InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Afvalcontainer huren

Afvalcontainer huren

Bij grote klussen heb je ook veel puin. In die gevallen is het verstandig om een afvalcontainer te huren. Het meeste afval kan namelijk niet zomaar in een afvalbak worden gegooid. Een afvalcontainer is daarom een prima oplossing. Er zijn verschillende soorten afvalcontainers beschikbaar. Deze afvalcontainers hebben diverse maten en zijn voor verschillende soorten afval te gebruiken.

Een afvalcontainer huren

Het is het gemakkelijkste als je voor je met je klus begint alvast een container huurt, in plaats van achteraf. Je kunt al het puin dan al meteen in de container gooien en hoeft het later niet allemaal bij elkaar te zoeken. In sommige gevallen is het verstandiger om na afloop een container te huren. Dat kan bijvoorbeeld als je niet precies weet hoeveel afval je zult hebben en zo niet het risico loopt een afvalcontainer te huren die veel te groot is. Het huren van een afvalcontainer kost niet veel moeite. Op het internet en in de gouden gids vind je verschillende bedrijven die dit voor je kunnen regelen. Eén telefoontje is vaak al voldoende.

Soorten afvalcontainers

Er zijn verschillende soorten afvalcontainers die je kunt huren bij je klus.

Open afvalcontainers

Een open afvalcontainer is zeer geschikt om gemakkelijk afval in te gooien. De container is minder geschikt als mensen er in de buurt bij kunnen komen en eventueel hun afval er ook ingooien. Dit kan jou extra geld kosten en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De open containers hebben verschillende maten. De kleinste is zon 3 m³, maar ze kunnen ook 27m³ zijn. De grote containers worden echter vooral in het bedrijfsleven gebruikt en zijn voor particulieren vaak niet nodig. Bekijk van tevoren altijd hoeveel afval je denkt de hebben en kijk ook naar de beschikbare ruimte die je hebt. Aan de hand daarvan kun je bepalen welke container voor jou geschikt is.

Gesloten container

Een gesloten container kun je gemakkelijk onbeheerd achterlaten. Je kunt hiermee voorkomen dat mensen afval in jouw container gooien. Als mensen schadelijke stoffen in jouw container gooien, zul jij van het bedrijf waar je de afvalcontainer hebt gehuurd een flinke rekening krijgen. Net als bij de open afvalcontainers zijn er veel verschillende maten te huren. Het is dan ook verstandig om goed na te gaan hoeveel puin je hebt.

Afvalzak

Een afvalzak wordt ook wel Big Bag genoemd en is vooral handig bij kleinere klussen. Je kunt het afval in één of meerdere zakken stoppen. In veel gevallen komt het bedrijf de gevulde zakken dan netjes ophalen op een afgesproken datum. Soms zijn de zakken voordeliger dan een container, maar dit is afhankelijk van de hoeveelheid puin. Je kunt hierover het beste overleggen met het bedrijf.

Waar rekening mee houden met de afvalcontainer?

Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden als je een afvalcontainer gaat huren, is de maat. Hoeveel puin heb je? Een te kleine container is natuurlijk niet handig, maar als de afvalcontainer te groot is, zal dit ook problemen opleveren.

Andere vormen van afval ophalen

Niet alleen het sloopafval kan worden opgehaald. Er zijn veel verschillende bedrijven die zich specialiseren in bepaalde afvalsoorten. Zo wordt er bijvoorbeeld ook landbouwfolie opgehaald, dat vooral door boeren veel wordt gebruikt. De folie wordt dan opgehaald met containers of big bags en weer hergebruikt. Ook zijn er speciale bedrijven die asbest ophalen. Zij zijn vaak getraind om op een goede manier met asbest om te gaan. Het afval van ziekenhuizen wordt ook op een zorgvuldige manier opgehaald. Je kunt hierbij denken aan spuiten en medicijnen. Ook kan afval uit een ziekenhuis lichamelijke stoffen bevatten van iemand die een besmettelijke ziekte heeft. Het is dus heel belangrijk dat mensen hier goed mee omgaan.

Wat gebeurt er met het afval?

Wat er precies met het opgehaalde afval gebeurd, is per afvalsoort verschillend. Sommige soorten worden verbrand, terwijl anderen worden hergebruikt, zoals bijvoorbeeld landbouwfolie. Soms wordt het materiaal verscheept naar China of Japan, waar ze het hergebruiken. Het recyclen is erg belangrijk voor ons milieu en de bedrijven waar je een afvalcontainer kunt huren, zorgen er doorgaans voor dat dit op een goede manier wordt gedaan. Je kunt altijd aan het bedrijf vragen wat er precies wordt gedaan met het afval, als je meer informatie wilt hebben.

Meer doe het zelf

Wil je meer weten over klussen in en om het huis? Neem dan een kijkje bij mijn special vol met handige tips over allerlei zaken die te maken hebben met doe-het-zelf. De special kun je hier vinden.
Gerelateerde artikelen
Klussen! Bereid je eerst goed voorAls je op tv een klus geklaard ziet worden, denken de meeste mensen: dat kan ik ook. En de meeste klussen zijn ook wel g…
Container huren: kosten en prijsvergelijkingEen verbouwing van je huis, een herinrichting van je tuin, het opruimen van de garage of opslagloods? In alle gevallen h…
Fruitvliegjes plaag: effectief fruitvliegjes bestrijdenFruitvliegjes plaag: effectief fruitvliegjes bestrijdenFruitvliegjes bestrijden kan erg lastig zijn. Elk jaar laten ze zichzelf weer zien in vele huishoudens. Vaak vind je fru…
Bouwmarkt: FormidoFormido bouwmarkt is een bouwmarkt die grotendeels op franchisebasis geëxploiteerd wordt. Met zijn momenteel 84 vestigin…
Geld verdienen met afvalGeld verdienen met afvalAlles wat je weggooit via de afvalcontainer staat gelijk aan geld. Wat jij denkt dat afval is, daar kunnen anderen nog v…
Bronnen en referenties
  • http://www.woonwebsite.nl/frames2.php?url=http://www.woonwebsite.nl/leveranciers/popup.php?id=13048
  • http://www.schijf.nl/p/12/85
  • http://www.vangansewinkel.com/zr/overzicht-bestaande-nl.htm
  • http://www.venustransport.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=88
  • http://www.sita.nl/sitanlweb/sitanlwebportal.nsf/fosyindex?readform
  • Eigen ervaring in recycling bedrijf

Reageer op het artikel "Afvalcontainer huren"

Reactie

Rudi Bonne, 25-12-2010 11:25 #1
Hallo binnenkort heb ik wat afbraakwerk te doen bij mij thuis. het beste voor mij zou een big bag zijn omdat ik niet alles tegelijk kan afbreken. kan ik zo een zak huren en hoeveel kost mij dat aub. groeten rudi

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 14-06-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Doe-het-zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!