InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Groene aanslag verwijderen van het terras

Groene aanslag verwijderen van het terras

Groene aanslag verwijderen van het terras De mossen en algen die de groene aanslag vormen gedijen goed op vochtige en schaduwrijke plaatsen. Ze komen voor op alle soorten tuinmaterialen. Houten tuintegels, beton, natuursteen of klinkertjes zijn allemaal gevoelig voor dat enige groen dat je liever niet in de tuin wilt. Tuinmeubelen krijgen helaas vaak ook een groen laagje en hebben, voordat je ze gaat gebruiken, meestal ook een schoonmaakbeurt nodig.

Inhoud

Groene aanslag verwijderen van tuintegels

In vrijwel alle tuincentra, bouwmarkten, drogisterijen en supermarkten zijn er verschillende middeltjes te koop die de aanslag verwijderen. De meesten doen wat ze moeten doen en zijn over het algemeen niet extra milieubelastend. Gebruik de middelen niet vlak voor een plensbui want het spoelt gelijk weg.

Kan het ook anders? Voor niets zijn zoveel huismiddeltjes als voor groene aanslag. Niet allemaal even milieuvriendelijk maar wel goedkoper. Zout wordt in veel oude huishoudboekjes aangeraden maar is wel belastend voor het milieu, bleekwater moet je ook met mate gebruiken. De verzameling tips is vrijwel eindeloos maar hieronder enkele op een rij:

  • Groene zeep en soda: Los een gelijke hoeveelheid (ongeveer 5 eetlepels) soda en zeep op in 10 liter water. Met een gieter over de tegels verdelen en even laten inwerken. Daarna het sop met harde bezem van de tegels halen. Met de tuinslang wegspuiten kan ook.
  • Groene zeep: Groene zeep over de tegels verdelen met een borstel en dit een nacht laten inweken. (Wel even naar het weerbericht luisteren) De volgende ochtend de zeep met een borstel en tuinslang verwijderen.
  • Azijn: Hét schoonmaakwondermiddel, ook in de tuin. Giet gewone of schoonmaakazijn puur over de groene tegels en laat het inwerken. Het makkelijkst gaat het met een flinke plantenspuit. De methode is waarschijnlijk het simpelst van allemaal. De azijn kan ook worden verdund met een gelijke hoeveelheid water, 1 liter azijn op 1 liter water. Niet afspoelen.
  • Zand: Zand is een prima schuurmiddel. Maak een emmer sop, gewoon heet water met een afwasmiddeltje. Giet het sop over het terras en strooi daarna het zand over de tegels. Flink schrobben en naspoelen met water.
  • Biotex: Misschien heb je nog een restje van de vakantie of doe je zo af en toe nog een handwasje, gooi het restant (met water!)over je tegels.
  • As: In het kader van goed schuren, gooi de as van de open haard over de tegels en goed schrobben maar! Enig nadeel is de enorme troep. Goed, héél goed, naspoelen.
  • Hoge drukspuit: Dit leek jaren hét wondermiddel tegen ongewenst groen op het tuinpad maar helaas kwam het groen net zo snel weer terug. Het paadje wordt even schoon maar de sterke spuit maakt de tegels onbedoeld ruwer en dat is een perfecte omgeving voor algen.
  • Restant sop: Gooi na iedere schoonmaakbeurt van het huis het overgebleven sop over de stoep.

Groene aanslag op tuinmeubilair

(Teak)hout
Groene zeep en soda: Het handigst is weer een plantenspuit. Meng een eetlepel groene zeep en een eetlepel soda in een spuit en besproei de groen geworden meubelen. Daarna met een schuursponsje inwrijven en afspoelen.

Kunststof en Wicker
Een sopje maken met groene zeep en hiermee de stoelen afnemen. Gebruik nooit een schuursponsje want dat geeft krassen! Naspoelen met de tuinslang.

Aluminium en RVS
Schoonmaken met water en een beetje afwasmiddel. Geen schuurspons of schuurmiddelen gebruiken.

Ook voor het schoonmaken van tuinmeubilair zijn er verschillende speciale middeltjes te koop in de winkel. Maar voor de meeste meubelen is een beetje water en zeep genoeg.
© 2010 - 2017 Caro-lina, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenGroene aanslag en algen verwijderen van tuinmeubelenEindelijk het zonnetje schijnt weer volop. Het is weer tijd om de tuin in te gaan. Echter vragen het terras en de tuinme…
Tuintegels schoonmakenTuintegels schoonmakenOp tuintegels vormt zich snel groene aanslag. Dit zijn algen, mossen en schimmels. Er zijn verschillende manieren om de…
Oma's schoonmaaktipsSchoonmaken, dat doen we allemaal. Maar hoe krijg ik nou die vervelende kalkaanslag weg? Die groene aanslag in de tuin,…
Grindtegels: reinigen, omdraaien, verven, verkopen, afvoerenVeel mensen hebben grindtegels in de tuin. Ze hebben hier ooit zelf voor gekozen of de tegels lagen er al toen ze het hu…
Sierbestrating, het verwijderen van mos en algengroeiAls u een terras, tuinpad of inrit laat aanleggen, staat u er misschien niet bij stil, dat er zich al snel een groene aa…

Reageer op het artikel "Groene aanslag verwijderen van het terras"

Reacties

Marcel, 28-12-2016 09:05 #2
Je hebt bijtende soda (gevaarlijk) en je hebt baking soda, zuiveringszout, wel opletten wat je koopt als "soda kristallen" en ook altijd vermelden wat voor soda dat men bedoelt. Reactie infoteur, 17-01-2017
Je gebruikt schoonmaaksoda, die haal je gewoon in de supermarkt. Zuiveringszout om mee schoon te maken? Het kan ook denk ik wel al is zuiveringszout (baking soda) misschien niet zo makkelijk in Nederland te vinden. Schoonmaaksoda is ALLEEN om mee schoon te maken.

Hartog, 16-04-2013 09:58 #1
Met azijn is inderdaad een heel goed idee. Maar het is een nog handiger idee om het puur in de spuit te doen waar je ook het onkruid mee bestrijd. Daar kan lekker veel tegelijk in en je kan de spuitstand nog stellen ook.

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!