InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Sfeer met potpourri

Sfeer met potpourri

Sfeer met potpourri Potpourri’s worden al vele eeuwen gebruikt om een lekkere geur te verspreiden. Het is een mengsel van geurende bestanddelen zoals; bloemblaadjes, kruiden, specerijen en gedroogde schillen van citrusvruchten. Om de geur te versterken kunnen er etherische oliën aan toegevoegd worden. Tegenwoordig zijn geurtjes voor in huis volop te koop, maar niets is zo lekker als je eigen samengestelde potpourri.

Hoe maak je een potpourri?

Potpourri’s kun je eigenlijk met allerlei materialen maken:

Bloemblaadjes of bloemen, vruchten, geurolie, specerijen, kruiden, etherische oliën of mos

Om een potpourri te maken:

  • Zorg dat je alle ingrediënten in huis hebt
  • Droog je ingredienten
  • Vermeng je de ingrediënten en voeg eventueel op dit moment etherische oliën toe
  • Stop je het mengsel in een pot en zet deze op een donkere plek
  • Schud je de pot elke dag gedurende een week
  • Zoek je een mooie schaal (of een ander geschikt voorwerp) en schik hier de potpourri op

Drogen van ingrediënten

Sommige ingrediënten kun je al gedroogd kopen, zoals kruiden. Deze zijn gemakkelijk te verkrijgen en scheelt in het werk. Andere ingrediënten zijn wat moeilijker gedroogd te verkrijgen en het is dan ook leuk om deze zelf te drogen.

Drogen aan de lucht
Dit is de eenvoudigste, goedkoopste en meest gebruikte methode. Voor de meeste plantaardige ingrediënten kun je deze methode gebruiken.

Ophangen in bosjes
Bind bloemen of kruiden met een elastiekje aan elkaar en hang deze omgekeerd op, het liefst op een warme, droge, donkere plek. De beste temperatuur om te drogen is tussen de 30-50 C. De ingrediënten zijn dan in ongeveer een week droog.

Vlak drogen
Bloemblaadjes, bladeren of andere ingrediënten die te klein zijn om op te hangen kun je liggend drogen. Het liefst op een luchtdoorlatende ondergrond, zoals rooster of gaas. Zorg dat de ingrediënten elkaar niet raken. Leg deze ook op een droge, warme en donkere plek. Deze ingrediënten zijn meestel binnen drie dagen droog. Wil je schillen van vruchten drogen, snijdt ze dan eerst in de vorm die je wilt hebben. En laat ze dan een dag of drie drogen. Je kunt ze natuurlijk ook in zijn geheel of in schijfjes snijden. Ook hier geldt voor dat ze ongeveer drie dagen nodig hebben om te drogen.

Drogen met een droogmiddel

Bij het drogen met een droogmiddel kun je met silicagel of zand prima conserveren en de vorm blijft behouden.

Zand
Zoek het droogste en schoonste zand dat je kunt vinden. Het beste is schelpenzand. Neem een doos en strooi er een laag zand in. Leg hierin de ingrediënten, wel zo dat ze elkaar niet raken, en bedek ze voorzichtig met de rest van het zand. Zet de doos op een donkere plek en na ongeveer een maand zijn je ingrediënten gedroogd.

Oven
Dit is een gemakkelijke en snelle methode. Wel alleen gebruiken als de kleur van de ingrediënten er niet zo toe doen. Zet de oven op de laagste stand en zet hem uit als deze op temperatuur is. Leg de ingrediënten op bakpapier en dat op de plaat in de oven. Goed in de gaten houden want het drogen gaat snel.

Een snelle potpourri

  • 2 handjes rozenblaadjes (goed te drogen nadat ze een week op de vaas hebben gestaan)
  • 1 handje sinaasappelschillen/schijfjes sinasappel
  • ½ handje kruidnagelen
  • 2 handjes eikels, noten, zaden en dennenappels (en wat je maar leuk vindt in je potpourri)
© 2008 - 2019 Dee12, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pot-Pourri, geur van buiten voor binnenEen geurend mengsel van bloemen en blaadjes uit de natuur. We vinden die ouderwetse geurpotten en zakken, nu opnieuw in…
Specerij saffraan niet in alle keukensSpecerij saffraan niet in alle keukensDe smaak van het eten, dat door velen met zorg wordt bereid, is voor een groot deel afhankelijk van de smaak van de gebr…
Wat is het verschil tussen kruiden en specerijen?Wat is het verschil tussen kruiden en specerijen?Er bestaan veel overeenkomsten tussen kruiden en specerijen. Deze twee termen zijn echter verschillend van elkaar. Kruid…
Kruiden en specerijen: TijmKruiden en specerijen: TijmTijm is een kruid dat vooral veel gebruikt wordt in de keukens rond de Mediterrane Zee. Tegenwoordig is het ook in Neder…
Weleda citrus lichaamsverzorgingDe verfrissende citroenolie die in de Weleda citrus lichaamsverzorgingsproducten zitten, ruikt heerlijk. Lichaam en gees…

Reageer op het artikel "Sfeer met potpourri"

Infoteur: Dee12
Gepubliceerd: 26-02-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!