InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Een windmolen voor thuis

Een windmolen voor thuis

Een windmolen thuis: zou het niet geweldig zijn? Een kleine windmolen in je eigen tuin plaatsen en daarmee op duurzame wijze een deel van je jaarlijkse energieverbruik opwekken? Het is mogelijk en gebeurt steeds vaker. Maar vooralsnog zijn de aanschafkosten van een eigen windmolen hoog en is de terugverdientijd lang. Gelukkig komen steeds meer gemeenten met groene subsidies die eigen windenergie aantrekkelijker maken. Groene energie is hot en de ontwikkelingen op gebied van windenergie, zonne-energie, waterenergie en biomassa zijn de laatste jaren enorm toegenomen. Steeds meer (nieuwe) huizen en bedrijfspanden worden bijvoorbeeld voorzien van zonnepanelen, waarmee aanzienlijke hoeveelheden duurzame energie kunnen worden opgewekt. Het gebruik van windturbines voor privégebruik staat nog in de kinderschoenen, maar de mogelijkheden voor windenergie zijn groot, zeker als er subsidies mogelijk zijn.

Kleine windmolens voor particulieren

Windmolens voor thuisgebruik worden ook wel urban windmills genoemd. Het gaat om energieopwekkers met een diameter minder dan 10 meter en een vermogen tot 20 kW. De opbrengst is afhankelijk van de hoeveelheid wind, maar met de grootste ‘kleine’ windmolens kun je voldoende energie voor een heel huishouden opwekken. In de meeste gevallen kun je ervoor kiezen of je de energie zelf gebruikt of dat je het teruglevert aan het energienet – uiteraard tegen een vergoeding. Hieronder twee populaire modellen.

Fortis Montana Windturbine

Fortis Wind Energie is in Nederland marktleider op het gebied van kleine windturbines. Hun Montana is het best verkochte model. Hij heeft een vermogen van 5kW, een mast met een variabele hoogte van 6-24 meter, wieken van 235 cm en een totale diameter van 5 meter.

DonQI Urban Windmill

Deze windmolen van DonQI beschikt over een windversneller, die in samenwerking met de TU Delft werd ontwikkeld. Daardoor is het rendement volgens DonQI hoger dan bij een ‘reguliere’ windmolen. Een tweede voordeel van dit model is dat het zo gebouwd is, dat de wind altijd recht op de wieken staat.

Wat kost een kleine windturbine

De aanschaf- en aansluitprijs van een eigen windturbine ligt tussen de € 5.000 en € 30.000 per jaar. Over het algemeen duurt het 10 tot 15 jaar voordat je deze kosten hebt terugverdiend, dus het plaatsen van een windturbine is een project voor de lange termijn. Het rendement hangt sterk af van factoren zoals:
  • de windkracht
  • de windrichting
  • de aanwezigheid van hoge obstakels in de buurt
  • is er een subsidieregeling voor groene energie in jouw woonplaats

Zorg ervoor dat je precies weet hoe hard het gemiddeld in jouw buurt waait en uit welke richting voordat je besluit om een windturbine serieus te overwegen. Te weinig wind door bijvoorbeeld de nabijheid van hoge bomen of gebouwen is de voornaamste reden om niet voor een eigen windturbine te kiezen. Organisaties zoals DonQi kunnen je hierover adviseren.

Heb je een vergunning nodig voor je eigen windmolen?

Voor het plaatsen van een windturbine heb je een vergunning nodig. Elke gemeente in Nederland bepaalt haar eigen regels op gebied van milieu en bouwvergunningen, dus is het verstandig om de regels in jouw woonplaats te achterhalen. Het eventueel plaatsen van een windmolen begint dan ook altijd met een bezoekje aan (de website van) de gemeente.
© 2009 - 2017 Michielonline, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Windmolens, nu en in de toekomstWindmolens, nu en in de toekomstOnze energiebronnen raken op. Wetenschappers zijn al jaren op zoek naar alternatieve energie. Een van de alternatieve en…
Kan een auto rijden op windenergie?Het zou de ideale oplossing voor het energieprobleem zijn als de auto een windturbine ingebouwd krijgt die energie opwek…
Turbineziekte door windmolensTurbineziekte door windmolensTurbineziekte of het windturbine syndroom (WTS) wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van windmolens. De ziekte komt he…
Voordelen en nadelen van windenergie?Voordelen en nadelen van windenergie?Wind gebruiken om energie aan te maken is een milieubewuste manier om energie op te wekken. Door op deze manier energie…
Elektriciteit uit waterEnergie kun je uit verschillende dingen halen. Veel energie wordt tegenwoordig nog steeds uit de fossiele brandstoffen g…
Bronnen en referenties
  • www.greenchoice.nl www.duurzaamthuis.nl www.donqi.nl

Reageer op het artikel "Een windmolen voor thuis"

Reacties

Edj, 09-01-2015 00:21 #2
Het verbaasd mij altijd dat 'verhalen' over wind- of zonne-energie, meestal geschreven worden door mensen welke er (vooral) geen ervaring mee hebben of zijn opgeschreven door persvoorlichters van 'spulletjesleveranciers' zoals ik ze noem.
Ik heb nu een 5-tal jaren ervaring met windenergie en ik mag wel zeggen dat ik er elke dag weer van geniet. 1e omdat het hele project me maar een paar honderd, ok ok een duizend, euro heeft gekost maar vooral omdat ik gewoonweg geen gebruik meer maak van 220V en we alles hebben opgebouwd op basis van 'afdankertjes'. Huh? En o ja ik heb windturbine(tje) en de electriciteit in het hele huis omgezet naar 12/24volt en dat werkt als een tierelier. Waar nodig kan een omvormer 24 - 220 worden ingezet. Maar, ja zeker ook tot onze verbazing, is alles op 12 of 24 volt verkrijgbaar. Hmmmm daarvoor moet soms even over de grenzen worden gekeken maar goed, dat is onderdeel van de fun.

Nog een klein detail: we hebben gekozen voor windenergie en niet voor zonne energie (alhoewel we in Azië voldoende zon hebben uiteraard) omdat windenergie voor ons makkelijke was om van de grond af aan op te bouwen en we dus niet afhankelijk waren van toeleveranciers van zonnepanelen. Het project zou overigens net zo makkelijk in Utrecht, Groningen, Gelderland of waar dan ook worden neergezet. Even de regeltjes en bureaucratie niet meegerekend dan he?

Dus het kan simpel, het is uitermate betaalbaar en levert geen enkel bezwaar op voor vogels etc. als je maar even een paar kleine voorzieningen aanbrengt.

Ik betaal geen cent voor 'stroom' en was dus binnen 6 maanden al aan het verdienen.

Zoals overheden omgaan met windenergie zal het nu en in de toekomst niets worden. De windturbines kosten een godsvermogen, bouwvergunningen zijn te idioot voor woorden, milieueisen zijn onuitvoerbaar en de toegepaste ontwerpen aan turbines zijn dom, lelijk, gevaarlijk, afzichtelijk en te duur voor productie en toepassing.

Julien Vlaeminck, 15-02-2012 14:33 #1
Ik heb interesse, wat bedraagt de prijs voor een instalatie met een windmolen om zelf electriciteit op te wekken?

Infoteur: Michielonline
Laatste update: 04-08-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 2
Schrijf mee!