InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Azijn: Een huis-, tuin- en keukenmiddeltje

Azijn: Een huis-, tuin- en keukenmiddeltje

Azijn is een veelzijdig goedje dat je zowel in je schoonheidsroutine als in de keuken kan gebruiken. Hier een overzichtje van de mogelijkheden.

In de badkamer

  • Verlicht je droge, schilferige huid door een kopje appel- of wijnazijn aan je badwater toe te voegen. Dit werkt verzachtend en jeukwerend.
  • Voel je een puist opkomen? Stip het plekje aan met appelazijn en binnen de kortste keren ben je er van verlost.
  • Littekens vervagen als je ze dagelijks twee maal dept met appelazijn.
  • Haarspoeling voor blond haar. Meng gelijke delen citroensap en azijn en gebruik dit mengsel als laatste spoelwater voor blond haar.
  • Vergeelde vingers en pigmentvlekken kan je doen verbleken door ze te deppen met azijn.
  • Heb je last van zweetvoeten? Meng één deel azijn met acht delen water en was hiermee je voeten.
  • Gestoken of gebeten door een insect of kwal? Behandel de wond in eerste instantie met onverdunde azijn, wetenschappers hebben ontdekt dat azijn het gif neutraliseert en het verlicht de verdere gevolgen van de steek.
  • Verbrand door de zon? Wrijf de verbrande plekken lichtjes in met azijn.

In de keuken

  • Verminder je eetlust door een eetlepel appelazijn en een eetlepel honing in een glas water op te lossen. Drink het mengsel een half uurtje voor het eten.
  • Lekkere vinaigrettes zijn niet moeilijk te maken. Meng één eetlepel (appel)azijn met één eetlepel olie en voeg andere ingrediënten zoals mosterd, mayonaise en kruiden naar eigen smaak toe.
  • Smakelijke sperzieboontjes. Voeg een tomaat en een paar scheuten azijn toe aan je sperzieboontjes.
  • Balsamico-azijn. Balsamico is de duurste azijnsoort die je kan vinden en dat proef je ook. Je kan de azijn gebruiken voor salades, soep, vis en vlees maar ook in combinatie met aardbeien of frambozen; de balsamico zal hun smaak versterken.
  • Breken jouw eitjes altijd tijdens het koken? Dit kan je vermijden door twee eetlepels azijn toe te voegen aan het kookwater. Daarnaast zullen je eitjes ook lekkerder smaken.
  • Malser vlees krijg je als je het vlees een nachtje laat marineren in azijn.

In de rest van het huis

  • Verjaag vliegen uit je keuken door je fornuis na het koken te besprenkelen met azijn. De vliegen zullen de eetresten op het fornuis met rust laten.
  • Je aangekalkte waterkoker terug kalkvrij krijgen? Vul de waterkoker met één deel azijn op acht delen water en zet de waterkoker aan. Herhalen tot de kalk is verdwenen. Daarna veelvuldig uitspoelen met zuiver water totdat de geur van azijn is verdwenen.
  • Stijgen er nare geurtjes op uit je afvoer? Giet dan wekelijks een glas azijn in het afvoerputje. Laat een half uurtje staan en spoel grondig na met water.
  • Een eetlepel azijn aan het afwaswater toevoegen zorgt ervoor dat vet en geurtjes zich makkelijk laten verwijderen.
  • Huishoudtoestellen, zoals de microgolfoven, de wasmachine en de afwasmachine, kan je gemakkelijk schoonmaken met een mengsel van azijn en water. Zo hoef je geen schrik te hebben dat er schoonmaakmiddel in je huishoudtoestellen achterblijft.
  • Vale kleren kan je een kleuroppepper geven door een half kopje azijn toe te voegen aan je wasmiddel.
  • Voorkom dat de kleuren van je favoriete shirt uitlopen. Laat je kleren even in onverdunde azijn weken alvorens ze te wassen.
  • Voegen tussen tegels kan je weer wit krijgen door ze te borstelen met een tandenborstel gedrenkt in azijn.
  • Groene aanslag op stoeptegels verdwijnen als je er onverdunde azijn over giet.
  • Ook genoeg van die nare sigarettengeur? Zet enkele schaaltjes azijn in het lokaal waar gerookt wordt en je zal er minder last van hebben.
  • Schoonmaken met azijn. Je kan je hele badkamer makkelijk schoonmaken met azijn. Neem een uitgewrongen doek, breng wat azijn aan, wrijf het te behandelen oppervlak in, laat even inwerken en spoel af met overvloedig water. Je hele badkamer zal blinken, schitteren en, het belangrijkste, helemaal ontsmet zijn.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met AzijnAzijn werkt verzachtend op een droge en schilferige huid en voorkomt jeuk die vaak gepaard gaat met dit huidtype; azijn…
Behandelen van insecten- en kwallenbetenBehandelen van insecten- en kwallenbetenIedereen is wel eens gebeten door iets. Meestal is dit geen leuke ervaring. Muggenbeten jeuken alleen maar, in tegenstel…
Hou je paard gezond en gelukkig in de zomerHou je paard gezond en gelukkig in de zomerIn tegenstelling tot de meeste mensen houden veel paarden niet erg van het warme zomerweer. Paarden hebben het al snel t…
Wat kun je doen tegen zweetvoeten en stinksokken?Zweetvoeten en stinksokken zijn niet alleen voor jezelf vervelend, maar ook voor anderen. Bij sommige zweetvoeters is de…

Reageer op het artikel "Azijn: Een huis-, tuin- en keukenmiddeltje"

Reactie

Annelies Derksen, 09-08-2011 11:33 #1
Ik zou graag willen weten hoeveel azijn ik moet gebruiken om de wasmachine schoon te spoelen en op hoeveel graden ik de machine moet zetten. Winterswijk heeft hard water. Reactie infoteur, 10-08-2011
Gebruik evenveel azijn als je normaal wasmiddel gebruikt, doe dit in het wasmiddelenbakje en zet de machine op 95°. Om daarna van de geur af te raken, moet je de machine nog een tweede leeg laten draaien op 95°.

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 19-09-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!