InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Inboedel en schade door dieren

Inboedel en schade door dieren

Dieren kunnen nogal wat schade aan richten aan uw inboedel in uw woning. Van opgegeten schoenen tot kapot gekrabde banken, het komt vaker voor dan u verwacht. Wat mag u in dit geval nog van uw verzekeraar verwachten. In dit artikel treft u de onmogelijkheden en mogelijkheden aan.

Uw eigen inboedelverzekering

De inboedelverzekering kunnen in twee soorten dekkingen worden onderverdeeld, de uitgebreide of extra uitgebreide dekking en de alle van buiten komende onheilen dekking. Beide vormen en de dekking ten aanzien van schade door dieren worden hieronder verder besproken.

De uitgebreide of extra uitgebreide dekking

Deze polisvoorwaarden herkent u aan het feit dat er een opsomming is van gedekte schadeoorzaken, meestal is deze opsomming te vinden in artikel 3. Deze voorwaarden zijn gestandaardiseerd en er zijn vrij weinig verschillen tussen de verschillende verzekeraars.

In de opsomming is nergens aangegeven dat schade door dieren, hoe dan ook ontstaan, onder de dekking van de verzekering valt. In dit geval geldt dat er geen dekking is als de oorzaak niet in de opsomming is opgenomen dus u kunt geen enkele schade welke veroorzaakt is door dieren claimen op uw eigen inboedelverzekering.

De alle van buitenkomende onheilendekking

De laatste jaren verkopen veel verzekeraars zogenaamde all risks inboedelverzekeringen. Bij deze verzekering worden in principe alle soorten schaden aan uw inboedelgedekt. Maar…. zoals bij elke verzekering gelden ook bij deze verzekering een aantal uitsluitingen, in sommige gevallen is de opsomming van uitsluitingen zo uitgebreid dat er nauwelijks meer verzekerd is dan de extra uitgebreide verzekering.

De polisvoorwaarden zijn niet gestandaardiseerd en verschillen enorm van verzekeraar tot verzekeraar, alhoewel hierop bij aanschaf van de polis nauwelijks op wordt gelet of vergeleken. In vele van deze polissen is aangegeven dat schade door huisdieren welke verzekerde zelf houdt of die met goedkeuring van verzekerde in huis zijn niet onder de dekking van de verzekering vallen. Dit houdt in dat een groot deel van schaden door dieren niet onder de dekking van de verzekering vallen. Als de uitsluiting omschreven is zoals hierboven omschreven zou het echter wel zo kunnen zijn dat schade ontstaan door een kat welke per ongeluk bij u op een zomerse dag kwam binnen lopen wel onder de dekking van de verzekering valt. Omdat de voorwaarden zo verschillen is het verstandig de schade te (laten) toetsen aan de polisvoorwaarden omdat er een kans is dat de schade onder de dekking valt.

Vrijwel alle all risks verzekeringen sluiten schade door ongedierte en aanverwante (bijvoorbeeld muizen) uit van dekking.

Aansprakelijkheidsverzekering

Mocht de schade aan uw inboedel niet onder de dekking van uw eigen verzekering vallen en het dier dat de schade veroorzaakte en diens eigenaar zijn wel bij u bekend, dan bestaat er een mogelijkheid de schade te claimen op de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar van het dier. Nadeel van een uitkering op basis van de aansprakelijkheidsverzekering is dat u alleen recht heeft op een uitkering op basis van dagwaarde terwijl u op uw eigen inboedelverzekering doorgaans recht heeft op een vergoeding op basis van de nieuwwaarde.
Gerelateerde artikelen
All risk inboedelverzekering biedt de beste dekkingAll risk inboedelverzekering biedt de beste dekkingDe meeste mensen kennen de all risk autoverzekering, maar voor de inboedelverzekering is deze dekking ook mogelijk. De p…
De inboedelverzekering uitgelichtDe inboedelverzekering uitgelichtIedereen heeft wel een inboedelverzekering, hierin worden alle goederen binnen de woning verzekerd. Vaak weten veel mens…
Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Welke schades zijn verzekerd op de inboedelverzekering en welke zijn uitgesloten? Vooral wat betreft de aansprakelijkhei…
Verhuizen? Uw inboedelverzekering verhuist meeDagelijks vinden er vele verhuizingen plaats. Een wijziging in uw persoonlijke situatie vaak gevolgen voor uw verzekerin…

Reageer op het artikel "Inboedel en schade door dieren"

Reacties

Roels, 08-02-2016 18:18 #2
Ik heb schade aan mijn nieuwe dak opgelopen door steenmarters. Kan ik mij hiervoor laten verzekeren? Want die steenmarters blijven steeds terug komen dus kan ik blijven de schade laten herstellen en betalen. Ik heb een tijd een spuitbus gebruikt tegen de steenmarters maar blijkbaar heeft dat niet echt geholpen. Kan iemand mij adviseren?

Richard de Vreede, 31-10-2013 06:42 #1
Vreemd dat er naar de dagwaarde wordt gekeken, welke meestal de handelswaarde is.

Valt me ook tegen bij mijn hond, aangezien ik deze hoger heb laten verzekeren, mede voor schade in huis, aangezien ik mijn rechterhand niet kan knijpen en de laptop was al eens de dupe. Medisch heeft hij nooit iets. Vermoeiend. Aan de andere kant is gewoon het feit dat als een hond echt ziek wordt, de basisdekking van 1250euro er doorheen vliegt. Als ik het zo lees hebben de all-risk inboedel verzekering te veel uitsluitsels, waardoor dat ook geen functie heeft.

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 12-11-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!