InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Goedkope kerstboom kopen, welke kiezen?

Goedkope kerstboom kopen, welke kiezen?

Goedkope kerstboom kopen, welke kiezen? Kerstbomen zijn in te delen in vier soorten. Dit vereenvoudigt het kopen van een kerstboom aanzienlijk wanneer je weet welke soort je wilt kopen. Een goede frisse kerstboom herken je aan de staat van de naalden. Als de naalden gemakkelijk loslaten dan heb je te maken met een kerstboom die al langer geleden uit de grond is gehaald.

Welke soort kerstboom kiezen?

Als je op zoek gaat naar een geschikte kerstboom voor in je huis dan is het handig om te weten wat er zoal te koop is. Kerstbomen zijn in te delen in vier soorten. Het gemakkelijkste is om eerst te bepalen welke soorten je niet wilt hebben, er blijft er vanzelf eentje over.

De vier soorten kerstbomen zijn:
  • de gewone spar (frisgroen)
  • de Servische spar (grijsgroen)
  • de dwerg spar (klein formaat)
  • de Nordmann spar (donkergroen/zilvergrijs)

De eerste drie soorten zijn Picea soorten. De Nordmann spar is een Abies soort. De verschillen tussen beide soorten zijn te vinden in de naalden. De naalden van de Abies zijn zachter en staan meer rechtop. De naalden van de Picea zijn stekeliger en hangen meer. Ook kun je het verschil zien aan de stand van de dennenappels, bij de Abies staan ze rechtop en bij de Picea naar beneden gericht.

Hoe herken je een goede kerstboom?

Als je een kerstboom koopt dan wil je wel een verse frisse boom hebben. Een oude boom kun je beter laten staan. Maar hoe herken je nu een goede kerstboom? Tijdens het uitzoeken van de boom voel je aan de naalden. Schud eens flink aan de boom. Als er veel naalden af vallen dan is het een boom die al een tijdje staat. Een andere manier dan schudden is om te kijken of er naalden van een tak vallen. Je kunt met je duim en wijsvinger langs een takje gaan om te zien of de naalden bij aanraking er gemakkelijk af vallen. Als dat niet zo is dan heb je een goede boom uitgezocht. Je kunt die gerust kopen!

Kerstboom kopen met of zonder kluit?

Bij het kopen van een kerstboom kun je kiezen uit een boom met of zonder een kluit eraan. Er zijn daarnaast twee soorten kluiten, de gewone wortelkluit en de kluit in een zwarte plastic pot. In deze laatste zit voedingrijke potgrond. Kluiten zijn er in verschillende soorten. De slechtste kluit is die waarbij de wortels naar beneden hangen en rondom afgestoken zijn. Een kerstboom met zo’n kluit houdt het niet heel lang vol. De naalden vallen vrij snel uit. Dit geldt ook voor een wortelkluit waar erg weinig grond omheen zit.

Een kerstboom zonder kluit, dus met een afgezaagde stam, krijgt al vrij snel last van uitvallende naalden. Een dergelijke kerstboom is te vergelijken met een boom met een slechte kluit. Qua prijs zijn dit ook gelijk de goedkoopste kerstbomen. Dit komt mede doordat ze vaak in massale hoeveelheden zijn gekweekt met als doel om zo snel mogelijk een boom te laten groeien voor de verkoop.

De beste kerstboom

De beste kerstboom is de boom waar aan de meeste zorg is besteed door de kweker. Deze bomen zijn ook de duurste bomen die je kunt kopen. Afhankelijk van wat je wensen zijn ten aanzien van de kerstboom koop je een bepaalde soort. Als je het niet erg vindt dat de naalden gaan uitvallen dan kun je een goedkopere soort kopen. Wil je de kerstboom na de kerst in de tuin planten, dan koop je er een met een goede kluit. Maar hoe dan ook, koop een boom die je er mooi uit vindt zien!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jorge Barrios, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Goedkope kerstboom kopen, welke kiezen?"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 21-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!