InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Mooie Kerstfiguren - Zelf maken (Kerststal)

Mooie Kerstfiguren - Zelf maken (Kerststal)

Mooie Kerstfiguren - Zelf maken (Kerststal) Kerstfiguren of kerstbeeldjes, los of voor de kerststal, kun je zelf makkelijk maken van papier-maché (papierpulp). Papier-maché figuren kunnen ware kunstwerkjes worden en lijken op aardewerk. Voordeel is dat krantenpapierpulp een stuk goedkoper en eenvoudig te verwerken is. Lekker gezellig en creatief knutselen, voor zowel jong als oud, kan met deze beschrijving. Kerstbeeldjes van Maria, Jozef, Kindje Jezus, de Os en Ezel, de Kribbe, Wijzen uit het Oosten en een Kerststal.

Kerstfiguren - Kerststal Zelf Maken

Het is vreselijk leuk om zelf kerstfiguren en een kerststalletje te maken, zowel voor kinderen als volwassenen. Veel origineler dan de geijkte figuren die in allerlei winkels en tuincentra te koop zijn. Je hoeft er ook helemaal niet super creatief voor te zijn. Zelf kerstfiguren maken betekent zelf bepalen hoe alles er uit komt te zien, een unieke creatie die niemand anders heeft en lekker creatief bezig zijn met knutselen.

Zelf Kerstbeeldjes en Kerststalletje maken betekent naast een unieke ook een goedkope manier om mooie kerstdecoraties in huis te halen met Kerstmis. De kerstdagen en alle andere feestdagen in december zijn al duur genoeg. Zeker voor mensen met een kleine beurs, voor wie het allemaal boven het budget gaat, is dit een leuke manier om toch mooie, leuke, originele en creatieve decoraties om zich heen te hebben. Papier-maché figuren kunnen ware prachtbeeldjes worden en de indruk maken dat het echt (duur) geglazuurd aardewerk is.

In Leuke Kerstfiguren & Kerststal voor Kerst - Zelf maken vind je een stap voor stap beschrijving om een ander leuk Kerststalletje en Kerstfiguurtjes te maken van papier en karton. Ook een vreselijk leuk knutselidee om met kinderen in de vakantie te maken.

In Peperkoekhuisje als Kerst Decoratie & Kerstversiering kun je een recept vinden voor een hele leuke eetbare Kerst-decoratie. Een mooi en knus huisje, waar je ook een houdbare, sfeervolle kerstversiering met waxinelichtjes van kunt maken.

In Kerstversiering maken - Kerstfiguren en Kerstdecoraties vind je hoe je een Kerstster moet maken, in verschillende uitvoeringen en van diverse materialen, een hangend Kerstengeltje van triplex of karton en een muzikale Kerstdecoratie met engeltjes, namelijk een Engelengong. Vele voorbeelden, sjablonen en mallen van leuke en originele Kerstknutsels die makkelijk te maken zijn. Ook leuk voor kinderen om lekker te knutselen.

Kerstfiguren en Kerststalletje Zelf maken - Sjablonen Voorbeelden

In dit artikel vind je voorbeelden, sjablonen, aanwijzingen, voorbeelden en illustraties van:
  • Zelf mooie Kerstfiguurtjes (kerstbeelden) maken van papier-mache
  • Zelf een mooie Kerststal maken van papier of karton a.h.v. een mal (sjabloon)

Papier-maché Kerstfiguren - Kerstbeeldjes

Papier-maché, ook wel papierpulp genoemd, is een eenvoudige en snelle methode om de mooiste kunstwerkjes te maken. Niet moeilijk, iedereen kan het en een groot gedeelte van het materiaal heb je toch al in huis. Zeker het belangrijkste materiaal, namelijk kranten. Het voordeel van papier-maché (i.v.t. bijvoorbeeld klei of plasticine) is dat het goedkoop is, snel klaar, makkelijk is te verwerken en goed hard wordt na droging.
Er worden in dit artikel voorbeelden en beschrijvingen gegeven van:
  • Mensfiguren (Maria, Jozef, Kindje Jezus, Wijzen uit het Oosten)
  • Dierfiguren - De Os en de Ezel
  • Kribbe of Kribbetje voor het kindje Jezus

Benodigde Materialen Kerstbeeldjes

  • Kranten en lijm voor papierpulp. Hoe je papier-maché maakt, staat duidelijk beschreven in het artikel papier-maché (papierpulp) maken
  • Acht vellen stevig papier (dun karton) in folioformaat
  • Plasticlijm
  • Plakkaatverf, zie papier-maché verven
  • Speld of prikkertje (saté stokje)
  • Schaar of snijmesje, eventueel plakband

Kerstfiguren Mensfiguren Kerststal

Menselijke Kerstbeeldjes. De menselijke figuren, ook die van het kindje Jezus, hebben als basis een kokertje van papier, dat beneden en boven recht wordt afgesneden. Op het kokertje plaats je een bol van papier-maché (papierpulp) voor het hoofd van het beeldje. Met een speld of een prikkertje geef je de gezichtstrekken voorzichtig aan, terwijl de bol nog nat is. Smeer vervolgens laagjes papier-maché op het kartonnen lijfje onder het kopje. De armen en overige uitsteeksels ( reliëf) krijg je door de papierpulplaag op het kokertje te bewerken. Je kunt dit vrij makkelijk modelleren of ‘boetseren’ als je de aanwijzingen voor het maken van papier-maché goed hebt opgevolgd.

Dierlijke Kerstfiguren Os en Ezel

Dierenbeeldjes Os en Ezel. De figuurtjes van beide dieren, de os en de ezel, worden gevormd om een papierhuls. Dit papier vouw je tot een soort onregelmatige trapeziumvorm.

Op deze basisvorm breng je een laag papierpulp aan om de uitstekende delen (reliëf) van snuit, oren etc. van de beeldjes aan te brengen.

Kribbe Kindje Jezus

Het Kribbetje. De kribbe voor het kind heeft als basis een papieren doosje. Je kunt dit doosje zelf maken van papier, maar je kunt ook een bestaand doosje nemen van niet al te dik karton. Op het doosje strijk je de papierpulp (papier-maché) tot een laagje van 4 tot 5 millimeter dikte. Maak het oppervlak bewust een beetje onregelmatig, om het een ruwere indruk te geven en het vierkante van het doosje weg te krijgen.

Verven Afwerken Kerstbeeldjes

Plakkaatverf Kerstfiguren. Wanneer de beeldjes echt heel goed droog zijn, kunnen ze met plakkaatverf (gouache) geverfd worden. Het mag ook temperaverf of acrylverf zijn. Bij de verf meng je een beetje lijm (plaksel) waardoor de beeldjes een glanzende kleur krijgen en ook steviger, duurzamer en vochtbestendiger worden.

Je kunt de aanwijzingen voor het verven en het afwerk- of deklaagje, vinden onder Papier-maché afwerken, verven en decoreren.

Kerststal van Papier of Karton Zelf maken

Kerststal Karton. Als je de plaatjes en tekeningen groter wilt zien, dan kun je deze aanklikken en dan zie je ze vanzelf een stukje groter.

Kerststalletje Zelf maken - Voorbeeld Sjabloon

De breedte van de grondlijn van het rechthoekige middenstuk (tot aan de stippellijnen aan weerszijden, de rechthoekjes met puntdakje) = 42,5 cm. De hoogte (tot aan het roze dak) = 21,5 cm.

De rechthoekjes met het puntdakje zijn beide 18 cm breed en 18 cm hoog (tot waar het puntdakje begint, aan de buitenkant).

De rechthoek voor het dak is 23 cm hoog, het eerste vlak tot aan de stippellijn = 12 cm en het tweede vlak = 11 cm (en natuurlijk net als de grondlijn 42,5 cm breed).

De bedoeling is om op de stippellijnen vouwen te maken. Aan de linker en rechterkant zie je twee dunne randjes die je ook moet vouwen en deze kun je dan vervolgens met lijm insmeren om de voorkant van de kerststal hieraan vast te lijmen.

Voorkant Opening van de Kerststal

De voorkant bestaat hier uit 2 plaatjes, maar is in werkelijkheid 1 vlak. Hou hierbij dezelfde maten aan als hierboven.

In de boog zie je een klein tekeningetje staan van wat uiteindelijk de bedoeling is. De ronde boog moet je ook uitknippen of uitsnijden; dit wordt namelijk de ingang van de kerststal.

De witte vlakken die je op het dak ziet is sneeuw, maar je kunt natuurlijk zelf ook het dak helemaal rood maken, schilderen, beplakken met rood papier of eventueel kant en klaar steentjespapier

Illustratie Voorbeeld Binnenmuur van de Kerststal

Dit tekeningetje geeft een beeld van hoe de binnenmuur van de stal eruit zou kunnen zien. Je kunt proberen om deze tekening en ook de andere hierboven, uit te vergroten en te printen, maar waarschijnlijk krijg je een vrij vaag geheel. Je kunt deze tekeningen ter inspiratie zien of een uitdraai zelf bijwerken met verf of ander materiaal.

Ook kun je de binnenmuur in plaats van met een tekening, met Papier-maché bekleden en verven in dezelfde kleur als de buitenkant van het stalletje of een kleur naar keuze.

Formaat van het Kerststalletje

Grootte Kerststalletje. Het totale formaat van dit kerststalletje is niet zo heel groot. Je kunt zelf de bovengenoemde maten x2 of 3 doen om een groter geheel te maken. Je kunt dit kerststalletje zowel van stevig papier als van karton maken; wat je zelf het prettigst vindt. Karton is natuurlijk wel veel steviger.

Eenvoudige Kerststal Zelf maken

Eenvoudig Kerststalletje maken. Een kerststal (of in ieder geval een entourage die deze sfeer uitademt), kun je ook zelf snel en makkelijk maken van een bestaande grote kartonnen doos, waarvan je één kant of meerdere kanten uitsnijdt en eraf haalt. In de binnenkant van de doos kun je papier-maché aanbrengen op de 'wanden', daarna verven en een afdeklaagje aanbrengen, zodat het de sfeer van een stal krijgt. Je kunt de aanwijzingen voor het verven en het afwerk- of deklaagje, vinden onder Papier-maché afwerken, verven en decoreren. De buitenkant kun je met een oud restje behang, plakplastic, kaftpapier, kerstplaatjes uit tijdschriften of oud kerstpapier beplakken. Je kunt ook alleen een achtergrondje maken van twee of drie vlakken karton (een strook karton of stevig papier in tweeën of drieën gevouwen) en dit als decor (een soort scherm) achter de beeldjes zetten.

Basisinformatie is te vinden in Hoe maak je Papier-maché? (papierpulp)

Meer Leuke Kerstdecoraties - Kerstversieringen Zelf Maken Tips

Tips Kerstdecoratie - Kerstversiering. Meer Kersttips om Kerstdecoraties of Kerstversiering zelf te maken, kun je vinden in:

Heel veel creatief en gezellig knutselplezier en hele fijne, decoratieve Kerstdagen gewenst!
Gerelateerde artikelen
Hoe maak je papier-maché - papierpulpHoe maak je papier-maché - papierpulpVolg je fantasie en maak figuren of objecten van papier-maché uit papierpulp. Werken met papier-maché geeft snel resulta…
Leuke Kerstfiguren & Kerststal voor Kerst - Zelf makenLeuke Kerstfiguren & Kerststal voor Kerst - Zelf makenEen Kerststalletje met Kerstfiguren voor Kerstmis om zelf te maken van karton en papier. Kerstversiering: twee leuke ker…
Kinderfeestje - knutselen met ballonnenKinderfeestje - knutselen met ballonnenMet ballonnen kun je de leukste dingen doen. Wil je de kinderen hier graag eens een (mid)dagje mee laten knutselen tijde…
Originele Kerstdecoraties - Zelf MakenOriginele Kerstdecoraties - Zelf MakenTips voor Kerstdecoratie en mooie Kerstversiering die je makkelijk en snel kunt maken, goedkoop en ook origineel. Heb je…
Een kinderfeestje - Knutselen met foam clayEen kinderfeestje - Knutselen met foam clayFoam Clay is een zelf hardende klei met schuimbolletjes waarmee je voorwerpen van bijv. hout, papier-maché, MDF, glas of…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: VhsPfaffenhofen, Pixabay
  • Kerstfiguren van papier-maché. Creatief met leer en papier-maché. Helmond/Kampen
  • Een ongewone Kerst. Creatief Knutselen met Kerst. Den Haag J.N Voorhoeve

Reageer op het artikel "Mooie Kerstfiguren - Zelf maken (Kerststal)"

Reactie

Marian Beerlage, 31-10-2016 20:56 #1
Wat ontzettend mooi

Infoteur: Sila
Laatste update: 12-12-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Reacties: 1
Schrijf mee!