InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > De nieuwe hulp in de huishouding, de robot

De nieuwe hulp in de huishouding, de robot

De nieuwe hulp in de huishouding, de robot Heb je een druk bestaan en weinig tijd over voor huishoudelijk werk? Denk dan eens aan een robot voor het huishoudelijk werk. Dit is al lang geen sciencefiction meer. Ze worden steeds beter en er komen er steeds meer. Er zijn niet alleen stofzuigrobots, ook de dweilrobot heeft zijn entree gemaakt. Werkt dat nu echt, zo’n robot?

De stofzuigerrobot

Hiervan komen er steeds meer. Veel merken hebben inmiddels de stofzuigrobot ontdekt. Denk bijvoorbeeld aan Cleanmate, Neato, Toshiba, Samsung en LG. Maar het bekendste is de fabrikant iRobot die met de eerste stofzuigerrobot op de markt kwam: de Roomba. De stofzuigerrobot is niet goedkoop. De prijs ligt tussen de 200 en 500 euro. De stofzuigerrobots worden steeds beter en vallen niet meer van de trap, wat in het verleden wel eens gebeurde. Ieder merk heeft zijn eigen manier om dat te voorkomen. De meeste stofzuigrobots zijn rond, waardoor ze niet in de hoekjes kunnen komen. Dit wil zeggen dat je toch één keer in de zoveel tijd zelf aan de slag moet.

De stofzuigerrobot in de praktijk

De robot heeft een parkeerplaats (het laadstation) waar hij zelf automatisch naar toe rijdt als hij klaar is of als de accu leeg begint te raken. De meeste zijn voorzien van zijborstels waarmee de plinten worden schoon gemaakt. De duurdere stofzuigrobots zijn uitgerust met een afstandsbediening; ideaal voor mensen met fysieke beperkingen. Je kan hem gebruiken op harde vloeren, tapijt of vloerkleden. De robot is uitgerust met sensoren zodat hij vieze plekken herkent en hier net zo lang blijft zuigen tot het schoon is. Je kan de robot programmeren zodat je zelf kan bepalen wanneer en hoe vaak de robot schoonmaakt.

De dweilrobot

Deze robot schrobt de vloer en zuigt daarna het vuile water weer op. Hij is hiervoor uitgerust met een waterreservoir. Aan dat reservoir moet behalve water ook een beetje azijn of een speciaal schoonmaakmiddel toegevoegd worden. Je mag geen andere schoonmaakmiddelen gebruiken dan de reeds genoemde; dit aangezien andere schoonmaakmiddelen het rubber van de wielen kunnen oplossen. De dweilrobot kan gebruikt worden voor linoleum, marmoleum, vinyl, marmer en leisteen (de laatste twee vloeren zonder toegevoegd azijn), tegelvloeren en op gelakte houten vloeren waarop dweilen is toegestaan. De robot heeft slechts enkele mm vloerspelling waardoor hij de meeste vloerkleden zal vermijden, maar waardoor hij ook niet werkt op ongelijke vloeren (+/-5mm). De vloer blijft na afloop wel vochtig maar de robot maakt uitstekend schoon. Ook hier geldt; hij is rond dus de hoekjes mag je na afloop zelf nog doen. De prijs ligt tussen de 450 en de 800 euro.

Wil je een robot kopen?

Stofzuigrobots zijn over het algemeen niet in de winkel te koop. Op internet zijn er wel heel veel te vinden. Lees goed de informatie door zodat je een robot koopt die bij jouw situatie past. De ene robot is wel geschikt om hondenhaar mee op te zuigen en de andere loopt er op vast. Dus heb je huisdieren dan zit je aan een kwalitatief betere en dus ook duurdere robot vast.

De robot en de toekomst

In de toekomst zal er steeds meer gebruik gemaakt gaan worden van robots. De voorbeeld hiervan is de Dongil Field Robot. Dit is een op afstand bestuurbare robot die door de brandweer kan worden ingezet om branden te blussen. De robot is bestand tegen een temperatuur van 1400 graden en uitgerust met een warmtebeeldcamera zodat hij ook ingezet kan worden om slachtoffers te zoeken. Hij kan op zijn accu’s ongeveer anderhalf uur mee.

Er wordt geëxperimenteerd met veel verschillende robotten zoals bijvoorbeeld de zorgrobot voor thuis bij mensen met een fysieke beperking of als hulp in een verpleegtehuis.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De nieuwe hulp in de huishouding, de robot"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!