InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Kippenhok kopen of zelf bouwen?

Kippenhok kopen of zelf bouwen?

Kippenhok kopen of zelf bouwen? Als je van plan bent kippen te gaan houden, dan heb je een kippenhok nodig. Een kippenhok kun je zelf bouwen. Er zijn veel bouwtekeningen te vinden op internet. Een kippenhok kopen kan ook. Bedenk wel van te voren welk kippenras je wilt gaan houden in verband met de grootte van het kippenhok.

Zelf een kippenhok bouwen

Een kippenhok bestaat uit een nachthok en een ren. Bij het bouwen van een kippenhok moet je twee gedeeltes maken. Het nachthok heeft ook een leggedeelte. De verbinding tussen beide gedeeltes gaat meestal via een trappetje. Het nachthok ligt ook hoger boven de grond. Er zijn op internet veel bouwtekeningen te vinden als je zelf een kippenhok wilt bouwen. Een kippenhok maken is een leuke bezigheid. Een kippenhok kopen kan natuurlijk ook. Diverse bouwmarkten bieden verschillende soorten kippenhokken te koop aan. Je kunt je ook laten adviseren door de aanwezige medewerkers welk type kippenhok het meest geschikt is voor de kippen die je wilt houden.

De plaats van het kippenhok in de tuin in belangrijk. Het hok heeft een gesloten zijde en een open zijde. De gesloten zijde moet zoveel mogelijk op het westen zijn gericht. Op die manier waait er minder regen het hok in. De opening tussen het nachthok en de kippenren kun je het beste niet op het zuiden of het westen richten, in verband met de zon en de wind. Kippen zijn gevoelig voor tocht.

Het nachthok

ís Avonds gaan de kippen in het nachthok gedeelte om tot rust te komen en om te overnachten. Meestal zit er ook een schuifdeurtje voor de ingang van het nachthok om de tocht tegen te houden. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk tocht in het nachthok kan komen. Kippen zijn gevoelig voor ziektes door tocht. Zorg uiteraard wel voor voldoende zuurstof toevoer.

In het nachthok is ook een leggedeelte. De beste plek voor kippen om eieren te leggen of uit te broeden is de meest donkere plek in het nachthok. Wil je gemakkelijk eieren uit het leghok kunnen pakken dan is een kippenhok met een aparte bak aan de zijkant een goede oplossing. De bak steekt een stukje uit de wand en heeft aan de bovenkant een klepje.

Het nachthok is van voldoende afmeting als de kippen er goed kunnen rondlopen. De stelregel is dat er per vierkante meter drie grotere kippen in moeten kunnen. Voor krielkippen geldt dat er vijf per vierkante meter in kunnen.

De kippenren

Het kippenhok bestaat uit twee gedeelten, het nachthok en de kippenren. De ren grenst aan het nachthok. Vaak ligt het nachthok iets hoger dan de grond. De kippen kunnen dan via een trappetje van de kippenren naar het nachthok lopen. De ideale grootte van de kippenren hangt af van het aantal kippen. Bij kippen van normale grootte kun je gemiddeld één vierkante meter per kip aanhouden. Bij krielkippen heb je ongeveer een halve vierkante meter per kip nodig. Meer ruimte kan natuurlijk altijd. Kippen vinden het fijn om lekker te kunnen rondlopen, fladderen en te woelen in de aarde.

Een kippenren kun je afsluiten aan de bovenkant, maar ook open laten. Sommige rassen kunnen goed vliegen, andere weer niet. Als je de ren open wilt laten dan moet de omheining ongeveer een meter hoog zijn. Voor sommige kippenrassen heb je een hogere omheining nodig.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kippenhok kopen of zelf bouwen?"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 22-05-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!