InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Wanneer gebruik je siliconenkit en wanneer acrylaatkit?

Wanneer gebruik je siliconenkit en wanneer acrylaatkit?

Wanneer gebruik je siliconenkit en wanneer acrylaatkit? Acrylaatkit en siliconenkit zijn afdichtmiddelen die erg vergelijkbaar zijn qua eigenschappen en uiterlijk. Siliconenkit en acrylaatkit zijn beide pasta-vormig tijdens de verwerking en rubberachtig in uitgeharde toestand. Maar wanneer gebruik je nu welke van de twee afdichtmiddelen en wat zijn de voor- en nadelen van elk product? Siliconenkit is een zeer elastisch materiaal, dat zeer goed hecht op vrijwel alle gladde oppervlakken. De elasticiteit voorkomt scheuren van de voegen door beweging van de ondergrond. Bovendien is het waterafstotend. Daarom is siliconenkit bijzonder geschikt in de keuken of in de sanitaire sector. Acrylaatkit droogt sneller dan siliconenkit en is overschilderbaar. Het is een volledig ander materiaal dan siliconenkit. De elasticiteit van acrylaatkit is significant lager dan siliconenkit. Gebruik van acrylaatkit in een vochtige omgeving wordt ontraden omdat het in tegenstelling tot siliconenkit maar beperkt waterafstotend is.

Inhoud

Waaraan kan je siliconenkit en acrylaatkit herkennen?

Zou je siliconenkit en acrylaatkit naast elkaar aanbrengen, dan kan je slechts een klein verschil waarnemen, waardoor je de twee afdichtmiddelen uit elkaar kan houden. Terwijl siliconenkit er glanzend uitziet, is acrylaatkit in vochtige toestand eerder aan de matte kant. Voor het ongetrainde oog is deze nuance echter zeer moeilijk te herkennen. Je kan de twee stoffen heel goed van elkaar onderscheiden wanneer je die in natte toestand tussen de vingers wrijft. Acryl laat zich oprollen als kauwgom en kan worden gevormd tot kleine rollen, terwijl siliconenkit vet blijft en weer slecht van de handen gaat.

Welke kit is er in een voeg gebruikt?

Mocht je achteraf willen weten of er in een voeg acrylaatkit of siliconenkit is gebruikt, dan is dat relatief eenvoudig vast te stellen. Bij siliconenkit gaat het om een zeer elastische kit. Zou je een voeg rubberachtige kit verwijderen en laat zich die mooi als één gummiesliert lostrekken, dan is er sprake van een siliconenvoeg. Indien het materiaal echter bij het lostrekken al snel scheurt, dan is de voeg waarschijnlijk afgedicht met acrylaatkit.

Siliconenkit bij uitstek geschikt voor sanitaire toepassingen

Zoals hiervoor al genoemd, bezit silicone een bijzondere eigenschap: het blijft lange tijd elastisch. Om die reden wordt het afdichtmiddel met name ingezet op plekken waar de ondergrond beweegt of blijft werken. Bovendien is silicone waterafstotend. Deze eigenschappen maken siliconenkit tot de onbetwiste leider bij sanitaire toepassingen. Siliconenkit voor sanitaire toepassingen bezit doorgaans ook schimmelremmende eigenschappen, waardoor schimmels zich aanzienlijk moeilijker vormen.

Hoe schimmelvorming bij siliconenvoegen voorkomen?

Ondanks de waterafstotende eigenschappen van siliconenkit, kan er na verloop van tijd toch sprake zijn van (schimmel)verontreiniging die in het ergste geval zelfs schadelijk voor de gezondheid kan zijn. Daarom enkele tips hoe je dat voorkomen kan en wat te doen wanneer het onverhoopt toch tot vorming van schimmel komt.

Houd siliconenvoegen zo droog mogelijk

Na enige tijd kan er sprake zijn van vergeling of schimmelvorming bij siliconenvoegen. Dat is met name het geval op plekken waar zich vocht kan verzamelen, zoals in de douche of bad. Hoofdoorzaak van schimmelvorming is de waterdamp (condens) die bij het douchen of baden ontstaat. Die waterdamp neemt vuil en stofdeeltjes uit de omgeving op, die zich vervolgens op wanden en voegen afzetten. Voor schimmels en bacteriën is dat is een perfecte voedingsbodem. Hoe meer siliconenvoegen met vocht te maken hebben, hoe sneller ze beginnen te vergelen of te schimmelen. Wil je dat voorkomen, dan is het dus zaak om de voegen zo droog mogelijk te houden. Na het douchen of baden is het raadzaam om de voegen met zuiver water af te spoelen. Dat verwijdert zeepresten die de siliconen kunnen aantasten. Daarna kan je ze gewoon met een droge handdoek drogen. Je kan ook gebruikmaken van een föhn om de voegen droog te krijgen.

Warme lucht absorbeert meer vocht dan koude lucht

Iedereen die weet hoe regen ontstaat, kent de regel dat warme lucht meer vocht absorbeert dan koude lucht. Of in het geval van onze badkamer: wanneer warme vochtige lucht afkoelt, wordt deze als condens afgezet op de wanden. Daarom moet je je badkamer, als die niet geventileerd wordt, constant verwarmen. Dat vermindert de afzetting van vocht op kitvoegen en wanden.

Acrylaatkit is overschilderbaar

Acrylaatkit is weliswaar minder elastisch dan siliconenkit, maar ook deze kit heeft zijn voordelen. Acryl is namelijk overschilderbaar en wordt daarom bijvoorbeeld vaak gebruikt voor scheuren in het stuckwerk. Er bestaat zelfs acrylaatkit met korrelstructuur. Die kan later worden afgestemd op de kleur van de muren, en valt dus nauwelijks op. Acrylaatkit wordt dus vooral vanwege zijn overschilderbare eigenschappen in het interieur gebruikt.

Acrylaatkit niet geschikt voor sanitaire toepassing

Acrylaatkit bezit echter ook een aantal nadelen bij verkeerde toepassing. Wordt bijvoorbeeld in een badkamer in plaats van siliconenkit een acrylaatvoeg aangebracht, dan is die niet goed afgedicht en waterdoorlatend. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat ongemerkt toch vocht achter het bad belandt en dat je op zekere dag met schimmel geconfronteerd wordt. Bovendien bezit deze rubberachtige kunststof veel grovere poriën dan zijn waterafstotende collega. Dat betekent dat niet alleen kleurstof een betere grip heeft, maar in ongeverfde toestand ook stof en vuil een goede voedingsbodem vinden. Heb je dus per abuis de randen van je tegelvloer met acrylaatkit verzegeld, dan mag je je verheugen op extra poetsarbeid.
© 2017 Serkozy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kit bij schilderen of klussen voor een strakke afwerkingKit bij schilderen of klussen voor een strakke afwerkingHet zelf kitten van naden en kieren bij het schilderen of andere klussen in en rond het huis hoeft niet moeilijk te zijn…
De verschillende lijm- en kitsoortenOok moeite om de juiste lijm of kit te kiezen voor uw klus? Uit onderstaand overzicht kunt u opmaken of de genoemde en b…
Siliconenkit vervangen, zo lukt het iedereenSiliconenkit vervangen, zo lukt het iedereenSiliconenkit in badkamer of keuken ziet er na een aantal jaren vaak niet meer goed uit. Vaak worden de voegen vlekkerig…
Kitten, de soorten en toepassingenKitten zijn er in verschillende soorten te koop. Maar voor elk soort klus is een speciale kit ontwikkeld. Hieronder lees…
Kitten kun je zelf ... en zo doe je het!Heb jij last van loslatende kitranden in de keuken of badkamer? Of is het weer of schimmel in de kit getrokken, waardoor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cjp24, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://klus-info.nl/klussen/materialen/acrylaatkit

Reageer op het artikel "Wanneer gebruik je siliconenkit en wanneer acrylaatkit?"

Reactie

R. W. van Mol, 18-10-2017 18:46 #1
Kun je acrylaatkit op syliconenkit aanbrengen?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 08-07-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!