InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De tuin winterklaar maken

De tuin winterklaar maken

De tuin winterklaar maken We hebben te weinig kunnen genieten van de tuin, wellicht komen er nog enkele mooie dagen aan, maar dan zit het er toch echt weer op. De tuin moet winterklaar gemaakt worden. Wat is dit eigenlijk? Een tuin winterklaar maken klinkt aardig, maar is eigenlijk vreemd. Immers, als je de natuur de vrije loop laat, dan dienen die uitgebloeide bloemen en rottende bladeren als voeding voor hetgeen er komend voorjaar allemaal weer aan zit te komen. Een natuurlijk proces dus. Maar we hebben onze tuinen gecultiveerd en dus moeten we de tuin ook netjes “ in het gareel” houden. Dit doen we door regelmatig te snoeien, uitgebloeide bloemen weg te halen etc.etc. Maar hoe pakken we voor de winter nu eens goed aan?

Materiaal

Begin met goed materiaal. De heggenschaar, snoeischaar, zaag etc.etc. moet scherp zijn. Met botte materialen werken is niet prettig voor jezelf en de planten en bomen.
Aangezien je afval creëert moet je ook iets hebben waar je het afval laat. Heb je de middelen om zelf compost te maken, is het bekend hoe hiermee om te gaan, maar anders moet het echt opgeruimd worden. Een groencontainer volstaat bij de meeste tuinen niet. De stortplaatsen van de gemeente hebben ook ruimte voor groen en tegen een geringe vergoeding kan je daar je spullen kwijt. Een aanhanger voor achter de auto, een bus of wat dan ook, als je het maar kan vervoeren. Natuurlijk kan je ook een afvalcontainer huren als het om grotere hoeveelheden gaat. Kijk goed voor wat voor afval en bij wie, online krijg je een gemakkelijk overzicht.

Begin

Begin met te kijken naar de planten die een winter buiten niet overleven. Als je een geschikte plaats (niet te warm dus!) voor deze planten hebt, maak dan de pot schoon (om ongedierte binnen te voorkomen) en plaats ze op het plekje waar ze de winter door gaan brengen. Sommige planten kunnen volstaan met wat afdekking in de tuin zelf.

Snoeien

Let goed op aangetaste bladeren en takken. Parasieten e/o schimmels die de takken hebben aangetast moeten er sowieso af. Verwijderen dit in ieder geval goed. Kijk vervolgens naar de planten en bomen die volledig teruggesnoeid moeten worden. Bijvoorbeeld de Bolacacia is een boom die tot aan het begin teruggesnoeid moet worden. In de winter is deze boom dus eigenlijk een lelijke “knot”, maar in het voorjaar loopt deze dan weer zeker zo mooi uit en krijg je een volle Bolacacia.

Rozen gaan in rust, dus deze moeten echt voor november gesnoeid worden. Aan de voet van rozenstruik kan je wat mest of compost toevoegen.

Als je laat snoeit is “ de wond” beschermen met een daarvoor bestemd product aan te raden.

Gras

Het gras moet worden ontdaan van mos (hiervoor zijn speciale producten). Eventueel kan je het gazon van een extra mestlaag voorzien. Dit sterkt het gazon in de winter en sommige meststoffen gaan mosgroei ook nog tegen. Extra handig.
Let op! Voorkom dat je na flinke regenbuien op een doorweekt gazon gaat lopen.

Bladeren verwijderen

Haal alle afgevallen bladeren weg van de planten en eventueel uit de vijver. De bladeren kunnen desgewenst wel om de planten op de grond gelegd worden. Ze vormen dan de voeding voor de plant en bieden enige bescherming.

Overig

Als je met de tuin bezig bent bekijk dan ook het meubilair. Maak alles goed schoon en berg het op of dek het af met een hoes. Laat de tuinslang leeglopen en berg deze vorstvrij op en als de tuin klaar is ook die materialen goed schoonmaken en weghangen.

De tuin ziet er kaler en opgeruimder uit. Hij kan er weer even tegen!

Lees verder

© 2008 - 2014 Annastaal, gepubliceerd in Tuin (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Onderhouden van de  tuinOnderhouden van de tuinDe tuin onderhouden is, als je het beperkt tot het voor- en najaar een behoorlijke klus. Maar als je tussentijds wat kle…
Welke heggenschaar voor welke klus?Een heggenschaar is onmisbaar in een grote tuin, als je tenminste zelf van tuinieren houdt. Het is leuk om eens lekker a…
Garden Groom, heggenschaar met mogelijkhedenGarden Groom, heggenschaar met mogelijkhedenDe Garden Groom is een revolutionaire heggenschaar die snoeit en meteen het afgesneden snoeiafval opvangt, zodat u na af…
Rozen snoeien voor gezonde en rijkbloeiende struikenRozen snoeien voor gezonde en rijkbloeiende struikenRozen snoeien is een tuinklus waar bijna elke tuinbezitter mee te maken krijgt. In bijna elke tuin is wel een roos te vi…
Tuin winterklaar maken: nodig of niet?Tuin winterklaar maken: nodig of niet?De tuin klaar maken voor de winter. De een gaat grondig aan de slag en ruimt alles op. De ander geeft er de voorkeur aan…

Reageer op het artikel "De tuin winterklaar maken"

Infoteur: Annastaal
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!