InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Zelf een rolgordijn maken en ophangen

Zelf een rolgordijn maken en ophangen

Zelf een rolgordijn maken en ophangen is een eenvoudige klus. Als je het juiste rolgordijn hebt uitgezocht in de winkel dan kun je aan de slag. Hoe je zelf een rolgordijn maakt kun je in het stappenplan lezen. Vind je het toch ingewikkeld om zelf een rolgordijn te maken dan kun je altijd nog kiezen voor een kant-en-klaar rolgordijn.

Wat is een rolgordijn?

Een rolgordijn is een opgerold gordijn op en ronde rol die je naar beneden, en naar boven, kunt trekken met een koord. Er zijn veel soorten rolgordijnen te koop in de winkel. Allen hebben ze een verschillende functie. Zo zijn er verduisterende rolgordijnen te koop die ideaal zijn voor ruimtes waar je het donker wilt maken, zoals een slaapkamer. Ook zijn er veel design rolgordijnen te koop voor toepassing in bijvoorbeeld woonkamers.

Je kunt een rolgordijn op verschillende lengtes uitrollen zodat je met de lichtinval in een kamer kunt spelen voor het mooiste resultaat. Rolgordijnen zijn goedkoper dan gewone gordijnen.

Rolgordijnen maken of kant-en-klaar kopen?

Een rolgordijn kun je zelf maken of kant-en-klaar in de winkel kopen. De meeste rolgordijn breedtes zijn afgestemd op de standaard kozijnmaten, zodat er altijd wel eentje te koop is die past. Het nadeel van een kant-en-klaar rolgordijn kopen is dat je niet heel veel keuze hebt in designs. Als je zelf een rolgordijn gaat maken dan kun je ieder design ophangen. Dat is dan ook gelijk het grote voordeel van zelf een rolgordijn maken en ophangen.

Hoe je zelf een rolgordijn maakt en ophangt kun je in het volgende stappenplan lezen.

Hoe maak je zelf een rolgordijn?

Het maken en ophangen van een rolgordijn bestaat uit slechts 5 stappen. Als je de volgorde in het stappenplan aanhoudt dan kun je vrij eenvoudig zelf een rolgordijn maken en ophangen. Het stappenplan voor het maken van een rolgordijn bestaat uit de volgende onderdelen:
  • de plaats bepalen
  • een rolgordijn kiezen
  • het rolgordijn inkorten
  • de gordijnstof op maat knippen
  • het rolgordijn ophangen

De plaats bepalen

Als je weet bij welk raam je een rolgordijn wilt ophangen dan moet je een keuze maken in de plaatsing. Je kunt een rolgordijn namelijk op het kozijn, of binnen het kozijn ophangen. De keuze is onder andere afhankelijk van de plaats van de sluitingen van het raam. Kijk daarom goed of er geen obstakels in de weg zitten als straks het rolgordijn hangt.

De maten bepaal je door de breedte van het kozijn op te meten. Voor plaatsing op het kozijn meet je tussen beide buitenste randen van het kozijn. Voor plaatsing binnen het kozijn meet je tussen beide binnenste randen van het kozijn. De maat is inclusief het ophangsysteem van het rolgordijn.

Vergeet niet om ook de hoogte op te meten. Rolgordijnen zijn in verschillende lengtes te koop.

Een rolgordijn kiezen

In de winkel kies je nu het rolgordijn uit die past bij de opgenomen maatvoering. Als de maat niet aanwezig is kies je een breder rolgordijn die je daarna zelf op maat maakt. Inkorten kan altijd, erbij aanzetten niet.

Het rolgordijn inkorten

Voor het inkorten van een rolgordijn heb je gereedschap nodig: een ijzerzaag, een schaar en een rolmaat of een duimstok. De aluminium rol kun je inkorten door er met de ijzerzaag een stuk af te zagen. Meet vooraf goed de maten op. Plaats je het rolgordijn binnen het kozijn dan kun je rekening houden met 4 cm. De aluminium rol is ongeveer 4 cm korter dan de breedte tussen de kozijnen.

De gordijnstof op maat knippen

Als je de aluminium rol hebt ingekort dan moet je ook de gordijnstof nog inkorten. Het gemakkelijkste is een groot vloeroppervlak waarop je het volledige gordijn kunt uitrollen. Langs één kant knip je met de schaar het gordijn op de gewenste breedte. Ook kun je de lengte aanpassen als je het gordijn korter wilt hebben.

Het rolgordijn ophangen

Als je de rol en het gordijn hebt ingekort, dan kun je de doppen erop monteren. Aan de ene kant van de rol komt een dop met een pinnetje. Aan de andere kant komt een dop met het koord. Je kunt nu het gordijn op de rol plakken door de rand van het gordijn op de kleefrand op de rol te plakken. Doe dit voorzichtig zodat de stof er goed recht op komt.

Bevestig nu de steunen op het kozijn waar het rolgordijn aan komt te hangen. Je kunt nu het rolgordijn ertussen in hangen. Dit kan zowel opgerold als uitgerold. Dat maakt niet uit. Wel is opgerold handiger.
Gerelateerde artikelen
Klussen: rolgordijnen, jaloezieën, gordijnen ophangenKlussen: rolgordijnen, jaloezieën, gordijnen ophangenRaamdecoratie: rolgordijnen, jaloezieën en gordijnen. Hoewel licht in een kamer wenselijk is, is inkijk van buiten vaak…
recensieHet IKEA Tupplur verduisterend rolgordijn met terugrolveerHet IKEA Tupplur verduisterend rolgordijn met terugrolveer, dat vanaf 2013 door IKEA wordt verkocht, heeft in tegenstell…
Rolgordijn, lamellen en Luxaflex - Tips opmeten en ophangenRolgordijn, lamellen en Luxaflex - Tips opmeten en ophangenSta je op het punt zonwering of raamdecoratie in de woning aan te schaffen? Voorkom teleurstelling door het juist bepale…
Gordijntrends: soorten gordijnenGordijntrends: soorten gordijnenJe hebt een stijl gekozen voor je interieur. Wat voor soort gordijnen kies je? Niet alleen in interieur en woonstijl zij…
Zelf een schuttingdeur plaatsenEen schuttingdeur plaatsen kun je prima zelf doen. Eerst kies je de beste schuttingdeur uit die past bij de tuin en de s…

Reageer op het artikel "Zelf een rolgordijn maken en ophangen"

Reactie

Anna, 19-02-2012 22:07 #1
Goedenavond,

dank u voor het advies dat hier boven staat. Graag wil ik ook zelf een design kiezen voor een rolgordijn omdat het standaardaanbod zeer beperkt is. Kunt u me adviseren van welk materiaal ik de rolgordijnstof zou moeten kopen?

Dank u.

Groeten,

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 19-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!