InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Een voedselvergiftiging voorkomen

Een voedselvergiftiging voorkomen

Je dient niet op restaurant te gaan om een voedselvergiftiging op te kunnen lopen. Het risico is zelfs groter in de keuken bij jou thuis. Restaurants worden bovendien zwaar gecontroleerd door de voedingsinspectie. Jou keuken thuis zal je zelf moeten inspecteren om risico´s uit te sluiten.

De juiste temperatuur

Door de keuken goed schoon te houden en de vaat goed schoon te maken, help je ziektes voorkomen. Een hygiënische behandeling van voedsel is iets anders. De meeste gevallen van voedselvergiftiging zijn het gevolg van het eten van voedsel dat, gekookt of ongekookt, is bewaard bij een temperatuur die bevorderlijk is voor de groei van bacteriën. De temperaturen die bevorderlijk zijn voor bacteriegroei variëren van 4°C tot 60°C. Bacteriën zijn een alom aanwezig onderdeel van het leven. Ze komen voor in de meeste voedselsoorten, en op onze handen, armen, gezicht en ook binnen ons lichaam. De meeste bacteriën zijn ongevaarlijk, maar je kunt ziek worden van een hoge concentratie van schadelijke bacteriën en er zelfs van doodgaan. Als schadelijke bacteriën worden overgebracht op voedsel waar ze zich snel kunnen vermenigvuldigen, kunnen ze een gevaarlijk hoge concentratie bereiken. Vooral de overdracht van ongekookt voedsel naar gekookt voedsel is gevaarlijk, omdat het gekookte voedsel misschien niet opnieuw wordt opgewarmd om bacteriën te doden. De belangrijkste principes van voedselhygiëne zijn erop gericht de tijd gedurende welke het voedsel zich in de gevarenzone bevindt zo kort mogelijk te houden. Als je voedsel warm wilt opdienen, houd het dan warm op een temperatuur hoger dan 60°C. Als het voedsel niet direct wordt gegeten na het koken, zet het dan in de koelkast. Als je voedsel opwarmt, moet het voedsel binnenin een temperatuur van 75°C bereiken om eventuele bacteriën te doden.

Gekookt vlees

Koud, gekookt vlees is een van de meest voorkomende oorzaken van voedselvergiftiging. Dit gebeurt vaak door besmetting via messen, handen en snijplanken. Bereid gekookt en ongekookt vlees nooit tegelijkertijd. Als je gekookt en ongekookt vlees bereidt, gebruik dan verschillende snijplanken en gereedschap, of was de snijplank goed voordat je met de bereiding begint.

De koelkast

Het gekoeld bewaren van voedsel brengt de groei van micro-organismen met zich mee. Die kunnen het eten bederven en zorgen voor chemische reacties in het voedsel. Let vooral op met voedsel waar vlees in zit, met name gehakt, lever, nieren, gevogelte en zeevruchten. Die bevatten namelijk grote hoeveelheden micro-organismen die het voedsel kunnen bederven en voedselvergiftiging veroorzaken. Als je gekoeld of diepgevroren voedsel koopt, pak het dan in krantenpapier om temperatuurwisselingen tot een minimum te beperken als je terug naar huis rijdt. Leg het voedsel in een koelbox als het wat langer kan duren voordat je naar huis gaat. Stop gekoeld voedsel bij thuiskomen direct in de koelkast of vriezer.

Verpakt vlees

Vlees verpakt in plastic blijft niet zo lang goed als onverpakt vlees. Dat komt omdat dit vlees meer water bevat en het plastic de groei van bacteriën aan de buitenkant bevordert. Na een dag of drie kan dit echter slijmerig worden. Gooi het vlees dan weg. De buitenkant van onverpakt vlees droogt uit, wat de groei van bacteriën afremt. Het vlees ziet er wel wat onsmakelijker uit en kan iets van zijn smaak verliezen. Om het vlees te bewaren zonder dat het wordt aangetast, leg je het in een schaal van keramiek en dek je het af met vetvrij papier, plastic folie of een deksel.

De graadmeter

Wanneer je voedsel invriest tot een temperatuur van -12°C, dan stopt de voortplanting van bacteriën. Wanneer het voedsel bewaart wordt op een temperatuur tussen 0°C en 4°C zal de voortplanting van bacteriën beperkt blijven, maar bepaalde bacteriën die voedselvergiftiging veroorzaken planten zich nog langzaam voort. De gevarenzone is evenwel tussen 4°C en 60°C. De temperaturen in deze zone laten een snelle voortplanting van bacteriën toe. Je voedsel opwarmen tussen 60°C en 75°C zal de voortplanting van de bacteriën voorkomen, maar sommige soorten bacteriën kunnen in deze temperaturen nog overleven. Vanaf het kookpunt van 100°C zullen de meeste bacteriën gedood worden. Het kort bewaren van voedsel in de koelkast doe je best tussen 1°C en 3°C. Olie, boter en vetten kan je dan 2 tot meer maanden bewaren. Melk en room tot 1 week. Vlees, vis en gevogelte maximaal 3 dagen. Gesloten verpakkingen kan je steeds koel bewaren tot einde houdbaarheidsdatum. Moderne koelkasten hebben geen problemen met het gekoeld houden van ander voedsel als je er grote hoeveelheden warm voedsel in zet. Dek de schaal met warm voedsel af. Eventueel kan je de warme porties verdelen in kleinere schalen om de afkoeling sneller te laten verlopen.
© 2009 - 2019 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een voedselvergiftiging voorkomen"

Infoteur: Kristofvdh
Laatste update: 23-05-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!