InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Hoe een koffiemachine te kopen

Hoe een koffiemachine te kopen

Hoe een koffiemachine te kopen Wie houdt er niet van om thuis een heerlijk kopje koffie te drinken? Ondanks het feit dat de meeste mensen onderweg in het cafe of op het werk koffie drinken, is het fijn om ook thuis een goede kop te drinken, daarnaast is het ook prettig om gasten een lekker bakje voor te zetten. Een goede koffiemachine, koffiezetapparaat of koffieautomaat uitzoeken is niet eenvoudig. Er is een grote scala aan machines op de markt, welke allemaal weer op een andere wijze werken.

Types apparatuur

Koffiemachines kunnen op verschillende manieren koffie zetten. In de loop der tijd zijn er apparaten ontwikkeld welke druppelen, brouwen, koken of stomen. De koffie zal anders smaken, afhankelijk van het systeem wat er wordt gebruikt.

De meeste standaard huishoud koffiemachines werken volgens het druppelsysteem. Hiermee is een redelijk goede kop koffie te maken. Echter deze apparaten zijn ontwikkeld om meerdere koppen koffie gelijk te zetten, in plaats van slechts één of twee tegelijk. Het is belangrijk om de juiste hoeveelheid water en koffie te gebruiken zodat er, een in de juiste verhouding gezet, kopje koffie kan worden gezet. De apparaten hebben afhankelijk van de prijsklasse meerdere mogelijkheden. Sommige beschikken over een thermoskan zodat de koffie warm en smakelijk kan worden gehouden.

Daarnaast zijn er ook vacuum koffiemachines. Dit model wordt geplaats bovenop een glazen pot waarin water wordt gekookt, als het water gaat koken dan wordt het water via een buis naar de koffie gestuwt waar het zich vermengt met de koffie. Het heeft een ongebruikelijke en interessante vorm, en er is een uitstekend en heerlijke koffie mee te fabriceren.

Perculator koffie makers werden populair in de jaren 20 van de vorige eeuw. Ze worden vandaag de dag nog steeds verkocht, maar zijn lang niet zo populair als andere types. De koffie wordt gekookt volgens een pruttel proces, en de smaak is niet constant.

Espresso machines zijn er in een grote verscheidenheid aan types. Espresso apparaten kunnen stomen, malen, of hebben een piston-model opzet. Zowel het stoomgedeelte alsook het malen en zetten van de koffie gaat automatisch, maar de piston-model machines maken gebruik van een techniek waarbij het water door de gemalen koffie wordt geperst.

De prijs

Koffie apparaten zijn verkrijgbaar in een grote verscheidenheid aan prijzen, vanaf Euro 15 voor de eenvoudigste modellen tot prijzen van Espresso machines welke ver over de Euro 1.000 kunnen gaan. De gemiddelde prijs voor een koffiezetapparaat ligt tussen de Euro 50 en Euro 200.

Vormgeving

Er is een breed aanbod van verschillende soorten koffiemachines, elk met een eigen design. Zelfs bij de apparaten van één en dezelfde fabrikant tref je soms een breed aanbod aan van verschillende types. Kies een type waarmee een goede kop koffie te zetten is, maar welke ook in het interieur van de woning past, het oog wil immers ook wat, en een goede macine is een investering voor de lange termijn en zal in de praktijk een lange tijd meegaan.

Klassen

Het beste is om je goed te orienteren alvorens een koffiemachine aan te schaffen. Speciaal indien je een relatief dure machine aan gaat schaffen, is het raadzaam om verschillende types te vergelijken, op het internet zijn verschillende sites te vinden waar vergelijkingen tussen verschillende apparatuur wordt gemaakt.

Technische specificaties

De technische specificaties van koffiemachines varieeren per type, model en prijs. Een basis koffieapparaat beschikt vaak uitsluitend over een simpele aan / uit schakelaar, terwijl een Espressomachine van zeg Euro 500 beschikt over een maalmachine, timer, kopjes warmer en bijvoorbeeld zelf-reinigend is.

Waar te kopen

Koffiemachines zijn op veel plaatsen te koop. Echter in ogenschouw houdend dat er zoveel verschillende types, modellen en prijsverschillen zijn, is het een goed idee om je eerst eens goed te orienteren. Bezoek bijvoorbeeld een de sites van fabrikanten van koffiemachines en koffieautomaten voor de laatste informatie. Bovendien kun je dat rustig doen onder het genot van een kopje koffie.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?Latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd zijn allen koffievarianten die worden bereid met het gebruik van melk. Bi…
Vier lekkere koffiereceptenVier lekkere koffiereceptenWe kunnen geen restaurant of lunchroom meer binnenlopen zonder bijzondere koffiesmaken op de kaart te zien staan. Je kun…
Dolce Gusto: Koffie om van te genietenDolce Gusto: Koffie om van te genietenDolce Gusto is koffie gemaakt om van te genieten, bestaande uit vele koffiespecialiteiten geschikt voor een 1 kops koffi…
Op kamers wonen, hoe zet ik koffie?Op kamers wonen, hoe zet ik koffie?Als je pas op kamers woont en je kunt nog geen koffie zetten, dan kan je in dit artikel lezen hoe het moet. Er zijn meer…
Tips bij het kopen van een koffieautomaat voor op het werkMet een druk op de knop een lekker kopje koffie of cappuccino; een koffieautomaat op de werkvloer kan een uitkomst zijn…

Reageer op het artikel "Hoe een koffiemachine te kopen"

Reactie

Peter, 10-02-2010 15:57 #1
Ik vond het ook erg lastig, er is tegenwoordig zoveel keus soms weet je het gewoon echt niet meer. Gelukkig ben ik eruit gekomen. Een vriend tipte mij over de nescafé dolce gusto circolo espresso machine. En ik ben er dol gelukkig mee!

Infoteur: Costaric
Laatste update: 21-01-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!