InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Een tostiapparaat kopen

Een tostiapparaat kopen

Een tostiapparaat kopen De snelste en voor velen gemakkelijkste manier om een tosti te maken is door een elektrisch tostiapparaat te gebruiken. Deze zijn in meerdere uitvoeringen verkrijgbaar en er is veel keuze op het gebied van mogelijkheden, het design, de capaciteit, opties en natuurlijk de prijs ervan. Er is dus keuze genoeg en je kunt altijd een tosti-ijzer vinden wat aan al je wensen voldoet.

Hoe werkt het tostiapparaat

De buitenkant van een tostiapparaat is vaak van RVS, aluminium of kunststof en binnenin bevinden zich twee metalen platen. Dit zie je wanneer het tostiapparaat wordt opengeklapt. Vaak worden beide platen als het ware nog eens in tweeën gedeeld, zodat je twee tostiís tegelijkertijd kunt klaarmaken. Doordat er zich in het tosti apparaat een elektrisch verwarmingselement bevindt worden de metalen platen verhit en wordt het brood geroosterd, de kaas gesmolten en ook eventuele overige ingrediënten worden verwarmd of gesmolten. Natuurlijk moet je dan wel het apparaat dichtklappen! Tussen de twee metalen platen zit namelijk een soort scharnier, waardoor je het apparaat gemakkelijk open en dicht kunt klappen.

Materiaal van het tostiapparaat

De metalen platen van een tostiapparaat zijn meestal van het materiaal aluminium en voorzien van een laag teflon. Deze laag teflon is belangrijk om aanbranden te voorkomen en zorgt ervoor dat het tostiapparaat gemakkelijk schoon te houden is. Wanneer de platen verwarmd worden, dan wordt de warmte zoveel mogelijk naar de binnenkant gericht. Daarnaast is de buitenkant van het tosti apparaat van een materiaal met warmte-isolerende werking, zodat je je niet kunt verbranden aan de buitenkant van het tostiapparaat.

Tosti-ijzer of tostiapparaat

Tostiapparaat is wel de meest gangbare benaming voor een elektrisch tostiapparaat. De naam tosti-ijzer wordt overigens meestal gebruikt voor het ijzeren tosti apparaat dat je op een gasfornuis of gaskookplaat kunt gebruiken om tostiís mee te maken.

Extra opties van een tostiapparaat

Ook een tosti apparaat kan van verschillende opties voorzien zijn, die vooral het gebruiksgemak verbeteren, zoals de volgende.

Aantal standen

Verschillende standen waardoor je kunt kiezen voor het meer of minder roosteren en verwarmen van brood en overige ingrediënten.

Verklikker

Een verklikker die aangeeft dat het tostiapparaat voldoende is opgewarmd om met de eerste tosti te beginnen, is erg handig. Hiermee voorkom je dat de eerste tosti direct aanbrandt of dat je deze erin doet voordat het apparaat op temperatuur is, hetgeen het resultaat ook niet ten goede komt.

Schakelaar

Een aan- en uitschakelaar lijkt vanzelfsprekend, maar er zijn dus goedkope tostiapparaten die hier niet over beschikken en direct beginnen te werken als de stekker in het stopcontact wordt gestoken. Koop een dergelijk apparaat liever niet, want als je bij een dergelijke variant een keer vergeet de stekker uit te trekken na gebruik, dan kan er oververhitting, kortsluiting of zelfs brand ontstaan.

Dikte tosti

Standaard tostiapparaten bieden de mogelijkheid om vrij platte ofwel dunne tostiís te maken, waarbij je twee vrij kleine tostiís tegelijkertijd kunt maken. Wat duurdere uitvoeringen bieden ook de mogelijkheid om dikkere tostiís, dus met meer beleg te vervaardigen.

Antislip

Een antisliprand of zogenaamde antislipvoetjes aan de onderkant, voorkomen dat het apparaat kan schuiven en zorgen ervoor dat het vast staat.

Koele wand

Tostiapparaten die voorzien zijn van een echte koele wand worden dus echt niet warm aan de buitenkant.

Verwisselbare platen

Er zijn ook tosti apparaten met verwisselbare platen. Zo kun je met een dergelijk apparaat niet alleen tostiís maken, maar ook poffertjes of wafels baken. Soms horen er zelfs grillplaten bij, waardoor je met een en hetzelfde apparaat ook een biefstukje of hamburger kunt grillen. Let er altijd op of deze platen wel of niet in de vaatwasser mogen.

Het design van een tostiapparaat

Ook voor tostiapparaten geldt dat deze qua design in vele verschillende uitvoeringen verkrijgbaar zijn, van eenvoudig wit en zwart tot fraaie designmodellen van RVS. Uiteraard wordt ook de prijs van een tostiapparaat mede door het design bepaald.

Merken en prijzen tostiapparaten

Tostiapparaten zijn verkrijgbaar van 10 euro tot 50 euro, maar er zijn dan ook wel degelijk verschillen in de uitvoering en mogelijkheden te zien. Enkele bekende merken van tosti apparaten zijn bijvoorbeeld Severin, Tristar, Bestron, Tefal, Princess, Philips, Inventum en Krups.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tosti maken, hoe maak je een tosti?Tosti maken, hoe maak je een tosti?Een tosti maken is niet moeilijk. De basisingrediënten voor een tosti zijn brood (meestal witbrood) kaas en ham. Je kunt…
Tosti: verrassende recepten voor een simpel gerechtTosti: verrassende recepten voor een simpel gerechtIedereen heeft hem wel eens gegeten, de tosti. Twee sneden brood met daartussen ham en kaas. Zalig als lunch of als tuss…
Vier heerlijke tosti'sHeeft u ook weleens zin in een lekker maar niet te moeilijke of uitgebreide hap. Dan zijn tosti's een heerlijke manier o…
Gezond snacken, heerlijk en gemakkelijkWie wil het niet, gezond kunnen snacken. Dit kan ook, als je snacks maar met beleid samenstelt en klaarmaakt. Er zijn me…
Tosti's, maar dan andersDe tosti kennen de meeste mensen als 2 witte boterhammen op elkaar, met kaas en/of ham ertussen en klaargemaakt in het t…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een tostiapparaat kopen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Kleine witgoed
Schrijf mee!