Inkorten van een fietsketting
Regelmatig onderhoud van uw fietsketting, versnellingskabels en derailleur levert een heleboel extra fietsplezier op. Niets is zo hinderlijk als een piepende ketting die onherroepelijk een keertje breekt.
Onderdelen van een fietsketting
Een fietsketting is samengesteld uit de volgende onderdelen:
- binnen- en buitenschakels;
- schalmen;
- pennen;
- bussen (lagering);
- rollen.
De binnenschakel bestaat uit twee plaatjes (schalmen) met daartussen twee bussen en daaroverheen twee rollen.
Slijtage aan een fietsketting
Iedere fietsketting is onderhevig aan slijtage. Tussen de schalmen hoopt zich stof en zand op. De meeste kettingen bestaan uit 116 schakels. Als die allemaal een beetje slijten wordt de hele ketting langer. Er komt teveel speling op en hij loopt van de tandwielen af. De slijtage wordt nog eens versneld doordat de tandwielen niet goed gericht staan of de kettingspanning wordt verwaarloosd.
Kettingspanning
Kontroleer iedere maand of de
kettingspanning in het midden - zowel naar boven als naar beneden - ongeveer 15 millimeter is. Zet uw fiets op z'n kop als u de ketting strakker moet zetten. De meeste toerfietsen hebben op de achteras kettingspanners. Als u eerst de achterasmoeren hebt losgedraaid, kunt u met die spanners de ketting weer strak zetten. Daarvoor hoeft u echt niet naar de
vakman.
Werk om en om, eerst de linker spanner een halve slag en daarna de rechter. Zo blijft het achterwiel precies in het midden van de achtervork. Kontroleer als laatste of het achterwiel niet scheef is getrokken, voordat u de asmoeren weer vast draait. Dan zou het wiel namelijk gaan sporen en slijt uw achterband schuin af. Als de ketting te strak staat afgesteld, kunt u de trapper met de hand moeilijk ronddraaien en dat is ook niet de bedoeling.
Fietsketting inkorten
Met een kettingpons kunt u de
fietsketting inkorten op de gewenste lengte want aan het bijstellen van de ketting komt een keer een eind. Uw ketting is te lang geworden als u hem ongeveer 5 millimeter van het voorkettingwiel kunt trekken. De ketting moet voor het inkorten eraf worden gehaald.
Zoek de verbindingsschalm op, dat is de enige schakel voorzien van een sluitveertje. Met een kombinatietang drukt u dat veertje eraf. U ziet dat de gesloten kant van de sluitveer in de draai richting van de ketting wijst! Zo moet hij straks ook weer worden terug gezet. Leg de ketting nu strak om de beide tandwielen. Het overlappende stukje moet worden ingekort. Hou er rekening mee dat een binnenschakel aan beide kettingeinden overblijft.
Een nieuwe ketting kopen
Als er te veel speling is kunt u beter een nieuwe
ketting kopen. Bij het plaatsen van een nieuwe ketting werkt u op dezelfde manier.
Kettingen zijn verkrijgbaar in twee maten:
- voor fietsen met twee enkelvoudige tandwielen (12,7 x 3,3 mm);
- zogenaamde derailleurkettingen voor fietsen met meervoudige voor- en achtertandwielen (12,7 x 2,38 mm).
Derailleur afstellen
Een
derailleur afstellen is trouwens ook een klusje wat u besist zelf kunt doen met behulp van de beide stelschroeven die de zijwaartse beweging begrenzen. Doorgaans zijn die voorzien van een aanduiding H en L voor de hoogste en laagste versnelling.
Een derailleurketting heeft geen verbindingsschalm. U kunt zo'n ketting alleen inkorten met een kettingpons. Het asje dat er uit komt, gebruikt u weer om beide kettingeinden te verbinden. Daarna beide as-einden wat overklinken. Niet te hard slaan. De schalm moet natuurlijk goed blijven scharnieren.