InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Tapijt leggen zoals het hoort

Tapijt leggen zoals het hoort

Een mooi tapijt maakt een kamer behaaglijk en het is lekker zacht en warm om op te lopen. Kamerbreed tapijt is net zo wijdverbreid als systeemparket en tegelvloeren. U vindt hier alle informatie die u nodig heeft voor de juiste voorbereiding. Het verschaft u het nodige inzicht voor het maken van uw tapijtkeuze. Het leggen van tapijt is, net als behangen, een van de klussen die men bij voorkeur zelf uitvoert. Vast tapijt biedt veel voordelen. Het maakt een woonvertrek behaaglijk en draagt bij aan warmte- en geluidsisolatie. Tapijten kunnen daarnaast voldoen aan speciale eisen, zoals geschiktheid voor stoelwieltjes, trappen of vochtige ruimtes. Alle informatie over de eigenschappen is gevat in de gestandaardiseerde symbolen op het tapijtkeurmerk, aan de onderzijde van het tapijt.

Geschikte ondergrond

Niet alleen de kwaliteit van het tapijt is bepalend voor een duurzame vloerbedekking, ook de conditie van de ondergrond en ook de vakkundige legging ervan. De eisen aan de ondergrond zijn hoog: die moet duurzaam droog zijn, vlak, vast, draagkrachtig en zonder scheuren. Lijmfabrikanten verkopen egaliseerpasta´s voor gevallen waarin het oppervlak van een ondergrond van de norm afwijkt. Als bijvoorbeeld een betonnen of cementen vloer niet helemaal vlak is, kunt u de deuken het snelst met een vloeibare egalisatiepasta egaliseren. Het plamuursel wordt aangemaakt tot het in staat is te vloeien en vervolgens, na een inwerktijd van 5 minuten, vlot uitgegoten en verwerkt. Met een pleisterspaan kunt u helpen bij het uiteenvloeien van het materiaal.

Samenstelling van tapijten en gebruikt materiaal

De kwaliteit van tapijt is afhankelijk van het gebruikte materiaal, de dichtheid van de polen en de tapijtrug. De oppervlakte van het tapijt bestaat tegenwoordig meestal uit synthetische vezels, omdat die weinig onderhoud vergen en sterk zijn. Vooral bij synthetische tapijten moet u letten op het symbool "antistatisch", omdat die bij lage luchtvochtigheid elektrostatisch worden opgeladen. De ontladingen zijn niet alleen onaangenaam, maar kunnen ook elektronica vernielen. Tapijten met een hoog wolpercentage in de slijtlaag dragen door hun natuurlijke eigenschappen bij aan een goed klimaat in het vertrek, omdat de wol, net als andere natuurlijke tapijtmaterialen, de vochtigheid uit de lucht kan opnemen en afgeven. Bij geweven tapijten worden ondergrond en poollaag of slijtlaag in één procesgang tot een vloerbedekking geweven. Tegenwoordig worden tapijten meestal met het snellere tuftproces gefabriceerd. Hierbij worden de polen in een onderlaag vastgehecht. Bij beide fabricagetechnieken ontstaat eerst een slijtlaag met garenlussen. Als deze lussen worden doorgesneden, verandert de structuur van lussenpool in gesneden pool of velours. In het algemeen kun je zeggen: hoe meer steken per vierkante centimeter voor het tapijt worden gebruikt, des te dichter en hoogwaardiger is de vloerbedekking en ook het loopcomfort.

Andere vloerbedekkingen

Voor linoleum- , pvc-, en vinylvloeren geldt in principe hetzelfde wat betreft de conditie van de ondergrond en de legtechniek. Met het blote oog is het verschil tussen deze vloerbedekking nauwelijks waarneembaar. Pvc is door de jaren heen in opspraak gekomen vanwege de dampen die vrijkomen. Een verdere ontwikkeling is de vinylvloer, maar er is nog veel scepsis. Daarom heeft de linoleumvloer aan populariteit gewonnen, ook vanwege het feit dat de fabrikanten bij de gezonde vloeren vandaag de dag felle kleuren aanbieden.

Lijmen of los leggen?

Of u tapijt kamerbreed lijmt of los legt, hangt af van de grootte van het tapijt. Vanaf 20 vierkante meter wordt aangeraden om het tapijt te lijmen. Het is daarbij niet zozeer van belang of het tapijt een rug van latex, polyurethaanschuim of textiel heeft. Tapijt met een dikke tapijtrug van latex is uitermate geschikt voor een kamer, omdat het materiaal zacht, zwaar en bovendien aangenaam elastisch is om op te lopen. Net als de vervangingsgrondlaag voor behang bestaat er naast kant-en-klare dipersielijm ook zogenaamde revisielijm. Vloerbedekkingen die daarmee zijn gelijmd, kunnen bij een volgende renovatie gemakkelijk weer verwijderd worden. Het tapijt wordt daarbij echter wel zodanig vervormd, dat het bij een verhuizing niet kan worden meegenomen en opnieuw gelegd. Bij tapijt in vertrekken kleiner dan 20 vierkante meter en bij zware vloerbedekking is het voldoende om het tapijt aan de randen en de overgangen met aangrenzende vloerbedekking vast te zetten met dubbelzijdig plakband.
© 2009 - 2019 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tapijt leggen zoals het hoort"

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 04-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!