayen, zodat de zilverkleur zo blijft en niet meer zwart wordt.

Rene, 28-03-2011 03:45 #1
De wetenschappelijke verklaring kan ik volgen, maar nu een paktische vraag. Ik heb een bas (verzilverde koper blaas instrument) van het merk Mahillon. Deze is ongeveer 1,40 meter hoog de beker is 54 cm breed. De glans is er een beetje af en met poetsen krijg ik dat niet meer goed. Nu kan ik hem wel in een kunststof ligbad leggen maar wat zijn dan de hoeveelheden van het water, bakpoeder, en folie als ik het instrument geheel wil onderdompelen? En als ik een ligbad gebruik kan ik dan beter soda nemen, want ik moet het bad ook weer leeg laten lopen (ivm mogelijke verstoppingen).

Infoteur: Bieraait
Gepubliceerd: 10-06-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 3
Schrijf mee!