InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Probleemloze kamerplanten voor thuis

Probleemloze kamerplanten voor thuis

Op zoek naar een kamerplant die niet te veel onderhoud vergt? Hier volgen enkele voorbeelden van erg gemakkelijke kamerplanten. Ten slotte geef ik je nog mee hoe je best een plant verpot.

Enkele gemakkelijke kamerplanten

Philondendron scandens

Een van de gemakkelijkste kamerplanten is de philodendron. Met het klimmen der jaren wordt de plant steeds donkerder groen. Het is eigenlijk een klimplant, maar door nieuwe scheuten af te breken kan hij ook en struikje vormen.

Spathiphyllum wallisii

Ook lepelplant genoemd. Deze plant kan schaduw en de hoge temperaturen van moderne huizen weerstaan, zolang de grond vochtig wordt gehouden. Een schotel natte hydtocultuurkorrels onder de pot helpt om deze vochtig te houden. De plant is geliefd om zijn waaier van glanzende, donkergroene bladeren en zijn witte, aronskelkachtige bloemen, die in het voorjaar en in de nazomer verschijnen en lang bloeien. Deze plant wordt ongeveer 30 cm hoog.

Tradescantia fluminensis

Populair en gemakkelijk is de tradescantia. Zijn puntige blaadjes hebben een violette onderkant. Hij groeit niet alleen heel gemakkelijk binnenshuis, maar is ook eenvoudig te kweken, door afgeknipte topjes in potaarde te zetten. Een aantrekkelijke variëteit is quicksilver, met witgestreepte bladeren, die binnenshuis goed groeit.

Aspidistra elatior

Ook wel slagersplant genoemd. Dit is een ouderwetse, gemakkelijke plant. Kan beter dan de meeste kamerplanten tegen koele temperaturen, droogte, schaduw en stof. Lange, donkere en glanzende bladeren verkrijgt u alleen als u de plant uit de zon houdt.

Nephrolepsis exaltata

Deze plant is beter bekend als krulvaren. Hij houdt van warme, vochtige plaatsen, zoals badkamers, en groeit goed in de schaduw. De plant is gemakkelijk in het onderhoud, leeft lang en groeit het hele jaar door als u hem vochtig en uit de tocht houdt en voldoende voedsel geeft. De krulvaren is niet erg vatbaar voor ongedierte, maar bij droogte en gebrek aan voeding kan hij aan blad gaan verliezen. Gebruik geen middeltje om de bladeren te laten glimmen of insecticiden op de varen.

Een plant verpotten

Als een plant te groot wordt voor zijn pot, moet u hem verpotten naar een iets grotere. Het komt voor dat een plant niet goed groeit in een te grote pot, dus kies een pot die ongeveer twee maten groter is dan de oude. Als u een roodaarden bloempot gebruikt, leg dan enkele gebogen scherven van een oude pot over het afvoergaatje. Zo voorkomt u dat de aarde door het gat valt en bevordert u de afwatering. Als u de pot in een sierpot zet, legt u een dun laagje fijn grind op de bodem van de pot, om te voorkomen dat de plant verzuipt. Plastic potten hebben geen potscherven nodig voor waterafvoer. Strooi vochtige, nieuwe potgrond op de bodem van de pot en druk deze licht aan. Gebruik altijd potgrond uit zakken en geen grond uit de tuin, omdat deze onkruid, ongedierte of ziektes kan bevatten. Om een plant uit de oude plastic pot te halen zonder deze te beschadigen, duwt u de zijkanten zachtjes in, terwijl u met uw andere hand de plant vasthoudt. Keer de pot om. De plant komt dan vanzelf uit de pot. Als de plant in een hardplastic of stenen pot zit, houdt u hem in één hand vast, terwijl uw andere hand met een houten handvat van een stuk tuingereedschap zachtjes op de bodem tikt. Schud voorzichtig wat grond tussen de oude wortels los. Maak de wortels los en spreid deze heel voorzichtig uit over het oppervlak van de potgrond in de nieuwe pot. Plaats de plant zo, dat de wortels uitgespreid liggen en de voet van de steel ongeveer 2,5 cm onder de rand van de pot ligt. Zorg dat de plant centraal in de pot staat en voeg dan voorzichtig potgrond toe langs de rand. Duw de aarde niet te hard aan, omdat dit hem minder luchtig maakt. Tik met de pot zacht op een vlak oppervlak om de aarde goed rond de wortels te krijgen. Voeg meer potgrond toe, totdat het oppervlak zich ongeveer 2,5 cm rond de rand van de pot bevindt. Geef de plant water, maar niet te veel. Het is voldoende de pot tot de rand te vullen en dit in de aarde te laten zakken.
© 2009 - 2017 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Probleemloze kamerplanten voor thuis"

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 06-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!