Hoe valt hardnekkig vuil op ruiten te verwijderen?

Hardnekkig vuil verwijderen van allerlei ruiten, hoe doe je dit? In dit artikel komt alles aan het licht.

Ramen gewassen, maar toch nog niet helemaal proper?

Iedereen is het waarschijnlijk al tegengekomen. Je hebt net de ramen gewassen, het zonlicht schijnt erop en je ziet pas dan dat de ramen toch nog niet zo proper zijn als gewenst. Na meerdere malen proberen blijkt dat de vlekken er echt niet uitgaan, wat nu?

Soorten verontreiniging

Eerst en vooral leggen we even uit welke soorten vuil er bestaan.

Oppervlakkig vuil:

Enkele voorbeelden zijn stof, zand, modder, vogeluitwerpselen, dode vliegen,... Kortom, dit is vuil dat snel en makkelijk te verwijderen is met een gewone glass-cleaner.

Hardnekkig vuil:

Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld boomhars, fijne metaaldeeltjes (van vb treinen), kalkplekken, verf, mos, verontreiniging door weersinvloeden. Dit soort vuil is erg moeizaam van het glas te verwijderen omdat het aangekoekt of ingebrand is.

Hoe valt hardnekkig vuil dan toch te verwijderen?

Het geheim is fijne staalwol. Je reinigt eerst de ramen met een gewone glass-cleaner. Daarna wrijf je ze droog, en neem je een stuk fijne staalwol. Vervolgens met cirkelbewegingen over het vuil wrijven. Wees gerust, met fijne staalwol kan je geen krassen maken op glas.

Als het hardnekkige vuil na enige tijd nog niet verdwenen is, kan je eens proberen met een nieuw plat steekmesje. Hou het mesje onder een hoek van 45° en probeer voorzichtig het vuil weg te duwen. Zeer belangrijk is dat het mesje nog mooi recht en effen is, dit om krassen op het venster te voorkomen (deze methode is toe te passen op alle soorten glas: huis, auto,...).

Vuil verwijderen met bijtende producten

Er zijn verschillende bijtende producten op de markt waarmee je ook glas kan reinigen. Let daar vooral mee op! Rond elke ruit zit een ruitrubber. Als je met dit bijtende product op het rubber komt, is de kans zeer groot dat je het rubber gaat aantasten. Het rubber kan dan verkleuren, versterven of in het ergste geval zelfs verteren. Tenslotte zijn dat soort producten steeds gevaarlijk voor onze gezondheid en het milieu.

Hopelijk heb je door middel van deze info alle vlekken kunnen verwijderen zodat het glas er nu terug stralend uitziet!

Lees verder

© 2012 - 2020 Maartenrogge, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe valt hardnekkig vuil op ruiten te verwijderen?"

Infoteur: Maartenrogge
Gepubliceerd: Mei 2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!