InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Waterzuiveraar: Hoe kies je een goed waterfilter voor thuis?

Waterzuiveraar: Hoe kies je een goed waterfilter voor thuis?

Steeds meer mensen vinden het belangrijk om veilig uit de kraan te kunnen drinken en kiezen daarom voor een waterfilter of waterzuiveringssysteem. Anderen kiezen voor een waterzuiveraar om zeker te zijn dat ze kunnen douchen zonder risico op een bacteriële besmetting. Er zijn tal van hoogwaardige waterzuiveraars op de markt maar hoe weet je nou voor welk systeem je het beste kunt kiezen? En wat kost een waterzuiveraar of waterfilter?

Wat zijn de voordelen van een waterzuiveraar of waterfilter?

Een waterzuiveraar of waterfilter voor in de keuken zorgt ervoor dat je drinkwater beter smaakt en hiermee ook dranken die je hiermee bereidt zoals koffie en thee. Belangrijker is echter dat waterzuivering het kraanwater zelf schoner maakt door het te ontdoen van chemicaliën, afvalstoffen, pesticiden, roest, chloor en verontreiniging in de vorm van bacteriën, schimmels en gisten. Ook voor de douche of het bad is een waterzuiveraar dus een aanrader. Ook wordt het water door zuivering minder "hard" ; het bevat minder kalk, waardoor het bijvoorbeeld meer geschikt is om kleding mee te wassen. Een waterzuiveraar bespaart dus geld en zorgt ervoor dat je gezonder kunt drinken, wassen en douchen.

Wat voor soorten waterzuiveringssystemen of waterfilters bestaan er?

Je hebt waterzuiveringsinstallaties voor het gehele huis, waarbij al het water wordt gezuiverd. Met een dergelijk systeem kun je dus schoon water drinken maar er ook jezelf en je kleding in wassen. Ook heb je opzetsystemen, waarbij je een filter plaatst op individuele kranen of bijvoorbeeld op de douchekop voor lokaal gebruik in huis.

De waterzuiveraars maken bovendien gebruik van verschillende technologie, waarvan omgekeerde osmose, actieve koolstoffilters en het gepatenteerde KDF systeem de meest voorkomende zijn. Omgekeerde osmose zorgt ervoor dat er binnen een filter een scheiding wordt gemaakt tussen verontreinigende stoffen en de schone watermoleculen. Met een actief koolstoffilter wordt chloor uit het water gefilterd. Het KDF filter is een koper-zink verbinding, die via reductie van oxidatie langs het filter zware metalen uit het water kan filteren.

Hoe maak je een keuze voor een waterzuiveraar of waterfilter?

Allereerst is het van belang dat je nadenkt over wat voor jou de belangrijkste functie is van een waterfilteringssysteem. Wil je kraanwater veilig kunnen drinken? Wil je kraanwater dat beter is van smaak? Ben je bang dat teveel bacteriën in de douchekop jou en je familie ziek kunnen maken? Wil je kunnen wassen met minder kalk in het water?

Kies afhankelijk van jouw specifieke behoefte voor een systeem dat op afzonderlijke kranen of douches werkt of een systeem dat op de gehele watertoevoer is aangesloten. Kies liefst voor een systeem dat verschillende soorten filters combineert, zodat je optimaal profiteert van de specifieke eigenschappen van ieder van de drie meest voorkomende filters.

Wat kost een waterzuiveraar of waterfilter?

Je koopt al een opzetsysteem voor een keukenkraan of douchekop vanaf zo'n 50 EUR. Meer ontwikkelde systemen kosten gemiddeld tussen de 250 EUR en 500 EUR maar dan heb je het ook over systemen die duurzaam zijn en overal in huis het water reinigen. Oriënteer je goed bij serieuze aanbieders, zodat je een duidelijk beeld hebt wat een systeem doet, waar het in huis geplaatst zal worden en wat de kosten zijn voor aankoop, installatie en eventueel onderhoud. Informeer je goed en vraag ook gerust om gratis offertes.

Besef in wat je wilt uitgeven goed dat een waterzuiveraar in principe een eenmalige aanschaf is, terwijl losse flessen water kopen voor een heel gezin nogal wat kan kosten over de jaren heen. Besef ook dat je investeert in de gezondheid van jezelf en de mensen om je heen door je water professioneel te laten zuiveren.
Gerelateerde artikelen
Waterfilter: kopen en aanleggen vijverfilter voor de vijverWaterfilter: kopen en aanleggen vijverfilter voor de vijverWanneer u een vijver is het belangrijk om ook een waterfilter te hebben. Dat dient om de vijver schoon te houden. U kunt…
Kolfapparaten vergelijken, kolfapparaat kopen of huren?Je wilt gaan kolven, maar welk kolfapparaat moet je kiezen? Je kunt een kolfapparaat kopen of huren. Deze keuze hiertuss…
Wat kost een badkamer en een woonkamerWat kost een badkamer en een woonkamerHet inrichten van een woonkamer en een badkamer is vaak duurder dan men verwacht. De afzonderlijke delen lijken niet zo…
Wat kost een Staatslot?Maandelijks verkoopt de Staatsloterij miljoenen loten. Bij een reguliere trekking kunt u kiezen tussen twee verschillend…
Vouwwagen kopen: Waar moet je op letten en wat is de prijs?De vouwwagen is terug van weg geweest en met name, omdat de prijs veel lager ligt dan die van een camper of kampeerauto,…

Reageer op het artikel "Waterzuiveraar: Hoe kies je een goed waterfilter voor thuis?"

Reactie

Jos Wegdam, 13-04-2013 09:05 #1
Voor ons huis in Oost Duitsland zoeken wij informatie:
We hebben daar grondwater wat ruikt en grijs is.
Op dit moment gebruiken wij daar een losse tank met filter wat schoon drinkwater oplevert.
Kan dat ik met een Uw beschreven opzetsysteem op de kraan?
Gaarne een reactie.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 17-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!