InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Allergievrij wonen: huisstofmijt, huisdieren en schimmels

Allergievrij wonen: huisstofmijt, huisdieren en schimmels

10% van de Nederlanders heeft last van luchtwegklachten. Veel mensen met luchtwegklachten zijn allergisch. En allergische mensen zijn vaak weer overgevoelig voor huisstofmijt. Andere binnenhuizige allergieën kunnen zijn: allergie voor huisdieren en schimmels.

De grootste allergieveroorzakers en oplossingen

Huisstofmijt

De uitwerpselen van deze mijt zorgen voor allergische reacties. 80% van de huizen heeft een zo grote concentratie aan deze uitwerpselen, dat er allergische reacties kunnen worden opgeroepen bij personen die daar gevoelig voor zijn. Huisstofmijt zit (hoe vies ook) vooral in je bed. Je kunt allergievrije kussenslopen en dekens aanschaffen als je allergisch bent. Ook knuffels zijn een bron van huisstofmijt, was ze daarom regelmatig of leg ze een dag in de vriezer.

Rook

Rook irriteert de luchtwegen, vooral mensen met astma hebben hier last van. Als er allergische personen in huis zijn is het daarom verstandig om buiten te roken. Willen de mensen perse binnen roken? Zorg dan voor een aparte rookkamer of zorg voor een goede ventilatie.

Huisdieren

De huidschilfers van huisdieren roepen allergische reacties op. Neem dus geen huisdier, of een huisdier zonder haren (aquarium of schildpad) Paarden staan erom bekend dat ze vaak allergische reacties oproepen. Ook katten en in mindere maten honden veroorzaken vaak allergieën. Inmiddels zijn er allergievrije honden en katten ontwikkeld, maar deze zijn zeer duur.

Luchtvochtigheid

De luchtvochtigheid hoort tussen de 40% en 60% te zitten. Bij een hogere luchtvochtigheid wordt de kans op allergische reacties verhoogd door de toename van huisstofmijt, maar een percentage dat lager is dan 30% is te droog.

Schimmel

Schimmels kunnen zorgen voor huidirritaties en irritatie van de luchtwegen. Ze ontstaan door een hoge luchtvochtigheid, het is daarom verstandig om vaak te luchten. Verder is het belangrijk om je huis goed schoon te houden. Schimmel kun je verwijderen met soda of bleekwater.

Slechte ventilatie

Als het warm en vochtig is in huis, ontwikkelt huisstofmijt en schimmel zich sneller. Ventileer dus elke dag minimaal een kwartier. Andere maatregelen voor een betere ventilatie zijn: de was buiten hangen, na het dweilen de vloer drogen met een droogdoek, koken met de deksels op de pannen.

Wat neem ik wel in huis en wat niet

Is het nu verstandig om vloerbedekking te nemen als er een allergische persoon in huis is? Of kun je beter een gladde vloer nemen? Hieronder een lijstjes met materialen die je beter wel of niet kunt gebruiken in huis.

  • Ramen: wel - verticale lamellen, geen velours
  • Vloeren: wel - plavuizen, geen tapijt (neem in ieder geval een gladde vloer die je vochtig kunt schoonmaken)
  • Meubels: wel leer, geen stof
  • Huisdieren: wel vissen, geen kat/hond/paard
  • Muren: wel glad stucwerk, geen structuurwanden
  • Kasten: wel kasten tot op de grond, geen kasten met een krappe ruimte eronder waar je niet met de stofzuiger bijkunt
Gerelateerde artikelen
Latex handschoenenLatex handschoenenLatex is een natuurrubber. Op dit moment wordt de handschoen het meest gebruikt bij onderzoek. Ook worden latex-handscho…
Samenwonen: Een interieur dat bij jullie pastSamenwonen: Een interieur dat bij jullie pastTwee mensen, twee verschillende smaken. Het overkomt bijna ieder stel dat gaat samenwonen: jullie worden het maar niet e…
Inspiratie opdoen voor de inrichting van je huisInspiratie opdoen voor de inrichting van je huisWil jij de inrichting van je huis volledig aanpassen? Dan kun je inspiratie opdoen op veel verschillende manieren. Maak…
Allergieën: wie wordt getroffen?We weten niet goed waarom alleen sommige mensen een allergie ontwikkelen. We kunnen niet voorspellen of en wanneer ieman…
Huis van bewaring en gevangenisHuis van bewaring en gevangenisHuis van bewaring, gevangenis, penitentiaire inrichting: Een huis van bewaring of een gevangenis: in beiden zitten mense…

Reageer op het artikel "Allergievrij wonen: huisstofmijt, huisdieren en schimmels"

Reacties

Jet Samaran, 19-04-2011 10:33 #2
Alle goed en wel, maar een mens leeft niet alleen in huis maar ook op het werk, in de auto, bus, tram, metro, vliegtuig en gaat ook nog bij andere mensen op bezoek. Het is een gegeven dat huismijt bestaat. M.i. is dat niet de bron van het probleem, want anders zou iedereen er last van hebben.
Volgens mij ligt de probleemkern bij degene die allergisch is. Er zou iets moeten bestaan om de pechvogel weerbaar te maken. In plaats van een huisarrest te geven.

Michel Nelstein, 11-03-2010 16:14 #1
Ik heb hier volgens mij de zwaarste vorm van gevoeligheid/alergie voor deze huismijt, ik kan mijn hoofd en lichaam niet normaal op het bed en kussen neer leggen, ik wordt binnen 10-min zwaar lastig gevallen en gebeten door deze mijt. Ik heb mijn hele huis gesaneerd, alle gordijnen weg gehaald en lammelen geplaats nieuwe matrasen en bed gekocht speciale kussen en hoeslakens en dekbedden gehaald, jullie willen niet weten hoeveel kussens en dekbedden ik heb gehaald en weg heb gegooid. Ik hed tevens alle vloerbedkking weg gegooid en ook me lamminaat vloer er uit gehaald. ik heb een nieuwbouw woning waar ik nu al bijna 2 jaar niet meer vast woon, ik verblijf telkens nu bij andere mensen want in mijn woning verblijven kan ik niet meer… Ik heb ook alllerlij zalfen en pillen geslikt en zelf natuurlijke parasietenkuren geprobeerd. loop bij een specalist in het AMC, huis dokter weet hier ook geen raad mee. Ben ook al gewwest bij dermataloog. Nu slaap ik bij mijn zus en neefje en deel het bed met mijn neefje, als ik zie hoe lekker hij slaap is het voor mij onbegrijpelijk dat ik de gehele nacht wordt lastig gevallen door mijten, het lijkt er wel op dat ik elke avond plaats neem in hun nest, ik slaap niet meer door deze aanvallen van de mijt, ze lopen en springen( zeg me niet dat ze springen want dat doen ze wel ) elke adem die ik neem komen ze mij neus in, ze gaan me oren in, en tekens wanneer je lekker wil liggen springt er wel een om de paar sec je oog in, het ergste is dat ze me ook bijten op me lichaam, en tekens komt er wel een bij je anus vriemellen. Ik als persoon ben ten einde raad, mischien dat iemand wat weet om hier wat tegen te doen, ik heb hier nu al 3 jaar zwaar last van.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 10-12-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 2
Schrijf mee!