InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Kerst en Nieuwjaar: voorbereiding van 1 tot 31 december

Kerst en Nieuwjaar: voorbereiding van 1 tot 31 december

Kerst en Nieuwjaar: voorbereiding van 1 tot 31 december December, de drukste maand van het jaar. De duurste ook. Er moet ook zo veel gebeuren! Een kerstboom gaan kopen, hem versieren, een leuk en lekker kerstmenu kiezen, inkopen doen, cadeautjes kopen en last but not least, kerstkaartjes schrijven en (liefst op tijd) versturen. Met een beetje planning en uitkijken komt het heus wel voor elkaar!

De Sint

Tot zes december gaat alle aandacht naar deze brave man, zeker als u kinderen hebt. Laat het kerstgebeuren dus even rusten tot hij voorbij is. Toch kan u dankzij hem al het één en ander voorbereiden. Maken uw kinderen ook zo'n leuk briefje naar de Sint met al hun wensen in? Onthoud de hints, het kan u een hoop denk- en zoekwerk besparen voor uw kerstgeschenkjes. Sinterklaas kan immers niet alles brengen wat op dat verlanglijstje stond. Misschien kan de Kerstman de rest brengen? Doe de aankopen misschien ook in één keer. Vele winkels doen net voor Sinterklaas immers acties in de stijl van "- 5 euro bij aankoop van 40 euro van een bepaald product". Desnoods koopt u twee of driemaal hetzelfde, met kerst zitten er meestal veel kindjes naast de kerstboom. En het bespaart u een hoop tijd en geld. Hebt u zelf geen kids maar moet u cadeautjes kopen voor neefjes en nichtjes of petekindjes? Koop ruim op voorhand. Bent u in de stad en ziet u iets leuks? Neem het alvast mee, dan hoeft u niet meer buiten op het laatste nippertje. Gaat u op reis naar een vreemd land in de zomer? Kijk ook daar uit of u niets origineels ziet. Meestal veel goedkoper dan in eigen land.

De kerstboom kiezen

Wilt u een ruime keuze, ga uw kerstboom dan begin december halen. Rond 15 december zijn de mooiste exemplaren al verkocht! Er zijn een hoop verschillende soorten kerstbomen te koop. Wilt u uw kerstboom na het feest bewaren, dan moet u een exemplaar met kluit kopen. Na kerst in de tuin planten en volgend jaar kan hij terug dienst doen (als hij overleeft tenminste). Anders kan u hem gewoon zonder wortel kopen en gaat hij gewoon weg na de Kerst. Vele gemeenten organiseren een kerstboomverbranding in januari. Leuk en gezellig. Waar u ook op moet letten is op de grootte. Koop een boom die bij uw interieur past. Woont u klein, koop dan geen enorm exemplaar. Uw woonkamer staat dan meteen vol en niemand kan nog ergens fatsoenlijk door. Ook niet gezellig! Een klein exemplaar kan ook heel mooi versierd worden en op een tafeltje of een kastje oogt hij meteen indrukwekkender zonder veel plaats in te nemen. Woont u groot, koop dan wel een degelijk exemplaar. Het geeft meteen sfeer en vult de kamer. Tegenwoordig kan u ook een kerstboom huren. Een ecologisch idee. Uw kerstboom wordt u met wortel en al toevertrouwd. Na de kerstperiode wordt hij door de verhuurder gewoon weer in de grond gestoken. De boom hoeft niet verbrand te worden, dat scheelt in CO2-uitstoot en hij kan rustig verder groeien. Wilt u het jaar nadien dezelfde kerstboom terug, dan kan u er uw naam aanhangen. Voor meer info kan u terecht op: www.co2minderen.be.

De kerstboom versieren

Een tijdrovende bezigheid! Maar eens de boom er staat is het pas echt Kerstmis. Begin met het leggen van een mooi laken op de grond. Dat scheelt een hoop wanneer u de kerstboom terug moet opruimen. Alle naalden blijven immers op het kleed liggen en u hebt minder rommel op uw vloer. Plaats de boom daarna in een emmer of bak, verzwaard met stenen of zand. Of u kan een speciale houder kopen waarin u de stam van de boom vastvijst. Hebt u de mogelijkheid, zet uw boom dan vast met visdraad. Deze draad is onzichtbaar en voorkomt dat uw boom zou omvallen. Hang er dan de lichtjes in. Volgende stap zijn de slingers. En dan pas de ballen en strikken. Pas de kleuren van uw boom aan aan uw interieur. Kerstversiering kan u best kopen een paar dagen voor Kerst of na de feesten voor het komende jaar. Vele artikelen zijn dan serieus afgeprijsd, meestal 30% de dagen voor Kerst en na Kerst kan het al snel oplopen tot -50% of -70%. Tegenwoordig vindt u naast de klassieke slingers en ballen ook erg leuke themaversiering. Zo kan u een snoepkerstboom maken met slingers in de vorm van donuts of snoepjes, of een natuurkerstboom met slingers en figuurtjes in hout of stro.

Inkopen doen voor kerstmenu en cadeautjes

Wat cadeautjes voor kinderen betreft, kon u hierboven al een paar tips lezen. Maar ook voor volwassenen gaan sommige van deze tips op. Koop uw cadeau's ruim op voorhand, geniet van bepaalde kortingen, breng originele cadeau's mee uit uw vakantieland. Bent u handig? Maak uw cadeautjes ruim op voorhand: huisgemaakte confituur in de zomer, een breiwerkje 's avonds voor de televisie, poppenkleren of een zelfgemaakt poppenhuis / brandweerkazerne wanneer u eventjes een vrije dag hebt, enz. De ontvanger is er vast erg blij mee en het spaart u een hoop geloop en geld uit.
Voor het kerstmenu kan u een aantal inkopen enkele weken op voorhand doen. Koop de niet bederfbare waren voor de grote drukte. Denk hier aan borrelhapjes, sterke drank, wijn, chocolade, diepvriesproducten, sausjes, etc. Bestel uw vlees ook ruim van te voren. Niet alleen bespaart u zo een hoop tijd maar ook hier een hoop geld. Hebt u al eens opgemerkt dat sommige winkels hun prijzen wel eens durven verhogen juist voor de feesten? Hebt u een grote diepvriezer, dan kan u zelfs uw vlees op voorhand kopen en invriezen. Koop inlandse seizoensgroenten in plaats van al die exotische soorten, dat scheelt ook in de portemonnee. Lekker en vol vitamientjes bovendien. Vermijd het om inkopen te doen met de kids, zij vinden die overvolle winkels helemaal niet leuk en het eindigt steevast in een huil-of roeppartij. Spreek af met buren of familie om om beurten de kinderen bij te houden. Zo kan u rustig uw inkopen doen, zonder stress.

Cadeautjes inpakken

Vindt u het ook zo saai en moeilijk, cadeautjes inpakken? Bespaar u een hoop werk: wanneer u uw cadeautjes in bepaalde winkels koopt, worden uw geschenken feestelijk en origineel verpakt terwijl u wacht! Scheelt weeral een hoop tijd. Hebt u dat geluk niet, wacht dan tot u al uw cadeau's gekocht of verzameld hebt. Dan kan alles in één moeite doorgaan. Leg alles klaar: inpakpapier, lintjes, schaar, tape, labeltjes, pen. En dan, aan de slag. Alle cadeautjes in één keer, dan bent u er van af. Is uw partner thuis? Start een lijn op: de ene het papier, de andere de lintjes! Labeltjesgedoe overslaan? Koop verschillende soorten inpakpapier in twee of drie tinten, bvb. rood en wit (met sterretjes, met hertjes, met kerstbomen, met sneeuwvlokjes, etc.). Neem voor elke persoon een andere rol, zodanig dat u weet welk inpakpapier bij welke persoon hoort. Zo slaat u twee vliegen in één klap: u hoeft geen labeltjes te kleven en... de spanning blijft er in. Niemand behalve u weet welk pakje voor wie is! Een andere manier is hetzelfde effen papiertje te kopen voor iedereen en de kleur van het lintje te koppelen aan één bepaalde persoon. Bovendien staat het erg mooi onder uw kerstboom, geen bonte mengeling van 37 verschillende soorten inpakpapier en... u kan uw inpakpapier aanpassen aan de kleuren van uw kerstversiering.

Kerstkaartjes schrijven

Ook deze klus klaart u best in één keer. Niet erg handig en niet erg gezellig, dat is waar. Maar het bespaart u de moeite om alles tien keer te moeten uithalen. Leg alles klaar: kaartjes, zegels, omslagen en natuurlijk de adressen. Zet een gezellig kerstmuziekje op en schrijven maar. Beperk het niet tot uw handtekening onder de al dan niet voorgedrukte kerstwens. Vertel iets over het voorbije jaar, voeg een familiefoto bij. Het jaaroverzichtje kan u op voorhand op de computer maken (leuke anekdotes niet vergeten!) en verschillende malen afdrukken, de foto's kan u ook op voorhand printen. Creatievelingen kunnen zelf kerstkaartjes maken, maar dan moet u wel ruim op voorhand beginnen. Mensen die een vlotte pen hebben, kunnen zelf een versje verzinnen met lieve wensen.Het maakt mensen blij om te zien dat u wat tijd in uw kaartje hebt gestoken, om iets van u te vernemen en om de kinderen op foto te zien evolueren. Moet u enkel kaartjes in het binnenland versturen, dan kan dat twee à drie dagen voor Kerst (oppassen voor weekends!). Moeten uw kaartjes een heel eind, begin dan ruim op voorhand. Een kleine week voor Europa en ruim twee à drie weken voor buiten Europa en over de Oceaan. Bedenk ook dat u in dit geval moet zorgen voor extra zegels. Of laat alles ineens in het postkantoor frankeren. Scheelt ook een hoop werk en gepuzzel om tot het juiste bedrag te komen.

De kerstvakantie

Hebt u kinderen, dan vraagt ook de kerstvakantie een boel planning. Moet u werken, voorzie dan ruim op voorhand opvang. Oma's, opa's, tante of oom, verwittig deze mensen ruim op voorhand en spreek duidelijk af. Workshops, sport- en andere kampen, opvang, schrijf je kinderen op tijd in. Vaak zijn de plaatsen beperkt tijdens de kerstvakanties, hou hier rekening mee. Bent u thuis, dan moet u de kids twee weken zoet houden. Pluis samen het TV-blad uit. Tijdens de Kerstvakantie staan er vaak leuke films of muziekprogramma's op het menu. Selecteer er een aantal en plan een leuke filmavond of -middag met een knabbel en een drankje. Lekker gezellig samen op de bank met een dekentje. Maak eventueel een gezonde knabbel. Een klein fruitschaaltje met druiven, stukjes appel en peer, stukjes ananas en mandarijnpartjes. Of een groentenschoteltje met wortelstaafjes, komkommerstaafjes, bloemkoolroosjes, selderstengeltjes en witloofblaadjes. Hier een lekker dipsausje bij, gemaakt van yoghourt, een beetje mayo, versnipperde bieslook, peper en zout. Even in de koelkast en smullen maar. Lekker, gezond en calorie-arm! Haal de gezelschapsspelen boven en speel samen een potje schaak of een partijtje Monopoly. Willen de buurkindjes mee komen spelen, geen probleem. Maak teams rond verschillende spelletjes. U zal ze een hele middag niet meer horen! Haal speelgoed van de zolder waarmee ze al een tijdje niet meer hebben gespeeld. Een bak Lego of Playmobil, de kookset, poppen met kleren, een bak autootjes met racebaan. Ze zullen opgetogen zijn, niet meer weten dat ze dat ook hadden en weer een dag zoet zijn. Laat de kinderen meehelpen het feest voor te bereiden. Laat ze toastjes maken, groentjes snijden, servetjes vouwen. Zo zijn ze bezig, maken ze geen ruzie en lopen ze niet voor uw voeten. Plan een cinemaatje. Ga naar een kerstmarkt. Stippel een lange wandeling uit, gevolgd door een pannenkoekenslag met warme chocolademelk. Slaap eens lekker uit, want vooral na Kerst en Oudejaar is dat wel eens nodig! Laad je batterijen op, ga eens zwemmen of schaatsen. Sneeuwt het, profiteer er dan van! Haal de slee uit en trek er op uit. Wanneer het gebeurt, moet je er van genieten, want zo vaak komt het niet voor! Die veertien dagen vliegen zo weer om en voor je het weet met iedereen terug aan het werk en naar school. Dus geniet maar eens lekker van elkaar! Daar draait de kerstperiode uiteindelijk toch om, nietwaar?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstboom versierenAls Sinterklaas net het land uit is komen de kerstbomen weer voor de dag. U hoeft vaak het dorp nog niet uit te fietsen…
Goedkope kerstboom kopen, welke kiezen?Goedkope kerstboom kopen, welke kiezen?Kerstbomen zijn in te delen in vier soorten. Dit vereenvoudigt het kopen van een kerstboom aanzienlijk wanneer je weet w…
Kunstkerstboom kopen  De voordelen en tips bij het kopenKunstkerstboom kopen De voordelen en tips bij het kopenEen kunstkerstboom kopen is een veel gebruikte alternatief voor de aanschaf van een echte kerstboom. Een kerstboom kopen…
Kerstspullen online kopen bij een kerst online shopKerstspullen online kopen bij een kerst online shopKerstspullen online kopen is een goede oplossing voor mensen die geen tijd of zin hebben om op de kerstafdeling rond te…
Hoe versier ik een kerstboom?Rond Kerstmis is het een eeuwenoude traditie om een kerstboom in de woonkamer te plaatsen. Deze kerstbomen worden meesta…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kerst en Nieuwjaar: voorbereiding van 1 tot 31 december"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Kerst
Schrijf mee!