InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Voorkom een winter-dip met thuis genieten

Voorkom een winter-dip met thuis genieten

Voorkom een winter-dip met thuis genieten Als de temperatuur daalt en de dagen korter zijn, hebben veel mensen de behoefte om thuis meer warmte, licht en gezelligheid te creëren. Met wat vertier thuis kun je prima een winter-dip voorkomen én bestrijden. Er zijn veel manieren om je humeur een boost te geven tijdens deze donkere, koude dagen. Dat hoeft niet veel geld te kosten en je hoeft er zelfs niet voor de deur uit. Vaak zijn het eenvoudige, voor de hand liggende dingen waarvan je thuis kunt genieten. Breek bijvoorbeeld eens met tradities en wees creatief.
Bron: Clicjeroen, PixabayBron: Clicjeroen, Pixabay

Gebrek aan warmte en licht

De wintertijd lijkt het naderende einde van het jaar te versnellen. De ‘kortste’ dag van het jaar is op 21 december, bijna twee maanden na het ingaan van de wintertijd. De dagen worden natuurlijk niet letterlijk korter, maar het wordt vroeger donker door het terugzetten van de klok. Dat het ‘s morgens óók een uurtje eerder licht wordt, daar merk je weinig van als je nog ligt te slapen. Bovendien verdwijnt de zon elke week zo’n 12 minuten eerder achter de horizon. Dit alles heeft voor veel mensen zo zijn charmes. De feestdagen staan voor de deur, met als uitsmijter Oud & Nieuw. Voor velen is deze tijd één en al feest.

Blue Monday

Maar niet iedereen is even goed opgewassen tegen het gebrek aan warmte en licht. De grootste dip komt bij de meeste mensen dan ook pas ná de jaarwisseling, als de festiviteiten voorbij zijn en we niet meer specifiek iets hebben om naar uit te kijken. De lente is nog ver weg, onze reserves raken op. Goede voornemens zijn nu al mislukt en de kou en duisternis houden aan. Wie wordt daar niet somber van? Daarom wordt de derde maandag van januari (of de laatste maandag vóór het salaris wordt uitbetaald) wel Blue Monday genoemd, de dag van het jaar waarop het grootste aantal mensen zich het meest depressief voelt.

Thuis genieten

Onze zintuigen zijn echter vrij eenvoudig te prikkelen en soms helpt het om juist eens te breken met tradities, omdat dit een twist geeft aan voorspelbare (in dit geval sombere) gevoelens in bekende situaties. Vertier buitenshuis staat vaak gelijk aan geld verslinden. Een frisse boswandeling daargelaten, daar kun je op zijn tijd natuurlijk enorm van opknappen. Uitstapjes naar bioscoop, restaurant of café, theater of amusement, het maakt de decembermaand nog duurder dan die al is. Thuis genieten daarentegen kost vaak weinig tot niets extra. Het vergt hooguit wat creativiteit en een andere invalshoek.

Bron: Hans, PixabayBron: Hans, Pixabay
Haardvuur
Ultieme winterwarmte is wel een houtkacheltje of open haard. Heb je geen rookkanaal in je huis, dan zijn er andere manieren om warmte en licht in je leven te brengen. Zo zijn er mooie, sfeervolle gel-branders die je zonder rookkanaal in of aan de muur kunt plaatsen. Ook bestaan er gashaarden die eruit zien als een open haard, maar die via een ingenieus systeem met katalysator geen afvoer nodig hebben. Geschikt voor elke woning dus.

Voorkom een winter-dip door thuis bijvoorbeeld te genieten van:

  • Een lekker etentje, gewoon thuis, met je geliefde, vrienden of familie. Laat je niet verblinden door de tradities van kerstdiners. Maak gewoon eens op een doordeweekse dag een makkelijke maar heerlijke maaltijd die niets met de winter te maken heeft.
  • Een knus dekentje in je favoriete kleur, waar je lekker onder kunt kruipen. Deze bestaan ook met mouwen, zodat je er letterlijk in kunt kruipen.
  • Een schapenwollen kleedje op de vloer onder je voeten. Wol isoleert goed, is zelfreinigend en houdt flink wat warmte vast. Het oogt ook heel knus, letterlijk een warme sfeer dus. Voor nog meer comfort leg je een schapenvachtje op een hocker, zodat je lekker je benen kunt strekken.
  • Bron: Succo, PixabayBron: Succo, Pixabay
    Sfeer creëer je eenvoudig door bijvoorbeeld de lampjes uit de kerstboom niet op te bergen na de kerstdagen, als je de boom hebt afgetuigd. Je kunt ze boven de bank of in een donker hoekje van de woonkamer of slaapkamer hangen en de hele winter blijven genieten van die gezellige warme aanblik.
  • Kijk eens een bijzondere, duistere film. Het kan je eigen sores flink relativeren als je ziet hoe anderen zich moeten handhaven in de meest vreselijke situaties.
  • Een meeslepend boek brengt je even helemaal in een andere wereld, wat je humeur verrassend positief kan beïnvloeden. Ben je niet zo vertrouwd met boeken en schrijvers? Kies dan eens voor laagdrempelige literatuur. Zo kies je eenvoudig een meeslepend boek, dat je ook nog eens met de nodige humor nieuwe inzichten geeft.
  • Muziek werkt, net als geuren en smaken, enorm op je zintuigen. Het is daardoor erg bepalend voor de sfeer en dus ook voor je humeur. Breng eens een middagje of avond door met het beluisteren van cd's, waarvan je niet eens meer wist dat je ze had. Of beter nog: haal het vinyl van zolder!

Bron: Mufidpwt, PixabayBron: Mufidpwt, Pixabay

Deskundige hulp bij winterdepressie

Natuurlijk kun je het lijstje zelf aanvullen. Heb je geen baat bij vertier thuis, aarzel dan niet om uit te vogelen of je dip wellicht ernstiger is dan wat gevoelens van onvrede. Je kunt jezelf testen op een winterdepressie. Gebrek aan zonlicht is geen kleinigheid en als je serieus depressief bent en geen energie meer hebt, doe je er goed aan om je huisarts om raad te vragen. Bedenk dat je niet de enige bent die last heeft van vallende blaadjes en snakt naar een beetje zon en levenslust. In Nederland zijn er jaarlijks zo'n half miljoen mensen (2016) met een winterdepressie.

Therapie of medicijnen

Er bestaan therapieën zoals lichttherapie of psychotherapie en misschien heb je ook baat bij voedingssupplementen (bijvoorbeeld Sint Janskruid) of medicijnen (antidepressiva). Ook bestaat er een programma met tips en oefeningen voor de periode rond Blue Monday. Het is geen goed idee om te lang zelf te gaan dokteren. Merk je dat je steeds moeilijker uit je bed kunt komen, nergens meer vrolijk van wordt en thuis nergens meer van kunt genieten? En raak je bovendien snel geïrriteerd of heb je concentratieproblemen? Wacht dan niet af of dit vanzelf over gaat en schakel deskundige hulp in.
© 2016 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Gratis lichttherapie bij je koffie? Op naar Bagels & Beans!Gratis lichttherapie bij je koffie? Op naar Bagels & Beans!Blue Monday. Dat is de toepasselijke dag waarop koffieketen Bagels & Beans begon met een originele service: daglichtther…
Wat is een winterdepressie?Wat is een winterdepressie?Zodra de dagen korter worden tijdens de Herfst, beginnen bij een hoop mensen klachten van onrust, neerslachtigheid en ve…
Winterdepressie: Lichttherapie tegen de winterdipLichttherapie is een goed middel om van een winterdepressie of winterdip af te komen. De depressie ontstaat door een tek…
Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipLichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipNaast de gewone lichttherapie tegen de symptomen van een winterdip of winterdepressie, is er nu ook een andere methode:…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dron19, Pixabay
  • http://www.winterdepressiezelftest.nl/
  • http://www.winterdepressie.nu/behandeling-winterdepressie
  • https://www.psychischegezondheid.nl/bluemonday
  • Afbeelding bron 1: Clicjeroen, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Succo, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Mufidpwt, Pixabay

Reageer op het artikel "Voorkom een winter-dip met thuis genieten"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 18-01-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!