InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > In België een huis kopen

In België een huis kopen

In België een huis kopen Door te emigreren naar België, vertrekt u naar een land die erg veel lijkt op Nederland. De verschillen wat betreft het kopen van een huis zijn ook te overzien in vergelijking met de regelingen die gelden in andere Europese landen. Ook voor het kopen van een tweede huis is België een aantrekkelijke optie. In dit artikel treft u informatie aan over het kopen van een huis in België. Nederlanders die vertrekken uit fiscale overweging, moeten zich vooraf wel goed laten informeren. Indien u bijvoorbeeld blijft werken in Nederland, blijft u te maken krijgen met de Nederlandse Belastingdienst.

Huis kopen in België

Indien u kiest voor het Vlaamse gedeelte van België, heeft u geen last van een taalbarrière. Hierdoor kunt u ook eenvoudiger websites raadplegen waar de makelaars en particulieren zelf hun huis in de verkoop zetten. Voor huizen die verkocht worden via een makelaar, kunt u terecht op de Belgische huizensites. Op tweedehands veilingsites kunt u ook huizen vinden die particulieren aanbieden.

Financiering van de woning

In het geval u ervoor kiest om het huis te financieren door een Nederlandse bank, omdat het een tweede huis betreft, zult u veel eigen geld in het huis moeten steken. Banken zijn namelijk voorzichtiger met het verstrekken van een hypotheek, met als onderpand een tweede huis in het buitenland. De banken hebben namelijk minder rechten met betrekking tot het onderpand.

Geen overdrachtsbelasting, maar registratierecht

In België hebben ze een vergelijkbare belastingheffing, alleen hebben ze een onderverdeling gemaakt tussen klein schrijfgeld en groot schrijfgeld (geldt voor het Vlaams Gewest). Dit zijn twee verschillende hoogtes van heffingen afhankelijk van het huis en uw financiële positie. In het geval u klein schrijfgeld verschuldigd bent, bedraagt de heffing 5 procent. Bij groot schrijfgeld bedraagt de heffing 10 procent.

Wanneer geldt het klein schrijfrecht?

In hoeverre u voor het verlaagde tarief in aanmerking komt, is onder andere afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Hogere inkomens betalen in België een hoger registratierecht (overdrachtsbelasting). Daarnaast zullen er eisen gesteld worden aan het huis om voor de lagere heffing in aanmerking te komen. Het huis moet bewoond gaan worden binnen drie jaar na de aankoop van het huis. Daarnaast moet u er ook minimaal drie jaar blijven wonen. Schending van de regels kan een naheffing betekenen, plus een eventuele boete.

Eerst financiering regelen

Voordat u een bod gaat uitbrengen, moet u eerst zeker zijn dat u het te bieden geld ook daadwerkelijk kunt krijgen. Hierbij moet u niet uitgaan van het bedrag dat u uiterlijk kunt lenen voor een huis in Nederland. De maximale hypotheek voor een huis in het buitenland kan een stuk lager liggen.

Ontbindende voorwaarden opnemen

Ook in België kunt u als ontbindende voorwaarde laten opnemen dat de koop alleen doorgaat als u de financiering rond kunt krijgen. Een ander ontbindende voorwaarde kan zijn een rapport van een bouwkundige. Een voorwaarde die in Nederland niet of nauwelijks wordt toegepast, is dat de koop zal worden ontbonden als u op de datum van de akte geen baan meer hebt.
© 2011 - 2014 Esmee, gepubliceerd in Kopen en huren (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vastgoedplatform.be/10-tips-om-een-huis-te-kopen
  • Tipsinfo.nl/huis-kopen-in-belgie.php

Reageer op het artikel "In België een huis kopen"

Infoteur: Esmee
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!