InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe kun je chocoladevlekken in kleding verwijderen?

Hoe kun je chocoladevlekken in kleding verwijderen?

Hoe kun je chocoladevlekken in kleding verwijderen? Chocolade is een lekkernij gemaakt van cacao, dat wereldwijd geliefd is bij vele mensen. Ook in Nederland en België eet men veel chocolade of producten waarin chocolade verwerkt is. Gemiddeld eet een Nederlander 4,9 kilogram aan chocolade. In België is chocolade nog populairder. Daar wordt gemiddeld 6.0 kilogram aan chocolade gegeten per hoofd van de bevolking. Echter, waar chocolade veel voordelen heeft, heeft het ook nadelen. Door het eten van chocolade kan men te maken krijgen met chocoladevlekken. Chocoladevlekken zijn hardnekkige vlekken die lastig te verwijderen kunnen zijn uit onder anderen kleding.

Chocolade

Chocolade is een geliefde lekkernij gemaakt van cacao, die wordt gewonnen uit cacaobonen. De cacaoboon is de pit van de vrucht van de cacaoboom. De cacaoboom groeit hoofdzakelijk in de landen rondom de evenaar. Chocolade is in de hele wereld een geliefd product. In België en Nederland is chocolade koop in de vorm van een chocoladereep, maar de chocolade wordt ook verwerkt in tal van andere lekkernijen zoals:
  • Bonbons
  • Koekjes
  • IJsjes
  • Snoepgoed

Chocolade wordt door sommigen zo lekker gevonden, dat men wel spreekt van het verslaafd zijn aan chocolade. Toch is niet officieel wetenschappelijk vastgesteld, dat men verslaafd kan raken aan chocolade.

Chocoladevlekken verwijderen

Chocoladevlekken zijn hardnekkige vlekken en het verwijderen van deze vlekken, kan dan ook zeer bewerkelijk zijn. Om chocoladevlekken te behandelen zijn er verschillende mogelijkheden. Het perfecte middel is afhankelijk van het materiaal, waarin de chocoladevlek zich bevindt.

MateriaalBehandeling
Wol en zijdeBehandel de chocoladevlekken met wasbenzine. Spoel het desbetreffende kledingstuk vervolgens uit in een handsopje.
Ongekleurd linnen of katoenBehandel de vlek met verdund bleekwater. Daarna kan het desbetreffende kledingstuk op het normale wasprogramma gewassen worden.
Gekleurd linnen of katoenBehandel de chocoladevlekken met wasbenzine. Spoel het desbetreffende kledingstuk vervolgens uit in een handsopje. Het is wenselijk om het kledingstuk daarna nog na te wassen met het gebruikelijke wasprogramma.

Grootmoeders advies, behandel de vlekken met melk

Naast bovengenoemde tips kunnen chocoladevlekken ook behandeld worden volgens een grootmoeders advies. hocoladevlekken in kleding kunnen namelijk behandeld worden met melk. Smeer de chocoladevlek in met melk en laat het even intrekken. Daarna goed uitspoelen en uitwassen.

Gebruik geen zeep!

In onze hedendaagse cultuur is het heel gebruikelijk om kleding te wassen in de wasmachine. Naast het juiste wasprogramma, wordt daarbij een keuze gemaakt voor een wasmiddel. Wanneer het gaat om kleding met vlekken gaat men er vaan ten onrechte vanuit, dat de kwaliteit van de gekozen zeep, bepaalt of de vlek wel of niet verwijderd kan worden.

Wasmiddel

Het gebruiken van wasmiddel lijkt vaak een hele logische stap, wanneer men te maken heeft met vieze was. Echter, wanneer het gaat om vlekbehandeling is het gebruik van wasmiddel vaak funest. Wanneer je chocoladevlekken in kleding met zeep gaat behandelen, dan gaat de chocolade fixeren en is de vlek nog moeilijker te verwijderen dan voorheen. Wanneer de vlek eenmaal is behandeld met een overig middel, dan is naspoelen in een sopje met zeep geen probleem meer.

Oude vlekken

Chocoladevlekken kunnen het eenvoudigst verwijderd worden, wanneer dit zo snel mogelijk gebeurt. Niet altijd wordt de vlek op tijd ontdekt of is het mogelijk om de vlek gelijk te verwijderen, waardoor de chocolade in de stof indroogt. Deze oude vlekken zijn hardnekkig te verwijderen. In dit geval kan men proberen de vlek te verwijderen met glycerine.
Gerelateerde artikelen
Zo verwijder je de hardnekkigste vlekkenZo verwijder je de hardnekkigste vlekkenWie van ons werd er nog nooit geconfronteerd met hardnekkige en ontsierende vlekken? Heb je kinderen in huis of organise…
Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?Chocola is goed voor je en chocolade is het nieuwe superfruit. We kennen die kreten allemaal wel, maar hoe waar is het d…
Chocolade mislukkingen zijn niet meer nodig!Chocolade mislukkingen zijn niet meer nodig!U kent het wel. U krijgt visite en nu wilt u graag een lekkere taart bereiden. Nou maakt u graag taarten met chocola, ma…
Wanneer welk vlekkenmiddel, c tot en met kWanneer welk vlekkenmiddel, c tot en met kVaak zult u zich afvragen hoe u bepaalde hardnekkige vlekken kunt wegwerken en verwijderen. In dit artikel vindt u daaro…
Een beter humeur door chocoladeEen beter humeur door chocoladeIedereen heeft er wel eens van gehoord dat je van chocola eten jezelf beter kunt voelen. Vooral vrouwen beweren wel eens…
Bronnen en referenties
  • www.omaweetraad.com

Reageer op het artikel "Hoe kun je chocoladevlekken in kleding verwijderen?"

Reactie

Sandra, 07-04-2015 11:42 #1
Goedemorgen,

Ik heb een chocoladevlek in een mintgroene katoenen broek. Helaas heb ik voor dat ik jullie tips las deze al behandeld met Vanish en daarna gewassen in de wasmachine. De vlek zit er nu nog steeds in.
Kan ik nu alsnog deze vlek zoals door jullie beschreven behandelen met wasbenzine? Ik hoop dat jullie kunnen helpen! Veel dank alvast!

Groeten Sandra Reactie infoteur, 19-04-2015
Hoi Sandra,

Is het nog gelukt met het verwijderen van de chocoladevlek?

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 14-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!