InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Kamer verhuren in uw huis

Kamer verhuren in uw huis

Kamer verhuren in uw huis Eigenaren van een groot huis kunnen bijverdienen door een kamer te verhuren aan studenten of aan toeristen. Het kan een leuke bijverdienste zijn, maar u moet wel offers leveren. Het klinkt ideaal, een klein deel van het huis opofferen en deze gaan verhuren. Het kan u een paar honderd euro per maand opleveren, maar het is wel een aanslag op uw privé leven. Indien u het goed doet, maakt u een afgescheiden deel met eigen voorzieningen als een wc, douche en een keukenblokje. U hebt er dan weinig last van maar u moet wel investeren in voorzieningen.

Studenten of toeristen

Zodra u hebt besloten om een deel van uw huis te gaan verhuren, moet u beslissen waar u zich op gaat richten. Voor huizen in studentensteden kan het slim zijn om de focus te leggen op studenten. Waarschijnlijk kunt u eenvoudig aan huurders komen voor een langere tijd. In de grote steden kan het aan de andere kant ook weer slim te zijn om u te gaan richten om toeristen.

Voordelen en nadelen

Studenten hebben als nadeel dat ze over het algemeen minder voorzichtig met u spullen zullen omgaan en dat ze luidruchtiger zijn. Toeristen hebben als nadeel dat u veel moeite moet doen om ze aan te trekken en dat ze vaak veel service verwachten. Het voordeel van toeristen is weer dat u er meer op kunt verdienen en dat u de ruimte zelf tot uw beschikking hebt buiten het vakantieseizoen. Bij het verhuren aan toeristen moet u de gemeente hiervan op de hoogte stellen. Het voordeel van studenten is dat u er nauwelijks naar om hoeft te kijken en dat ze voor een langere tijd huren.

Eigen huis of huurhuis?

U mag uw eigenhuis of huurhuis niet zomaar gedeeltelijk gaan verhuren. Voor een huurhuis zult u geen toestemming krijgen. De verhuurder heeft de woning aan u verhuurd en wenst geen onderhuurders. Eigen huis bezitters waar nog een hypotheek op rust zullen ook problemen kunnen ondervinden met het krijgen van toestemming. U bent namelijk verplicht om de kamerverhuur aan te geven bij de bank waar de hypotheek loopt. Er kunnen namelijk problemen ontstaan zodra het huis gedwongen verkocht moet worden. Een huurder, dus ook een huurder van een kamer, geniet namelijk wettelijke bescherming. Hierdoor is het huis voor de bank moeilijk te verkopen indien dat noodzakelijk blijkt. U doet er ook verstandig aan om de verhuur op te geven bij de verzekeraar van het huis.

Huurinkomsten

Het interessante van kamerverhuur is, dat het gedeeltelijk is vrijgesteld van inkomstenbelasting. Deze zogenaamde hospitakamers zijn vrijgesteld tot een bedrag per jaar van 4.144 (2009). Het is zaak om onder deze vrijstelling te blijven, anders gaan de fiscale regels van het eigen huis, waaronder hypotheekrenteaftrek, wijzigen in uw nadeel. U doet er verstandig aan om vooraf contact op te nemen met de belastingdienst om uw plannen te laten toetsen aan de fiscale regels. Dit kan later veel problemen voorkomen.

Hoeveel huur kunt u vragen?

Voor toeristen is de prijs afhankelijk van onder andere het seizoen, de locatie en de accommodatie. Biedt u ook ontbijt aan? Heeft de kamer extra voorzieningen? Afhankelijk van deze vragen kunt u een bedrag vragen van maximaal ongeveer 100,- per nacht voor twee personen. Zit u op het platteland en biedt u weinig luxe, dan moet u eerder denken aan een maximum van 40,- per nacht. Voor studenten is het ook afhankelijk van vele factoren, maar u doet er verstandig aan om rekening te houden met het vrijstellingsbedrag. Dit zou betekenen maximaal 345,- per maand aan huur.
Gerelateerde artikelen
Wat is onderhuur?Wat is onderhuur? Wat zijn de rechten van een onderhuurder? Wat zijn de voordelen en nadelen van onderhuur en is onderhu…
Kamer verhuren: regelsKamer verhuren: regelsKamerverhuur kan een aantrekkelijk manier zijn om bij te verdienen. Er gelden een aantal regels en verplichtingen voor d…
Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2019 & 2020Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2019 & 2020Belastingvrij verhuren in 2018, 2019 of 2020, hebt u daar recht op? Dat kan met de kamerverhuurvrijstelling, maar hoe gr…
Een huis verhuren  zelf regelen of via bemiddelingsbureauEen huis verhuren zelf regelen of via bemiddelingsbureauDe huizenmarkt staat al een tijd lang stil en verwacht wordt dat dit nog een tijdje blijft aanhouden met de huidige econ…
Huis met hypotheek verhurenHuis met hypotheek verhurenUw huis gedeeltelijk verhuren in 2019 of 2020 met toestemming van de bank betekent extra inkomsten en de mogelijkheid om…
Bronnen en referenties
  • Postbus 51

Reageer op het artikel "Kamer verhuren in uw huis"

Reacties

Dirk, 23-01-2014 09:33 #6
Ik heb nog een vraag.
Hoe los je de gemeentelijke regels op die zeggen dat het een eengezinswoning is? Dit betekent dat er niet meer mensen dan eigen familie in je huis mogen wonen. Ik heb de gemeente al 5 keer op inspectie gehad en ze tasten hiermee de privacy van mij en mijn kamerhuurders aan. Wat kan ik doen om deze gemeente inspecteurs uit mijn huis te houden?

Corne Rath, 04-03-2013 12:51 #5
Ik heb een kamer verhuurd aan een bekend persoon wat dakloos op straat werd gezet. Ik vraag voor de huur een bedrag van 225, 00 per maand, hier is voor beschikbaar gesteld een gestoffeerde en gemeubileerde, grootste kamer in mijn huurwoning. Ook mag zij gebruikmaken van de berging, keuken, en alle keukenapparatuur zoals wasmachine, droger magnetron, oven, koelkast e.a. Ik heb haat laten inschrijven bij de gemeente, maar niet bij de woningstichting. Ik heb verder geen eisen gesteld, behalve dat zij haar eigen zaken moet schoonhouden. Zij heeft geen werk, en krijgt een soort uitkering van uwv.

Ik woonde al in deze woning met een ander vrouw die wel bij de gemeente als wel bij de woningstichting is aangemeld. Zij werk wel 32 uur per week. Wij wonen hier al zeven jaar, wij hebben al 12 jaar een relatie, maar zijn niet getrouwd. Ook deze vrouw betaalt mij 250, 00 per maand. Zij heeft 4 kinderen die waarvan er een is die ik wel eens wat geld geef, als er iets noodzakelijks nodig is, soms krijg ik dat terug. De vrouw waarmee ik de relatie heb ontvangt hier ook wel familie, ook daarvoor draag ik de zorg, zoals het in huis halen van levensmiddelen en allerlei ander zaken, zodat zij kunnen slapen e.d. Ook heb ik een mobile telefooncontract voor haar afgesloten welke mij gemiddeld in 2012 per maand 74, 00 gekost heeft.

Ik zelf werk via een uitzendbureau en heb voor een deel ww uitkering. Mijn inkomsten over 2012 zijn volgen de jaaropgaven:
Uitzendbureau 19.576 loonbel/volksverz
Werkenloos wet. 8.935 Fiscaal loon
Ziektewet 1.723 loonbel/volksverz

Ik wil nu een belasting aangifte gaan doen omtrent mijn inkomsten, deze weet de belasting natuurlijk al, maar de extra inkomsten die ik ontvang voor de huur wil ik ook opgeven. Alleen weet ik niet hoe. Ik maak ook kosten zoals energie, en slijtage meubilaire, apparatuur, levensmiddelen, het telefoon abonnement, Ik houd via Nibud cashflow manager wel mijn pin gedrag bij (ik betaal 90% van de boodschappen doormiddel van pinnen), ook de vaste lasten zoal waterschap, afvalstoffen heffing, energie, gaat via bankbetalingen, en zijn gemakkelijk op te zoeken. Hoe ik deze kosten kan verrekenen dat weet ik niet.

Mvg.
Corne Rath

A. van Helvert, 06-04-2011 19:59 #4
Goedenavond, ik zou in de toekomst willen samenwonen met mijn partner. Ik wil mijn huurwoning dan voor tenminste één jaar onderverhuren. Wat zijn de regels hiervoor?
ik woon in Amsterdam.

Erik, 31-03-2011 11:49 #3
Ik verhuur op het moment 2 kamers, nu ben ik zelf nog wonende op het adres maar ga binnenkort verhuizen. Nu heeft mijn huisbaas mij gevraagd om de kamers te blijven verhuren en stelt mij aan als belangen behartiger m.b.t. kamerverhuur. De huisbaas zal het huis weer als eigendom beschouwen en wij onderbreken het huurcontract samen. Uitteraard krijg ik betaald voor mijn diensten, DE UITEINDELIJKE VRAAG= is het mogelijk om de kamers aan 3 verschillende personen te verhuren, en aan welke regels moeten wij voldoen.

Van Velzen, 31-03-2010 10:43 #2
Wil graag weten als je kamers verhuurt of daar ook het gebruik van de tuin inbegrepen is.
Buren van ons hebben al jaren lang alle kamers boven en beneden in hun huis verhuurd. op dit moment zitten er tussen de 5 en 10 Polen in. Heel veel over last vooral zomers als ze in de tuin zijn.

Tom, 01-10-2009 13:30 #1
Ik wil een huis kopen en dit verhuren aan studenten. Dit is mijn eerste woning. Kan ik dan toch gewoon hypotheekrenteaftrek krijgen (ik kan desnoods zelf ingeschreven blijven).
Zijn er nog andere zaken waar ik zeker rekening mee moet houden?
Alvast bedankt, Tom Reactie infoteur, 01-10-2009
Koopt u een woning die niet uw hoofdverblijf wordt, bijvoorbeeld een vakantiewoning of een woning die u gaat verhuren? Een 2e woning valt in uw aangifte inkomstenbelasting onder bezittingen in box 3. (Dus geen hypotheekrenteaftrek)

Voor de nadere voorwaarden, zie: http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsueenwoningkoopt/

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-07-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!