InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Het geheim om er elke dag tip top uit te zien

Het geheim om er elke dag tip top uit te zien

Het geheim om er elke dag tip top uit te zien Kleren maken de vrouw. Maar hoe zorg je dat je er elke dag tip top uitziet? Leer welke kleren je moet houden en welke weg te gooien zodat je er elke dag stralend uit kunt zien. Leer hoe je je kast organiseert zodat je niet uren op zoek bent naar dat ene kledingstuk. Je hoeft geen inloop-klerenkast te bezitten om je toch een rijk gevoel te geven.

Het uitmesten van je klerenkast

Haal een kledingstuk uit je kast. Elk kledingstuk dat je uit de kast haalt plaats je op een van de onderstaand beschreven vijf stapels:

De geld stapel

Deze stapel bestaat uit kleding die nog in een goede conditie is, maar die je niet meer draagt. Je kunt deze kleding online verkopen op bijvoorbeeld marktplaats of eBay. Als je kleding verkoopt, zorg dan dat ze schoon zijn en in een goede conditie. Er mogen geen scheuren of vlekken in de kleding zitten.

De donatie stapel

Deze stapel bestaat uit kleren die je nooit draagt en ook nooit zult dragen. Waarschijnlijk geneer je je zelfs een beetje dat je deze kleding hebt. Versleten kleding mag ook op deze stapel. Heb je moeite om de versleten kleding weg te doen? Schrijf het merk en de maat op een lijst en kijk online of er een soortgelijk artikel te vinden is. Stop de kleren uit deze stapel in een plastic zak en doneer aan het Leger des Heils of een andere instelling door ze in de dichtstbijzijnde kledingcontainer te gooien. Zoek op de website van je gemeente op waar de dichtstbijzijnde kledingcontainer te vinden is. Zorg ervoor dat de kleding schoon is.

De kleermaker stapel

De kleren in deze stapel bestaat uit kleding die je nog wilt dragen maar waar een klein iets aan gewijzigd dient te worden of dat niet meer helemaal past. Het is vaak de moeite waard om 10 euro uit te geven om dit kledingstuk aan te passen dan om dit kledingstuk te vervangen. Als je een kledingstuk hebt waar je ontzettend blij mee bent, plaats het op een hanger en was het niet te vaak.

De terug-de-kast-in stapel

Deze stapel bestaat uit kledingstukken in goede conditie waar je ontzettend blij mee bent, en die na het uitmesten weer terug de kast in kunnen. Wacht met het terugleggen of terughangen tot je klerenkast helemaal leeg is.

De twijfel stapel

De kleding waar je over twijfelt mag op deze stapel. Wees streng voor jezelf en maak deze stapel niet te groot. Voor de kleding waar je over twijfelt geldt over het algemeen de regel, als je de kleding reeds een jaar niet hebt gedragen, gooi het weg. Mocht je overwegen om te wachten tot een bepaald kledingartikel weer in de mode is, neem dan in overweging hoe duur het artikel is en of het de moeite waard is om te wachten, of tegen die tijd een nieuw artikel te kopen. Herhaal dit proces voor elk kledingstuk. Ga door tot je alle kleding uit je kast hebt gehaald. Het is belangrijk om met een schone lei te beginnen.

Het onderhouden van je kledingkast

Herhaal deze routine aan het begin van elk seizoen. Bekijk als je klaar bent kritisch naar je kledingkast, waar heb je veel van, wat ontbreekt er, wat moet eigenlijk worden vervangen. Maak hiervan een lijstje, schrijf de labels op van de merken die je goed zitten en ga gericht winkelen.

Vergeet niet om je klerenkast georganiseerd te houden. Gebruik kwalitatief goede klerenhangers om de levensduur van je kleren te verbeteren. Vouw kleren netjes op, hang broeken bij broeken, blouses bij blouses, etc. Hang vervolgens dezelfde type kleuren bij elkaar. Maak kleine labeltjes in je kast van waar je wat neerlegt (zoals een labeltje T-shirts) en hou je hieraan. Hou de kleren die je het meest draagt aan de voorkant van je klerenkast. Hang de kleren uit de twijfel stapel die je niet vaak gebruikt maar niet wilde weggooien met een labeltje met datum in de kast. Als je deze kleding na een jaar nog nog niet hebt gedragen, verkoop je ze, doneer je ze of gooi je ze weg.
© 2013 - 2019 Antoniocampina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Babykamers vergelijken en kopenBabykamers zijn er in strak hoogglans MDF tot romantisch wit of stoer sloophout. De basis van een complete babykamer bes…
DIY: Pimp je eigen kledingkast heel gemakkelijk!Heb jij een mooie kledingkast, maar ben je toch niet helemaal tevreden met de uitstraling van de kast met betrekking tot…
Maatpakken - Hoe Onderhoud Je Ze?Een Maatpak is een kledingstuk wat lang mee kan gaan. Dit omdat de kwaliteit van het gebruikte materiaal vaak vele malen…
Verzorging, reiniging en onderhoud van wollen kledingVerzorging, reiniging en onderhoud van wollen kledingNiets is warmer dan een wollen muts, wollen sjaal en een dikke wollen trui tijdens koude winterse dagen. Zonder warme br…
Frisse najaarsgarderobeFrisse najaarsgarderobeVaak is de zomer nog niet afgelopen of de winkels staan al vol met najaarskleding. Van al die nieuwe kleding krijg je sp…
Bronnen en referenties
  • www.videojug.com/film/how-to-clean-out-your-wardrobe

Reageer op het artikel "Het geheim om er elke dag tip top uit te zien"

Infoteur: Antoniocampina
Laatste update: 16-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!