InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Zoete geur, waar komt het vandaan?

Zoete geur, waar komt het vandaan?

Zoete geur, waar komt het vandaan? Je bent thuis en ruikt een zoete geur maar kan maar niet achterhalen waar deze vandaan komt. Soms is de zoete geur onschuldig, maar hij kan ook duiden op onfrisse beestjes in en om je bed of zelfs op een gevaarlijke situatie die direct handelen vereist. Gaat het om bed bugs dan is het waarschijnlijk noodzakelijk om een gespecialiseerde bestrijder in te schakelen. Wil je zeker weten dat het om bedwantsen dan kun je hiervoor een Detection Trap of plintenvallenset gebruiken.

Zoete geur in huis

Sluit de logische oorzaken uit

Mensen hebben veel dingen in huis die een zoete geur kunnen afgeven. Denk aan parfum, bloemen, een luchtverfrisser, schoon wasgoed en voedsel. Die kaneel-, vanille- of amandelachtige geur waarvan je er maar niet achter komt waar hij vandaan komt kan natuurlijk het gevolg zijn van een achter de kast geglipte geurkaart of etensresten. Probeer goed te achterhalen waar je de geur het sterkst ruikt en zoek goed om erachter te komen of de geur niet een erg 'logische oorzaak' heeft. Open ook een raam of deur aan voor- en achterkant van het huis om te zien of de geur niet van buiten komt.

Afwijking in het reukvermogen?

Heb je weleens aan een ander gevraagd of hij de zoete geur ook waarneemt? Als dit niet het geval is dan zou het weleens aan jouw reukzin kunnen liggen. In de medische wetenschap zijn tal van reukstoornissen bekend zoals parosmie (een vervorming van het reukvermogen), fantosmie (het ruiken van fantoomgeuren) of presbyosmie (verandering van het reukvermogen die komt met ouderdom). Ook stoppen met roken of het aangaan van een nieuw dieet kunnen rare dingen doen met de menselijk reukzin. Vraag daarom eens om een 'second opinion' met betrekking tot de geur aan een vriend of familielid.

Groot alarm: cyanide vergiftiging

De aanwezigheid van een amandelgeur kan ook duiden om een alarmerende situatie: vergiftiging met cyanide. Cyanide is een zeer giftige stof die binnen de kortste keren dodelijk kan zijn. Aanwezigheid van de stof in de lucht is te detecteren door de amandelgeur die het verspreidt, alhoewel het niet altijd te ruiken is en niet iedereen in staat het is het op basis van geur te detecteren.

Cyanide komt voor in een aantal voedsel- en plantensoorten zoals amandelpitten, abrikozenpitten, cassava, limabonen en laurierkers. De stof wordt ook gebruik voor de productie van papier, textiel en plastics en voor het ontwikkelen van foto's. Wanneer je er als mens aan wordt blootgesteld is dit zeer gevaarlijk. Ervaar je symptomen als duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid, verslapping en een stijgende hartslag dan kan dit duiden op cyanidevergiftiging. In combinatie met een bitterzoete amandelgeur moet hier zelfs vanuit worden gegaan. Daarom is het belangrijk de betreffende ruimte zo snel mogelijk te verlaten en medische hulp te zoeken.

Vervelende oorzaak: bed bugs (bedwantsen)

Ruik je de geur voornamelijk op en om je bed of uitsluitend in de slaapkamer? Mogelijk zijn bed bugs de verspreiders van de geur. Deze bedwantsen of wandluizen zijn parasitaire insecten die vooral op en in matrassen leven en wereldwijd voor ware plagen zorgen. De bedwants leeft van menselijk bloed en voedt zich daar één keer per zeven tot veertien dagen mee door met zijn steeksnuit door de huid te prikken. Daarbij laat hij vaak een typisch rood bultje en soms een spoortje bloed achter. De bultjes kunn soms verwart worden met acne. Een aanwijzing dat het gaat om beter van een bedwants zijn te vinden in het feit dat het er vaak meerdere in een rij zijn, alsof er een patroon in zit.

De geur die bedwantsen afscheiden wordt ook wel beschreven als 'muffig zoet of 'wasachtig zoet'. De een is gevoeliger voor het detecteren van de beestjes op geur dan anderen. Sommige beschrijven de geur zelfs als misselijkmakend. De geur is afkomstig uit de stinkklieren van de insecten. Deze produceren een olie-achtige afscheiding die sterk riekt.

Merk je de zoete (amandel)geur in combinatie met rode bultjes op de huid dan wordt aangeraden om op zoek te gaan naar bed bugs. Als dit inderdaad het probleem blijkt te zijn dan kun je het beste een professionele crew inhuren om de plaag te bestrijden, het is namelijk erg lastig om ze zelf te bestrijden. Bij een ongediertebestrijder kun je een offerte aanvragen voor het bestrijden van bedwantsen.

Zeker weten dat het om bedwantsen gaat

Wil je voor je een ongediertebestrijder laat komen eerst absoluut zeker weten dat je te maken hebt met bedwantsen en niet met iets anders? Je kunt dan gebruik maken van een Detection Trap of Bed Bug Dome. Dit is een apparaatje dat de bed bugs als het ware uit hun schuilplaats lokt en ze in de val lokt. Werkt de val, dan weet je zeker dat je met bed bugs te maken hebt. Een soortgelijk resultaat kan ook bereikt worden met behulp van een plintenvallenset of lijmval, hierbij worden de bugs echter niet gelokt dus kan het langer duren voor ze erop af komen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GregoryButler, Pixabay
  • CDC - http://www.bt.cdc.gov/agent/cyanide/basics/facts.asp
  • Giftige planten - http://www.poldercottage.nl/giftige_planten.htm
  • Wikipedia - http://nl.wikipedia.org/wiki/Reukzin

Reageer op het artikel "Zoete geur, waar komt het vandaan?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 02-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!