InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Een mooie muur met plakhout of 3D gipspanelen

Een mooie muur met plakhout of 3D gipspanelen

Een mooie muur met plakhout of 3D gipspanelen Wil jij ook een mooie, strakke muur zonder breekwerk? Dat is mogelijk met plakhout panelen of 3D gipspanelen. Plakhout bevestig je eenvoudig op de muur met de plakstrips die op de achterkant van het paneel zitten. De 3D gipspanelen kunnen met lijm op de muur worden geplakt. Maar daarvoor moet de muur wel eerst met een primer worden behandeld. Lijm hecht beter op een behandelde ondergrond. Het plakhout en de 3D panelen zijn er in verschillende varianten. Ze zijn verkrijgbaar bij de meeste bouwmarkten.

Wat is plakhout?

Dit zijn panelen die gemaakt zijn van echt, 100% gerecycled hout. Aan de achterkant van deze panelen zitten plakstrips waarmee je ze eenvoudig op de muur kunt bevestigen. Hierdoor kun je zonder hak- en breekwerk een saaie wand of lelijke muur veranderen in een echte blikvanger. De panelen kunnen ook op deuren, keukens en kasten worden geplakt. Plakhoutpanelen zijn toepasbaar op stucwerk, granol, gips, steen, kunststof, beton en hout. Ze zijn in verschillende varianten verkrijgbaar: blank, mix, natuursteenfineer, verweerd en oud wit.

Hoe bevestig je de houtpanelen op een muur?

  • Verwijder eerst de strip van de plakrand op de achterkant van het paneel.
  • De panelen kunnen nu horizontaal, verticaal of in een patroon worden geplakt.

Wat zijn 3D panelen?

De gipselementen van Stone Design Creative zorgen voor een prachtig 3D effect. Met deze panelen maak je je eigen unieke muur of wand met een 3D golfbeweging. Je kunt de panelen met lijm op de muur bevestigen zonder te voegen, hierdoor zijn ze eenvoudig te verwerken. De Stone Design Creative elementen zijn voor gebruik in huis met uitzondering van de Vulcano steenstrips, deze zijn ook buiten te gebruiken. De gipspanelen zijn verkrijgbaar in verschillende varianten: Atlantic Ocean (3D), Hexagon (3D), Hexagon (plat) en de Vulcanosteenstrip wit of zwart. De elementen zijn toepasbaar op steen en hout en overschilderbaar in elke gewenste kleur.

Hoe bevestig je de gipspanelen op de muur?

  • Bepaal de plek op de muur waar je de elementen op wilt lijmen.
  • Geef de muur en de elementen een voorbehandeling met primer waarna je ze op de muur kunt verlijmen.
  • Schilder de muur om deze een eigen en bijzondere uitstraling te geven.

Een behandeling met primer

De gipspanelen en de muur hebben eerst een behandeling met primer nodig, maar waarom wordt het gebruik van een primer eigenlijk aangeraden? De lijm hecht beter op een ondergrond die is behandeld met een primer. Een primer voorkomt ook dat vuil zoals bijv. vochtplekken door de afwerklaag heen kan dringen. Bovendien gaat het inzuiging tegen op een poreuze ondergrond (gipspanelen, pleisterwerk) waardoor streepvorming wordt voorkomen. De afwerklaag dekt ook beter door het gebruik van een primer waardoor het resultaat veel beter wordt.

Nog enkele aandachtspunten bij het bevestigen van de panelen:

  • Zorg voor een droge, schone en voorbehandelde ondergrond.
  • De ondergrond moet egaal zijn want op een ongelijke muur kunnen de panelen niet goed hechten.
  • Laat de panelen acclimatiseren (72 uur) in de ruimte waar ze worden gebruikt.
  • De houten panelen zijn niet geschikt voor gebruik in vochtige ruimtes (douche) vanwege de hoge luchtvochtigheid.
  • Mix in kleur en lengtevariaties zodat de panelen ten opzichte van elkaar verspringen en een mooier resultaat wordt bereikt.
  • Raak bij de gipselementen het lijmoppervlak niet aan en voorkom dat het vuil of nat wordt.
  • Bepaal de positie en druk het paneel zacht tegen de muur.
  • Wanneer het paneel op de juiste plek zit druk je het vast op de muur.
  • Besteed aandacht aan de randen en uiteinden.
Gerelateerde artikelen
Behangen, hoe moet je zelf behangen?Behangen kun je zelf doen. Er zijn vele soorten behang te koop. Kies eerst het soort dat je wilt gebruiken. Heb je een b…
Gerecycled plastic; duurzaam en milieuvriendelijk tuinhoutGerecycled plastic; duurzaam en milieuvriendelijk tuinhoutGerecycled plastic of duurzaam kunststof zijn de nieuwe milieuvriendelijke basismaterialen voor tuinschermen, tuinmeubel…
Klussen: tegelen van wanden en vloerenKlussen: tegelen van wanden en vloerenIedereen droomt ervan. Een huis met zo'n prachtig betegelde badkamer of keuken. Je kan het een tegelzetter laten doen. M…
Zelf behangen: voorbereidingZelf behangen: voorbereidingZelf behangen: behang en behangplaksel uitzoeken, muur klaar maken, voorbereiding. Zelf behangen is leuk en bespaart een…
Laminaat leggen in 5 stappen!Laminaat leggen is aantrekkelijk om meerdere redenen. Het is een mooie strakke vloer die weinig onderhoud vraagt. Lamina…
Bronnen en referenties
  • www.stikwood.com
  • www.karwei.nl
  • www.colora.be

Reageer op het artikel "Een mooie muur met plakhout of 3D gipspanelen"

Infoteur: Liza
Laatste update: 20-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!