InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Vochtbestrijding buitenmuur

Vochtbestrijding buitenmuur

Vochtbestrijding buitenmuur Om vochtige buitenmuren weer droog te krijgen, kan men injecteren, verticale afdichting aanbrengen of vochtregulerend stucwerk toepassen, afhankelijk van oorzaak en mate van beschadiging. Maar opstijgend vocht zal zonder deskundige reparatie door een ervaren vochtspecialist snel weer terugkeren.

Vochtproblemen niet zonder gevaar

Vochtige muren zijn niet zonder gevaar: ze vormen een ideale voedingsbodem voor schimmels en in het ergste geval kunnen ze zelfs de stabiliteit van een bouwwerk in gevaar brengen. De schadelijke werking van vocht is vaak zo desastreus omdat vocht weliswaar wordt herkend, maar schromelijk wordt onderschat of verkeerd wordt aangepakt. Als er niet snel en doortastend gehandeld wordt, groeit er schimmel op de muren. Maar de onzichtbare gevolgen zijn vaak nog ernstiger:
  • Stijgende stookkosten want een vochtige atmosfeer verliest zijn thermische beschermingsfunctie.
  • Aantasting gezondheid door schimmelsporen in de lucht. Vochtige muren beïnvloeden het binnenklimaat en men krijgt het niet meer behaaglijk in huis.
  • Levensduur bouwmaterialen neemt af en soms komt daardoor de stabiliteit van het bouwwerk in het gedrang, met name bij houten konstrukties.

De laatste tijd treedt vochtschade ook steeds meer op bij oude huizen omdat die intensiever worden gebruikt, bijvoorbeeld de kelder als kantoor of recreatieruimte. Daardoor stijgt de vochtbelasting. Maar ook nieuwbouw kent zijn gebreken, bijvoorbeeld als de bouwplaats in een gebied met hoge grondwaterstand ligt. Is de diagnose optrekkend vocht eenmaal gesteld, dan is het aan te bevelen om een specialist op het gebied van vochtbestrijding in te schakelen.

Hoe gaat de vochtspecialist te werk?

Eerst wordt de algemene toestand van de vochtige muur geanalyseerd. In veel oudere gebouwen ontbreekt een behoorlijke afdichting. In nieuwere gebouwen vertonen delen van die vochtafdichting gebreken of zijn ze niet langer werkzaam. Vanuit die analyse ontwikkelen professionals dan een geschikt afdichtingconcept, rekening houdend met de vaak complexe schade-oorzaken en de wisselwerking daartussen.

In de vochtbestrijding worden onder meer toegepast:

Horizontale afdichting door injecteren

Een van de oorzaken van schade aan metselwerk is zogenaamd capillair opstijgend vocht. Daarbij trekt vocht vanuit de bodem in het metselwerk, en verder naar boven, totdat de hele muur vochtig is. Daartegen helpen blokkerende lagen die horizontaal in de muren worden aangebracht. Bij nieuwbouw wordt ondoordringbare folie gebruikt om de aanzuigende werking van de stenen te onderbreken. Voor een bestaande muur die vochtig geworden is, zijn andere oplossingen noodzakelijk. Hier wordt een vochtscherm gerealiseerd door de muren met een speciale pasta te injecteren.

Injecteerbehandelingen worden nu ongeveer 50 jaar toegepast. Het doel ervan is het creëren van een continue "capillair brekende laag" die het doorleiden van vocht in het metselwerk verhindert. Tot de nieuwere methoden wordt injectie met een siliconen-micro-emulsie (SMK-technologie) gerekend. Daardoor trekken de kleine "kanalen" in het metselwerk geen water meer aan. De vakman noemt dit hydrofobering van de muur. Omdat deze micro-emulsie zeer dun is, dringt die snel en diep in bouwmaterialen door en zorgt voor een betrouwbare afsluiting.

Verticale afdichting

Een ontbrekende of gebrekkige verticale waterafdichting van onderdelen die kontakt maken met de aarde, de buitenafdichting van begane grond of kelder derhalve, leidt al snel tot opstijgend vocht. In dit geval moet de kelderwand van buitenaf afgedicht worden. Zodra de waterabsorptie van de fundamenten is gestopt, begint het defecte metselwerk weer te drogen. Vervolgens kunnen dan de afrondende reparaties worden uitgevoerd. Bescherming van de afdichting of het aanbrengen van een drainage verhogen de vochtbeschermende werking vaak aanzienlijk.

Vochtregulerend stucwerk

Vochtregulerend stucwerk bevordert het drogen van het metselwerk, omdat dit in vergelijking met gewoon gipsmateriaal meer waterdamp doorlaat. Daardoor daalt als het ware de "vochtgeleiding" van de capillaire buisjes in het metselwerk, waardoor na verloop van tijd ook het vochtgehalte van de muur daalt. Deze vochtregulerende pleisermaterialen bewijzen nu meer dan twee decennia hun nut bij beschadigd metselwerk.

Gevel impregneren, doe het zelf

Buitenmuren blijven in betere conditie als vocht geen kans krijgt om in de poreuze materialen door te dringen. Behalve optrekkend vocht kan met name slagregen ertoe leiden dat de gevel schimmel- en zoutuitslag gaat vertonen. Om het risico daarop te beperken, kan je de gevel impregneren, wat wil zeggen vochtwerend maken. De gevel impregneren is een karwei wat men heel goed zelf kan doen; Veel meer dan een emmer, een blokkwast en impregneermiddel uit een goede doehetzelfzaak heb je niet nodig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een vochtige kelder renoverenEen vochtige kelder renoverenEen vochtige kelder is niet alleen vervelend maar ook schadelijk voor de gezondheid. Bovendien vermindert vocht de isole…
Kelder waterdicht makenAls je last hebt van vochtproblemen in de kelder door optrekkend vocht dan kun je daar iets aan doen. Vochtbestrijding k…
Woningrenovatie: Zo stoppen we opstijgend vochtWoningrenovatie: Zo stoppen we opstijgend vochtEen droge woning verhoogd ons woon- en leefcomfort. Vochtige woningen zijn niet alleen onaangenaam om te wonen, ze zijn…
Vocht in de kelder behandelenVocht in de kelder behandelenBij vocht in de kelder mag sanering aan de buitenkant misschien effectief zijn, probleem is dat de buitenmuren volledig…
Schimmel in huis. Wat kan je ertegen doen?Schimmel in huis. Wat kan je ertegen doen?Vochtige muren bezitten maar een fractie van de isolerende werking van droge muren. Maar het gaat niet alleen om hoge st…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vochtbestrijding buitenmuur"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 04-06-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Vochtbestrijding
Schrijf mee!