InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Trendy kamerplanten: de Ficus elastica of rubberplant

Trendy kamerplanten: de Ficus elastica of rubberplant

Trendy kamerplanten: de Ficus elastica of rubberplant Kamerplanten waren lange tijd 'not done' als decoratie maar ze zijn nu opnieuw hip. Zo ook de Ficus elastica of rubberplant. Het is zo'n typische plant die de huiskamer van je oma opfleurde. Je zag hem ook vaak in openbare gebouwen omdat het een sterke plant is. Nu vinden we hem steeds vaker terug in onze interieurs. Hij komt het best tot zijn recht als solitaire plant. Met zijn glanzend donkergroene blad is hij een echte blikvanger, vooral wanneer je hem in een lichtgekleurde, glossy sierpot zet. Bovendien is het gezond om hem in huis te halen want hij heeft een luchtzuiverende werking.

Herkomst van de Ficus elastica

De Ficus elastica behoort tot de familie van de Moraceae of de Moerbeifamilie. Ficus is het Latijnse woord voor vijg. De Nederlandse benaming varieert van rubberboom, rubberplant tot vijgenboom. Het ficusgeslacht is een zeer omvangrijk plantengeslacht. Er zijn meer dan 1000 soorten. De meest oorspronkelijke varianten komen uit Azië en Afrika, maar ook in Zuid-Amerika en Australië groeien ficussen in de vrije natuur. In Zuid-Europa kennen we al eeuwenlang de vijgenboom. De ficussen die bij ons als kamerplanten worden gebruikt komen meestal uit Azië. Ze bestaan in alle vormen: van opgaande tropische boompjes en heesters tot klimplanten en hangende epifyten.

Ficus elastica in Ghana / Bron: ZSM, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Ficus elastica in Ghana / Bron: ZSM, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Beschrijving van de Ficus elastica

De Ficus elastica wordt vaak rubberplant genoemd omwille van het witte melksap in de stam, de stelen en de bladeren. Dat melksap (latex) was vroeger een belangrijke bron voor het maken van rubber. Later is men daarvoor de Braziliaanse rubberboom gaan gebruiken en bijgevolg heeft deze ficussoort alleen nog betekenis als kamerplant. In de vrije natuur is de Ficus elastica een boom van wel 30 m hoog met een stam van 2 m doorsnede en met talrijke luchtwortels. In de huiskamer groeit hij tot een hoogte van ongeveer 2 m. De bladeren zijn donkergroen, glanzend, ovaal en leerachtig. Ze worden ongeveer 25 cm lang en 5 tot 8 cm breed. Jonge bladeren zitten in een rood schutblad dat na het uitlopen afvalt. Van de Ficus elastica bestaan tegenwoordig heel veel variëteiten zoals de bontbladige Decora met een sterk glimmend en vrij breed blad en de Doescheri met bladeren die gekenmerkt zijn door een witte bladrand. De Ficus elastica met het hoogste vintage gehalte is wellicht de Robusta, een opgaande plant met een zeer breed, donkergroen blad en dicht opeenstaande bladknopen.

Standplaats

De Ficus elastica houdt van een lichte plek maar direct zonlicht moet vermeden worden, zo niet kunnen de bladeren verbranden. Hij heeft een hekel aan verhuizen, dus kies met zorg een mooie plek voor hem uit waar hij jaren kan blijven staan. Je mag hem wel draaien maar telkens beetje bij beetje. Zet hem liefst ook niet op een tochtige plaats en niet dicht bij een warmtebron. Een temperatuur tussen 15° en 22° is ideaal. Omdat het een sterke plant is kan hij tijdens de rustperiode in de huiskamer overwinteren. Deze plant is het mooist als solitaire plant en is uitermate geschikt als decoratief element in een kale, lege hoek.

Verzorging

De rubberplant is een sterke plant die qua verzorging weinig eisen stelt. Je moet wat betreft water geven 2 basisregels in acht nemen:
  • Giet nooit als de aarde bovenaan nog vochtig is.
  • Laat de kluit nooit volledig uitdrogen.

Zorg ervoor dat er geen water in de pot blijft staan want deze plant staat niet graag met de voeten in het nat. Dan gaan de bladeren gauw vergelen en afvallen. In de winter heeft hij maar half zoveel water nodig als in de zomer. Het leerachtig blad gaat verdamping tegen en daardoor gedijt de Ficus elastica vrij goed in droge ruimtes maar als je hem regelmatig met lauw water besproeit, groeit hij nog beter. Verwijder nu en dan het stof van de bladeren met een nat doekje of sponsje. Je mag de bladeren ook besproeien met bladglansmiddel. Van maart tot september kan de Ficus elastica wel wat voeding gebruiken. Geef hem om de 2 weken of eens per maand een normale dosis verdunde kamerplantenmest. Verpotten gebeurt het best in de lente maar eens in de twee tot drie jaar verpotten is voldoende. Neem steeds maar één maat groter dan de oude pot. Standaard potgrond is bruikbaar.

Snoeien en vermeerderen

Als de plant te groot wordt, kan je hem in het najaar wat terugsnoeien, hij loopt vanzelf weer uit. Denk eraan om handschoenen te dragen want het melksap dat eruit loopt kan irriterend zijn voor de huid en de ogen.
Vermeerderen gebeurt in de lente door middel van bladstek of kopstek. Steek de stek een uurtje in water of in stekpoeder om te vermijden dat er teveel melksap uit loopt. Laat de stek dan in vochtige stekaarde wortelen bij een temperatuur van minstens 22°.

De rubberplant heeft een luchtzuiverende werking

De Ficus elastica heeft het voordeel dat hij luchtzuiverend is. Hij zorgt niet alleen voor zuurstof in huis maar hij maakt de lucht ook echt schoner. Hij neemt namelijk, via zijn bladeren, schadelijke stoffen uit de omgeving op om ze dan af te breken. Hij verbetert ook de luchtvochtigheid. Met de Ficus elastica heb je dus een natuurlijke luchtverfrisser in huis.

Lees verder

© 2015 - 2019 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Luchtzuiverende planten voor schone lucht en gezondheidLuchtzuiverende planten voor schone lucht en gezondheidUw woonkamer opfleuren met kamerplanten is altijd leuk. Nog leuker wordt het als de kamerplant niet alleen decoratief is…
Planten die de lucht in huis reinigenEen paar mooie planten doen elk huis opfleuren. Een beetje groen in huis geeft rust en planten passen in elke interieurs…
Hydrocultuurplanten verzorgen, of kwekenHydrocultuurplanten verzorgen, of kwekenHydrocultuurplanten worden gekweekt onder specifieke omstandigheden. Veel planten en kamerplanten worden tegenwoordig me…
Grote KamerplantenEen grote kamerplant in huis is niet alleen mooi. Het geeft ook sfeer en kleur in je huis. Helaas zijn niet alle huizen…
Kamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten zijn makkelijk online te bestellen. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een kamerplant nemen. De be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mokkie, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.intratuin.be/ideetjes-weetjes/binnen/luchtzuiverende-planten/
  • http://www.tuinadvies.be/artikels/ficus_verzorgen_kamerplant.htm
  • http://www.123kamerplanten.com/
  • http://demooistekamerplanten.blogspot.com/2014/05/ficus-elastica.html#.VQq37Y6G_0c
  • http://www.infotalia.com/nld/tuin/planten_en_bloemen/kamerplanten/kamerplant_detail.asp?id=2108
  • Afbeelding bron 1: ZSM, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Trendy kamerplanten: de Ficus elastica of rubberplant"

Infoteur: Puccini
Laatste update: 27-11-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Kamerplanten
Schrijf mee!