InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Kitten, de soorten en toepassingen

Kitten, de soorten en toepassingen

Kitten zijn er in verschillende soorten te koop. Maar voor elk soort klus is een speciale kit ontwikkeld. Hieronder leest u daar meer over.

Wat zijn er voor toepassingen voor kit

Het kitten, opvullen van tussenruimten of spleten, zorgt voor een verbinding tussen de losse materialen. Met de kit maakt men dus een mooie overgang tussen het ene en het andere materiaal met als doel het mooier maken, maar ook soms water- en of winddicht maken van die materialen.

Er zijn veel verschillende soorten kit te koop met allemaal hun specifieke toepassingen. Bijvoorbeeld ruiten worden in sponningen gekit, kieren tussen hout en steen worden gekit, aquaria worden gekit, badkamers, keukenbladen, hoeken in tegelwerk, kleine lekkages in daken en nog veel meer. De mogelijkheden zijn bijna onbegrensd.

U dient wel in de gaten te houden of een kitsoort overschilderbaar is. Lang niet allemaal zijn ze hiervoor geschikt. Een zeer elastische kit is niet overschilderbaar daar de verf niet zoveel uit kan zetten als de kit. Scheuren in de lak is het gevolg en wat een mooie kitrand was, ziet er dan niet meer uit.

Welke soorten kit zijn er

Hieronder een overzicht van de meest bekende kitsoorten en waarvoor ze worden gebruikt:

Sanitairkit

Sanitairkit is een erg elastische kitsoort, die voornamelijk in vochtige ruimtes gebruikt worden. De kit heeft een schimmelwerende functie en wordt dan ook gebruikt in de badkamer, toilet, keuken en bijkeuken. Hoewel sanitairkit nagenoeg onderhoudsvrij is, is het schimmelwerende effect na een aantal jaren verdwenen en zal het opnieuw gekit moeten worden.
De kit is leverbaar in de kleuren doorzichtig, wit, grijs, zwart, crème en is niet overschilderbaar.

Siliconenkit

Deze kit wordt wel eens verward met sanitairkit, maar is meer geschikt voor de drogere ruimtes. De kit is minder elastisch dan sanitairkit. Kijk op de verpakking of de kit overschilderbaar is. Er zijn zowel overschilderbare als niet overschilderbare soorten op de markt.

Aqua seal kit

Een kit speciaal ontwikkeld voor het verlijmen van glasplaten tot aquaria, zonder de voor uw vissen gevaarlijke schimmelwerende middelen en geeft een stevige hechting met uw glas.

Acrylaat kit

Dit is een kit speciaal gemaakt voor naden en voegen tussen houten delen. Goed overschilderbaar en in 24 uur uitgehard. Afhankelijk van de kleur van uw verf kunt u kiezen uit witte of grijze acrylaat kit.

Butyleen kit
De ouderwetse variant van acrylaat kit, met dit verschil dat deze niet helemaal uithardt, maar een vlies vormt op het oppervlak. Kan wel overgeschilderd worden en is prima elastisch.

Dilatatievoegkit

Een kit ontwikkeld voor het kitten van dilatatievoegen in metselwerk. Dit is een sterke en goed hechtende kit op cement of steen.

Tixophalt kit

Op basis van bitumen is deze kit ontwikkeld en is geschikt voor de kleinere reparaties van daken, dakleer, gootnaden en randen.
Alleen met Thinner of gelijkwaardige middelen te verwijderen van de handen of besmeurde materialen.

Verstijvende kit

Onder de verstijvende kitten vallen de lijnoliestopverf, welpasta en de staalstopverf. Deze kitten drogen door reactie met lucht (overigens niet geschikt voor het plaatsen van isolerend dubbelglas).

Conclusie

Er zijn erg veel kitsoorten te koop, maar het is belangrijk om de juiste te kiezen. Lees voor u er een aanschaft, de toepassing van de kit en de gebruiksaanwijzing goed na.
Gerelateerde artikelen
Kitten kun je zelf ... en zo doe je het!Heb jij last van loslatende kitranden in de keuken of badkamer? Of is het weer of schimmel in de kit getrokken, waardoor…
Klussen: gebroken ruit vervangen / houtrot verwijderenKlussen: gebroken ruit vervangen / houtrot verwijderenRuiten kunnen breken en dat gebeurt ook regelmatig door bijvoorbeeld voetballende jongens of als er gewerkt wordt met ee…
Kit bij schilderen of klussen voor een strakke afwerkingKit bij schilderen of klussen voor een strakke afwerkingHet zelf kitten van naden en kieren bij het schilderen of andere klussen in en rond het huis hoeft niet moeilijk te zijn…
Zelf kitten en een kitlaag vervangenZelf een kitlaag vervangen of aanbrengen is prima te doen. Als je de onderstaande stappen daarbij volgt dan krijg je een…
Een douchecabine plaatsenEen douchecabine kun je heel gemakkelijk zelf plaatsen en vergt weinig kennis van zaken. Voor je het weet heb je een moo…

Reageer op het artikel "Kitten, de soorten en toepassingen"

Reactie

D. A. van der Wilt, 14-10-2013 09:42 #1
Mooi overzicht. Mijn ervaring met acrylaat kit is dat het op de langere termijn sterk krimpt. Spleten met een breedte van nog geen millimeter vertonen na een paar maanden al scheuren. Dat is niet mooi. Ik vind dit een groot nadeel van acrylaat kit en dat zou beslist vermeld moeten worden. Of heb ik soms een slechte kwaliteit kit getroffen en zijn er misschien ook krimpvrije merken? Reactie infoteur, 14-10-2013
Kwaliteit van de kit is uiteraard belangrijk.
Daar moet je nooit op bezuinigen. Verder kan de dikte van de kitrand
bepalend zijn. Niet te dun opzetten is mijn ervaring.

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 21-04-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!