InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Wijnvlekken verwijderen

Wijnvlekken verwijderen

Wijnvlekken verwijderen Gezellig met een glas wijn op de bank en dan hups daar gaat het geestrijke vocht. Op de blouse, de bank, de broek, het kleed of de vloerbedekking. Bij witte wijn is dat niet zo erg want die laat geen vlekken na, maar de rooie variant laat nare plekken achter. Direct handelen is de oplossing en er zijn verschillende methoden voor om rode wijn te laten verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Rode wijn wegwerken met afwasmiddel en azijn

Draai een doek zo op dat er op het einde een soort bolletje ontstaat. Doe daar dan een beetje afwasmiddel, water en een scheutje azijn op. Dep de vlek met deze substantie. Wrijf dan voorzichtig uit met een natte spons. Spoel af met schoon water.

Witte wijn laat rode wijn verdwijnen

Witte wijn is een uitstekende verwijderaar van rode wijn. Gooi veel van de witte wijn over de vlek van de rode wijn en probeer het dan met water of een spons zoveel mogelijk weg te krijgen. Als het om een kledingstuk gaat met rode wijn erin, dan daarna direct in de wasmachine om de vlek eruit te wassen.

Met melk wijnvlekken weghalen

Het komt natuurlijk ook vaak voor dat wijn wordt gemorst op een mooi katoenen kleed. In dat geval is melk de beste vlekkenverwijderaar. Maak in dat geval de vlek nat met kokende melk (dus geen koude melk) en wrijf flink over de vlek. Daarna in een ruim sop uitwassen. Doe het tafellaken daarna in de wasmachine of was het grondig op de hand met water en zeep.

Spuitwater verlost textiel van rode wijnvlekken

Als de vlek nog nieuw is en er staat nog een fles spuitwater op de tafel, dep de vlek dan daarin. Maak het karwei af met deppende bewegingen totdat de vlek bijna verdwenen is. Daarna ook weer in de wasmachine om het karwei af te maken.

Zout verwijdert rode wijnvlekken

Zout is een uitermate goed middel om wijnvlekken weg te krijgen. Bovendien heeft bijna iedereen altijd wel zout in huis. Het werkt echter alleen zo:
  • Na het omgooien van de wijn de vlek deppen met keukenrol
  • Vervolgens een dikke laag zout eroverheen gooien
  • Laat dit een minuut inwerken
  • Spoel dan uit onder de kraan met KOUD water
  • Vervolgens weer in de wasmachine

Zout en witte wijn

Wie het zekere voor het onzekere wil nemen, kan ook twee methoden gebruiken om de rode wijn te laten verdwijnen. Giet daarvoor eerst witte wijn over de vlek. Hij wordt dan al behoorlijk verdund of verdwijnt al. Dep daarna de vlek droog met keukenrol. Gooi er vervolgens veel zout overheen. Laat het een minuut inwerken. Dan uitspoelen onder de kraan met koud water. Vervolgens in de wasmachine.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wijnvlekken verwijderen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 29-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Wijn
Schrijf mee!