InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zieke bomen en boomziektes

Zieke bomen en boomziektes

Zieke bomen. Wanneer is een boom ziek? Wanneer is een boom aangetast? In dit artikel informeer ik u nader over bomen en bomenziektes. Ik ben zelf gediplomeerd boomverzorger en heb meerdere jaren ervaring in het bomenvak. Dit artikel helpt u mogelijk vast te stellen wat er met uw boom aan de hand is en of hij daadwerkelijk een boomziekte heeft. En of u wel of niet een gespecialiseerd boomverzorgingsbedrijf moet raadplegen? Ook komt de eikenprocessierups ter sprake in dit artikel over bomen. Wanneer is een boom ziek en wat zijn boomziektes. Wij spreken in het bomenvak meestal van aantastingen en ziektes. Een boom is vaker aangetast dan ziek. Er zijn enkele bekende wijdverspreide boomziektes waaronder de Iepenziekte, de Verwelkingsziekte en Bacterievuur. Naast deze ziektes zijn er ook nog een groot aantal aantasters. Dit zijn bijvoorbeeld schimmels en insecten. Daarnaast zijn er a-biotische factoren waardoor een boom ziek kan lijken maar dat niet is.

Hoe kan ik bepalen wat er met een boom aan de hand is

  • Vaststellen welke soort boom het is.
  • Internet raadplegen op soortspecifieke ziektes bijvoorbeeld Iepenziekte.
  • Omgevingsgeschiedenis nagaan. Zijn er recent bepaalde factoren veranderd in de omgeving van de boom? Men moet dan denken aan graafwerkzaamheden, bouwwerkzaamheden en of verwijderen van andere bomen.

Visuele inspectie van de boom

Controleren van de stam en stamvoet op vruchtlichamen van schimmels (paddenstoelen). Een algemene regel is hoe meer vruchtlichamen en hoe groter des te ernstiger is de aantasting van de boom. Schimmel kan al jaren in de boom aanwezig zijn voordat de vruchtlichamen zichtbaar zijn. Schimmels zorgen voor aantastingen in stam en wortels. Dit kan op termijn leiden tot verminderde stabiliteit van de boom. Een combinatie van vruchtlichamen op de stam en stamvoet met weinig blad in de top van de boom in de zomer is vaak een indicatie dat de schimmel de wortels al ernstig heeft aangetast. Verder kun je de omgeving van het vruchtlichaam inprikken om te kijken hoeveel van het stamhout al zacht is en aangetast.

Wanneer moet ik een boomverzorger raadplegen voor mijn boom

Indien er sprake van grote schimmelaantasting en verminderde conditie van de boom, neem dan contact op met een erkend
boomverzorger voor advies.

Wat moet ik niet doen in geval van een zieke boom?

De vruchtlichamen verwijderen. 95% Van het organisme bevindt zich in de boom en het verwijderen van bijvoorbeeld paddenstoelen heeft hier geen effect op.

Insecten en bomen

Er zijn vele insecten die de boom aan kunnen tasten. Het grootste deel is niet echt schadelijk voor de boom, maar bezorgt enkel cosmetische schade aan een boom, bijvoorbeeld: blad aanvreten.

Enkele soorten insecten die ook andere schade aan bomen aanrichten zijn en of schadelijk zijn voor de mens

Wilgenhoutrups

Zit niet alleen op wilg maar ook op populier en eik. Onder aan de stamvoet een centimeter groot gat met zaagsel. Vaak zijn er meerdere gaten zichtbaar. Dit insect maakt relatief grote vreetgangen waardoor de stam aangetast wordt. Een remedie kan zijn met hoge drukspuit op het gat te richten en het insect eruit te spuiten.

Eiken processierups

Te herkennen aan nestvorming van huidjes met brandharen. Men kan diverse zakken op stam en takken vinden. In deze zakken trekt de rups zich ' s nachts terug. Raadpleeg internet voor meer informatie. Probeer de rupsen niet zelf te verwijderen. De brandharen kunnen zeer onaangename en pijnlijke reacties met de huid veroorzaken. Voor de boom zelf is deze rups niet schadelijk.
© 2008 - 2017 Mirthe, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boomverzorging door een Tree Worker of boomverzorgerBoomverzorging door een Tree Worker of boomverzorgerHeb je een boom of een aantal bomen in de tuin die gesnoeid of gekapt moeten worden? Heb je niet de juiste kennis en kun…
De eikenprocessierups dodelijk voor uw viervoeterDe eikenprocessierups dodelijk voor uw viervoeterDe eikenprocessierups veroorzaakt al jarenlang veel beroering in het zuidelijk deel van Nederland en in delen van Vlaand…
Bomen snoeien: hoe en waaromBomen snoeien: hoe en waaromEen boom behoeft van nature geen snoei. Er waren reeds bomen op deze wereld voordat er mensen waren en deze bomen werden…
Processierups: behandeling brandharenRupsen zijn er in alle soorten en maten. Het is echter de processierups die veel irritatie opwerkt bij de Nederlandse na…
Eikenprocessierups: vermijden om klachten te voorkomenIn de maanden mei en juni zitten in eikenbomen steeds vaker eikenprocessierupsen. Wie in contact komt met de brandharen…

Reageer op het artikel "Zieke bomen en boomziektes"

Reacties

P. C. van Kooten, 06-08-2017 08:32 #268
Ik heb een lijsterbes, die nu al een paar jaar in het voorjaar heel enthousiast begint uit te lopen en te bloeien en vervolgens, zodra hij bessen krijgt verdroogt. Het blad heeft nu al bruine en verdroogde plekken. Hopelijk kunt u mij helpen.

Fokje, 31-07-2017 14:34 #267
Op de taken van mijn pruimenboon zit een grijze laag het lijkt op mos of schimmel. Dit breidt zich uit, en er gaan takken dood, wat moet ik doen om dit op te lossen? Er zitten nog wel veel vruchten aan de boom, maar dit kan volgens mij nooit goed zijn.

Therese, 25-07-2017 23:09 #266
Ik woon in een straat in Katwijk aan zee met hele grote bomen. Op zich mooi, alleen zitten deze bomen vol met luis! Buiten zitten kan als het zomer is niet. Vanwege de honingdouw (luizenplas) alles plakt niet alleen de auto ook alles in de voortuin ramen enzovoort. Het is echt een drama. Gemeente doet niks. Zelf een gesprek met de burgemeester helpt niet… help, wat kan ik hier aan doen!

M. Roerink, 19-07-2017 21:26 #265
Beste mensen. Sinds 20 jaar ongeveer in mijn gevarieerd aangelegde tuin ( ca. 500 vkmtr. bomen, heesters, vaste planten, bollen met graspaden ertussen omgeven door strakke conifeer hagen) o.a. 2 toverhazelaars die zo'n 20 meter uit elkaar staan. Een H. Diane en een H. Pallida betreft het. Altijd prachtig gebloeid vroeg in het seizoen en in de herfst mooi gekleurd blad. Vorig jaar al kleiner blad en barsten in takken en dit jaar nog wel uitgelopen na weinig bloei maar bast bladderde van takken en stammen en nu al het blad dood verschrompeld aan takken. Kan nergens ziekte specifiek voor Hamamelis vinden en raar is dat ze het allebei tegelijk hebben gekregen en nu allebei afsterven. Wie weet wat het kan zijn? Dank voor reaktie.

Ingrid Verhamme, 15-07-2017 13:44 #264
Wij hebben een blauwe regen, we zijn op verlof geweest, komen thuis en alle bladeren zijn eraf. De hof lag vol, hij is 4 jaar, het is een klimmer.

Theo Bakker, 09-07-2017 20:09 #263
Ik heb najaar 16 een perzisch ijzer hout geplant. Blad ziet er sinds mei verbrand uit. Er is geen groei te zien. Geen nieuw blad. Kweker zegt dat het komt door de zon. Ik heb mijn twijfels. Kan iemand zeggen welk probleem zich hier voordoet?

Jennie Schreuders, 08-07-2017 19:42 #262
In onze tuin staat al 30 jaar een kersenboom. Wij gebruiken deze boom als schaduw voor de zon. Nu komt er aan de onderkant van de boom zaagsel uit. Weten jullie wat daarvan de oorzaak kan zijn.

Leonard Stolk, 02-07-2017 16:35 #261
Wij hebben 2 wilgen in de tuin. Een er van is in het voorjaar geknot.

De geknotte wilg is weer prachtig uitgelopen maar de stam vertoont grijs/witte plekken van ongeveer 1 a 2 mm doorsnede. Wat is er aan de hand en wat kan ik hieraan doen?

Leonard Stolk

Linda de Keuster, 26-06-2017 20:53 #260
Geachte boomverzorger,
in onze tuin staat al zovele jaren een mooie witte seringenboom. Maar nu staan enkele takken er droog en gespleten bij, ook een deel van de schors laat los. Een deel van de boom ziet er gezond uit, maar een ander deel droog, gespleten en loslatende delen van de schors. Wat moeten we doen aub?

Van Soest, 09-06-2017 15:10 #259
Mijn op 21 maart geplante lijsterbes met omvang 30-35cm heeft ondanks dat hij iedere dag een gieter water krijgt verdroogde bloemen en slappe blaadjes. Ik maak mij hier erge zorgen om en hoop dat u mij een een goed advies kan geven.
vast bedankt voor de moeite
P van Soest

Micha Henker, 25-05-2017 13:14 #258
Goede dag, wij hebben een ginkgo biloba in de tuin - hij is al heel groot en voor het eerst heeft hij alleen in de lage gebieden bladeren; in de hoogte zijn de bladeren heel klein. Er zit mosgroei aan de voet van de boom. Wat kunnen we doen om de boom te redden en is dat nog mogelijk?
Met vriendelijke groet,
Micha Henker

Eline van Koeveringe, 02-01-2017 12:22 #257
We hebben zeven steentijden op een rij. Een ervan gaat dood, de stam is aangetast en de bladeren vallen af. Ook is de stam groener van kleur dan van de andere steeneiken. Moeten we deze verwijderen of is deze nog te genezen?

Fred V. D. Brh, 25-12-2016 11:15 #256
De esdoorn heeft aan het eind van de afgekorte takken oranje korrels op de stam. Dacht te weten dat dit perenvuur is? Herken het echter niet via foto op internet. Kan iemand mij verder helpen?

Jose Hermanussen, 07-11-2016 09:23 #255
Hallo,
onze steeneik is dood. Hij stond naast een conifeer en fluweelboompje. Zouden die de reden kunnen zijn? De twee andere steeneiken in dezelfde border zijn kerngezond.
Groet, José

Jaap, 16-10-2016 13:53 #254
Hallo,
Onze es ong. 70 jr en 0,65mtr diam. heeft op5,5mtr van grond een slechte plek waar vroeger een tak heeft gezeten.
Regenwater en ongedierte (gele houtvlinder) hebben ter plaatse diverse diepe gangen gegraven maar hebben we inmiddels schoongemaakt. Hoe kunnen we de wonden tegen inregenen en ongedierte beschermen.

Groeten Jaap

J. Scheltes, 06-09-2016 19:14 #253
Wij hebben in onze tuin voor het derde jaar een bolacacia staan waarvan de blaadjes tot diep in dekking geel worden, afvallen en later vallen ook de takjes waaraan de blaadjes zaten. Op de tafels en de stoelen die onder de boom staan is een stof vanuit die boom gevallen wat plakkerig aanvoelt. Na nadere controle ontdekten wij omgekrulde blaadjes waarin een wit halve centimeter groot rupsje woont. Zou dat de oorzaak van het probleem kunnen zijn?

Wilma van Ierlant, 16-08-2016 17:04 #252
Met harde wind zijn er 5 hele grote zware takken afgebroken van een dennenboom bij ons in de tuin vanaf deze tijd laat de boom heel veel naalden vallen wat zorgt voor veel overlast en beschadigingen van onze andere planten. Is deze boom nu ziek of kan er iets anders aan gedaan worden?

M. Boereboom, 14-08-2016 18:31 #251
Wij hebben 4 moeraseiken op kleigrond in grote plantvakken. Eerst begon 2 jaar terug 1 boom met slechte groei en verkleuring van de bladeren al voor de zomer. Inmiddels hebben alle vier de bomen hier last van. 1 boom heeft een tak die nog goede bladeren heeft. Bladeren worden geel met groene nerven en bruine spikkels. Vervolgens worden ze vanuit de punten helemaal bruin en droog. Wat is er met onze bomen aan de hand en wat kunnen wij hier evt. aan doen?

A. H. Vlietstra, 08-08-2016 11:03 #250
Wij hebben 2 ruim honderdjarige rode beuken in onze voortuin staan. Een van deze beuken heeft een zwart bruine plek van 65 bij 55cm. Het lijkt wel iets op geronnen bloed. Er groeit geen zwam op. Wat kunnen we hier aan doen? De omvang van de stam van de boom is 4 meter. Vorig jaar is het trottoir voor ons huis er uit geweest en is er een nieuwe kabel gelegd. De wortels van onze boom grenzen meteen aan het trottoir en groeien er waarschijnlijk onderdoor naar het kanaal. Zou het graafwerk de oorzaak kunnen zijn?

M. Gehlen, 05-08-2016 12:53 #249
Hallo beste mensen,
In onze tuin staat een rode beuk (groot) van denk ik 80 jaar oud. Onderaan de stam, bij de wortels en nu ook op 60 cm hoogte vormt zich een witte soort zwam, die als hij langer blijft zitten zwart wordt en keihard. Wij hebben deze regelmatig verwijderd. Maar dit jaar hebben wij het idee dat er ook veel minder blad aan de boom is en hij niet gezond is. Wat kunnen wij hieraan doen, omdat wij midden in een woonwijk zitten en wij vragen ons ook af of de boom geen gevaar gaat opleveren voor de buren etc. Groetjes M. gehlen

Jac Linnemans, 28-07-2016 21:17 #248
Ik heb een notenboom (4 of 5 jaren oud en die draagt jaarlijks goede vruchten. Hij staat in een kippenren en heeft voldoende ruimte. 2 weken geleden begonnen de bladeren geel te worden en af te vallen. Nu zijn bijna alle bladeren eraf, alleen de noten hangen er nog aan.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

J. van Luijn, 26-07-2016 13:13 #247
Het blauwsparretje wordt ineens bruin. Hij deed het zo mooi, er zaten zelfs blauwe sparappeltjes in. Er staat lavendel naarst kan dat de oorzaak zijn? Daar zitten heel veel bijen in. Graag de oorzaak hier van.
Bij voorbaat dank
J.van Luijn

Wesley, 22-07-2016 07:31 #246
Hallo,
We hebben sinds vorig jaar in onze tuin een meerstammige vleugelnoot aangeplant. Nu heb ik het probleem dat deze bij het beregenen van mijn tuin telkens een deel van zijn bladeren verliest… Is dit een normaal verschijnsel?
Dank voor je reactie

Anne, 18-07-2016 13:23 #245
Ik heb een liquidambaboom die aan een zijde dood lijkt te gaan.Hij is 20 jaar oud
De goede kant is een dichte bladermassa de andere kant lijkt dood met hier en daar nog wat blad.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Graag een reactie,

A.Dassen

Sabine Leesen, 16-07-2016 21:31 #244
Onze walnootboom is 10 a 12m hoog. De stam vertakt zich in 3 dikke takken op 1,20m hoogte. 2 jaar geleden zagen we dat de stam roestbruin begon te kleuren, toen tot op een hoogte van 1,20m. Ondertussen is de roestbruine kleur te zien tot op meer dan 1,70m hoogte. De laatste 2 jaren is de boom vrij kaal in de zomer en draagt hij minder noten. Wat is er aan de hand met onze boom?

Roger, 09-07-2016 15:33 #243
Hallo;

In April een kansenboom geplant. Heeft eigenlijk niks gedaan. Verliest nu al het blad. Staat er armetierig en ogenschijnlijk dood bij.
Te diep geplant? Zelf denk ik aan schimmel
Kan ik iets doen om de boom te redden?

Ria, 29-06-2016 13:41 #242
Onze glansmispel boom heeft ter hoogte van ongeveer het midden, een diep gat in de stam! Ra ra, wat kan dat zijn?

W. Hegteler, 14-06-2016 09:14 #241
In een bos bij ons in de buurt staat een oude eik, er zitten nogal veel dode takken in en er groeit mos tot boven in op de stam. Wat mij deze week opviel was een grote vochtige plek onderaan de stam van ongeveer een meter hoog, het stonk naar rottend fruit en er zaten bolletjes gelig schuim op. Op deze vochtige plek krioelde het van de mieren en blauwe vliegen. Wat is er aan de hand met die boom?

Mieke Verlouw, 31-05-2016 10:28 #240
Mijn moerbeibomen beginnen uit te lopen en al het blad gaat omkrullen. Zou u mij advies kunnen geven wat het is en wat ik er aan kan doen?

Vriendelijke groet
Mieke Verlouw

G. van Dijk, 27-05-2016 16:40 #239
9 jaar geleden hebben we onze tuin in een nieuwbouwwijk aangeplant. Van de 5 lijsterbessen zijn er nu al 4 dood. Een prunus die ik later heb geplant is ook dood gegaan. 2 perenbomen hebben ook het loodje gelegd. Nu stonden alle genoemde bomen in de buurt van een beukenhaag. Kan de dood van de bomen daar iets mee te maken hebben en zo ja welke bomen doen het dan wel goed in de buurt van een beukenhaag?

Kees Guit, 26-05-2016 19:23 #238
We hebben sinds een half jaar een Prunis Ceracifera Nicaragua, half stam, geplant in het najaar, op een gedeeltelijk zonnige plek. Na het planten kwamen er bloemen in, nu alleen blad. Tot onze verbazing zitten er nu allemaal gaatjes in het blad. Wat te doen?
Kees Guit

Lia Sommer, 21-05-2016 10:50 #237
Mijn buurman heeft met landbouwgif mijn esdoorn bespoten, heeft tegen de schutting aangehangen met een ladder en is tot het midden van de boom gekomen, de takken hingen niet over de erfscheiding, maar deze man is een groen terrorist/Heb het laten onderzoeken door het labo.nu huilt de boom bruine kleef, de bladeren zijn verschrompeld, aan zijn kant en aan mijn kant zijn ze mooi zoals ze moeten zijn… Enkele takken aan zijn kant hebben niks meer alleen bruine knoppen… Aangezien hij ook aan de voorkant spuit, want kappen heeft hij nooit van gehoord, heeft een huis met 1200 vierkante meter grond en vraag ik me af waarom koop je dan zoiets… heb ik van dat goedje ook een monster getrokken en meegegeven en inderdaad precies hetzelfde rot spul, schadelijk voor de natuur en voor de bijen. Maar gaat mijn boom het nog oveleven, of groeit hij door het gif door, hij staat er nu 4 jaar…

Francoise, 10-05-2016 17:03 #236
Ik heb een esdoorn en heb net ontdekt dat er een gat in de stam zit met daarin pissebedden en in een smaller gangetje. Erboven zitten kleine bruinebeestjes. Gaat mijn boom opgevreten worden en dan omvallen? De boom is ongeveer 4 meter hoog. Wat moet ik doen of helemaal niets doen?

Cisca van Baaren, 05-05-2016 18:53 #235
Sinds kort een huis met een tuin en daar staat een sierboom met roze bloemen (is de bedoeling) maar heeft praktisch geen bloemen en bladeren lijken ook weinig groei te zien. Wat kan ik daar aan doen? Zodat ik erger kan voorkomen en volgend jaar wel een bloeiende boom krijg?
B.V.B Mijn Hartelijke dan.
Met vriendelijke groet
Cisca van Baaren

Carla, 24-08-2015 12:43 #234
Onze 2 jaar oude Albizia (Japanse zijdeboom) heeft een gelige stam en gelige stakken. Een soort mos wat erop zit. Je kunt het er wel afhalen. Ook bloeit deze boom niet zo uitbundig als vorig jaar. Vele takken hebben een dood uiteinde. Hoe kom dit? Wat is dit? Wat kan ik hier aan doen?
Groetjes van Carla Elshof

Bouman, 18-08-2015 15:39 #233
Ik heb een gouden regen. Die ik al jaren klein gehouden heb. Nu is hij meeverhuisd naar Bretagne. Maar in Nederland waren de bladeren al aangevreten. Hij heeft wel gebloeid maar de groei staat totaal stil. Grote ronde gaten. Waarschijnlijk kevers. Ik heb volgens de beschrijving van het hiervoor betreffende bestrijdingsmiddel nu reeds tweemaal gespoten. Maar nog steeds wordt er lustig op los geknaagd. Is er een andere oplossing? Hier hebben we geen last van vorst. Het middel is: een biologisch middel. Merk Naturen, insecticide vegetal, naturen eradigun Vriendelijke groet Ina Bouman

Gea, 15-08-2015 18:59 #232
In de tuin van onze buren staat een grote conifeer als solitair. Hij groeit wel in de andere die er pal naast staat. Nu heeft deze conifeer in een rap tempo van bovenaf aan de binnenkant bruine takken en schubbladen. De boom begint flink uit elkaar te zakken en overal waar je kijkt zie je aan het begin van de takken veel bruin verkleuring. Verderop in de tak is hij gelig en nog verder heeft hij nog een stukje groen wat hangt. Deze boom is ca 20 jaar oud. Wat is de verwachting wat betreft stabiliteit van deze boom. En wat kan de oorzaak zijn. De ligusterhaag die ervoor staat krijgt amper water. Ook mijn planten groeien zo goed als niet. Graag uw antwoord wat verstandig is voor deze boom. Spuiten is geen optie, hij is veel te groot en te breed.

Silvia, 08-08-2015 14:09 #231
Ik heb een bolboompje, eik.
het duurde heel lang voordat er blad aankwam (juni) nu zijn de bladeren klein en gekruld.
heeft hij een ziekte of een voedings probleem.

Heike, 30-07-2015 00:13 #230
Hallo, ik heb een leilinde die +/- 30 jaar oud is. Stond elk jaar vol in blad. Alleen dit jaar niet. Precies 1 kant staat vol in blad en de andere kant half.
De slechte kant lijkt of het blad niet volgroeit en een beetje verschrompeld is en groeit ook niet zo hard als de ene kant.
Wat kan dit zijn

Jitske, 25-07-2015 11:13 #229
Beste,
Onze buurvrouw heeft een aantal grote beuken in de tuin staan, ooit bedoeld als haag. Nu lijkt er een paar ziek te zijn: de blaadjes zijn donker en ineen, er valt heel veel blad (het lijkt herfst) en de stam is vlekkerig. Wij maken ons wel zorgen, dit zagen we een maand geleden nog niet. We zien geen sporen van schimmels. Enig idee wat de beuk getroffen kan hebben?
Met vriendelijke groet, Jitske

Karin Meevissen-Thalen, 21-07-2015 14:37 #228
Vraag: er staat een grote denneboom in onze tuin, al zeker 50 jaar oud, plusm. 8-10 m hoog. Er zit een ziekte in waardoor alle naalden bruin worden en afvallen, ook de dunne iele takjes breken af. Mijn vraag is als alle naalden verloren zijn gegaan, blijven de dikke takken die vanuit de stam komen vastzitten of kunnen deze ook afbreken? Lopen we gevaar dat er dikke lange takken kunnen afbreken of verliest hij alleen de naalden?

Marieke, 12-07-2015 14:14 #227
Ik heb een sierappelboom van ca 22 jaar oud! Ineens laat zijn bast los! Is dit een ziekte?

Rina D'haeyere, 11-07-2015 08:30 #226
Beste, onze notenboom heeft last van insecten.
De blaadjes zijn opgerold en plakkerig. Indien je ze ontrold zie je een klein wormpje.
Na een tijdje gaan de aangetaste bladeren verdorren en vallen af.
Enig idee wat we daar kunnen aan doen.
alvast bedankt!

John Goessens, 05-07-2015 11:09 #225
Ik heb een bol catalpa die blijkbaar uit de bladeren een plakkerig SAP laat vallen. De grond eronder voelt plakkerig aan. Wat is dat, en kan ik daar iets aan doen?

Marian, 05-07-2015 10:53 #224
We hebben een gigantische rode beuk bij ons achter (een van de monumentale bomen). De boom verspreidt momenteel een hele vieze geur. Dit is niet elk jaar zo heeft iemand een verklaring hiervoor?

Arie, 28-06-2015 12:10 #223
Onze Treurwilg is gezichtsbepalend voor de wijde omgeving. We hebben hem twee jaar geleden laten kandelaberen. Vorige jaar heeft hij er weer mooi bij gestaan. Dit jaar verliest hij veel blad, dat geel wordt aan de boom. De twijgen en bladeren hebben bruine vlekken. Ik zie geen sporen van beestjes. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Trouwens, er lopen wel enkele brede scheuren in de bast. Geen idee of die er al lang inzitten of kort gelden zijn ontstaan.

John Selhorst, 28-06-2015 01:33 #222
Wij hebben al bijna 30 jaar een gouden regen in de tuin, die dit jaar uitbundig heeft gebloeid. Het rare is dat rondom de boom ALLES plakkerig is, de tegels, alle planten, de afvalbakken… kortom, alles zit onder. Dit is nog nooit gebeurd, en de vraag is; is dit normaal, of giftig etc.?
En kan dit kwaad voor andere planten…
.

Eline Flipse, 16-06-2015 22:33 #221
Ik heb een Styrax Japonica, hij staat er nu twee jaar, deed het erg goed, maar nu is hij langzaam aan verdrogen. Ik zie een soort spinnenwebjes aan de takken. Heb hem grotendeels afgespoeld. Hij heeft nog redelijk wat gezonde blaadjes, maar heel veel takjes kan ik zo afbreken. Is er nog wat aan te doen? Ik zou het heel erg vinden om hem te verliezen.

Mevr L. van Doorn, 16-06-2015 09:12 #220
Er staan heel veel bomen op de Utrechtse weg in IJsselstein wij wonen in de Nederlandstraat voor en achter de Utrechtseweg. We hebben voor het eerst erge last van dorre vallende bladeren van de bomen van de gemeente, er is gesnoeid en gekapt. Onze tuin ligt vol met dood blad, heb er erg veel werk aan en irritatie. Al 4 weken ruim ik blad we hebben een mooie planten tuin en zijn er trots op. Jammer voor de overlast. We wonen er 25 jaar en dit is de eerste keer en we worden een dagje ouder.
wat kan ik er aan doen?

Leo V. D. Werf, 14-06-2015 21:53 #219
Wat zijn bladgalmijten op een lij lindeboom, rode spitse puntjes van een paar millimeter op een vooral jong blad en aan de onderkant een wit bultje, verder ziet het blad er gezond uit en wat daaraan te doen of te behandelen met wat?

Cynthia, 10-06-2015 19:59 #218
Vorig jaar hebben we een paar takken van de krulwilg na de pasen in de grond gezet. Deze takken zijn allemaal gaan groeien. Begin van de lente hebben wij de takken (het was 1 kluit) iets verplaatst. Zoals te verwachten was, zijn er toch een hoop takken dor geworden en heb ik de bos gesnoeid. Echter nu wordt de hoofdtak zwart en lijkt af te sterven. Wat kan ik hier aan doen? Tot heel ver terug snoeien of alleen het zwarte gedeelte?

A. F. Miedema, 07-06-2015 20:41 #217
Onze Japanse Ginkgo wordt in zeer znel tempo kaal.
Veel blaadjes worden zoals het lijkt aangevreten en de nerfjes blijven deels zitten.
Nog nooit eerder last van gehad. We zien geen ongedierte.
Wat kunnen we hieraan doen?

Johlanda, 06-06-2015 21:23 #216
Hallo wie weet waar mijn kersenboom last van heeft hij is nu 20 jaar en staat er bij als een treurwilg zo hangen zijn bladeren en verliest al zijn vrucht, heeft wel heel mooi in bloei gestaan. Wie heeft een tip wat het kan zijn?

Henk, 31-05-2015 14:03 #215
Hallo ik heb een seringenboom in de tuin staan, maar nu komt er uit de stam een volgens mij andere plant, de bladeren zijn in ieder geval groter, is dat normaal?

Van der Wilt, 21-05-2015 11:56 #214
Wanneer er heel veel takken uit een berk waaien, is hij dan ziek?

E. de Koster, 18-05-2015 18:10 #213
Heb een rechte, hoge berk met rood blad. Echter: onderaan groeit een grote tak met alleen groen blad (is vroeger er al eens
afgehaald) en nu komen er ook allerlei spruittakken met groen blad uit de stam op ong. 1,5m. hoogte. Wat kan ik daartegen doen? Afsnoeien in herfst?

J. Wagenaar, 17-05-2015 11:35 #212
Wij hebben een flamingo boom in de tuin staan. Maar dit jaar komt er geen blad aan. Hij had nu al in bloei moeten staan. Er zittrn wel knopjes op de takken en heb ik op een aantal takken zwarte plekken gezien. Ook zitten er spinnetjes in de boom. Zou dit er wat mee te maken kunnen hebben? Ik kan op Internet niet vinden wat dit zou kunnen zijn.

Ingrid, 14-05-2015 21:38 #211
Ik heb een Prunus Nigra die het tot nu toe heel goed doet. Gister zag ik dat al het jonge blad als ware helemaal in elkaar kronkelt. Er valt ook veel blad uit en de takken hebben stukken zonder blad. Ik heb me een ongeluk gezocht wat het kan zijn. Ik heb geen insecten kunnen vinden (zelfs niet onder een vergrootglas).

Daarnaast heb ik een boom, wat waarschijnlijk een hulst is (stond er al toen wij er kwamen wonen). De bladeren vertonen gele vlekken, meestal langs de middennerf, die uiteindelijk verdikte bruine plekken worden. Er is ook enorm veel bladval. Hoort dit bij besmetting door de Hulstvlieg?

Natasja, 04-05-2015 20:00 #210
Beste, wij hebben een beukenhaag die ineens helemaal zwart aan het worden is. Vorig jaar hebben we er al een dode tussen uit moeten halen maar nu worden een groot deel van de bomen ziek. De stammen worden zwart en ik ben bang dat ik zo heel de Haag ga verliezen. Mvg, Natasja

Geert Gunneweg, 12-04-2015 13:36 #209
Heb een oude iep in mijn tuin, uitgegroeid uit opschot. Stamdoorsnede ca 30 cm. Al jaren zit er een gat in de stam van een destijds afgebroken tak. Jaarlijks maak ik dat gat schoon omdat er prut in ontstaat (sap, regenwater?) en er pissebedden in gaan rondkruipen etc. Nu ontdekte ik dat het gat wel erg diep is geworden zodat de boom hol lijkt te worden. De buitenkant is heel stevig. Wat kan ik aan dat gat doen: laten zitten, zo diep mogelijk uitkrabben, vullen met iets? Moet de boom antibiotica?
Graag een tip
dank Ontdekte vandaag datin een van mijn twee iepen een

Blykers, 12-04-2015 12:54 #208
Beste, wij hebben een laagstammige perenboom in de tuin. Over de gehele stam en takken zit een geel/groen - droog - schilferend beslag. Is hier iets aan te doen? Boom geeft jaarlijks nog peren, maar ik heb de indruk dat de boom er niet "gezond" uitziet.

Matthijs Fonville, 30-03-2015 07:43 #207
Ik heb drie leilindes staan, op een leilinde zit een geel/groen mosachtige begroeing.
Ik wil graag weten of iemand weet wat dit is maar ook wat ik er aan kan doen.

Theo Tijssen, 24-03-2015 22:29 #206
Geachte heer,
Bij ons op de kruisbessenstruiken en andere kleine stuiken en boompjes, alsmede op enkele fruitbomen, komt eengeel/ groene mosachitge begroeing op de stam of takken. Het luikt net een droge groffe schimmel. Ik kan het met de vingers vanaf vegen, schuren, maar de hele kruisbessenstruik zit vol. Heeft u een idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen?

Vriendelijke groeten,
Theo Tijssen

Sander Paardekooper, 14-03-2015 16:03 #205
Hallo,

Wij hebben al 15jr 2 leilinden in onze tuin staan. Sinds vorig jaar zijn de blaadjes van de ene veel kleiner dan de andere. Hij zit ook onder gele en witte mos? Dit groeit op de takken.
Wat kunnen we hier aan doen?

Vr. gr sander Paardekooper

Philippe Sturbois, 04-03-2015 23:14 #204
Beste Mr. R. Beukers. In verband met uw Ginkgo ziet er volgens uw omschrijving niet goed uit. Als de schors zwart is verkleurd en je kan deze zo los trekken, wil zeggen dat er op die plaats geen leven is.
Afhankelijk hoe groot deze wonde is, is bepalend als het veilig is om de boom nog te laten staan. Hoe staat de kroon erbij? Nog fris groen? Misschien best een boomverzorger erbij roepen.

Groeten,
Philippe Sturbois

Philippe Sturbois, 04-03-2015 23:09 #203
Beste Jan van der Wijk. Mogelijk kan uw appelboom zijn aangetast door de ongelijke houtkever (Xyleborus dispar). Zo ja, dan valt er helaas niet veel te doen. Eventueel een foto doorsturen indien mogelijk.

Groeten,
Philippe

Jan van der Wijk, 20-01-2015 10:31 #202
Ik heb een oude appelboom (zoet) merk niet bekend. Deze appelboom verliest zijn bast. Onder die bast iets van meel, zo ziet dat er uit. Er is nog genoeg over met vaste bast. Maar wat is hier aan te doen om die boom te redden?
Mijn vriendelijke dank,
Jan van der Wijk

Rene, 25-12-2014 11:59 #201
Al jaren een fijne pruimenboom die veel vruchten draagt. Dit jaar, begin september, begon een parasiet zich te nestelen. Mijn zoektocht leverde geen overeenkomstige foto, s op. Weet jij wat dit is en wat eraan te doen is? Betreft allemaal kleine witte halve maantjes aan de stam en takken van ongeveer 1 a 2 cm en verspreid zich snel en vrij dicht op elkaar

R. Beukers, 26-11-2014 10:34 #200
Bij mijn ruim dertig jaar oude Ginkgo biloba is de schors rondom de voet zwart. Wanneer ik de schors verwijder zie ik zwarte plekken en veel duizendpoten. Kan hier iets aan worden gedaan?
Met vriendelijke groeten,

R. Beukers

Eugene Beukenex, 04-11-2014 11:44 #199
Voor ons huis staat )op gemeentegrond een schijnbeuk. Ieder najaar bij het vallen van het blad blijken de afgevallen blaadjes nagenoeg allemaal een soort zwarte inktvlekken te vertonen. die hard en bolvormig zijn. Sinds die boom daar staat en die gevallen blaadjes er zo uit zien doen de bomen en planten in onze tuin het erg slecht. Bijna geen vruchten en bloemen.
Ik ben gaan zoeken en kwam uit bij de inktvlekken ziekte maar dan zou er om het zwarte vlekje/bolletje een geel randje zitten, maar dat is niet zo. Hebt U enig idee wat het wel kan zijn.

Helma, 28-10-2014 21:33 #198
Vandaag heb ik onze hazelaar gesnoeid, tijdens het snoeien ontdekte ik bij een dikke dode tak een rottende gat met pissebedden er in. Hoe moet ik dit probleem behandelen?

Silvana, 19-10-2014 22:12 #197
Een van onze berken heeft ineens allemaal bulten aan de onderkant van de stam en daar komt een licht rode vocht eruit. Op sommige plekken is dat opgedroogd en het lijkt op een wondje dat korstjes krijgt. Wij willen graag weten wat dit is en wat we kunnen doen?

Natasja Hoeksema, 04-10-2014 22:59 #196
Hallo

We hebben een grote eikenboom staan met barsten erin en aan de onderkant lijkt het net dat die in Brand heeft gestaan… maar vandaag gebeurde er wat heel raars met de boom er kwamen 2 straaltjes geel/bruine vloeistof uit de boom dat enorm stinkt (het leek net alsof die plaste) nu is mijn vraag is deze boom ziek en moet die gekapt worden voordat die op onze caravan valt

Hoor graag een reactie

Mvg natasja

Karin Baas, 19-09-2014 12:26 #195
Wij hadden een zestal mooie catalpa's in de tuin staan. Vorig jaar in de nazomer kwamen er bij 2 stuks in de avond ineens allemaal mugjes op de boom af. Dit duurde 2 dagen en toen begonnen de bladeren bruin te worden en af te vallen. Deze bomen hebben dit jaar niets meer gedaan. Heb de indruk dat de takken bovenin echt dood zijn. Deze week ontdekte ik hetzelfde bij een 3e boom. Weer al die vliegjes en vandaag bruin blad dat gaat vallen. Ben dus bang dat de 3e boom eraan gaat. De overige 3 staan geweldig in de bladeren (net als degene die nu de vliegjes ineens kreeg). Doen dit de vliegjes of heeft de boom misschien een ziekte wat juist de vliegjes ineens aantrekt? Hoop advies te krijgen wat te doen.

Gj de Ruijter, 17-09-2014 22:08 #194
Wij hebben in de tuin een echte tulpenboom. Deze boom is vorig najaar gesnoeid en zit nu vol met bladluizen. Wat kunnen we hieraan doen, of gaat met het vallen van het blad de luis vanzelf weg?

L. Verschelden, 30-08-2014 09:52 #193
Hoi,
Onze boom (prunus)bloed onderaan de stam, is dit normaal, moet ik hier iets tegen doen?

Bedankt alvast voor je reactie

C. M. van Nieuwkerk, 26-08-2014 11:30 #192
Goedendag, een vraagje. de prunus geeft langs de stam een zwartachtige vloeistof af.wat is hiervan de oorzaak en kan ik dit verhelpen?dank voor uw reactie.

Marloes, 09-08-2014 17:48 #191
Wij hebben sinds vorig jaar rode puntjes in onze lindeboom, bij de geknipte takken en stam begint de tak te rotten en dode taken als gevolg is hier nog iets aan te doen of zijn we te laat? Wat is u advies?

Wendy, 23-06-2014 16:59 #190
Ik heb zelf een tulpenboom deze doet het verder best goed op wat donkere bladeren na. Als ik deze water geef loopt het water dus niet weg omdat er dus geen gat aan de onderkant van de pot zit. Pot is te zwaar om deze op te kunnen tillen en een gaatje in te boren. Heeft iemand tips? Vind het zonde om een gat te boren aan de zijkant.

Jeanne, 11-06-2014 12:20 #189
Dit voorjaar zijn er een paar planten, struiken en een krentenboompje die hun blad laten hangen. Een hortensia heb ik geheel teruggesnoeid, deze loopt nu weer goed uit. Maar de krent, die pas 3 maanden staat, ziet er beroerd uit. Terwijl hij t heel goed deed in t begin. Liep mooi uit etc. Het blad hangt en lijkt verbrand. Iemand zei dat t een soort 'hartaanval' kan zijn. Gaat de boom t weer doen? En wat kan ik nu doen?

Dick, 04-06-2014 18:36 #188
Mijn beukenhaag vertoont omkrullende bladeren waarvan de achterkant vettig is, verder lijken meerdere bladeren gelig van kleur. Wat is er met mijn haag aan de hand? Wat kan ik hier tegen doen?

Alvast bedankt.

Hr Bijlmakers, 27-05-2014 22:17 #187
Ik heb 3 zwarte moerbeibomen in de tuin. Ca 8 jaar.
Enkele maanden geleden gesnoeid door een boombedrijf. Nu zijn alle bladeren gekruld.
Het advies is: spuiten met Admire van Bayer. Dit is gif en wordt hier en daar al uit de handel gehaald. zie ook uitzending Radar hierover. Een andere deskundige zegt: misschien is het wel te droog geweest en zijn de bladeren uitgedroogd… Wat is Uw mening? Met dank voor uw reactie.Hr.Bijlmakers/Heeze

Jan M., 26-05-2014 11:11 #186
Wij hebben al jaren een krentenboompje in onze tuin staan. Dit jaar heeft hij mooi gebloeid. Vol bladeren en nu veel krenten. Alleen krijgt hij nu al veel bruine bladeren. (eind mei). Dit heb ik andere jaren niet geconstateerd. Bij nadere bestudering van de boom zie ik ook op de stam en dikkere zijtakken een aantal lichte vlekken.

Anna Postma, 21-05-2014 18:48 #185
We hebben een eik waaruit honderden kleine witte bolletjes vallen, van binnen zit een vloeistof. Andere eiken hebben geen last. Geen idee!

Helga Hattuma, 27-04-2014 10:25 #184
Wij hebben een forest Pansy (judasboom). Hij is 4 jaar oud. Sinds afgelopen week zijn er ineens kleine bultjes op gekomen en zijn er veel mieren bij die bultjes actief. De boom zelf doet het prima. Krijgt nu rood blad. Heb gelezen dat er ook bloemen uit de stam kunnen groeien maar aangezien het zoveel kleine bultjes zijn lijkt me dat stug. Er is onlangs een gigantische bramenstruik in de omgeving weg gehaald dus daar kan het wellicht ook mee te maken hebben. Wie kan ons uitsluitsel geven?

Hibiscus, 22-04-2014 21:20 #183
Wij hebben pas een hibiscusboompje geplant, net vlak voor de winter hebben we hem uitgegraven uit een andere tuin, boom is ong 2meter hoog.
Gelukkig hebben we een zachte winter gehad, de boom is goed groen aan het worden op het ogenblik.
Echter als je naar sommige takken kijk zie je ronde lichte vlekken met daarin zwarte stipjes (gaatjes?)
Het boompje lijkt voor de rest ok.
Verder hebben we ook een hibiscus struik het schors/hout van deze lijkt er beter uit te zien dan bij de boom.
heeft iemand een idee wat er aan de hand is, kan ik bij deze side ook een foto plaatsen ter verduidelijking?
Bedankt alvast voor uw reactie,
Groet Koos

Marina van Sluys, 21-04-2014 15:07 #182
Wij hebben een oude spar in onze tuin, waar veel zwarte torren of kevers op zitten te beginnen bij de stam, worden zo de takken afgewerkt. Sommige beestje hebben ook vleugels. Ze lijken gaatjes in de takken te maken, want er lekt hars uit en de takken worden zwart. De boom oogt verder goed gezond. Wat is dit en wat valt er aan te doen, ook om aantasting van andere bomen te voorkomen…

Brassé, 31-03-2014 19:05 #181
Hallo, 2 jaar geleden hebben wij een glansmispel in onze voortuin geplant. Vorig jaar hebben we dit boompje uit de volle grond in een grote bloempot gezet. Hij had voorheen al vaker de bladeren opgekruld, nu lijkt het nog veel meer en is het blad vrij slap en heel dof.
Iemand een idee wat ik hiermee kan doen?

Groet,
Karen

Mario Mol, 30-03-2014 16:47 #180
Wij hebben mosachtige aangroei en gespleten bast in onze seringen boom. De kwaal lijkt zich te verspreiden naar andere planten. Wie kan ons vertellen wat hiertegen te doen.dank bij voorbaat,
Mario Mol

Fiermans Vera, 10-10-2013 16:19 #179
Wij hebben een grote krulwilg in onze tuin. Op zijn stam, zo'n 1.20/1.50m van de bodem is een zwarte schimmelvlek van ong. 30cm. Ik denk dat het een soort zwam is. Weet er iemand raad?

Marijke, 07-10-2013 12:53 #178
Mijn malusboompje heeft wattenachtige dikke schimmelplekjes. De blaadjes krullen om. De appeltjes ontwikkelen wel. Wat is hier van de oorzaak en wat kan ik er aan doen? Met vriendelijke groet, Marijke

Yvonne, 22-08-2013 12:22 #177
Geen idee of dit de juiste plaats is, maar ik heb ook een vraag. Onze katjeswilg staat er prachtig bij, hij lijkt heel sterk, maar onderaan de stam zit de schors los en er zitten insecten in het (rotte) hout eronder. Het lijkt allemaal vrij oppervlakkig en ik heb de stam schoongemaakt, schors en rot hout weggehaald. Er zitten wel enkele diepere gaten, ik weet niet hoe diep. Geen paddenstoelen, wel insecten, pissebedden en lege poppen die in de boom steken. Ik heb de begroeiing om de stam weggehaald. Kan ik nog iets doen? Alvast bedankt voor uw reactie.

Anna Wilts, 12-08-2013 22:28 #176
Een vraagje, we hebben een rode beuk, vrij jong nog, misschien 15 jaar, die plotseling al z'n blad laat vallen. Het blad verdort en valt af, terwijl juist deze boom tot in het voorjaar het verdorde blad altijd vasthoudt. Een kleine groene beuk aan de andere kant van het huis krijgt nu ook verdord blad. We hebben nog meer beuken bij huis staan, waaronder een enorme groene beuk van 75 jaar, moeten we ons daar nu ook zorgen over gaan maken, of is dit iets van voorbijgaande aard? Een schimmel, droogte of juist te nat, we komen er niet uit. Graag uw oordeel. Met vriendelijke groeten Anna

Devina, 18-07-2013 08:28 #175
Onze tulpenboom van 3 jaar heeft allemaal aangevreten bladeren. Ik hoop dat u hulp weet. Waar komt dit door en wat zou ik er aan kunnen doen?

Margo Biewinga, 17-07-2013 21:22 #174
Wij hebben 2 krentenboompjes in onze voortuin, die het de laatste jaren steeds slechter gaan doen. Ze staan in de halfschaduw, humusrijke grond, vrij droog. Sommige bladeren zijn nu met een blauw-groen waas bedekt, andere hebben al herfstkleur, krullen om en vallen af, en de uiteinden van sommige takjes + de bladeren daaraan worden bruin. Afgelopen voorjaar (mei/juni) stonden er heel veel paddenstoelen onder de krentenboompjes; dit was mij eerdere jaren niet opgevallen. Hebt u een idee wat er aan de hand is en wat we het beste kunnen doen?
vriendelijke groet, Margo

Nan, 17-07-2013 16:28 #173
Blad van malus zit met bruine grote plekken, ik weet niet wat te doen. de boompjes zijn me dierbaar.

Marjon, 12-07-2013 12:11 #172
Ik heb een vraag. Ik heb 4 leilinden bomen naast mijn huis staan. Bij 2 bomen komen geen blaadjes aan de bomen. Alleen maar knopjes die net als vorig jaar alleen knopjes blijven.
Tevens zitten er op de bomen die alleen knopjes houden een soort stof/ spinwebachtige draden. Zijn deze bomen ziek en is er iets aan te doen.
Bij voorbaat dank,
Groetjes,
Marjon

Sabine, 08-07-2013 22:35 #171
Wie weet wat er mis is met onze moerbei? Deze staat nu al zeven jaar tot voor kort zonder problemen in de tuin. Nu vertoond er een tak allemaal witte uitslag, lijkt wel schimmel(?).
Geen idee hoe het komt of wat het is, wie kan mij hierover meer vertellen en wat kan ik er aan doen? Alvast bedankt. Groet.

Regeling, 08-07-2013 10:22 #170
Wij hebben een notenboom, en nu kruipen er mieren in van boven naar beneden. Wat kunnen wij daar aan doen?

Castro, 13-06-2013 14:39 #169
Ik heb een mooie dennenboom met 6 stammen vertrekkend van op de grond. Na maaien van te hoog gras heb ik vastgesteld dat twee stammen volledig voor de helft verrot zijn. Na verwijdering van de verrotting, blijft er nog water in de holtes. Wat is hier tegen te doen om verdere verrotting tegen te gaan?
Met dank bij voorbaat.

Ronny de Corte, 10-06-2013 07:16 #168
Geachte,
wij hebben 2 eikenbomen, allebei 14 jaar oud. Vorig jaar is plots een van de 2 al zijn bladeren beginnnen verliezen (bruin met vlekken, en opgekrulde bladeren), en was op een paar weken tijd dood. Nu begint de tweede boom dezelfde weg op te gaan: bladeren krullen en met vlekken, vallen af, komen kale vlekken in boom, en takken die je afbreekt zijn dood. Kan men nog iets doen om deze boom te redden, denk dat hij zelfde weg opgaat als de eerste.
met vriendelijke groeten
Ronny De Corte - Pulderbos

Gerda, 09-06-2013 10:53 #167
Wij hebben het volgende probleem: bij terugkomst van een midweekje weg bleek onze prachtige lijsterbes er kaal (al het blad is weg) bij te staan. Aan de 'blote' takken hangen keurige trosjes. Ongedierte kunnen wij met ons blote oog niet ontdekken.
Wat kan er aan de hand zijn en wat nog belangrijker is, wat kunnen wij er aan doen.
Graag uw advies,
met vriendelijke groet,
Gerda

Henk, 25-04-2013 20:39 #166
Mijn seringenboom loopt niet, uit het is dan wel een boom die 20 jaar oud is. Vorstschade?

Katinka Rottiers, 12-04-2013 18:41 #165
Ik heb een grove den waarvan de boomstam een diepe barst vertoont (in de lengte van de boom, ongeveer 2 m) waaruit ook hars lekt. Mijn huiseigenaar zegt dat dit geen kwaad kan en er een product voor zou halen ( wat ze ook gebruiken als ze een tak hebben afgezaagd). Zelf vertrouw ik het niet zo goed, omdat deze boom dicht bij de woning staat. Volgens mij is deze boom ziek en zou die beter verwijdert worden voor ze vanzelf omvalt. Maar mijn huiseigenaar zegt, als hem valt is de kans klein dat hij juist op het huis valt. Voor mij ligt dat risico vrij hoog dat hij op het huis zou vallen.
Graag zou ik van jullie willen weten of ik iemand moet contactren die in bomen gespecialiseerd is.

Martin, 03-04-2013 22:04 #164
Kunt u mij misschien helpen met het volgende: Onze Gouden Regen is 20 jaar oud. Vorig jaar ontdekte ik dat hij scheef stond. Hij bleek erg los te staan. Ik heb met een grondboor enkele gaten gemaakt voor drainage, opgevuld met zand. Een stevige paal er bij gezet. U raad het al hij staat nog steeds los. Hij groeit eigenlijk al die jaren slechts heel langzaam, maar staat wel altijd mooi in bloei. Wat kan ik doen? Gaarne uw advies, met vriendelijke dank, Martin

Ianthe, 13-02-2013 09:43 #163
Ik heb een magnoliatak meegekregen van iemand die aan het snoeien was, kan ik deze veilig in huis zetten, of waar moet ik op letten ivm houtworm of boktor oid?

John van Lith, 02-11-2012 10:27 #162
Van mijn sierkers laat de bast los. De bast is ook heel licht groen, lijkt op een soort
fijn mos/alg.
Met vriendelijke groeten.

J. Rotteveel, 19-10-2012 15:15 #161
Wat kan de oorzaak zijn dat een eikenboom volledig zijn schors verliest en korte tijd later volledig dood is? De 2 bomen die er naast staan gaan al die zelfde kant op. Graag uw reactie. Met dank, J. Rotteveel

Maarten van de Ven, 12-09-2012 00:22 #160
Naast onze tuin staat een groot bos van populieren. Zijn 40 meter hoog. Ben al eens getuige geweest van het omwaaien van enkele bomen. Durf als het waait mijn kinderen niet meer buiten te laten spelen. Heb ook de eigenaar van de bomen aangesproken over de risico' s en al gesuggereerd dat bomen ziek zijn. Reageerde erg laconiek! Mijn vraag is: kan ik hier wat mee bij de gemeente of een andere instantie? Vriendelijk bedankt voor u antwoord op mijn vraag.

Dirk Cardoen, 10-09-2012 09:57 #159
Geachte,
De Amerikaanse eik in m'n tuin heeft op dit moment reeds een enorme bladval hetwelke me verontrust (het lijkt 'n beetje op sneeuw die regelmatig valt). Alle afgevallen bladeren vertonen bruine spikkels; geen verkleuring zoals in de herfst. Is zo'n toestand u misschien bekend - is het normaal of is het een ziekte? Alvast bedankt voor uw reactie!

Wendy, 25-08-2012 12:02 #158
Ik ben de trotse bezitster van een enorme beuk van >150 jaar vooraan mijn woning. Ik maak me nu zorgen over een oude wonde, ontstaan bij de verwijdering van een tak, jaren geleden, kort bij de stam, die niet heelde maar die enorm diep in de stam lijkt te zijn gaan zitten.
Ik ben er met een ladder tegenaan geklommen. Met handschoenen aan heb ik handenvol bruine smurrie vermengd met oor- en regenwormen uit het gat geschept. Het gat is groot en diep want mijn onderarm verdwijnt er volledig in.
De grootte van het gat en de natte brij met wormen en pissebedden verontrusten me. In het gat (in het inwendige van de stam) staat vermoedelijk 5 tot 8 liter water! Gaat hiervan de stam niet wegrotten? Hoe los ik die waterophoping op? Boor ik een drainage-gat?
Ik heb voor het gat een flap losse plastiek gehangen om inregenen te voorkomen en toch verdamping niet te beletten.
Deze beuk is een monument en het zou spijtig zijn mocht hij onherroepelijk aangetast blijken. Het zou een ramp zijn mocht de stam bij stormweer scheuren. Ik hoop de boom te conserveren.
Kan u mij raad geven?
Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten.

H. van der Meulen, 20-08-2012 14:05 #157
Mijn ginko biloba van ongeveer 10 jaar oud krijgt de laatste jaren bruine randen aan de bladeren, die dan kort daarna helemaal bruin worden en afvallen. In het voorjaar komen ze dan ogenschijnlijk gezond weer terug en herhaalt zich het proces. De mooie goudgele kleur in het najaar komt bijna niet meer voor. Wat is er aan de hand en wat kan ik doen?
Bij voorbaat dank,

Hans van der Meulen

Anja, 16-08-2012 15:51 #156
Wij hebben een grote meikers in de tuin staan. Deze heeft het tot dit jaar uitstekend gedaan maar nu zie hij er slecht uit. De bladeren staan niet vol open en hangen omlaag. Er groeit een zwam die wit bruin van kleur is en +/- 15cm groot onder aan de stam, volgens mij is dit de oorzaak van de belapperde toestand van onze boom. Wat kan ik doen om onze Meikers te redden.
groetjes Anja

Nathalie, 16-08-2012 13:46 #155
Hallo, Ik heb vier kegelbomen lange smalle, één ervan is duidelijk deel per deel aan het afsterven. De boomstam is opengescheured op verschillende plekken en zo worden de takken geel en breken af. Wat is hier de oorzaak van en wat kan ik hier aan doen voor het te laat is? De bomen zijn ongeveer 8 jaar.

Karin, 09-08-2012 11:41 #154
Ik heb hier een kastanjeboom met onderin een 'gat'. Daar komt nu een bruine drap uit. Zou je mij kunnen vertellen of dit giftig is en wat ik eraan zou kunnen doen?

Jacqueline V. Strien, 29-07-2012 11:24 #153
Wij hebben 3 dakplatanen, bij 1 ervan valt de bast van de stam, op de stam zitten witte (schimmel)vlekken met vele kleine (boor)gaatjes zoals bij houtworm. De stam ziet er niet gezond uit terwijl de boom wel mooi in blad staat. Kan ik de stam behandelen of is dat niet nodig.
mvrgr Jacqueline

Cp, 28-07-2012 11:10 #152
Wij hebben een meidoorn al 9 jaar lang en het heeft in juni gebloeid - kleur roze.
Nu in juli zijn alle bladeren bruin gespikkeld en vallen eraf - het lijkt herfst wel. Het wordt heel erg kaal. Heeft de boom een ziekte - wat kan ik doen? Graag een reactie.

Anny vd Goor, 27-07-2012 21:46 #151
Wij hebben een vrij grote berk. Onderste meter vd stam heeft wel 50gaten, die al vrij diep zijn. Onder de boom veel zaagsel. Gaten doorsnede ong 1 cm, maar lopen al diep door onder de bast. De berk staat nog heel goed in het blad, maar dit kan niet goed zijn.
Graag advies! Dank

Sf, 25-07-2012 21:51 #150
Meidoorn bomen 9meter hoog kleur roze gebloeid in mei juni nu eind juli en alle bladen zijn bruin gespikkeld bruin groen droog en het lijkt opeens herfst te zijn, bladen vallen eraf…
De bomen lijken snel kaal te worden ook al staan ze enige jaren, zijn ze ziek en kan ik er iets aan doen.

Hanny Coonen, 22-07-2012 21:44 #149
Wij hebben bomen staan waarvan alle uiterste bladeren aan een tak lichtgroen worden en kromtrekken en dof schimmelig zien. wat is dit?

Wim Raijmakers, 25-06-2012 20:05 #148
Hallo,

ik heb een 10 jaar oude tulpenboom waarvan steeds meer takken dood gaan en af vallen. Ook begint de schors los te laten. Heb jij enig idee wat de oorzaak is? Kan de boom nog gered worden?

m.v.g.

Wim

Ineke, 24-06-2012 22:37 #147
Ik heb een kronkelwilg (Krulwilg) in mijn tuin en die staat er al vele jaren. Vorig jaar toen er nieuwe blaadjes aankwamen zag hij er prachtig uit, maar na een paar weken vielen de blaadjes er af en ze waren geel. Nu dacht ik dat het kwam door de droogte, maar dit jaar heb ik precies hetzelfde en dit jaar hadden we genoeg regen. Kan ik iets doen tegen deze ziekte, want de boom ziet er vrij kaal uit nu of moet de boom eruit?.
Graag een reactie hierop.

Philippe, 18-06-2012 10:19 #146
Beste Annemiek de Bruijn,

Mieren en luizen kom af op de honingdauw die de mieren uitscheiden. Nu, als het gaat over een kleine boom dat is het mogelijk om een insecticide behandeling toe te passen. Best een systemisch prodcut zodat het kan worden opgenomen door de boom en verspreid over de gehele kroon. Echter is het niet simpele om de gehele kroon te bespuiten. Nu, zijn er ook biologische preparaten, op basis van kruiden, in de handel die worden aangegoten/geïnjecteerd in de bodem => opgenomen door de wortels => zo naar de kruin geraken. Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring als deze producten degelijk werken maar ik wou het u gewoon meegeven.

Met vriendelijke groeten,

Philippe Sturbois

Philippe, 18-06-2012 10:13 #145
Beste Mieneke,

Euhm, ofwel is het een geënte treurvorm (al moet ik eerlijk zijn dat prodcutiekersen niet echt treurvormen voorkomen, wel bij sierkersen) ofwel zijn de takken te zwaar belast maar dan moet het serieus zijn en dat heb ik in mijn ervaring nog iet meegemaakt. Eerder dat de takken afbreken bij storm.

Met vriendelijke groeten

Philippe Sturbois
sturboisph@hotmail.com

Mieneke, 13-06-2012 21:10 #144
Wij hebben een kersenboom. Voor het tweede jaar hangen er kersjes aan. De boom heeft heel veel blad, maar alle takken hangen naar beneden. Het lijkt wel een treurwilg. Wat kan dit zijn?

Annemiek de Bruijn, 11-06-2012 19:48 #143
Ben woonachtig in Portugal, heb in de tuin een treurwilg staan die vol met luis zit, dit trekt heel veel mieren en wespen aan, wat is een goede manier om de luizen te bestrijden. Hopelijk kunt u mij verder helpen.

Klaus Raeymaekers, 23-04-2012 19:15 #142
In mijn tuin staat een oude douglasspar die elk jaar prachtig scheuten ontwikkelt. Dit voorjaar heb ik vastgesteld dat de kruin volledig bruin verdord is (momenteel de laatste 2m. Er zijn geen directe aanwijzingen en de bodem bleef onaangeroerd. Wat zou er gebeurd zijn? Dank voor de reacties.

J. Leirens, 18-04-2012 10:25 #141
Beste, We hebben net een (ongeveer) 5 jarige tulpenboom overgeplant, die al een hoogte van 5-6 meter had. De stam is lichtjes rood verkleurd op zo'n 3 meter hoogte rond de hele stam over een lengte van 1/2 meter. Ik vermoed dat het schimmel is, maar ik ben helemaal geen kenner. De boom heeft nochtans (voorlopig) goed "gepakt": er zijn al kleine blaadjes te zien. Mijn vragen: (1) Zou dat schillem kunnen zijn? (2) Zo ja, wat kunnen we eraan doen om de boom te behouden? (Het heeft inderdaad zoveel moeite gekost om hem daar te krijgen.)

Korneel Baekelandt, 10-03-2012 11:05 #140
Geachte,
wij hebben een oude zilvertreurlinde( een 25M hoog, ik schat zeker 150 jaar oud)
in onze binnentuin. Naast wat mosvorming merkte ik ook witte schimmel op de onderstam op. Vorig seizoen vond ik hem ook minder bladeren hebben dan voordien.
Ik sprak hierover al mijn tuinman aan doch had de indruk dat hij hierover niet veel kon vertellen… wie wel?
dank bij voorbaat

Ger Grevers, 28-02-2012 12:28 #139
Ger Grevers 28 februari

Ik heb een prachtige europesche eik in mijn tuin, heel erg oud. Naast dat er regelmatig wat schimmels bij de stam aanwezig zijn, bemerkte ik nu dat de bast behoorlijk los laat, het lijkt net of het onder de bast verrot is. Wie kan mij advies geven.

Marij Beckers, 19-11-2011 14:17 #138
Wij hebben 2 leilinden in ons tuintje, het eerste jaar was alles geweldig, maar het
tweede jaar direct na het uitkomen van de knoppen, hadden de onderkant van de blaadjes
kleine rode pinnetjes. Met als gevolg lelijke bladeren later in het jaar.
Verschillende mensen zijn komen kijken en hebben de bomen ook behandeld. Geen resultaat. Nu hebben wij gehoord dat het probleem in de stam begint. Wie kan ons helpen.?

Marieke, 07-11-2011 20:06 #137
Ik heb deze week twee witte moerbeien gekocht en wil ze gaan plaatsen. Maar nu blijkt dat onder aan de stam delen van de schors weg zijn en er bij eentje halverwege een soort gat in de stam zit. Moet ik me zorgen maken? Kunnen er nu via die schorloze delen ziektes in de boom gekomen zij? of is de schors juist weg omdat hij al ziek is? Vraag is dus plaatsen en me geen zorgen maken of nieuwe bomen vragen?

San Koole, 27-09-2011 20:41 #136
Ik heb een grote spar of denneboom in mijn tuin en die zit vol met wespen.
Ook komt er veel hars (kleverige druppels) naar beneden en kun je er dus niet onder gaan zitten. Alle bladeren van de planten die onder de takken van de spar staan worden zwart, waarschijnlijk door de plak die stof aan trekt, denk ik.
Het is een mooie spar, maar al die wespen is vervelend, ookal blijven ze vooral in de boom of op de planten eronder waar de hars op valt.
Kunnen we hier iets aan doen? Ik kan er ook helemaal niks over vinden op internet.
Naast onze spar hebben de buren ook 2 verschillende naaldbomen ernaast staan, maar daarin zie je geen enkele wesp.

Jan van Rijsewijk, 22-09-2011 21:57 #135
Ik heb vier platanen in carre staan. Een ervan heeft een bruinachtige vlek op het midden van de stam. Ongeveer 20cm bij 15 cm. De boom scheidt op die plek ook steeds een klein beetje vocht af. Het blad ziet er normaal uit en verder lijkt de boom gezond. Wat te doen?

Hans Jansssen, 16-09-2011 18:02 #134
Dag meneer, wij hebben al jarenlang twee knotsen van rode beuken voor ons huis staan. Momenteel blijft er eentje beduidend achter in bloei; kleiner bladen, minder kleuring etc. Enkele dagen geleden ontdekten we enorme gedrochten van veelkleurige zwammen rondom de stam van de beuk. Wij vrezen dus het ergste. Wat kan ik hier aan doen?

Ria Sprenkels, 14-09-2011 09:53 #133
De bladeren van de leilindens zijn meer geel dan groen wat is hier de oorzaak van?

Lourens, 28-08-2011 14:51 #132
We hebben in het voorjaar een moerbeiboom geplant maar nu zit er in bijna alle bladeren bruine aangevreten gaten/gaatjes. Wat moet ik hieraan doen? moet ik een bepaalde insect bestrijden of heeft het met het droge voorjaar en natte zomer van doen?

Titia, 22-08-2011 10:28 #131
Juni 2009 heb ik een lijsterbes geplaatst (stam: 2mtr, doorsnede onder 4 cm) Volgens het kaartje zou hij in 10 jaar tijd 15m hoog kunnen worden. Hij staat vrij en op het zuiden. Wat hij echter doet is blad krijgen en verliezen maar niet groeien. 's winters is het dus een kale stam met 2 zij-takken van 30 cm en heel veel korte zij-takjes (max 10cm). Alle takken eindigen in een kleverige knop. Sinds dit voorjaar op advies van tuincentra zandgrond vervangen door zwarte aarde, bemest en met luizenspray behandeld. Hij geeft geen besjes. De bladeren zijn niet aangetast maar voelen wel stug aan. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is (of ben ik ongeduldig en heeft hij tijd nodig? De kleverige knoppen zijn misschien een indicatie voor een ziekte?

Miranda, 21-08-2011 13:22 #130
Bij mij in de achter tuin staat een berkenboom. een mooie boom om te zien. Alleen geeft hij veel overlast door alle vliesjes die er van af komen. Maar dit jaar heb ik niet alleen last van die vliesjes maar komen er ook een hele hoop kleine vliegjes van af. Deze vliegjes stinken ook nog eens. ze hebben de zelfde geur als de vliesjes van de berk. Is het normaal dat er zo veel vliegjes van een berk komen of is het misschien een zieke boom?

H. Schilp, 16-08-2011 11:00 #129
In het najaar 2010 hebben wij een meidoorn laten plaatsen. Pas in mei en juni van dit jaar kwam er heel langzaam blad aan. Nu in augustus wordt het blad alweer bruin en valt bij de minste aanraking af. Zo heb je dus wel heel kort plezier van een boom.
Is dit normaal?

Erik, 11-08-2011 20:45 #128
Ik heb al een paar jaar een noorse esdoorn, maar in het voorjaar gingen er een aantal takken dood, en nu zit er op het blad een soort schimmel en ook de barst knapt op een aantal plekken open, en hier zit zwarte rommel achter, kan ik hier wat tegen doen?

Hanneke Baarslag, 03-08-2011 14:55 #127
Wij hebben in onze tuin een notenboom die sinds enkele jaren kale takken krijgt, minder blad en kleine noten die soms rot zijn. Wat is het probleem en graag een advies hoe te bestrijden?

Henk, 20-07-2011 08:28 #126
Wij hebben in onze tuin een notenboom staan, die sinds vorig jaar een gescheurde bast begint te krijgen. Eerst een klein stukje maar nu een veel groter stuk erbij. Nu is ons opgevallen dat de bladeren kleiner zijn als van te voren, en dat er bijna geen noten meer in zitten. En als ze er al in zitten dan vallen ze al heel snel.

Thijs R., 17-07-2011 11:27 #125
Beste boomverzorger,

Maak grote zorgen over onze dakpantanen. Doen dienst als overdekt terras in de zomer (Zaaalig…)
Ze staan er nu ongeveer 5 jaar (4 stuks). Vorige winter beginnen 3 van de 4 helemaal open te barsten. In het voorjaar zien we overal gaatjes in de stam. (Kevertjes ontdekt!)
Stam behandelt met insecticide. Nu hangt de bast overal los en komt er ongedierte achter + witte schimmel. Ze zien er echt niet meer uit. Kan ik mijn bomen nog redden?
Met vriendelijke groeten
R. Thijs

M. den Adel, 09-07-2011 12:25 #124
Goedemiddag,
Wij hebben 3 acers in de tuin en alle 3 vertonen schimmel op het blad. De bladeren vallen ook van de boom. In het najaar hebben we, op advies van een tuincentrum, de kroon behandeld met Bayer Garden schimmels (werkzame stof Tebuconazool).Voordat het blad aan de boom kwam hebben we dit nog een keer herhaald. Het is al vanaf het moment dat we ze gekocht hebben (ik geloof 4 jaar geleden).
Kunt u ons adviseren?
Groeten, M. den Adel

J. van den Broek, 02-07-2011 15:32 #123
Wij hebben sinds 4 jaar een rode treurbeuk en die heeft nu enkele takken met dood blad en onderaan de stam laat de bast los en daar zitten allemaal pissebedden en mieren, is de boom ten dode opgeschreven of kunnen wij hier nog iets tegen doen? Wij vernemen graag een reaktie van u.

Jacklyn, 01-07-2011 11:38 #122
Mijn magnolia heeft ineens flinke verdorring en blad afval. Het openbaarde zich na de twee hete dagen afgelopen week. Komt dit door de hitte of kan hier een ziekte in het spel zijn?

Dorothee, 16-06-2011 18:36 #121
L.S.

Een houtboorder heeft mijn Magnolia Kobus aangetast.
Hij heeft dit jaar nog uitbundig gebloeid… maar komt nu amper in het blad.
Toen ik op onderzoek uitging ontdekte ik een gebarsten stam.
Er huist allerlei ongedierte onder de bast… Vooral pissebedden.
De stam is gebarsten en in de stam bevinden zich vele boorgaten.
De magnolia is plusminus 30 jaar oud en regelmatig flink teruggesnoeid.
Dit is de eerste keer dat ik probemen ondervind met de Magnolia.
Wat kan ik het beste doen om de Magnolia niet dood te laten gaan.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.
Ik hoop dat ik de Magnolia nog kan redden.

Groetjes Dorothee

Willemien Willems, 14-06-2011 13:50 #120
Op onze appelboompjes, 3 m. hoog, zitten allemaal lange zwarte beestjes met oranje strepen op de rug. Het blad is aangevreten en opgekruld. Wat zijn dit voor beestjes en wat kunnen we er aan doen om ze te vernietigen?

Dirk, 12-06-2011 10:25 #119
Sinds kort zie ik uit de stam bij de voet (ca. 15 cm boven maaiveld) van een ca. 150 jaar oude eik in mijn achtertuin een wit sap stromen. Dit sap terkt veel insekten aan, zoals wespen en vlinders, maar doodt ook het gras bij de voet. (de eik staat op de rand van mijn gazon). De dode grasplek wordt steeds groter. Wanneer ik het witte sap wegspoel zie ik het de volgende dag weer in volle omvang aanwezig zijn… Kunt u mij informeren wat hier gaande is, en hoe ik het kan verhelpen?
Groet, Dirk.

Anja Burger, 05-06-2011 15:24 #118
Beste boomverzorger,
Wij hebben drie seringenbomen in de tuin staan. Eén links en twee aan der rechterkant met ong. 3 meter tussenruimte. Deze bomen staan al langer dan 22 jaar in de tuin. Afgelopen voorjaar liepen ze zoals gewoonlijk uit met knoppen en blad. Maar de linker boom is gestopt met die ontwikkeling en bruin geworden terwijl de twee bomen rechts het wel prachtig hebben gedaan. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn. Er lijken wel witte en groenige schimmels in te zitten. Kan ik die behandelen of moet de boom eruit?
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Anja Burger

Hj Weverling, 26-05-2011 16:16 #117
Geachte boomverzorger.

Mijn 40j oude appelboom krijgt scheuren in zijn bast. En laat daarna grote stukken bast los.
Is de tweede boom al. staan 40m uit elkaar. Die appel heeft het opgegeven heeft geen blad meer.
Is daar een oplossing voor?

m.v.g. hj weverling.

Michaella, 10-05-2011 16:38 #116
Wij hebben onlangs een woning gekocht en in de tuin staat een ruim 10 meter hoge krulwilg. Nu vallen er de ganse dag kleverige druppels vanaf, ook bij superdroog weer. Wat is dit, is dit normaal en kan ik dit verhelpen?

Remco, 29-04-2011 13:09 #115
Wij hebben een dakplataan geplant tond september 2010 en tot nu toe zitten er alleen maar wat kleine knoppen aan en krijgen de uiteinde van de meeste takken dode punten? Kan iemand zeggen of dit normaal is en wat ik er aan kan doen. Ik heb het idee dat ie langzaam verder dood gaat.

Andre, 25-04-2011 17:32 #114
Onze eik barst van de mieren die er gaten in maken. Wat te doen?
Voorts een taaklfout:
Insecten en bomen:
Er zijn vele insecten die de boom aan kunnen tasten. Het grootste deel is niet echt schadelijk voor de boom, maar bezorgd enkel cosmetische schade aan een boom, bijvoorbeeld: blad aanvreten.
Bezorgd --> bezorgt.

Paul Perlot, 22-04-2011 14:13 #113
Geachte boomverzorger,
Vraagje: Ik heb een eik als bonzai die al 2 à 3 jaar bruine blaasjes op de takken heeft waar bij afpulken een soort stof uitkomt. Dit jaar heeft de boom ook erg veel moeite om goed uit te lopen terwijl er vorig jaar een grotere pot en nieuwe aarde om gedaan is. Weet u wellicht wat dit zou kunnen zijn?
Met vriendelijke groet en in afwachting van uw antwoord,
Paul Perlot.

Fabian van de Velde, 21-04-2011 21:28 #112
Beste Boomverzorger,

2 jaar geleden hebben wij verschillende fruitbomen geplant. Vorige jaar zijn alle fruitbomen uitgekomen en hebben zij enkele vruchten gegeven.
Dit jaar staan alle bomen in bloesem maar 1 enkele niet. BIj het controleren van de boom ontdekte ik een gatjes in de stam. Om de stam heen ligt een soort van zaagsel (van de boom). Nu zag ik dat de jonge bladeren niet uitgekomen zijn. Ik heb het vermoeden dat er een tor in de boom zit die hem langzaam van binnenuit zijn leven ontneemt.
Is hier iets tegen te doen? Heeft dit nog gevolgen voor de omliggende fruitbomen die er staan (deze staan prachtig in bloei)?
Ik hoop dat je mij advies kan geven over de bestrijding die ik moet doen om de boom te redden.
Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Paul L'homme, 25-03-2011 05:15 #111
Wij hebben beukhaag staan sedert 2 jaar geleden geplant. Nu zien wij knobbels op de takken, niet alle planten hebben het. Het zou bastkanker zijn volgens sommige mensen. Maar wat kunnen we daaraan doen? En van waar komt deze ziekte, om dit in de toekomst te vermijden? En gaat dit verder op andere planten?
Radeloze tuinier!

Sandy, 30-01-2011 10:15 #110
Beste infoteur!
We hebben vorig jaar januari 20 dikke wilgentakken geplant aan de slootkant. We hebben ze in maart/april geknot en ze zijn allen goed aangeslagen. Er is nu een knotwilg waar er rood/oranje spikkels op de stam zitten. De spikkels beginnen aan de basis van de stam tot halverwege. Ook laat de bast los op de plekken waar de spikkels zitten.
Wat is het en is het besmettelijk? We zijn zo trots op de wilgen en het zou zonde zijn als ze doodgaan!
Alvast bedankt voor uw reactie.

Sophie, 29-01-2011 23:13 #109
Beste kenner!
Ik zou graag wat tips willen hebben. Wij hebben een oude walnootboom in de tuin, wel 50 jaar oud. Hij is er niet goed aan toe, schors laat los, veel dode takken en schimmels. er vallen regelmatig takken uit, en aangezien we twee hele jonge kinderen hebben is hij een gevaar voor hen. Hij staat 40 meter van de openbare doorgaande weg af, geheel achter ons huis. Desondanks vindt 'de gemeenteambtenaar' dat hij beeldbepalend is? De gemeente wil ons geen vergunning verlenen, maar erkennen wel dat de vitaliteit niet goed is. Een lokale boomkenner heeft de boom geinspecteerd en is ook van mening dat deze boom niet goed meer is. Wat kunnen we nog als argumenten aanvoeren? Hij is heel asymetrisch omdat er een grote hoofdtak gesnoeid is. deze zijde is aan de noordkant, waar helaas geen groei heeft plaatsgevonden de afgelopen jaren. bedankt voor u deskundig advies

Anneke, 24-01-2011 14:29 #108
Onze oude walnoot ziet er niet uit, het schors op de onderstam laat los, eronder is de stam witbeschimmeld, bovendien heeft de boom gebloed uit een oude knoest, waarschijnlijk heeft daar een specht gezeten. Weet u wat deze boom mankeert en is er nog iets aan te doen?

Philippe, 16-10-2010 23:04 #107
Ik heb een vermoeden dat het gaat over een sierpruim - sierkers. Is het mss mogelijk om een foto van uw boom op te sturen met daarop duidelijk de symptomen die u hieronder beschrijft. Bladeren kunnen te wijten zijn aan bladvlekkenziekte, schurft. Met vriendelijke greoten, Philippe Sturbois

Marian, 13-09-2010 16:47 #106
Hallo, wij hebben een boom in de tuin staan waarvan ik geen idee heb welke boomsoort het is. De boom staat er zeker al 10 jaar, toen wij hier kwamen wonen stond de boom er al. In het voorjaar staat de boom vol met wit/roze bloesem. Een paar jaar geleden dacht ik al te zien dat de boom het niet meer zo mooi deed als normaal. Nu is het zeker: het is nu 13 september en al het blad is haast al van de boom. De bladeren zijn bruin/gevlekt en op de stam zitten wit-grijze vlekken. Weet u wat er met de boom aan de hand is en wat ik er aan kan doen?

Ties Chen, 11-09-2010 17:48 #105
Ik woon In Thailand en mijn vrouw heeft 30 mango bomen in de tuin, nu heeft ze, ze pas laten snoeien en de grond rond de boom omgespit en een soort witte (vitaminen)vloeistof uit gesprenkeld op de grond, 1 van de mango boom waarvan ook een paar takken afgekapt zijn, laat nu veel (nieuwe )bladeren vallen, waarvan vele een stuk zijn kwijtgeraakt, en als je naar boven kijkt dan hangen alle bladeren slap naar beneden.Het rare van deze boom is dat een deel links gezond eruit ziet en dat niet heeft, en de andere kant(grootste) wel datgeen mankeert.Wel is er een aanwezigheid van grotere rode mieren, maar dat hebben de andere bomen ook.Zie ook sommige bladen met vele insekteneitje, s.Graag hoor ik U mening!

Marilene Vermeulen, 24-08-2010 18:04 #104
Beste boomverzorger, Ik heb een vraag over onze 100 jaar oude prachtige plataan. Een buurman heeft rondom de boom een plantenbak gemaakt. Ik ben bang dat deze de wortels zal verstikken. De ophoging bestaat uit een muurtje van tegels gevuld met aarde. Muurtje is 35 cm hoog, aarde komt tot max 30 cm. We willen geen risico nemen.

Tom, 24-08-2010 17:04 #103
Onze Dak-moebeiboom (7 jr oud) is tot op heden zeer goed gegroeid. Maar sinds een week doet zich een probleem voor aan de stamvoet. Er ligt klein laagje cremekleurig "frituurvet". Blijkt echter geen vet maar een soort schimmel te zijn die geweldig smerig stinkt ( kattepis + rioollucht etc). De bast van de stam laat los. Gelukkig niet helemaal rondom, maar wel voor de helft en tot ongeveer 15 cm boven het maaiveld. De kale stam klinkt op 2 plaatsen HOL, wanneer men er tegen klopt. Ik heb alle viezigheid verwijderd, zodat het kletsnatte deel dat onder loszittende bast zat, kan drogen. Wat moet ik doen met onze mooie 250 cm Hoogstam Morus Alba Macrophylla cultivar.

Paula En Eric, 18-08-2010 18:08 #102
Hallo, wij hebben een leilinde welke net boven het maaiveld een scheur in de lengte (van onder naar boven) heeft. Het is in de scheur tamelijk vochtig en mieren gaan in en uit. De blaadjes beginnen nu al geel te worden. Wat is het probleem en oplossing…?

Jan Dunnink, 08-08-2010 15:13 #101
Wij hebben twee prunussen accolade in de tuin, 5 a 6 meter hoog. Een van beide bomen heeft de laatste twee jaar beduidend minder blad en daardoor ook minder bloesem. Er vallen gaten in de bladeren, de takken gaan meer hangen en aan veel takken zit nog niet voor de helft blad aan. In tegenstelling tot de andere boom laat hij ook wat blad vallen maar dat is zeker niet veel, wij gaan er vanuit dat er een ziekte in het spel is maar wat? Hopenlijk kunt u ons verder helpen en is de boom misschien nog te redden.

Gerda Helder, 13-07-2010 18:47 #100
Naast ons huis staan bomen, om deze bomen hebben wij een muurtje (rondom) gestapeld van gebroken tegels. Deze bak hebben wij opgevuld met grond, afgedekt met worteldoek en bovenop al 3 maal in 5 jaar tijd houtsnippers gelegd. De bomen staan met hun stam dus ca 60 cm in de zwarte grond. Is dit schadelijk voor de bomen? 1 lijsterbes is dit jaar zonder blad en heeft schimmel (mosachtig) op uiteinden van takken en de kersenboom verliest veel hars, wel heeft ie veel vrucht gedragen en de pruimenboom zit ook vol.

Udo Jonker, 03-07-2010 09:38 #99
Toen we terug van vakantie kwamen zat onze 5 jaar rode esdoorn (Crimson King) onder de meeldauw. Alle bladeren zijn aangetast en wit geworden. Is dat nog te behandelen of omhakken?

Jan Visser, 27-06-2010 19:22 #98
Onze leiplataan komt elk jaar goed in het blad, Maar na de tweede groeischeut gaat het jonge blad krimpen Je kunt er niks aan zien, geen beestjes of schimmels De bladranden vervormen helemaal en krullen op? Wat is het en wat kunnen we er aan doen? Heeft de linde misschien vochtgeebrek?

Monique, 25-06-2010 10:58 #97
Hallo ik heb lei lindes ze doen het prima maar 1 heeft allemaal rode pinnetjes die door de bladeren heen komen en witte plekken wat is dit en wat kan ik er aan doen m.v.g. Monique

Yvonne, 22-06-2010 09:38 #96
Onze leilinde vertoont sinds enige dagen grote zwarte plekken op de stam, begonnen bij de voet van de stam
en nu ook hoger. Weet iemand wat dit is?

Vera, 20-06-2010 14:34 #95
Ik heb een acer esdoornboom. Momenteel verliest hij heel veel blad en er zitten heel veel witte vliegende kleine insecten in. Kunt u mij vertellen hoe dit komt, wat voor insecten dit zijn en wat ik ertegen kan doen.

Lia van Gool, 20-06-2010 00:32 #94
Wij hebben in het park schuin tegen over ons huis een boom staan. Deze boom laat de laatste twee jaar heel de zomer blad vallen. Ook de bast laat los. Ik heb vorig jaar en nu weer een klacht ingediend en gevraagd of ze de boom willen laten nakijken. Ze zeggen dat het een Plataan is en dat hij kern gezond is. Ik kan me niet voorstellen dat een boom die gezond is heel het jaar blad laat vallen. Heeft iemand advies voor mij?

Manuel, 12-06-2010 18:06 #93
Mijn buren hebben een boom/struik op de erfgrens staan en die veroorzaakt heel veel luizen in onze tuin, waardoor wij niet meer buiten kunnen zitten zonder dat wij luisvrij blijven. Wij hebben ook 2 kleine kinderen die regelmatig luizen aan hun kleding hebben zitten. Wat kunnen wij ondernemen om dit euvel te verhelpen. Van de buren krijgen wij geen medewerking.

Til van Grinsven, 08-06-2010 19:10 #92
Geachte heer/ mevrouw,
Wij hebben 5 hele grote plataan bomen gezet een jaar of 9 geleden ze hebben het een enkele jaar goed gedaan maar sinds een jaar of 6 hebben we als het april mei wordt en er moeten bladeren aan de bomen komen dan gebeurd dit ook maar binnen de kortste tijd gaan de bladeren groeien maar ze vallen er direct weer af het is bij ons in de tuin heel het jaar door herfst wat zouden we hier aan kunnen doen.
ik heb al eens iemand info gevraagd en die zei dat we alle bladeren direct op moesten ruimen en niet op een mest hoop gooien vanwege de verspreiding van de kiem, maar wij wonen buiten af en er komen zoveel bladeren af dat dit bijna onmogelijk is om in een groen bak te doen.De bomen zien er er heel goed uit.
Bij voorbaat hartelijk dank voor antwoord.

Camiel Bik, 08-06-2010 17:12 #91
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb verschillende Hulst bomen in de tuin staan. Een voor een gaan ze dood. Er zitten een soort wurmpjes op de blaadjes. De bomen zijn te hoog om te sproeien. Wat kan ik doen voordat al mijn Hulst kapot is? Alvast vriendelijk dank.

Adrienne, 07-06-2010 11:44 #90
Ook ik heb een probleem met mijn boom. Ik heb eerlijk gezegt geen idee welke soort het is. Hij stond er al toen ik het huis 10 jaar geleden kocht. Hij heeft een geel/ groen, licht getand blad. (soms krijgt hij wild groei scheuten die gewoon helemaal groen blad hebben)
Dit jaar is hij duidelijk in de problemen. Zijn blad valt bij het minste zuchtje wind of regen bui af. Op de bladeren is een wittige prut te zien. (schimmel achtig?) Hij staat er bij als of hij niet genoeg water krijgt zeg maar. Wat kan dit zijn? Ik hoop dat mijn boom nog te redden is. Al vast bedankt voor elke tip.

Hannie, 06-06-2010 09:54 #89
Hallo.
Heb 3 elzen in mijn tuin, 1 doet `t (nog) prima, maar de andere 2 hebben vanaf maart april `n groeistop, `t jonge blad laat zich net zien, en de nieuwe propjes zijn ook al zichtbaar, maar er gebeurt verder al 2mnd niets meer, ze staan in de buurt van `n vijver, vorig jaarwas de 4de els die we hadden ook in deze staat, en hebben we moeten ruimen omdat hij dood was, hoe kan ik dit met deze 2 voorkomen! alvast bedankt voor uw reactie.

Els, 29-05-2010 17:59 #88
Hallo,
Sinds de lente heb ik problemen met de bomen en struiken inmijn stadstuintje. Bij het uitlopen na de winter van mijn oude seringenstruik bleken vele takken dood te zijn en de andere kregen enkel kleine bloemtrossen en bladeren. Eerst dacht ik de struik is op na 40 jaar. Na het uitlopen van mijn 60 jarige esdoorn ( ongeveer 12 meter hoog en op 2 meter van de struik) heb ik nu hetzelfde probleem, de bladeren en de bloemtrossen (later gevleugelde vruchten) bleven klein maar nu beginnen ze allemaal te verdrogen en af te vallen.
Ik heb enkele bladeren opgeraapt en zie er witte vlekken op. Is dit om de verwelkingsziekte veroorzaakt door meeldauw of door schimmel. Is vooral deze boom nog te redden, want ik mag geen nieuwe hoogstam planten van de stad. Moet ik hem rooien want hij staat kort bij de woning en bij de buren? Hij staat in de buurt van een grote den van 15 meter ( 70 jaar). Kan deze ook aangetast worden?
Kan ik alles nog redden want ik ben gehecht aan tuin.
els

Jolanda, 26-05-2010 10:19 #87
Ik heb een prachtige eikenboom in de tuin, de laatste 2 jaar zie ik meer dode takken en heeft hij op de stam en takken een soort witte platte mos…
2 andere bomen op mijn terrein vertonen dezelfde klachten.
weet iemand wat dit is en wat kan ik er aan doen ik zou het erg jammer vinden als deze boom dood zou gaan
HELPPP Reactie infoteur, 29-05-2010
De witte aanslag is waarschijnlijk korstmos. Dit heeft geen gevolgen voor de boom.Het vormen van dode takken in de kroon, gebeurd meestal ten gevolge van lichtgebrek of een verandering in de ondergrondse situatie van de boom. Is er recent voorafgaand aan de problemen iets veranderd in de buurt van de bomen? Bijvoorbeeld werkzaamheden met grondophoging, rioleringswerkzaamheden in de straat, tuinpaden aanleggen? Denk aan ca 50 meter vanaf de buitenste takken.
Je kunt proberen om de boom in betere conditie te krijgen doorhet inschakelen van een erkend boomverzorger. Deze kan dan advies geven over snoei en evt groeiplaatsverbetering met snel en langdurige meststoffen.

Astrid Luidinga, 25-05-2010 20:00 #86
Ik heb een rode eik die al zeker 15 jar in de tuin staat, sinds 2 jaar als hij na de wintermaanden weer blad gaat krijgen, worden de bladeren opgegeten (gaten in de bladeren) en de bladeren gaan slap hangen. Ik heb de boom al herhaaldelijk bekeken maar kan geen rups vinden (waarvan ik denk dat deze de oorzaak zijn) er is ook sinds vorig jaar een zilverspar die er vlak naast stond omgehakt omdat deze de eik in de weg stond.

Masja, 22-05-2010 09:05 #85
Onze Prunus cerasifera 'Nigra' heeft mooi in bloei gestaan, maar nu 'verdorren' alle bladeren. Het lijkt alsof de boom water te kort heeft gekregen, maar na meermalen flink water gegeven te hebben, is de situatie niet verbeterd. Heeft iemand een idee? Er zit wel een beetje groene aanslag op de stam. De boom is pas drie jaar oud.

G. Habraken, 15-05-2010 15:57 #84
Geachte, Wij hebben een Acer platanoides 'Drummondii', ongeveer 8 jaar oud. Nu heeft hij op de stam onder de kroon een aantasting van kleine gaatjes, scheuren in de bast en het lijkt of er vocht uikomt. Zelf heb ik geen idee wat dit kan zijn en hoe ik dit probleem kan verhelpen. Graag uw reactie!

Pollet Jos, 14-05-2010 17:37 #83
Ik heb aan een slootkant wilgen geplant. Ze staan er nu voor het vierde jaar. Ik zie plots roest aan de stam en de schors lijkt te verdwijnen. Wat kan dit betekenen en wat kan ik eraan doen. de vorige jaren deden ze het prima.
alvast bedankt voor uw reactie

J. Hoogenbosch, 12-05-2010 22:01 #82
Ij heeft altijd matig gedaan. Weinig bloeien, weinig bladeren. Dit jaar heeft hij uitbundig gebloeid en daarna volop bladeren gekregen. Gisteren de helft van de bladeren laag op de grond! Wat is er aan de hand? Al vast bedankt voor een antwoord.

Chris, 12-05-2010 11:00 #81
Heb een geënte moerbei boom in de tuin,
Nu is op verschillende takken de schors eraf gegaan, dus helemaal kaal.
Dit is pas dit "voorjaar" begonnen. Moet wel vertellen dat ik hem vorig jaar op een verkeerd moment de takken in heb gekort, bloedde hevig, maar heb er direct spul opgestreken die dit weer tegen ging… is de boom nu ziek of komt dit door mijn stomme fout.

Lisa, 07-05-2010 12:16 #80
Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde soort conifeer/ struik. Sinds deze week helemaal vol met grote geleiachtige oranje drab. Het is heel veel de grond is ook oranje, het zit op de stammen bij de oksels. Ik heb foto's gemaakt omdat ik het bizar vond. Ik heb ook alle takken eraf geknipt, eng spul! Foto kan ik hier niet plaatsen maar kan ik eventueel wel opsturen. Ik kan het ook nergens terug vinden in de boeken. Het is zeker geen hars!

Margaret Steur, 03-05-2010 16:17 #79
In onze tuin staat een struikachtige conifeer. Vanmorgen ontdekten wij daarop over de hele struik op alle takken een oranje jam-achtige massa. Heel veel en door de hele struik heen. Er ligt ook onder de struik ook nog een flinke hoeveelheid die er is afgevallen. Wat zou dat kunnen zijn? Reactie infoteur, 06-05-2010
Mijn eerste gedachte is dat het mogelijk hars. Hars is de eerste reactie van een naaldboom op een 'verwonding'. Misschien is er ergens een 'verwonding' waardoor er hars is gaan lekken. Meestal stopt het 'harsen' vanzelf. Verder kun je er eigenlijk niets tegen doen.
Houd mij ten goede want ik kan vanaf deze plek niet beoordelen of het daadwerkelijk ook hars is.

Fam van Kempen, 24-03-2010 13:45 #78
We hebben een probleem met onze berkeboom. Er is een tak afgezaagd, en nu verliest deze boom veel vocht. Kunt U ons vertellen hoe we dit kunnen oplossen? We zien Uw antwoord graag, Bij voorbaat dank voor de genomen moeite. Reactie infoteur, 06-05-2010
Bloeden worden veroorzaakt door overdruk in de sapstroom. Als het bij 1 of enkele wonden blijft dan zal de schade voor de boom beperkt zijn. De wond niet afdekken of op enige andere wijze het bloeden proberen te stelpen. Voorkom bloeding en snoei niet in het vroege voorjaar bij bomen die beginnen (latijn) met A, B of C.

Nog een kleine toevoeging : zodra de A-B-C bomen vol in blad staan in het voorjaar dan kun je wel snoeien zonder het bloedingsprobleem. Dus het is enkel het vroege voorjaar waarin het snoeien ongeschikt is.

Rene, 14-03-2010 21:19 #77
Net als Henry (25-02-2010) hebben wij op de plek waar een oude tak is gevallen of gezaagd (onbekend) een groot gat ziten. Aan de binnenzijde zit veel zacht houtmateriaal (onduidelijk of dit rottend hout of "gewoon" zacht hout van de binnekant is. Hoe kunnen we dat het beste behandelen? De appelboom is ca 50 jaar oud en het gat zit op ca 2 meter hoogte. Is dit gat te vullen of zo? Reactie infoteur, 06-05-2010
Waarschijnlijk is het zachte hout wel rottend hout maar je kunt dit het beste gewoon laten zitten omdat je anders het risico loopt dat je het levende beschadigd en hiermee de rotting verder de boom in helpt. Het gat kun je het beste open laten. Het ligt aan de omvang van het gat wat voor een effect dit op de boom zal gaan hebben. Kleinere gaten tot ca 10 cm kan een gezonde boom meestal goed afsluiten.
Appelbomen zijn niet de allerbeste wondherstellers. De levensduur van een gemiddelde appelboom is niet meer dan ca 60 a 70 jaar.

Ben, 14-03-2010 17:36 #76
Onze berkenboom is 15 meter hoog, een halve eeuw oud en vertoont 20 cm boven maaiveldnivo twee scheuren die hars bloeden. Wat is er aan de hand? Reactie infoteur, 06-05-2010
Een berkenboom kan wel bloeden maar geen hars. Wel kan het voorkomen dat de schimmels onstaan op de bloeding. Hierdoor lijkt het een beetje op hars. Zijn de scheuren ontstaan door beschadiging van werkzaamheden bijv grasmaaien? Als het verticale scheuren zijn kan het ook evt nog komen door windbelasting. In dat geval kun je de boom het beste laten snoeien. Dat kan nu weer omdat er weer blad aan de boom zit.

Henry, 25-02-2010 15:50 #75
Wij hebben een berkenboom van zo'n 20m hoog en 50 jaar oud. Nu is er in het verleden een tak van weggezaagd, de plek waar de tak stond is gaan rotten. Op dit moment kan ik mijn hand in het gat steken, er ligt water en zand in. Ik heb vernomen dat een berk flink kan bloeden en ben dus bang dat deze grote berk straks dood bloed. Wat moet ik doen om dit te voorkomen? Het gat dicht maken? Waarmee?

Surewaard, 17-11-2009 19:13 #74
Ik heb in een van onze sierappel bomen (MALUS) een wond in de stam die steeds groter word, volgens mij zit er een of
ander insekt in, wat kan ik eraan doen, de boom is ongeveer 10 jaar.
Met vr gr,
CG Surewaard

Tanja, 18-09-2009 10:49 #73
Ik heb 2 maanden geleden een Mirte boompje gehad. Binnen een week begon deze zijn blad te verliezen. 2 weken later begonnen er weer kleine blaadjes aan te komen, maar dat is niet goed doorgezet. Hij is dus nu zo goed als kaal. Hoe verzorg ik zo'n boompje het best? Hoeveel water heeft hij nodig, waar kan ik hem zetten? Reactie infoteur, 07-01-2010
Ik ga er even vanuit dat je het boompje binnen hebt staan; Mogelijk heeft de boom te veel of te weinig water gehad. Zorg dat de grond steeds lichtvochtig is. Zorg dat de boom voldoende licht krijgt maar zet hem niet direkt in de volle zon.
Eventueel de takjes een klein beetje snoeien.
Het is wel even de vraag of je het boompje nog kunt redden.
Succes ermee

Rob Tabak, 03-09-2009 16:35 #72
Ik heb een aantal leilindes. Twee daarvan laten het blad vallen als het nog klein is. Intussen hebben ze nieuwe knoppen gevormd en loopt het blad weer uit. In de zomer gebeurd dat z'n 3x. Weet U wat er met die bomen aan de hand is? Bij voorbaad mijn dank. Reactie infoteur, 09-01-2010
Mijn advies is om in droge periodes in de zomer 1 a 2 keer per week water te geven. U zou de tuinslang dan in de tuin kunnen neerleggen bij de wortels van de boom en met een rustig stroompje aan zetten.

Van Geest, 03-09-2009 00:04 #71
Wij hebben bomen waarschijnlijk populieren, ieder jaar Juli/Aug zit alles vol ramen, auto s, tuinmeubels, met een witte stof, ook op het water lig een laag van dat stof het lijkt net of het melk is, ik maak mij dan ook zorgen of dit schadelijk kan zijn voor de gezondheid.
Aam de takjes bij de bladeren zitten kleine bolletjes als je die open maakt lijkt het wel of het vol met luis zit.
Hopend dat U mij verder kan helpen. Reactie infoteur, 09-01-2010
Geachte van Geest,

Sommige populieren vormen zaadpluis. Dit geeft overal pluizen en deze zijn ook wit. Echter hierbij is geen sprake van melkachtige substantie. Er bestaan wel bomen die ' drup' hebben. Deze drup is inderdaad plakkerig, maar dit komt niet voor bij Populieren. Wel bij bijvoorbeeld Esdoorns en Lindes.
Platanen produceren een stoflaag Dit is ter bescherming tegen insecten. Deze stof kan de luchtwegen irriteren. Zowel het pluis van de platanen als de stof van de populieren kunnen allergie reacties oproepen. het is meestal niet in een extreme mate.
Platanen produceren tevens zaadbollen. De bollen zit vol met bruin zaad.
Tegen bovenstaande verschijnselen is geen remedie behalve de boom te verwijderen. Meer snoeien verergert de verschijnselen alleen maar.
Succes ermee gewenst.

John Kosters, 01-09-2009 19:21 #70
Onze seringenboom vertoont zaagsel aan de onderkant. En heeft ook een beetje van die wit - zwartige zwammetjes gehad, maar die zijn nu ogedroogd. Zou er sprake zijn van een tor? er lopen daar ook veel pissenbedden rond. wij zijn bang dat deze boom om valt, kunt u ons advies geven? Reactie infoteur, 09-01-2010
Beste John,

Pissebedden zijn op geen enkele manier slecht voor een boom. Waarschijnlijk is bij uw boom een deel van de stam dood. Als dit aan de orde is dan zou het goed kunnen dat er zwammen in het dode gedeelte zijn gaan zitten. Tevens zou er een rups of kever in het dode gedeelte kunnen zijn gaan zitten die het dode hout gebruikt om zich in de boom te vreten. Zonder de boom te zien is het moeilijk in te schatten wat het risico is op omvallen. Zodra de boom in de top kaal wordt of terugsterft in de zomer kunnen dit tekenen zijn dat de kans op omvallen groter is. Ik raadt u aan een erkend boomverzorger een inspectie te laten plegen. Deze kunt u vinden op de site van de bomenstichting.

Staf Peeters, 25-08-2009 15:50 #69
Aan een groot aantal bladeren van één van mijn eiken hangen onderaan ogenschijnlijk klein sierappeltjes (1 cm doormeeter) gekleefd.
Wat zijn deze "aanwassen"? Duiden zij op een bepaalde ziekte? De boom heeft merkbaar minder bladeren dan vroeger. Reactie infoteur, 09-01-2010
Beste Staf, Jou "sierappeltjes' zijn insectengallen. Deze gallen zijn niet schadelijk voor de boom. Het zijn broedkamers voor jonge insecten dus m.a.w. insecten leggen hier hun eitjes in. In eiken komen deze gallen vaker voor dan in andere boomsoorten.
Dat jou boom minder bladeren heeft zal met iets anders te maken moeten hebben. Is recent iets veranderd in de omgeving van de boom?

Eileen Westerwoudt-Vafi, 23-08-2009 17:25 #68
Help, alles gaat dood in mijn voortuin! Ik weet niet wat er aan de hand is, maar in ieder geval begon het met een oude kastanje, daarna een oude spar van wel 4 meter, toen een sering, daarnaar en sering op stam ook de hibiscus heeft het begeven, het treurkatje, de rodedendron, en tot mijn grote verdriet gaat nu de Tulpifera ook zijn blad verliezen, sinds en paar dagen! Dit alles bij elkaar genomen in een jaar, ik weet niet meer wat ik moet doen. De Tulpifera en de sering op stam staan nog maar zes jaar, ik hoop dat ik de Tulpifera het nog kan overleven. Heel veel dank alvast, ik hoop dat U mij kan helpen. Reactie infoteur, 09-01-2010
Beste Eileen,

Het is natuurlijk erg laat deze reactie maar ik heb allereerst een vraag voor je: Is er recent voorafgaand aan de problemen met je planten iets veranderd in de tuin. Bijvoorbeeld werkzaamheden met grondophoging, rioleringswerkzaamheden in de straat, tuinpaden aanleggen?
Graag hoor ik het alsnog?

Sevda, 19-08-2009 13:55 #67
Wij hebben een boom in de tuin zijn op zijn blaadjes zitten rode vlekken, het is uitgestraald naar mijn druivenboom en mijn appelboom. Hoe kan ik weten wat er nou mis is?

Arthur, 25-07-2009 09:53 #66
Wij hebben een perenboom, waarvan alle blaadjes zwarte randen hebben, alsof ze in brand gestaan hebben.

heeft iemand enig idee wat dit kan zijn

Jacqueline Vermeulen, 14-07-2009 19:48 #65
Voor mijn huis heb ik een appelboompje staan met dit jaar geen appels maar witte fluifjes aan de aanzet van de blaadjes en takken met veel kleine donkere beestjes op de baadjes met een oranje streep op de rug.
Op de takken zitten ook donkere kleine beestjes je zou zeggen luis maar wat zijn die witte fluifjes en die grotere beestjes met die oranje streep. Is er een alternatief middel zoals bijv. afwas middel aangemaakt met water sproeien of zo.

Carla, 06-07-2009 19:09 #64
In mijn tuin heb ik een meidoorn staan. Dit jaar zijn er er echter veel minder blaadjes aan gekomen en heeft hij ook minder gebloeid. Op dit moment zijn alle blaasjes verschrompeld en is er op sommige plaatsen een soort spinrag te zien. Zelf heb ik al gezocht naar info op het net en kom iedere keer bij de ziekte bacterievuur uit. Indien dat zo is dan zit er volgens mij niets anders op dan de boom te verwijderen. Kan iemand mij misschien advies geven?

Elisabeth, 09-06-2009 09:10 #63
In onze tuin staan twee Gleditia Triaconthos Sunburst van 20 jaar oud.Zeker 10 meter hoog. We hebben in het januari een grote tak wat laten in korten, omdat deze bij de buren terecht kwam. Er zijn dit jaar heel veel dode takken in de boom. De bladvorming is heel veel minder dan andere jaren. Ook zitten er dit jaar veel meer bloeiaartjes? op de takken dan andere jaren. De bomen zien er aangetast uit. Op dode takken zitten soort paddestoelen. Wat moet ik doen om deze prachtige bomen te behouden? Of herstellen ze vanzelf en hebben ze gewoon een moeilijk jaar? Alvast bedankt Elisabeth

Brigitte Fortuin, 03-06-2009 11:04 #62
Goede morgen, Op onze boom (iep) zitten op het blad allemaal groene bolletjes die als je ze open maakt vol krioelend grut zitten. De boom is ong. 6 a 7 mtr hoog en op elk blad zit wel wat. Als dit uitkomt of vliegt of kruipt is de hele omgeving een kriebelende massa. Wat is het en wat kunnen we er aan doen? alvast mijn dank, Brigitte

Rosiane, 01-06-2009 18:01 #61
Hallo,
Ik heb zelfde probleem als Inge.
Ken de naam van de boom niet, maar er staan dikke groene knobbels op de bladeren.
Op de aangetaste bladeren staan ook stippen naast de knobbels.
Verder ziet de boom er (voorlopig) nog gezond uit.
Dank u,
Rosiane

Majnon, 25-05-2009 11:13 #60
Hi,

Ik heb een vrij grote Krentenboom (ca. 4 m lang). Vorig jaar lente heeft die heel mooi gebloeid. Na het bloei heeft die zwarte plekken op de bladeren en in juni begonnen de bladeren vallen. Op advies heb ik de boom organische mest gegeven en een mulch laag onder de kruin gebracht. Helaas is dit jaar hetzelfde gebeurt als vorig jaar met de boom.
Ik heb veel op internet gelezen. Het gaat waarschijnlijk om een schimmel aandoening. Het advies die meeste sites geven is de boom afhakken en vernietigen. Is er echt geen andere manier? heeft het zin om de boom ondersteuning te geven zoals veel bemesten, spuiten met antischimmels?

Alvast bedankt
Majnon

Anne, 23-05-2009 21:39 #59
Ik heb helemaal geen verstand van bomen en namen van bomen maar wil heel graag een vraag stellen. Wij hebben een boom in de tuin die allemaal kleine rode eitjes lijken het wel op de bladeren heeft van 1 a 2 mm doorsnee. Onder de bladeren hangen insecten vast die doorzichtig ogen. Weet u misschien wat dit kan zijn, of dit wel of niet schadelijk is voor de boom en of dit te verhelpen is. Ik wil wel een foto sturen om het beeld te verduidelijken. Alvast vriendelijk bedankt, groetjes. Anne

Inge, 22-05-2009 20:21 #58
Hallo, ik heb een boom in de tuin en hierop zijn op de bladeren vele groene 'knobbels' ontstaan daarnaast zitten er licht groene spikkels op en vertonen sommige blaadjes gaatjes? Ik heb al druk gezocht wat het kan zijn maar heb geen flauw idee? Kan iemand mij helpen? Alvast Bedankt!

Massie, 22-05-2009 11:20 #57
Goede morgen, ik heb een vraag over mijn appel boom, heb een jaar of 4 geleden 3 fruitbomen gekocht en deze op een stukje land neergezet. Het zijn 2 appel en een perenboom. De appelboom heeft het in het begin een beetje moeilijk gehad, maar nu staat hij enorm in het blad, alleen sinds een week of 3 had ik zoiets van het gaat niet goed met mijn boom. Het is net of de blaadjes verschrompelen of omkrullen. Er zitten ook rode/bruine vlekken op de bladeren. En er zijn nu drie takken met bruine blaadjes en een soort witte spinnenwebjes. Help wie weet wat te doen. Heb diverse sites bezocht, en van elke ziekte herken ik wel iets. Oh ja ook op verschillende plekken een witte poederachtige substantie. Alle sugesties zijn welkom. Alvast bedankt groet mas

Elly van Gool, 21-05-2009 17:37 #56
Hoi, ik reageer even op de mail van Gerda Dijk van 200409: ook wij hebben een berk in de tuin met een witte waas: het lijkt op hlele dunne spinrag. En sinds twee weken komen er onder die witte waas groepjes gele stipjes (het lijken op kleine eitjes) voor. Weet iemand wat dit is? Ik heb nog geen rupsen gezien daaronder. (reactie van Mirthe op Gerda's mail)

Karin, 21-05-2009 13:07 #55
Wij hebben een Nothofagus Antartica in onze tuin staan die sinds kort allemaal geel blad krijgt. Wat kan hier de oorzaak van zijn? En wat kunnen we er tegen doen. Want verkleuring van het blad is toch niet normaal in het voorjaar?

Mart Rijnbeek, 16-05-2009 16:29 #54
Mijn leilindes geven al twee jaar achtereen hele kleine bladje die er aangevreten uitzien, wie kan mij op weg helpen hoe ik kan verzorgen.

Wim, 16-05-2009 15:00 #53
We hebben een goud iep in de tuin staan maar op de blaadjes komen allemaal kleine bultjes op de bovenkant van het blad van ongeveer 1 mm groot.
mijn vraag is kan dit kwaat en wat moet ik hier dan aan doen.

Ingrid van Bernebeek, 16-05-2009 14:15 #52
Hoi,
Wij hebben inmiddels 4 jaar plataanen staan en vnaf vorge week hebben we verschillende takken met verschrompelde en ineen gekrulde bladeren. Verder is er niets te zien. Ook sinds twee dagen heeft een boom in de buurt hetzelfde verschijnsel. Verder zien we geen beestjes, gaatjes, schimmel etc. Alleen dore bladeren her en der. Nieuwe bladeren groeien wel. Kunnen julie ons advies geven.
Dank en groet Ingrid

Leonie, 15-05-2009 10:40 #51
HELP, mijn leilinde (ik schat een jaar of 3 a 4 oud) heeft allemaal slappe takken! Alles hangt naar beneden, het lijkt wel een treurwilg. Het heeft wel heel hard gewaaid de laatste dagen. Ik zie geen beestjes of zo, en ook geen rupsen. Sommige blaadjes lijken wel aangevreten maar ik heb veel last van slakken in de tuin. De leilinde vind ik erg mooi en zorgt nog voor een klein beetje privacy in mijn stadstuintje. Wat kan ik doen?

Jeannet de Groot, 13-05-2009 18:54 #50
Mijn sierprunus heeft ineens allemaal dorre takken. Er zitten ook dotjes hars op de takken. Er is aan de omgeving van de bomen niets veranderd. Heeft gewoon mooi in de bloesem gestaan en daarna begon het verdorren. Ik hoop dat jullie weten wat er aan de hand is. Het zijn sierprunussen op stam en ik heb ze vorig jaar na de bladval geknot. Ook dit doe ik ieder jaar het zelfde en dat is altijd goed gegaan.

Esther, 11-05-2009 13:21 #49
Ook wij hebben in onze tuin al enkele jaren leiplatanen staan, waarvan er dit jaar vooral bij één boom alle blaadjes lijken af te sterven! En als ik kijk bij ons en omliggende gemeente hebben al de platanen er last van! Is er wat aan te doen, of is het einde oefening voor al die bomen! Help! Reactie infoteur, 12-05-2009
Hallo Esther, Annemiek en Gea,

Ik vermoed dat jullie platanen last hebben van de bladvlekkenziekte. Zie in onderstaande reacties het antwoordt dat ik gegeven heb aan Hannie. Dit betrof een zelfde type vraag. Tevens kun je op internet informatie achterhalen over deze ziekte.

Gea, 09-05-2009 17:33 #48
Het lijkt erop dat wij hetzelfde probleem hebben met onze dakplataan als Annemiek. Jonge blaadjes sterven af, hun stengeltjes zijn bruin en breken ergens in het midden af, en het blad wordt slap of bruin vanuit de nerf. Help? Dee boom is gezichtsbepalend voor onze tuintje en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Annemiek, 03-05-2009 21:23 #47
Wij hebben in onze tuin 2 leiplatanen staan, deze hebben het echter altijd goed gedaan, maar dit jaar zien ze er niet zo best uit. Het volgende is aan de hand: alle jonge bladeren lijken af te sterven ze zien eruit als bijv. sla wat over de datum is slap en levenloos, de grote bladeren zien er nog redelijk uit. Misschien kun je ons helpen.

Gerda Dijk, 20-04-2009 10:16 #46
Ik heb 2 berkenbomen in de tuin en deze hebben sinds kort een soort van witte waas over de stam. Heeft iemand een idee wat dit is en wat ik er aan kan doen? Reactie infoteur, 12-05-2009
Hallo Gerda,

Een vraag; zitten er ook ruspen onder?

groet Mirthe

John, 22-03-2009 11:45 #45
Hallo ik heb een vraag en een probleem, we hebben 5 leilinden bomen op een rij staan, 2 jaar terug ging er 1 boom dood, allemaal kleine oranje-rode puntjes op de takken en hoofdstam. vraag :is dit bacterievuur en hoe ontstaat dit. Vorig jaar er een nieuwe boom in gezet en deze vertoont nu het zelfde beeld. kan ik dit bestrijden of is de boom al ten dode opgeschreven. Bvd voor u reactie vriendelijke groeten John van Diepen Reactie infoteur, 12-05-2009
Beste John,

Het is waarschijnlijk Nectaria. Het lijkt mij geen bacterievuur. Nectaria is over het algemeen een doodhoutschimmel. Dus een schimmel die leeft van dood hout.
De takken waren dus waarschijnlijk al eerder dood.
Er zou een probleem kunnen zijn in de ondergrondse groeiomstandigheden bijvoorbeeld bodemsamenstelling en grondwaterniveau. Lees hiervoor mijn eerder antwoorden op vragen.
Tevens zou ik eens terug gaan naar de kweker omdat je bomen dood gegaan zijn.

Jaak, 24-01-2009 19:00 #44
Hallo; ik heb een rode beuk van +- 50 jaar oud. Onderaan de stam, langs de schaduwkant "bloedt" deze boom.
Het uitlopend vocht is kleurloos en komt uit een gaatje. Anders ziet de boom er perfect uit; hij heeft geen dode takken of bladeren en groeit elk jaar een stuk bij. Kan en/of moet ik iets doen tegen dit vochtverlies? Reactie infoteur, 12-05-2009
Ik kan niet bedenken wat dit vocht zou moeten zijn. Mochten er plekken op komen met zwart vocht dan is dit alarmerender. Echter niets tegen te doen. Houdt even in de gaten of de boom in de herfst paddenstoelen op of rond de plek gaan groeien (op de stam). Indien dit zo is, dan raadt ik je aan een boomspecialist te bellen.

Tom van Ewijk, 15-01-2009 16:01 #43
Op mijn erf in Frankrijk staat een tussen de drie- en vierhonderd jaar oude eik. De schors is op een aantal plaatsen aangetast door de heldenboktor en vertoont loszittende stukken schors en bruine ''poeder''. Het begroot mij dat de boom in deze situatie verkeert, hoewel de dorpelingen hier mij bezweren dat mijn eik nog vele, vele jaren mee kan. Ik hoop het, maar betwijfel het. Bestaat er een middel waarmee ik deze grote boktor kan bestrijden? De bast bespuiten met pyrethrum heb ik horen verluiden… tja! Graag een afdoend advies.

Jeffrey, 17-12-2008 16:42 #42
Woon op curacao en heb tropische fruitboom (1 jaar oud) en die begint overal op de stam wit wol te krijgen, ik veeg ze weg maar die blijven opkomen, wat kan ik er aan doen?

Rene, 14-12-2008 14:03 #41
Ik heb een grote 30 jarige Sering in de tuin staan waar Elfenbanken hoog op de stam aan het groeien zijn.Wat kan ik hier het beste aan doen en wat kan ik verwachten als ze niet weg te krijgen zijn? Reactie infoteur, 04-01-2009
Hoi Rene,

Elfenbanken groeien alleen op dood hout. Dus dat geeft aan dat dat deel van je boom dood is. Er valt helaas niets tegen te doen. Verder heeft het geen consequenties voor de rest van je boom. Dus je kunt het laten zitten en het betekent dus niet dat je boom verder zal afsterven.

Marleen, 04-12-2008 19:47 #40
Boom: laburnum wat. vossii. De boom is 3-stammig en de bast is opengeklapt. De onderkant is op sommige plaatsen bedekt met witte spikkels wat op schimmel lijkt. Wat is er aan de hand?

Jan van Bruggen, 01-12-2008 11:58 #39
Wij hebben een grote conifeer in de tuin. Sinds enige tijd lekt er een schuimachtig wit vocht langs de stam vanaf plm. 1.50 m. hoogte. Wat kan dat zijn en wat is er aan te doen? Reactie infoteur, 03-12-2008
Wit schuimachtig vocht, ontstaat meestal door regenwater dat gaat schuimen op weg naar beneden langs de stam.
Als er een wond is komt hier meestal een gele kleverige vloeistof uit die niet schuimt.

Niels, 15-10-2008 12:19 #38
Is het dit probleem al opgelost Dineke.
Mijn Moerbei heeft precies het zelfde.
Groet Niels

Door Dineke op 08-07-2008
Ik heb ook een moerbei met witte streepjes op de takken. De streepjes zijn drie milimeter groot en zitten op de takken niet op de bladeren. Er zitten geen beestjes in, als je het van de takken wrijft voelt het een beetje vetachtig. Het zijn plekken die op verschillende plaatsen zitten. Zijn dit schimmels? Welk product kan ik gebruiken om het te bestrijden? Het lijkt of de boom er hinder van heeft. Groeten Dineke

Reactie infoteur op 02-08-2008:
Ik weet op dit moment niet wat dit zou kunnen betreffen. Ik zal dit nader moeten uitzoeken. U leest op een nader moment wat ik heb kunnen vinden. Reactie infoteur, 03-12-2008
Dit zijn eizakken van de dopluis. Bestrijding niet noodzakelijk, indien wel gewenst er zijn diverse anitluismiddelen te koop. Neem wel een product dat helpt tegen dopluis.

Nicole Heuten, 10-10-2008 12:34 #37
Ik heb een vraagje over een eikenboom waarvan het blad wit uitslaat (type meeldauw), over 2 treurwilgen waarvan een aantal takken afsterven, alsook kleine zwarte vlekjes op lindeblad en loslatende bast en/of zwarte vochtige plekken op de onderzijde van eikenstammen. Het zijn allemaal bomen die zo'n 2 jaar geleden aangeplant zijn en die het altijd goed gedaan hebben en reeds een stamomtrek hebben tussen de 15 en 25 cm? Hopenlijk kunt u ons helpen? Reactie infoteur, 03-12-2008
EikenMeeldauw is niet schadelijk voor een eik. De zwarte vlekken onder aan de stam kunnen meerdere oorzaken hebben maar ik denk dat het de eikenspintkever is. de zwarte vlekken op het lindeblad kunnen veroorzaakt worden door meeldauw. Dit is in beperkte mate niet erg en wordt veroorzakt door de afscheiding van luizen.
Het afsterven van de wilgentakken kan allerlei oorzaken hebben.

Al deze klachten kunnen veroorzaakt worden door problemen bij het aanslaan van de bomen.
Is er dit jaar ook nog water gegeven? Het is belangrijk om ook in het tweede groeiseizoen en vaak ook nog het derde groeiseizoen water te geven.
Hoe is het met de andere groeiplaats omstandigheden?
Staan de bomen niet op een te natte plek?
Dit kan dezelfde klachten veroorzaken.
Zijn de bomen niet te diep geplant?

Zorg voor voldoende water tijdens hete en droge periodes komende zomer. Let op dat je ook niet teveel geeft. Veel bomen verdrinken door te ruime watergift.
Breng eventueel een dun laagje houtcompost aan. (>10cm)

Bastiaanse Erna, 08-10-2008 11:16 #36
Heb 2 bandwilgen van 25 jaar oud, waarschijnlijk met wilgenhoutrups helaas… De bomen hebben veel bulten op de stammen en rare gaten met houtzaagsel aan de onderkant. Als ze gerooid moeten worden, kan ik dan ongeveer op een meter of twee van de stobben nieuwe bomen planten? Hoe voorkom ik eventueel besmettingsgevaar? Reactie infoteur, 03-12-2008
Bandwilgen is voor mij een onbekende soort. Bulten op de stam hoeft niet direkt gevaar op te leveren. Wilgenhoutrups is echter wel gevaarlijk. Bij een zware aantasting komt de stabiliteit van de boom in gevaar. Wilgenhoutrups is niet echt te bestrijden. Ik ken wel verhalen van mensen die met een hogedrukspuit in de gaten spuiten en zodoende de rups doden. Bij een zware aantasting die al jaren aanwezig is is dit minder zinvol. Aantastingen van wilgenhoutrups voorkom je door bastbeschadigingen te voorkomen.

Klaus Raeymaekers, 27-09-2008 13:31 #35
Beste,

Ik lees met veel belangstelling de site zieke bomen en boomziektes.

Ik heb in mijn tuin drie oude monumentale beuken staan; twee bomen zijn m.i. kerngezond, maar de derde jongere beuk situeert zich in een deel van de tuin waar de voorbije jaren werken werden uitgevoerd. De kruin van deze boom heeft aan de uiteinden dode takken in de top, voor de rest staat hij er groen bij! Is deze boom ziek of met sterven bedreigd? Bestaat er een methode om de toestand van de boom te verbeteren? Bij voorbaat dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 08-10-2008
Hallo Klaus,

Dit klinkt vrij ernstig. Meestal is een dergelijke situatie onomkeerbaar zeker waar het de beuk betreft.
Ik kan enkel opmerkingen geven maar ik zou ook een professionele boomverzorger inschakelen. Kijk op de site van de bomenstichting voor betrouwbare boomverzorgers.

Ik ga er vanuit dat de werkzaamheden de achteruitgang veroorzaakt hebben.
Hou wel de boom en directe omgeving in de gaten of er paddestoelen verschijnen.Bijvoorbeeld de Reuzezwam ( kijk op het internet). Deze kunnen verzwakte bomen makkelijk aanvallen en snel meer verzwakkken.
Zijn er tijdens de werkzaamheden wortels beschadigd?
Is er tijdens de werkzaamheden grond opgehoogd?
Is er een in de buurt van de boom een deel bebouwt of bestraat?
Een van deze of nog een andere oorzaak kan de achteruitgang veroorzaken.
Men kan de achteruitgang proberen af te remmen maar deze is meestal onomkeerbaar.
Het aanbrengen van houtcompost onder de boom, zorgt ervoor dat de boom een extra "vitamineshot:" krijgt.
Maak de laag 10cm dik en zo'n groot mogelijke oppervlak.
Mocht er grond zijn opgehoogd zorg dat dit weer afgegraven wordt.
Zorg er welvoor dat de boom zolang mogelijk behouden blijft, in samenwerking met een proffesionele boomverzorger. Dit omdat het eventuele uitvallen van een exemplaar ook verstrekkende gevolgen kan hebben voor de andere exemplaren vooral waar het de beuk betreft.

Walter, 25-09-2008 13:58 #34
Wij hebben 10 leilinden, waarvan er 1 recentelijk dood is gegaan. De boom had in de stam een groot gat zitten. Nu heeft een andere boom hier ook last van. Wat kan ik hier eventueel aan doen voordat deze boom ook dood gaat? Reactie infoteur, 03-12-2008
Baststerfte kan te maken hebben met beschadiging van de bast tijdens het transport/planten. Als de bomen op een verkeerde manier aan de stam zijn opgehesen kan er later baststerfte optreden. Als dit rondom gebeurt kan de boom sterven.Indien dit de oorzaak is moet je de schade verhalen bij degene die de bomen heeft geplant/geleverd.
Verder kan ik er weinig over zeggen omdat ik te weinig info heb.

E. Snel, 18-09-2008 16:44 #33
Hai,
Ondanks dat ik in mijn opleiding plantenziekten heb gehad, zoek ik antwoord op deze vraag: wat kan er aan de hand zijn met een Nothofagus antarctica die gedeeltelijk, ca. een kwart van de boom last heeft van verkleurend en afvallend blad en afsterfende twijgen?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 24-09-2008
Beste E Snel,

Hierbij zou ik u willen vragen een aantal foto's toe te sturen via de mail. Mijn mailadres is mirth_1976@hotmail.com.

Met Vriendelijke Groet,

Mirthe

Rita, 14-09-2008 17:51 #32
Wie kan me raad geven? We hebben een hof met hoge dennebomen, vorige zondag hebben de kleinkinderen met stokken op de schors geklopt, vandaag zie ik een deel met bloot hout waar een wit vocht uitvloeit, wat kan ik doen, gaat deze boom sterven?graag een beetje hulp alvast bedankt. Reactie infoteur, 24-09-2008
Beste Rita,

Is het evt mogelijk om een foto toe te mailen hiervan. Dan kan ik hopelijk beter beoordelen wat het mogelijk kan zijn.
Het mailadres is mirth_1976@hotmail.com
Met Vriendelijke Groet,

Mirthe

Hannie, 23-08-2008 17:20 #31
Op 03-06-2008 heb ik een vraag gesteld over onze orientaalse dakplatanen. Er staan er vier. 1 is nu dood, de 2e op sterven na dood. (Zeer klein blad, bruin, herfsttooi, vormt al weken zaden) de 3e krijgt ook al bruin blad en de vierde lijkt nog gezond. Ze staan in carré vorm. Nu zijn we bij een erkende boomkweker geweest en die dacht aan wortelrot.
De 1e boom hebben we intussen verwijderd en die had bijna geen wortels. Het klinkt ons dan ook zeer aannemelijk in de oren. Alleen hoe bestrijden we dit. Hij had het over Aliette en Fungarid. Zijn er ook middelen te koop voor de particulier waarmee we voornamelijk de grond kunnen verschonen van deze schimmel? Het feit dat er elk jaar een boom aangetast wordt, komt volgens de kweker, doordat de schimmel zich via het grondwater verspreid. Heeft u voor ons een goed advies? Reactie infoteur, 10-09-2008
Hoi Hannie,

Het zou inderdaad wortelrot kunnen zijn. Indien dit het geval zou zijn dan moeten de wortels ook echt aangetast zijn. Dus zacht en gemakkelijk breekbaar. Je ziet dat ze weggerot zijn.
Wellicht weet u dit reeds maar wortelrot wordt ook wel Phytophthora (uitspraak fitoftra) genoemd. Wortelrot komt veel voor en ook in de landbouw zie je het veel. Ik raadt u aan op internet te kijken onder ' Phytophthora' en 'bestrijding' dan komt u vast en zeker een aantal oplossingen tegen.
Het probleem kan ook te maken hebben met slechte groeiplaatsomstandigheden. Als de grond waar de bomen in staan heel nat is of dat het water op die plek slecht weg kan dit een oorzaak zijn voor verminderde weerstand van uw bomen.

Bart En Hendrik, 15-08-2008 21:23 #30
Wij wonen nu reeds 3 jaar in ons huis met een relatief grote tuin. Hierin staan heel wat vaste planten, alsook een aantal bomen. Vreemd is, dat sinds begin dit jaar, deze bomen één voor één de geest geven. Vaak is er één zijtak die verwelkt, maar algauw gaan de andere er ook aan. Ook zien we honderden kleine gaatjes in het hout. Het gaat over verschillende soorten, waaronder 2 Catalpa, 1 Acer, 2 Sierkers.

Is er iemand die ons raad kan geven over te ondernemen stappen? Reactie infoteur, 17-08-2008
Beste Bart en Hendrik,

Als ik jullie verhaal lees dan denk ik in eerste instantie aan de verwelkingsziekte. Ik heb al eerder een stukje hierover geschreven dus ik zou jullie willen vragen tussen de andere reacties dit stukje te lezen. Voorts zou ik de bomen eigenlijk zelf moeten zien om hier een definitief oordeel over te kunnen vellen. De verwelkingsziekte krijgt sneller kans als de grond vaak nat is en blijft. Mocht dit bij jullie zo zijn dan neig ik nog sterker ernaar dat het hier de verwelkingsziekte betreft.
Indien jullie tuin voormalige akker of tuinbouwgrond is geweest dan is de kans ook groter dat het deze ziekte betreft.
Een andere oorzaak kan zijn een verandering in de grondwaterstand.
Wat de gaatjes betreft kan ik geen oorzaak tenzij ik het zelf gezien zou hebben. Wellicht kun je een foto sturen naar mijn emailadres. Als jullie dit wilt dan hoor ik het wel.

Dortmans, 05-08-2008 22:22 #29
In onze achtertuin staat een 30 jaar oude lijsterbes, altijd een lust voor 't oog met z'n dichte bladerdak en z'n overdadige besjes, die een zwerm aan vogels aantrokken. Teruggekomen van vakantie valt 't ons op dat de boom er totaal anders bijstaat dan de 30 voorgaande jaren: het bladerdak is dun, de besjes gering, veel kleiner en verschrompeld, meer dode takjes en aan de uiteinden verschijnen al bruine blaadjes. Er is de afgelopen 15 jaar totaal niets aan de omstandigheid waaronder de boom leeft veranderd. 4 jaar geleden hebben we de boom flink gesnoeid, waarna hij weer in volle glorie is hersteld. Wat kan ik doen om te constateren of de boom iets mankeert en zo ja, wat kan ik doen om een eventuele aantasting aan te pakken? Reactie infoteur, 31-08-2008
Hallo Dortmans,

Als eerste mijn excuses voor het uitblijven van een antwoord.
Ook hier moet ik vermelden dat het lastig is voor mij om een goede diagnose te stellen zonder dat ik de boom heb gezien.
Als ik jullie verhaal lees denk ik aan twee dingen.
Het eerste is makkelijk uit te sluiten. Staat de boom op een erfgrens en zoja hebben de buren weleens geklaagd over deze boom? Het zal niet de eerste boom zijn die vergiftigd is terwijl mensen op vakantie zijn. Ik zeg dit omdat het aftakelingsproces zich blijkbaar in korte tijd heeft afgespeelt ( jullie vakantie). Ik ga er van uit dat jullie enkele weken op vakantie zijn geweest. Ik wil ook niet stoken in goede burenrelaties dus wees voorzichtig met mijn conclusies.
Een andere optie zou bacterievuur kunnen zijn. Dit is een zeer besmettelijke ziekte die al voor veel ellende heeft gezorgd. Een kenmerk ervan zijn bastkankeres. Kijk op de dikkere takken of er donkere plekken en of scheuren zijn gevormd. Dit eventueel in combinatie met vochtig en plakkerig weefsel onder de plekken.
Bij een beginnende aantasting kan men de aangetaste takken verwijderen, bij een vergevorderde aantastinng is er weinig hoop meer. Kijk op internet naar plaatje van de bacterivuurziekte en vergelijk dit met uw plant.
Mocht u gaan snoeien vergeet dan niet na het snoeien uw gereedschap te ontsmetten en de takken af te voeren.
Bedenk u ook dat de ziekte zeer besmettelijk is en dat een besmette boom een infectiehaard is voor andere bomen.

Philippe, 04-08-2008 14:34 #28
We hebben een mooie eik voor ons huis staan en hebben een paar jaar geleden gebouwd. De eik stond er al meer dan 20 jaar. Nu, hebben we rond de eik de grond zo'n 50 cm à 75 cm aangevuld met grond. Deze grond bedekt zo'n een kwart van de wortels van de boom, voor de anderen 3/4 is de grond op dezelfde hoogte gebleven.
Sinds een tijdje beginnen er meer bladeren af te sterven en meer kleine takken af te vallen. De bladeren krijgen eerst wat geelachtige punten, die dan dor worden en afsterven. Ook merken we dat de eik veel fijne druppels hars (vocht) verliest via de kruin.
Ik heb dan zo'n 10 cm diep op 10 cm breed van de grond rond de stam weggehaald om te kijken en zag dat er nogal veel insecten precies uit de stam kwamen gekropen.
Ook zijn bij de graafwerken tijdens onze bouw 3 jaar geleden ook een paar wortels helaas afgebroken. Dit waren echter niet zo'n grote wortels.

De vraag is wat we kunnen doen en wat de oorzaak zou kunnen zijn, gezien we deze boom toch graag zouden willen houden. Moet de aagevulde grond weggehaald worden en zo ja, enkel rond de stam of wat zou er moeten gebeuren?

Zo'n 20 meter verder op dezelfde grond is een jonge kastanjeboom al zijn bladeren verloren. Daar was ook de grond voor de helft rond de boom aangevuld.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 04-08-2008
Hallo Philippe,

Grond ophogen bij bomen is altijd zeer slecht. Zeker in de mate waarin jullie het gedaan hebt. De wortels stikken eenvoudigweg. De bouwwerkzaamheden en de daaruit voortkomende wortelschade veroorzaken ook conditievermindering van de boom. Is er ook veel met zware voertuigen of gewoon auto's rond de boom gereden?
Zo ja, dan heeft dit ook een uiterst negatieve invloed op de boom gehad. Is de tak/bladsterfte alleen aan de kant waar de grond is opgehoogd?
De wortels van een boom staan namelijk direkt in verbinding met de zelfde kant van de boom. Er vanuitgaande dat de grondophoging de oorzaak adviseer ik je de grond weer af te graven. Verder zou je een profesional kunnen inschakelen om een groeiplaatsverbetering toe te laten passen met behulp van luchtdruk. zie voor meer uitleg hierover het antwoord dat ik eerder deze week gaf aan een andere vraagsteller.
Om wortelgroei te stimuleren kun je ook houtcompost (zie tevens hetzelfde antwoordt eerder deze weel waar ik zojuist over sprak) kunnen aanbrengen dit vooral op het gedeelte waar je de grond weer gaat afgraven. Let op dat er bij graafwerkzaamheden geen verdere wortelschade ontstaat. Bij de kastanjeboom is waarschijnlijk hetzelfde aan de hand.

Sonja, 02-08-2008 19:37 #27
Ik heb een vraag over onze berkeboom. Na het veranderen van onze tuin (met veel graafwerkzaamheden) nu ongeveer een jaar geleden heeft onze boom heel weinig blad en een paar dode takken. Afgelopen winter heeft onze boom veel takken verloren door de wind. (dode takken) Nu hopen wij dat de boom het weer goed gaat doen, maar hoe lang kan dat duren en is er nog hoop? Reactie infoteur, 02-08-2008
Om te kunnen beoordelen of het nog nut heeft zou ik de boom moeten zien. Ik ga er in mijn antwoordt er vanuit dat behandeling nog zin heeft.
Maak een cirkelvormige wal ter grote van de kroon. Dit houdt in dat je als het ware een denkbeeldige cirkel trekt om de uiterste reikweidte die de boom heeft met zijn takken en bladeren. Op deze lijn maak je een stevig solide ' dijkje' ter hoogte van ongeveer een molshoop. Je geeft de boom water totdat het water bijna over het walletje stroom. Je doet dit alleen in droge periodes. Mocht de hele zomer droog zijn volstaat 5 of 6 keer water geven in die zomer. Begin met water als het een hele week 20 graden of meer is en daarnaast droog. Verder moet je de gehele cirkel binnen de wal bedekken met houtcompost. Houtcompost is te verkrijgen bij een plaatselijk groenrecyclebedrijf. Maak de laag niet dikker dan 10 cm.
Het is verstandig de boom een keertje te laten snoeien door een professional. Dit in verband met het gevaar voor de mens van vallende takken.
Misschien is het zowiezo wel verstandig om eerst een professional naar de boom te laten kijken om een goed oordeel te geven over de conditie van de boom.

Michel Eeckhout, 31-07-2008 23:47 #26
Mijn moeder heeft een aantal eiken naast haar woning, en één van de eiken heeft een heleboel gaatjes in de stam, gaatjes van slechts enkele mm doorsnee. Ik heb een klein wit wormpje waargenomen. Het laatste jaar is er wel verkeer met vrachtwagens aan de boom gepasseerd op enkele meters. Dit zal zeker tot enige verzwakking hebben geleid, hij heeft ook zeer weinig bladeren. Kan u mij een aanwijzing of eventueel een remedie geven? Reactie infoteur, 02-08-2008
Door het passeren van de vrachtwagens zal de grond waarschijnlijk ' verdicht' zijn en dit kan tot gevolg hebben dat de wortels van de bomen afsterven. Dit zeg ik omdat je ook noemt dat de boom weinig blad heeft. Dit is een zeer slecht teken. De gaatjes zijn waarschijnlijk veroorzaakt door de Wilgen-houtrups. Deze houtrups kan verzwakte bomen aantasten. Uw eik is inderdaad waarschijnlijk verzwakt. de wilgenhoutrups maakt vreetgangen. Bij een zware aantasting kan dit gevolgen hebben voor de sterkte van het stamhout. Zeker als de aantasting als en aantasting al enkele jaren aan de gang is. Een remedie tegen deze rups is hogedrukspuit op de gaten te richten en de rups eruit te spoelen. Het lijkt mij echter wijsheid om ook te zorgen voor snoei van de boom in combinatie met groeiplaatsverbetering om de verdichting van de grond op te heffen. Ik zou u de groeiplaatsverbeteringmethode aan raden die in het vak ' kloffen' wordt genoemd. Dit is m.b.v. luchtdruk de grond los maken.
Ik zou u willen adviseren om het snoeien en groeiplaatsverbetering door een professional te laten doen.

De Grie Marnix, 30-07-2008 20:17 #25
David schreef op 19-07-2008 dat hij bij 1 van zijn catalpa vaststeld dat de bladeren krullen en bruin worden en afvallen. Ik heb hetzelfde voor. Er staan 2 catalpa's ca. 8 meter van elkaar en enkel bij 1 ervan krullen van de onderste takken de bladeren en worden bruin. Ik zou dus ook graag hetzelfde antwoord zien waar David naar vraagt. Dank bij voorbaat aan de mensen die ons kunnen adviseren met de juiste antwoorden en te nemen acties. Reactie infoteur, 30-07-2008
Hallo De Grie Marnix,

Zie voor mijn advies de tekst die ik geplaatst heb bij David.

Johannes Aben, 28-07-2008 16:12 #24
Bij ons in de straat zijn 9 kastanjebomen dwaarvan allemaal aan de buitenkant het blad bruin (beetje vlekkerig) is. Betekent dit dat de bomen de kastanjeziekte hebben, veroorzaak door de mineermot? En zijn ze nu niet meer te redden? Ik hoor graag uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Johannes Aben Reactie infoteur, 30-07-2008
Hallo Johannes,

kastanjeziekte en Mineermot zijn twee verschillende dingen. De mineermot is een insect. Maar deze veroozaakt geen kastanjeziekte. De bruine vlekken op het blad zijn de vraatsporen van de mineermot.
Kastanjeziekte is te herkennen aan zwarte vlekken op de stam en evt. met bloedingen. Een kastanje kan wel van beide verschijnselen last hebben. De mineermot is niet echt schadelijk. De kastanjeziekte is uiteindelijk dodelijk voor de boom. Ik vemoed, maar dit zou ik zelf moeten zien om dit echt goed vast te stellen, dat het hier dus enkel schade door de mineermot betreft en geen kastanjeziekte. Wil je de mineermot bestrijden dan zijn er biologische lokvallen te koop.

David, 19-07-2008 12:33 #23
Ik heb een catalpa van 7 jaar oud.Na het snoeien is de catalpa volledig in blad gekomen maar nu reeds zijn de bladeren gekruld, bruin en vallen geleidelijk aan af.Wat is hiervan de oorzaak en zijn er oplossingen voor dit probleem?Al de andere catalpas in mijn tuin zijn gezond.Mvrgr. Reactie infoteur, 30-07-2008
Hallo David,

Hieronder vindt je een kopie van een eerdere reactie die ik gegeven heb over de Catalpa.Ik zou eigenlijk de bomen zelf moeten zien om een goed oordeel te kunen geven, maar ik vermoed dat ze last hebben van de hieronder beschreven verwelkingsziekte.

"
Verder is het mij niet duidelijk of het probleem de trompetbomen betreft of de beuken. Bij beide soorten is het normaal dat ze het blad laten vallen in de winter. Bij beuken ziet men wel vaak dat het dode blad de hele winter blijft hangen aan de takken.
Zijn de kuipen goed gedraineerd? In de onderkant behoren gaten te zitten en de onderste laag moet bestaan uit potscherven of grof grind zodat de gaten niet vol slippen met grond. Zonder goede drainage kan de grond in de bak overtollige water niet goed afvoeren.
Bij de Catalpa kan dit leiden tot de Verticillium-verwelkingsziekte, een ziekte waarbij het blad afsterft en later ook hele takken en uiteindelijk de hele boom. Knip een tak af en kijk of er zich een ringvormige verkleuring voordoet op de doorsnede van de tak.
Hier is geen remedie tegen. Men moet de boom rooien en zorgen voor schone grond. De schimmel die de ziekte veroorzaakt bevindt zich in de grond en zou ook een eventueel nieuw te plaatsen boom kunnen aantasten.
De ziekte tast vele soorten aan maar ik weet niet of de beuk er ook last van heeft. Wel weet ik dat de beuk absoluut niet houdt van te natte voeten.
Let dus goed op de vochtigheidstoestand van de kuipen, heel veel bomen sterven door een te grote watergift"

Shella, 15-07-2008 12:49 #22
Ik heb een denneboom in mijn voortuin van bijna 20 m hoog. Deze is de afgelopen maanden erg zijn naalden aan het laten vallen, de toppen van zijn takken drogen ook uit en worden helemaal door. Er komen opeens veel scheurtjes in de boombast waar veel hars uitloopt van boven tot aan beneden in de stam. Hoe zou dit komen? Ik zie geen insecten of iets dergelijks op de stam Ik dacht ook misschien katten die hun nagels scherpen aan de boom maar ook dit lijkt me niet want ik heb nog nooit een kat in de top van mn boom zien zitten. ik hoor het graag. Mvrgr. een treurige boomeigenaar Reactie infoteur, 31-07-2008
Hallo Shella,

Om een goed oordeel te kunnen vellen zou ik de boom eigenlijk zelf moeten zien. Ik heb wel een paar vermoedens over wat mogelijk de oorzaak is.
Hebben er in de recente geschiedenis graafwerkzaamheden of iets dergelijks plaats gevonden? Zo ja dan zou wortelschade de oorzaak kunnen zijn.
Ik heb echter ook twee aantastingen gevonden die de mogelijke oorzaak kunnen zijn. Als eerste een aantasting die schot genoemd wordt. Hierbij sterven de naalden. De aantasting is te herkennen aan de vruchtlichamen. Deze zijn i1 tot 2 mm groot en lijken op koffiebonen. Deze vruchtlichamen bevinden zich op de naalden.
Het lijkt me echter waarschijnlijker dat het de volgende aantasting is. Deze aantasting heet harsdas. Hierbij krijg je ook in eerste instantie bruine naalden en twijgen, in een later stadium ook veel harsvloed. In mei en juni is de ziekte te herkennen aan creme witte blaasvormige vruchtlichamen op de aangetaste plekken.
De gevolgen zijn dat de boom geheel of gedeeltelijke zal afsterven. Hier is weinig tegen te doen.
Zoek op het internet naar plaatjes van harsdas, Endocronartium pini en vergelijk dit met je boom.

Dineke, 08-07-2008 20:19 #21
Ik heb ook een moerbei met witte streepjes op de takken. De streepjes zijn drie milimeter groot en zitten op de takken niet op de bladeren. Er zitten geen beestjes in, als je het van de takken wrijft voelt het een beetje vetachtig. Het zijn plekken die op verschillende plaatsen zitten. Zijn dit schimmels? Welk product kan ik gebruiken om het te bestrijden? Het lijkt of de boom er hinder van heeft. Groeten Dineke Reactie infoteur, 02-08-2008
Ik weet op dit moment niet wat dit zou kunnen betreffen. Ik zal dit nader moeten uitzoeken. U leest op een nader moment wat ik heb kunnen vinden

Marjo, 23-06-2008 12:15 #20
Wij hebben een goudiep in onze tuin staan.vaaf vorig jaar doet hij het niet zo goed en op het moment zijn de bladeren bijna allemaal verdord, de boom staat er al 20 jaar.kunt u misschien zeggen wat er met de boom aan de hand is. Reactie infoteur, 06-07-2008
Hoi Marjo,

Zoals ik bij bijna al mijn reacties moet mededelen zou ik voor een goed oordeel de boom moeten zien echter ik kan proberen een mogelijke oorzaak aan te geven. Indien er geen veranderingen zijn in de groeiplaatsomstandigheden (bijv wortelschade door graafwerkzaamheden) dan is het waarschijnlijk Iepenziekte.
Een van de symptomen van Iepenziekte is dat het blad van de boom van bovenaf verwelkt en uiteindelijke verdort en tot slot dat de tak sterft. Een andere manier om er achter te komen of het de iepenziekte is is het doorsnijden van de een aangetaste tak en kijken of er een ringvormige verkleuring in zit.
Het is wellicht een optie om ook zelf op internet de Iepenziekte op te zoeken om nog meer voorbeelden van aantastingen te vinden die bij deze ziekte horen. Indien het Iepenziekte is, dan is de boom helaas ten dode opgeschreven en moet hij zo spoedig mogelijk verwijderd worden en het tak en stamhout afgevoerd worden naar een groendestructiebedrijf. Dit met als reden dat Iepenziekte zeer besmettelijk is voor andere Iepen ook op een afstand die verder reikt dan uw eigen tuin.
Uiteraard ben ik bereid nader onderzoek te verrichten tijdens bijv een eenmalig consult maar dit zou u moeten aangeven dan is er wellicht onderling overleg mogelijk.

Marja, 19-06-2008 12:20 #19
Wij hebben een knotwilg staan in de tuin. Vorig jaar zomer zijn alle bladeren verwelkt. Hij is geknot maar wil nu niet meer uitlopen, slechts 2 kleine sprietjes die onder de zwarte luis zitten. Ik vrees dat hij dood is gegaan. Kan ik er nig iets mee? De stam is ca. 15 cm. in omvang en verder zo op het oog niet beschadigd en/of aangevreten. Reactie infoteur, 06-07-2008
Het is moeilijk een oordeel te geven over uw boom omdat ik de boom eigenlijk zou moeten zien hiervoor. Ik kan wel mogelijke oorzaken noemen. Er kunnen er meerdere zijn. Bijvoorbeeld heeft de boom een groeiplaatsverandering gehad; bijvoorbeeld graafwerkzaamheden?
Indien dit niet zo is dan denk ik bij uw klachten direkt aan de Waterdiepziekte. Deze ziekte komt eigenlijk niet zo vaak voor bij knotwilgen omdat de ziekte het best groeit op wat ouder hout. Omdat knotwilgen geknot worden hebben deze vaak jong hout er op staan. Echter onmogelijk is het niet dat deze ziekte ook op jong hout ontstaat. Ook indien u de knotwilg niet knot wordt de kans groter dat het deze ziekte betreft. Mijn vraag is dus wordt de boom regelmatig geknot?
De ziekte is te herkennen aan het verdorren van blaadjes in het late voorjaar / begin zomer en als je een aangetaste twijg doorsnijdt zie je een ringvormige verkleuring.
Als ik uw verhaal juist interpreteer lijkt het mij dat uw boom al stervende is.
Wilgen zijn echter sterk dus mijn advies is zaag de boom nog niet geheel weg. Wellicht zal de boom volgend jaar beter uit lopen. Indien dit zo is laat de boom de uitgegroeide takken dan staan en knot pas het jaar daarna de wilg.

Welmoet Prince, 14-06-2008 15:25 #18
In onze tuin staat een grote eik waar aan de onderkant van de stam een geel zurig ruikend schuim druipt met daaromheen zwarte vochtige plekken. Wat is hier aan de hand?
Ik zou heel graag een antwoord op dit probleem willen hebben.
Vriendelijke groeten,
Welmoet Prince Reactie infoteur, 30-06-2008
Hallo Welmoet,

Het komt wel vaker voor dat bomen dit soort lekplekken heeft. Meestal komt dit door dat er een verstoring is in de de sapstroom van de boom. Een boom transporteert voeding vanuit de kroon naar de wortels en andersom water en ook opgeloste zouten van de wortels naar de kroon. Het afsluiten van de transportkanalen van de boom kan het gevolg hebben dat het sap geen ander weg op kan dan naar buiten door de bast heen. Dit ziet men vaak als zwarte vochtige plekken op de stam. De zurige geur komt door het looizuur dat opgelost zit in het sap dit looizuur wordt aangemaakt door eiken. Vaak zijn deze plekken geen probleem en herstellen uit zich zelf. Men moet echter wel alert zijn want het kan ook een voorbode zijn van een schimmelaantasting. De boom grendelt dan de transportvaten af om verspreiding van een schimmel door de boom heen te voorkomen. Let goed op ander verschijnselen zoals vruchtlichamen ( paddestoelen) op de stam of op worteluitlopers, afsterven van een deel van de kroon. Boven in de kroon dode taken en blad.

Dennis, 08-06-2008 12:51 #17
Hallo,

Op sommige takken van mijn moerbei zit een witte korrelachtige aanslag. De takken waar dit opzit zijn voor 90% dood. Hier en daar nog een paar kleine blaadjes. Op de stam zitten ook van deze hele kleine witte stipjes. De gezonde takken zitten vol met blad en hij begint nu ook vruchtjes te geven. Weet u wat het is en wat kan ik er aan doen?

Met vriendelijke groet,
Dennis Bosch Reactie infoteur, 30-06-2008
Hallo Dennis,

Sorry voor de late reactie, ik ben even op vakantie geweest. Ik denk dat jouw moerbei last heeft van bladluis. En dan in het bijzonder van de dopluis. De eizakken hiervan zijn wit en korrelachtig van structuur. De luizen zitten op het blad maar ook op takken en stam. Bij een zware aantasting kunnen jonge bladeren en twijgen afsterven. De schade voor de boom is verder meestal beperkt.
Erzijn diverse chemische en biologische bestrijdings middelen bijv een middel op basis van knoflookextract. Vaak blijkt echter dat de natuurlijke vijand van de luizen, het lieveheersbeestje, het natuurlijk overwicht herstelt en zorgt voor bestrijding van de bladluis.
Ik heb de boom niet gezien dus controleer mijn beweringen door te kijken of onder/in het witte spul eitjes of beestjes zitten. Zoek op internet plaatjes van de hydrangeadopluis en kijk goed aan de onderkant van het blad of je de kleine beestjes ziet.

Els van der Most, 07-06-2008 14:19 #16
Ik heb in de tuin 2 appelbomen staan. De afgelopen jaren is er een rups in gekomen, het werd elk jaar iets erger. Dit jaar zijn het spookbomen geworden. Er is geen blad en geen bloesem meer te zien, het is helemaal overwoekerd met deze rups, de draden hangen naar beneden. Het is afschuwelijk. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 11-06-2008
Hallo Els,

Erzijn verschillende soorten rupsen die op appelbomen voorkomen. Ik heb niet genoeg info om te kunnen bepalen welke soort het is. Ik zal daarom wat algemene info geven over rupsen en hoe ze te bestrijden zijn.

In de meeste gevallen kan een gezonde boom zich geheel herstellen van een aantasting door rupsen, ook als deze geheel kaal gevreten word. Een boom verzwakt echter wel als dit meerder jaren achtereen gebeurt.De rupsen aantasting wordt vaak na een paar jaren vanzelf minder.

Bestrijding van de rupsen kan bij sommige soorten door het verwijderen van (winter)nesten. Deze soorten maken door spinsel een nest waarin ze zich in de avond of bij slecht weer terug trekken. Enkele soorten overwinteren ook in deze nesten. Het weg knippen van deze nesten helpt de aantasting te verminderen. Pas wel op want sommige soorten hebben brandharen die iirritaties kunnen veroorzaken.
Verder kan je de bladeren bespuiten met een biologisch pereparaat van Bacillus thuringiensis. Door inname hiervan sterven de rupsen door inwendige verwondingen.
Let wel op dat dit middel alle rupsen dood van alle vlinders. En aangezien een heleboel soorten met uitsterven worden bedreigd moet men dit middel zeer beperkt en met grote zorg gebruiken.

Hannie, 03-06-2008 21:00 #15
Na nog wat surfen op het net kom ik de plataan-vouwmijnmot tegen. Zou dat het kunnen zijn? Wat gebeurt er met de boom als deze hiermee besmet is? En heel belangrijk: Hoe bestrijd ik dit? Reactie infoteur, 11-06-2008
Hallo Hannie,
Ik denk dat jouw twee platanen eerder last hebben van de bladvlekkenziekte. Hiernaast kan de plataan-vouwmijnmot zich ook op het blad bevinden.
De bladvlekkenziekte manifiseert zich echter in het voorjaar en zorgt ervoor dat het bladverwelkt en afvalt bij een zware aantasting. Bij de plataan-vouwmijn mot wordt de aantasting vaak later in het seizoen zichtbaar en daarbij zal het blad niet verwelken en afvallen. Ik denk dat jouw platanen van beide aantastingen last hebben.
De aantastingen zijn in principe niet echt ernstig voor de bomen. Bij herhaaldelijke zware aantastingen kan de boom wat verzwakken maar de boom zal wel blijven leven.
Voor beide aantastingen geldt dat het afgevallen blad dient als plek om te overwinteren. Daarnaast overleeft de schimmel van de bladvlekken ziekte ook in kankers op de takken. Wat dus helpt tegen deze aantastingen is:

Zorg dat je het afgevallen blad goed opruimt (in de gft-bak) en takken met kankers wegsnoeit.

Naast dit hele verhaal ga ook bij jezelf na of de twee aangetaste bomen mindere groeiplaatsen hebben. Bijvoorbeeld staan deze bomen op een nattere plek, een plek met minder goeie grond of iets dergelijks. Zoja dan moet je hier ook verandering in aanbrengen. Want bomen met een slechte groeiplaats kunnen zich slecht tegen aantastingen weren.

Nog een algemene tip bij dit soort vorm bomen. Niet knotten/ kaal knippen als ze in blad staan. Hiermee verzwak je de boom.
Je zou ook kunnen overwegen het knotten een jaar over te slaan. Hierdoor krijgt de boom meer kracht.

Hannie, 03-06-2008 19:56 #14
Wij hebben 4 jaar geleden 4 (dak) platanus orientalis geplant in carré vorm. Vorig jaar kwamen de 2 linkse bomen rond deze tijd opeens in de "herfstfase". Wij dachten dat het kwam door de enorme temperatuursverschillen in april.

Nu lijkt het weer dezelfde kant op te gaan. De 2 rechtse bomen staan prachtig vol in blad, maar de andere 2 leken gelijk al een groeiachterstand te hebben. Overal komen wel jonge bladeren uit, maar ze blijven klein en groeien niet door. Het lijkt wel of de groei stilstaat en of ze weer naar geel verkleuren en dus weer in de "herfstfase" komen. Aan de onderkant van het blad vinden we soms een lichtbruin vliesje. Je kan met de punt van een mes dat vliesje eraf trekken en daaronder zie je bruine vlekjes. Hopelijk heeft u een idee wat het zou kunnen zijn.

Miranda, 31-05-2008 17:58 #13
Hallo Theo, ik ben voor mijn moeder aan het zoeken, want zij heeft dus al 22 jaar een Apenboom, die nu ook helemaal bruin is, ben erg benieuwd naar het antwoord.

Anouk de Kleermaeker, 26-05-2008 12:12 #12
We hebben in onze voortuin twee reuze eikebomen staan. Ik vind ze prachtig en zou ze niet graag willen missen. De laatste twee jaar verliest de boom heel makkelijk takken. Ze zijn broos en ook verdikt. Ze breken heel gemakkelijk af. De aangetastte takken hebben geen knoppen en blad… Het lijkt wel alsof het steeds verder gaat. Ik heb ooit gelezen dat dit bomenkanker was… en dat je alle aangetastte takken moest verwijderen… weet jij wat ik bedoel en wat zijn remedies? Dank voor je moeite! Reactie infoteur, 29-05-2008
Hallo Anouk,

Om een goed oordeel te kunnen geven zou ik de bomen eigenlijk moeten zien. Maar naar aanleiding van de informatie die je me geeft kan ik wel proberen er iets over te vertellen.
Kanker bij eiken komt voor zover ik weet niet voor bij eiken. Door de beschrijving die jij me geeft van de takken krijg ik het vermoeden dat het gaat om dode takken als gevolg van terug/afsterving van de kroon. Dit kan vele oorzaken hebben.
Ik heb daarom een aantal vragen aan je om wat meer informatie te hebben:

-Kijk eens of er dode takken bovenin de boom zitten en/of de bladbezetting bovenin verminderd is.

-Ga na of er in recente jaren tot ca. 5 jaar terug iets veranderd is in de direkte omgeving van de boom bijvoorbeeld tuin opgehoogd, terras vergroot, kabels gegraven enz.?

-Kijk ook of er eventueel paddenstoelen op het onderste gedeelte van de stam zitten (meeste paddenstoelen verschijnen in de herfst).

-weet je wat voor een soort eik het is? Zoniet is het wellicht een idee via internet naar foto's te zoeken van verschillende soorten eiken?

Ik zie graag je aanvullende informatie tegemoed om je van een uitgebreider antwoordt te kunnen voorzien.

Theo, 25-05-2008 19:32 #11
Hallo,
We hebben een apenboom (araucaria ) in de tuin staan. Ongeveer 20 jaar oud, is altyd goed gezond geweest en word nu van onderaf helemaal bruin. Wat kan daar de oorzaak van zijn? Reactie infoteur, 11-06-2008
Hallo Theo,
Na wat onderzoek denk ik een antwoord te hebben. Ook heb ik ontdekt dat er veel meer mensen zijn met dit probleem.
De boom komt waarschijnlijk in een ander levensfase waarbij de vorm van de boom verandert. De vorm is eerst kegelvormig met takken tot op de grond maar verandert bij een volwassen exemplaar tot een pluimvorm, alleen takken boven in de kroon. De boom laat dus de takken bewust afsterven in het groei proces.
Bekijk op internet maar eens foto's van deze soort in zijn natuurlijke verspreidingsgebied. Je ziet dan ook hele hoge bomen met alleen bovenin takken. Het is dus een natuurlijk proces en daar is weinig tegen te doen.
Je kan de dode takken wel verwijderen, hierover las ik dat je een stompje moet laten staan om harsbloeding tegen te gaan. Ik weet niet of dit werkt en stompen laten staan is eigenlijk uit den boze bij bomen snoeien. Maar met deze boom heb ik weining ervaring dus wie weet helpt een stompje in dit geval wel

Martina, 20-05-2008 23:05 #10
Ik heb al enkele jaren 8 lei-linden langs het terras in de tuin staan. Dit jaar hebben 4 van hen misvormde bladeren. De bladeren blijven klein, aan de rand krullen ze om en de rand is lichter alsof er te weining bladmoes is. Ik zie geen insecten noch schimmels. Kan dit een gebrek aan voedsel zijn? Reactie infoteur, 24-05-2008
Beste Martina,

Ik kan moeilijk bepalen wat hier exact aan de hand is. Gebrek aan voedsel lijkt mij niet het probleem. Het ligt er aan in wat voor een type grond ze staan. Als dit hele ' schrale' grond is dan kan dit eventueel een probleem zijn. Hierbij kan een laagje compost van ca. 5 tot 10 cm dik op de grond direct rond de stam een oplossing zijn. Eventueel aangevuld met 1 handje gedroogde koemestkorrels. (dosering luistert precies want van te veel koemestkorrels kunnen de leilindes dood gaan.
Ik denk persoonlijk dat het misschien toch een insectenaantasting is omdat lindes in het algemeen bekend staan als een soort die last heeft van luis. Kijk aan de onderkant van het blad of je luis ziet. Mocht het luis zijn dan zijn er meerdere manieren om de luizen te bestrijden, ook natuurlijke zoals bijvoorbeeld knoflookextracten. |
Als je de lindes jaarlijks knipt of snoeit probeer dit dan eens een jaar over te slaan. De boom krijgt dan meer blad. Meer blad betekent meer voeding en dit betekent een sterkere boom.
Laat nog eens weten wat je bevindingen zijn geweest en wat je gedaan hebt met de lindes. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en of je iets aan mijn advies gehad hebt.

Ida Steigenga, 14-05-2008 13:53 #9
Hallo, Wij wonen in de binnenstad en hebben een groot dakterras. Sinds jaren heb ik trompetlindes in grote speciekuipen op mijn terras. Ze groeien nog steeds erg goed. Sinds 3 jaar heb ik er 2 leibeuken bij geplaatst. Ook in hele grote kuipen. Vanaf het begin krijgen ze eerst goed blad, maar na een aantal weken groeit het blad niet groter en worden de bladeren zelfs bruin. Ook in de winter verliezen ze bijna al het blad. Ik heb gezien dat er kleine spinnetjes in zitten maar dat kan toch niet het probleem zijn? Ik hoop dat u weet wat er aan de hand is.

Met vriendelijke groeten,
Ida Steigenga Reactie infoteur, 14-05-2008
Hallo Ida,

Ik ga er even van uit dat de trompetlindes, trompetbomen zijn of te wel de Catalpa. Zoek Catalpa even op internet en vergelijk de plaatjes met jouw bomen.
Let dus goed op de vochtigheidstoestand van de kuipen, heel veel bomen sterven door een te grote watergift.

Silvia, 11-05-2008 14:40 #8
Hoi,

Ik heb net nog nader naar de boom gekeken. In de gekrulde blaadjes een tor gevonden en in de ander een heel klein wit doorschijnend groen rupsje met een zwarte kop.

silvia Reactie infoteur, 12-05-2008
Hoi Sylvia,

Omdat jij en Arnold over het zelfde probleem spreken in de zorg voor jullie prunussen heb ik 1 antwoordt gemaakt bij de eerste vraag van Arnold.

Silvia, 11-05-2008 14:28 #7
Hallo Arno,

ook wij hebben dezelfde prunes in de tuin staan als de jouwe van dezelfde hoogte. Vorig jaar heeft hij uitbundig gebloeid en in blad gestaan daarna. Dit voorjaar was de bloei matig en verliest hij ontzettend veel blad. Elke dag vegen we wel een emmer blad op.

Ook ik ben heel benieuwd wat er aan de hand kan zijn met onze boom. Ook bij ons zijn de nieuwe bladen raar gevormd en gekruld alsof ze niet uit kunnen rollen/vergroeid zijn.

mvg silvia

Arno (infoteur), 10-05-2008 00:35 #6
Toe voeging op m, n voorgaande vraag.na een zoektocht op intrnet ben ik er achter gekomen welke prunussen het betreft namelijk prunus cerasifera nigra (kersenpruim).en de blaadjes zijn gekruld en bobellig en vertonen gaatjes

Arno, 09-05-2008 23:03 #5
Hoi,
ik heb een vraag, ik heb 2 prunussen exacte soort weet ik niet, bomen zijn ongeveer 8 meter hoog, ze bloeien in het vroege voorjaar uitbundig.de bloempjes zijn klein enkelvoudig en roze, tijdens de bloei komen ook de blaadjes uit deze zijn normaal rood maar de laatste jaaren steeds valer van kleur, meer groeniger, maar de blaadjes beginen al gelijk te vallen het is net herfst int voorjaar. aan de stam is niets te zien die ziet er goed uit. ik kan ook geen insekten aan het blad ondekken, maar aan enkele zijn wel aangevreten. het bladverlies is nu al enkele jaren maar dit jaar is het extreem.
wat mankeren ze, en wat zou ik er aan kunnen doen.
bvd arno. Reactie infoteur, 12-05-2008
Hallo Arno en Sylvia,
Jullie prunussen hebben hoogstwaarschijnlijk last van de krulziekte. De krulziekte, veroorzaakt door schimmels, zorgt voor misvormt blad en vroegtijdige bladval. Wat overeenkomt met de symtomen die jullie beschrijven.
In principe zijn de gevolgen voor de boom niet ernstig, maar bestrijding is wel mogelijk zodat de sierwaarde van boom weer toe zal nemen.
Bestrijding kan plaats vinden door middel van bespuiting met schimmelwerende producten. Dit moet gebeuren net voordat het blad uitloopt. Dit is in januari en februari wanneer de temperatuur overdag ca. boven de 10 graden is. Drie a vier keer behandelen is voldoende.
In het najaar als ca. 90% van het blad gevallen dient men nog 2 maal te behandelen met schimmelwerende producten. Daarnaast kun je een laagje compost over de kluit van de boom heen strooien zodat de boom sterker wordt. Ook is het belangrijk goed blad te ruimen omdat de schimmels zich in de bladeren bevinden.
Het behandelen met schimmelwerende producten kan zowel met chemische als natuurlijke middelen. Je kunt het door een erkend boomverzorger laten doen, maar het is tevens een mogelijkheid het zelf te doen. Deze middelen zijn vrij verkrijgbaar zowel op internet als in de winkel.

Jan Frans, 26-04-2008 07:39 #4
Hallo,
ik heb een vraag, bij mijn in de tuin staan 2 grote bruine beuken van ongeveer 80-90 jaar oud hele mooie bomen.
maar 1 bruine beuk krijgt allemaal scheuren in zijn bast en op sommige plakken laat de bast los. Ik denk dat deze dood is, maar de andere bruine beuk die er zon 10-15 meter vandaan staat krijgt een grote zwarte vlek op zijn bast onderin de stam. mijn vraag wat is dit en wat te doen. bvd janfrans Reactie infoteur, 29-04-2008
Beste Jan Frans,

Allereerst moet ik je zeggen dat ik geen zekerheid kan geven zolang ik de boom niet zelf gezien heb. Wel kan ik je iets vertellen over wat er mogelijk aan de hand kan zijn met jou beuken en de oorzaken hiervan.
Het zou kunnen dat ze een schimmelaantasting hebben. Dit is het gevolg van een verzwakking. Schimmels zijn de ' opruimers' van de natuur. Is er recent of enkele jaren geleden iets gebeurdt met de groeiplaatsomstandigheden? Denk aan graafwerkzaamheden bij de boom in de buurt of bouwwerkzaamheden (verandering grondwaterstand).
Indien er een schimmelaantasting is dan zijn er wellicht vruchtlichamen (paddestoelen) te zien (geweest) of vindt je er nog resten van. je kunt verzwakking bij bomen herkennen aan is dat het bovenin kaal blijft of kalig en dat er meer dode takken zijn.
Er kan ook nog iets anders aan de hand zijn met beuken. Loslatende bast zou het ook nog zonnebrand kunnen zijn. Beuken die plotseling in de volle zon komen te staan bijvoorbeeld door het verwijderen van andere bomen kunnen hier last van hebben.

Mijn advies is om een professionele boomverzorger te benaderen voor inspectie omdat je als boomeigenaar verantwoordelijk kan worden gehouden bij niet doeltreffend handelen inzake een uiterlijk zichtbaar gebrek ( het afsterven van de schors en de zwarte plek). Ik kan je er evt een aanbevelen als je je woonplaats doorgeeft.

Maarten, 15-04-2008 12:48 #3
Hallo,
Ik wil graag een vraag stellen in de hoop een antwoord te krijgen.
Bij 1 van de bomen in mijn tuin ontdekte ik kort geleden een vochtige plek op de stam en zag dat het schors van enkele takken gedeeltelijk weg was.
Gisteren ondekte ik dat de vochtige plek gedeeltelijk wit uitgeslagen was en dat de takken, waarvan de schors gedeeltelijk weg was, dood zijn.
Ik vermoed dat deze boom een schimmel o.i.d. heeft en weet niet goed wat te doen. Reactie infoteur, 29-04-2008
Hallo Maarten,

Als eerste moet ik zeggen dat ik dit soort kwesties alleen goed kan beoordelen als ik de boom zelf zie.
Het is wel belangrijk dat ik weet wat voor een boom het is.
Als het een paardekastanje is dan zou het weleens de kastanjebloedingsziekte kunnen zijn. Hier is nog niks aan te doen, wat weleens een beetje helpt is een laagje uitgerijpte compost onder de boom aanbrengen.
Het zou echter ook een schimmel kunnen zijn, hier is ook niks tegen te doen.
Mijn advies is om een professionele boomverzorger er naar te laten kijken.
Zeker ook omdat je als boomeigenaar verantwoordelijk kan worden gehouden bij niet doeltreffend handelen inzake een uiterlijk zichtbaar gebrek ( het afsterven van de schors en de zwarte plek). Ik kan je er wel een aanbevelen als je je woonplaats doorgeeft

Gusta Lebbink, 14-04-2008 16:18 #2
Onze bomen hebben lichte, het lijkt op mos, vlekken. Kan dit kwaad? Zijn ze dan ziek of is het van regen en aanslag? Reactie infoteur, 29-04-2008
Hallo Gusta,

Waarschijnlijk gaat het hierom korstmossen, deze komen in alle soorten en kleuren voor. Het lijken soms net vlekken.
Een controle is : Als het goed is kan je dit er afvegen en zit het op de bast en niet erin.

Robin, 06-04-2008 11:14 #1
Ik wil weten hoe een zieke boom er uit ziet Reactie infoteur, 06-04-2008
Hoi Robin,

Een zieke boom heeft in de zomer niet veel blad of heel klein blad en heeft dode takken. Hoe herken je een dode tak: Je kunt een beetje van de bast van de dunste takjes afschrapen; normaal gesproken zie je daaronder een beetje groen. Een dode tak heeft dit niet, breekt gemakkelijk (broos) en heeft geen knoppen.
Zieke bomen krijgen in de lente nog wel eens een beetje nieuw blad maar indien ze het in de zomer het blad laten vallen dan kun je er vanuit gaan dat het niet goed gaat met de boom.
Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geinformeerd.

Infoteur: Mirthe
Laatste update: 29-11-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 268
Schrijf mee!