InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Verzorging kamerplanten

Verzorging kamerplanten

Verzorging kamerplanten De kamerplanten, ook wel potplanten genoemd, zijn de planten die gedurende een kortere of langere periode in de woning gehouden worden. Dit kunnen een- of meerjarige planten zijn en groenblijvend of bloeiend.

Verzorging

Een kamerplant kan lang plezier opleveren als deze de juiste verzorging krijgt, ook wel groeivoorwaarden genoemd. De verzorging is uiteraard afhankelijk van het type plant, maar komt neer op:
  • zon, half schaduw of schaduw
  • water
  • temperatuur
  • luchtvochtigheid
  • voeding
  • grond

Bij de aankoop van een nieuwe plant hangt er altijd een labeltje aan met tekens of tekst over hoe de verzorging van de plant moet plaatsvinden. Maar vooraf bepalen op wat voor plaatsen je nog een kamerplant wil plaatsen is handiger tijdens het uitzoeken van de juiste plant. Algemene regel voor planten op de vensterbank is dat deze niet pal tegen de raam geplaatst moeten worden, let ook op de verwarming en probeer wat afstand te bewaren en houdt planten tenslotte altijd vrij van tocht.
De ideale temperatuur ligt tussen 18 en 21 graden. Zorg dat het niet kouder dan zon 15 graden in huis wordt.

Grond

De plant kan met zijn wortels in de potgrond of op hydrocultuur staan. De keuze voor hydrocultuur kan zijn dat je het mooier vindt, is heel persoonlijk, maar is toch vaak gebaseerd op het gemak. Er is duidelijk minder verzorging nodig. Let bij potgrond wel altijd op dat de grond niet wit uitslaat, in dat geval moet de plant nodig verpot worden. Verpotten is ook nodig als het wortelvolume in de pot in het gedrang komt. Meestal is het voorjaar de ideale periode, echter als deze in het vroege voorjaar bloeit moet er even gewacht worden tot na de bloei.

Ongedierte

Natuurlijk is het beste ongedierte te voorkomen en als de planten goed passen bij de hoeveelheid licht in huis (let dus op label!) is de eerste stap tegen bladluis, spint, trips etc. gezet.

  • Maar dan nog kan er ongedierte in de plant terecht komen en er zijn allerlei middeltjes te koop bij de speciaalzaak en het tuincentrum. Vaak in de vorm van spuitbussen, maar de plantpijltjes die je in de grond steekt zijn meer aan te raden. Dit pakt uitsluitend het ongedierte aan. Maar voor ieder middel geldt dat de uitleg op de verpakking goed gevolgd moet worden.
  • De huismiddeltjes kunnen ook uitgeprobeerd worden. Voor spint, luis en trips geldt dat met lauwwarm water in een stevige straal de bladeren (boven- en onderkant) goed afgesproken moeten worden. Aanstippen met spiritus wil ook nog wel eens helpen, maar wel naspuiten met water.
  • Als een plant er tegen kan is een tijdje buiten plaatsen ook nog wel eens een oplossing.

Meer info bijvoorbeeld via een handige ABC-site Hortuz

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hydrocultuurplanten verzorgen, of kwekenHydrocultuurplanten verzorgen, of kwekenHydrocultuurplanten worden gekweekt onder specifieke omstandigheden. Veel planten en kamerplanten worden tegenwoordig me…
Luis en spint bestrijden op ecologische wijzeWanneer je een kruidentuin hebt en er zit luis op een plant dan kun je dat niet bestrijden met chemische middelen. Doe j…
Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en TripsPlantenplagen oftewel plantenziektes zijn een bedrijging voor de planten rondom uw huis. Ze kunnen uw tuin erg aantasten…
Makkelijke kamerplantenMooie groene planten op de vensterbank in een hoge decoratieve vaas? Een grote pot vol met frisse groene plantjes in de…
Kamerplanten en hun verzorgingKamerplanten heb je in verschillende soorten en maten. Veel mensen hebben moeite om kamerplanten goed te verzorgen. Na m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzorging kamerplanten"

Reacties

Frea, 12-07-2014 13:49 #4
Als reactie op X2 : Er zijn picknick kleden met een waterdichte folie (zilverkleurig) aan de achterzijde te koop. Die zou je decoratief er onder kunnen leggen. Heb namelijk het zelfde probleem met vloerbedekking.

Jimmy, 24-04-2012 10:13 #3
Beste mensen ik heb een kamer den en is al heel oud en heb hem al een half jaar geleden verpot en in het najaar bij gemest met bloed en been meel. Ik krijg daar heel veel vliegjes uit die een dag leven en eigenlijk zoek ik een goede voeding voor hem. Ik geloof op dit moment dat ik hem te veel water geef en laat strengen los en hier en daar wat geel. Ik hoop dat u mij kan helpen. Reactie infoteur, 24-04-2012
Als ik het zo lees dat is het verpotten in een verkeerde periode van het jaar gedaan en wordt er inderdaad teveel water gegeven. Nu opnieuw verpotten of allerlei andere zaken toevoegen, zal deze oude plant helemaal kapot maken. Stop in ieder geval met teveel water geven. Geef de plant wat rust en de kans te herstellen. Dat er nog steeds blad afvalt zegt dan niets. Een plant kan zich herstellen en dus is het belangrijk de komende tijd goed te bekijken of er zich ergens verjonging aandient met nieuwe knoppen voor bladeren/takjes.
Natuurlijk kan de plant ook gewoon echt op zijn. Dat zal de komende tijd blijken.

Ingrid, 13-07-2009 18:58 #2
Ik heb sinds kort een alocasia, een prachtige plant, maar elke dag komen er druppels van de bladeren, waar mijn houten vloer niet zo blij is. Ben aan het verzinnen wat ik er onder kan zitten, wie kan mij een tip geven?

Caspar, 10-06-2009 13:23 #1
Ik heb sinds kort een alocasia calidora. Helaas heb ik vandaag ontdekt dat er allemaal zwartje beestjes/luizen? aan de onderkant van de bladeren zitten. Er vliegen ook vliegjes bij. Weet U misschien wat het zijn en hoe ik er van af kan komen? Alvast bedankt voor de informatie. Reactie infoteur, 10-06-2009
Het kunnen luizen zijn zoals omschreven. Er is een spray die hiervoor gebruikt kan worden. Ik weet niet exact de naam maar o.a. Intratuin verkoopt de spray.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 26-12-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Woning
Reacties: 4
Schrijf mee!