InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De erfgrens bepalen

De erfgrens bepalen

Niet altijd is het geheel duidelijk waar de erfgrens loopt. Toch is het voor verschillende doeleinden belangrijk om te weten waar de erfgrens loopt. Bij het plaatsen van schuttingen, bomen en bouwwerken dient er namelijk rekening met de erfgrens gehouden worden. Bij het vaststellen van de erfgrens kunnen emoties vaak hoog opleiden tussen buren, daarom is het eveneens belangrijk om te weten hoe de erfgrens vastgesteld dient te worden.

De erfgrens

Een erfgrens is al het ware een denkbeeldige lijn tussen twee erven. Het doel van de erfgrens is het afbakenen van de eigendom van het land. Aan de hand van de erfgrens kan bepaald worden tot waar iemands zijn land loopt.

Vaak wordt de erfgrens aangegeven door een erfafscheiding of een gespannen ijzerdraad. Een erfafscheiding of een andere vorm van het aangeven van de erfgrens, geeft niet per definitie de daadwerkelijke erfgrens aan. Vaak komt de erfafscheiding wel met de daadwerkelijke erfgrens overeen, maar het geeft geen garantie. Als men het niet eens is over waar de erfgrens loopt zal men hulp bij het Kadaster moeten zoeken.

Het Kadaster

Het Kadaster is een openbaar register van register goederen, waaronder onroerende zaken en de daarop gevestigde rechten. Daarnaast houdt het Kadaster ook het beheer van het register bij. In het Kadaster zijn ook de erfgrenzen terug te vinden. Aangezien het Kadaster een openbaar register is kan iedereen er in kijken.

Bij het Kadaster kan online een uittreksel van de kadastrale kaart opgevraagd worden. Een kadastrale kaart is een kaart van een bepaalde wijk met alleen lijnen. Deze lijnen geven de erfgrenzen globaal aan. Als je een uittreksel aanvraagt ontvang je dus een kaart van jouw wijk dat opgebouwd is uit lijnen die de erfgrenzen globaal aangeven. De kosten voor een kadastrale kaart ligt rond de negen euro.

Zoals al aangegeven biedt een kadastrale kaart een globale aanwijzing van de erfgrens. Voor een preciezere indicatie van de erfgrens moet men een kadastraal veldwerk aanvragen. Bij een kadastraal veldwerk wordt ter plekke op het erf aan de hand van metingen de erfgrens bepaald. Kosten voor een kadastraal veldwerk ligt rond de 179 euro. Aan de hand van een kadastraal veldwerk kan de exacte erfgrens bepaald worden.

Verjaring

De erfgrens die in het Kadaster te vinden is, is niet altijd helemaal up to date. Door verjaring kan de erfgrens namelijk veranderen. Verjaring kan wel ingeschreven worden in het Kadaster, hiervoor is echter wel een verklaring van verjaring voor nodig.
Verjaring kan op grond van te goeder trouw in 10 jaar intreden. Echter hebben we het hier over onroerend goed, waarvan de eigendom geregistreerd is in het Kadaster, een openbaar register dat voor iedereen toegankelijk is. Gezien het feit dat het register voor iedereen toegankelijk is, zal er nooit sprake zijn van te goeder trouw. Derhalve komt men toe aan de zwaardere vorm van verjaring zonder te goeder trouw, hiervoor staat 20 jaar. Na 20 jaar kan grond verjaren waardoor de erfgrens verandert.

Verjaring kan gestuit worden door de eigenaar van de grond. Stuiting kan gedaan worden door een aangetekende brief.
Gerelateerde artikelen
Regels met betrekking tot de erfgrensRegels met betrekking tot de erfgrensEr zijn veel regels met betrekking tot de erfgrens. De erfgrens is de grens van iemand terrein, bijvoorbeeld van de tuin…
Regels voor plaatsen schutting of scheidsmuurRegels voor plaatsen schutting of scheidsmuurEen schutting plaatsen lijkt een eenvoudige handeling, maar er zijn toch enkele regels die in acht genomen moeten worden…
Beplanting bij de erfgrensBeplanting bij de erfgrensBeplanting of bomen bij of op de erfgrens kunnen vaak tot grote burenruzie's leiden. Gelukkig geeft het Burgerlijk Wetbo…
Plaatsen van een schuttingPlaatsen van een schuttingHet plaatsen van een schutting in uw tuin hoeft niet heel duur te zijn. Er zijn verschillende voordelen aan het plaatsen…
Buren met schuttingen, bomen en struiken en uw rechtenDe meeste Nederlanders wonen op een kleine ruimte bij elkaar met doorgaans ook kleine tuinen. Omdat wij zeer op onze pri…

Reageer op het artikel "De erfgrens bepalen"

Reacties

Gericke, 22-08-2017 11:16 #7
Een buurman plant een haag van klimop tegen een omheining (met gaas) op 2 cm naast de erfgrens. Voorspelbaar is dat de beplanting door het gaas over de erfgrens zal groeien. De haag van klimop zal breder worden dan die 2 cm welke de heining naast de erfgrens staat. Vraag: moet de buurman dan niet 50 cm van de erfgrens afblijven met deze beplanting. Ik geef geen toestemming aan de buurman om op mijn erf te komen om de klimophaag te knippen maar heb ook geen zin om die haag dan zelf te knippen. Ik heb de buurman verzocht om op 50 cm van de erfgrens te planten maar hij heeft de klimop nu op ongeveer 2-3 cm van de erfgrens geplant.

G. A. van Ophem, 28-05-2016 11:01 #6
LS,
Als een aangrenzend perseel(bebouwd) wordt verkocht, aan wie is het dan om de juiste erfgrens te laten bepalen?
Wat zijn de kosten voor het noodzakelijke kadastrale veldwerk.
Ligt er een verplichting bij de koper?
Wat is de rol van de notaris in dit verband? Kan de notaris eisen/verzoeken om een kadastraal document/meetbrief toe te voegen aan de eigendom overdracht documenten.

Kitty, 21-04-2016 23:11 #5
Ik huur een tussenwoning. Woning gebouwd in 1998. Ik mag van wbv geen schutting plaatsen ter hoogte van de buitenberging dus tussen mijn schuur en van de buren. Volgens wbv is dit verkeersruimte. Het stuk tuin ter hoogte van schuur is niet mijn tuin volgens wbv. De hele tuin is niet van mij maar van wbv aldus wbv. Mijn schuur staat dus zo gezegd buiten mijn tuin. Kadastrale kaart geeft een groot perceel aan met huisnummers en ingetekende schuren en kadastrale grens voorbij schuren, maar geen erfgrens tussen de tuinen. Kan een wbv afwijken van erfgrens? Bijna alle woningen hebben een schutting hier geplaatst. Een enkele heeft aan het einde van schuur twee toegangspoorten geplaatst, dus aan de buitenzijde achterzijde van schuur. Dit was toen ik de woning ging huren ook het geval. Nu heeft mijn buurman achter alles weggehaald waardoor nu achter open is. Mijn erf is dus niet geheel afgesloten. Ik heb wel tuindeur voorbij de schuur geplaatst, ingang schuur dus buiten mijn tuin. Ik vind dit niet de bedoeling van van buitenberging.

Marieke, 16-09-2015 10:01 #4
Als een woningcorporatie een stuk grond heeft waar deze meerdere huizen op heeft staan, dan wordt er zelf een grens getrokken. Zijn hierop de regels van het burgerlijk wetboek op van toepassing?

Jan, 14-05-2013 21:43 #3
Mijn huis staat tegen de erfgrens met de buren. Mijn huis heeft een overstekende dakrand van ongeveer 20 centimeter aan de zijde van de buren. Wordt de erfgrens bepaald door de dakrand of door de muur aan de zijde van de buren? Reactie infoteur, 29-05-2013
De erfgrens wordt bepaald aan de kadastrale gegevens. Deze gegevens hoeven niet gelijk te zijn aan hetgeen een muur als afscheiding aangeeft. Een dakrand is geen ijkpunt voor de erfgrens.

De Haan, 28-04-2013 05:15 #2
Goedemorgen, Duidelijk verhaal. Toch nog een vraag - is stuiting tegenwoordig ook mogelijk door het versturen van een email ipv een aangetekende brief als er op diezelfde email gereageerd wordt (wat bewijst dat die mail gelezen is)? In zekere zin zou dit zelfs beter moeten zijn daar er in een aangetekende enveloppe geen brief hoeft te zitten.

J. A. E. Schouten, 09-08-2012 09:48 #1
L.S.

Mij is verteld dat de kosten van spreciezere bepaling van de erfgrens,
580, = euro bedragen.
In uw artikel lees ik dat het zou gaan om 179 euro.
Graag zou ik van u willen weten waar ik terecht kan voor 179 euro.

Met vriendelijke dank

Infoteur: Leveen
Laatste update: 07-05-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!