Zegeltjes erbij? Zin en onzin van gratis spaarsystemen
Dit zijn de leuke onderzoekjes: hoe veel Nederlanders sparen zegeltjes, bonnetjes of couponnetjes? Kortom, hoe populair zijn spaarsystemen? Zijn het inderdaad de minder rijke mensen die sparen voor een voordeeltje, of zijn er verrassende andere feiten? Het online 'cashback' platform Shopkorting deed onderzoek samen met Maurice de Hond, en de uitkomsten zijn inderdaad anders dan we zouden verwachten. We sparen massaal, en de grootste doelgroepen hebben een ander profiel dan u waarschijnlijk denkt. Overigens sparen we blijkbaar vaak in totale verblinding voor het feit dat de waarde van zegeltjes, Airmiles en couponnetjes achteruit hólt. Lees verder....
In Amerika zijn er mensen die er een leefstijl van maken: zegeltjes, couponnetjes en andere manieren om korting te krijgen. Maar in Nederland kunnen we er ook wat van. Op een procentje na driekwart van de Nederlanders, ofwel 74%, doet mee aan de spaarsystemen die her en der worden aangeboden. Denk dan aan Airmiles, Rocks of de spaarpunten bij de koffie van Douwe Egberts (sinds 1924!) of Albert Heijn. Deze wijsheid danken we aan onderzoek van Shopkorting. Shopkorting is een zogenaamd 'cashback-platform'. Leden scoren via dit online platform korting op wat ze online kopen. Het voordeel voor de verkoper is dan weer, dat er meer inzicht ontstaat over het koop- en spaargedrag van de zegelbeluste leden.
Meer inkomen, meer zegeltjes!
In Amerika is de volkswijsheid dat zegel- en couponspaarders niet al te ruim bij kas zitten. Heb je het breed, laat je het breed hangen in plaats van uren te zitten knippen en plakken in couponboekjes, nietwaar? Nou, misschien inderdaad: niet waar. Het wachten is op onderzoek dat dit idee onderbouwt of juist onderuit haalt. Voor Nederland zit dit in elk geval andersom. Het Shopkorting-onderzoek toont aan dat mensen met een inkomen van hoger dan twee maal modaal, vaker meedoen aan spaarsystemen die korting of voordeeltjes opleveren dan mensen met een inkomen van beneden modaal. Het verschil is niet levengroot, 81 tegenover 72 procent, maar het is wel heel wat anders dan je zou verwachten. Ook blijkt dat mensen die een smartphone hebben vaker meedoen aan spaarsystemen dan mensen die niet zo'n stukje techniek bezitten. Vier op de vijf mensen met een smartphone doet mee, en slechts drie op de vijf zonder smartphone (80 procent versus 60%).
De dramatische waardedaling van zegeltjes en andere kortingssystemen
De grote populariteit van zegeltjes en bonnetjes is enigszins raadselachtig. De waarde van zegels en wat dies meer zij, holt namelijk sinds jaar en dag achteruit. Neem Air Miles. Ooit kreeg de spaarder een Air Mile per bestede Euro in deelnemende winkels, toen werd dat één per twee bestede Euro's. Volgens de website Geld en Recht was de airmile in het prille begin in 1994 ruwweg ergens tussen de twintig en dertig cent waard, en is dat gezakt naar.... ongeveer een eurocent, dus enkele 'guldencenten'! De waarde is wel variabel per inwisselplek, aldus de website van Geld en Recht. Bij Shell komt de waarde omgerekend in benzinevoordeel op een halve eurocent uit, bij Landal Greenparks kun je daar vele malen boven zitten. Ook knijpen veel organisaties de geldigheidsduur van gespaarde punten of statussen steeds verder af. Voor je het weet, zijn je zuurverdiende puntjes alweer wegggesmolten. Het is dan ook aan te raden om te kiezen voor systemen waarvan waarden niet of niet snel vervallen, en waar de waarde zo snel mogelijk om te zetten valt in voordeel of klinkende munt.
Blogger Ritzo ten Cate maakte een hilarisch rekensommetje over het sparen van DE punten, ook fors in waarde gezakt sinds eerdere jaren. Ritzo zette wel ambitieus in: op een Bosch Espressomachine. Die kwam op 133.900 punten, aldus Ten Cate, ofwel 7.000 pakken Senseo, ofwel ruim 240.000 koppen koffie. Dat betekende een koffieverbruik van 18.000 keiharde eurootjes. Bij Wehkamp, rekende de blogger fijntjes voor, kwam zo'n zelfde koffiemachine op ruim 650 euro. Ten Cate vroeg zich dan ook met enige wanhoop af, wat mensen toch aan het zegel-knippen hield, mede met het oog op het arbeidsloon dat je zou moeten verdienen aan het volknippen van een kruiwagen aan zegeltjes. Tja...
Kies maar uit
Hoe dan ook, waarde of geen waarde, de meerderheid van ons Nederlanders spaart. Met ons 'Zeeuws-Meisje'-imago (denk aan de reclame: 'geen cent te veel!') zijn we dan ook internationaal bekend - en worden we soms zelfs een beetje bespot - om onze spaarzaamheid. We kunnen in ons land ook nauwelijks om alle spaarsystemen heen. Geen supermarkt, luchtvaartmaatschappij, ferrybotenexploitant, bouwmarkt, online dierenshop of maker van koffie of zuiveldrankjes die het zonder spaarsysteem moet stellen. En er is een groot verkoopargument: waarom zou je niet, als je het er gratis bij krijgt?
Het onderzoek: hoe, wie en wat
Shopkorting deed samen met bureau inVotes, waar de overbekende onderzoeker Maurice de Hond achter zit, onderzoek onder 400 respondenten naar het deelnemen aan spaarsystemen. Het blijkt dat het merendeel van de deelnemende Nederlanders, namelijk 58%, meedoet aan de spaarsystemen van tussen de twee en de vier organisaties. Op verre afstand volgen de spaarders die bij liefst vijf á tien organisaties van spaarsystemen profiteren. Dit zijn maar 15% van de respondenten. Het luttele aantal van 4% spaart zelfs bij meer dan tien organisaties. Wellicht volgens verwachting, sparen meer vrouwen dan mannen voordeeltjes en zegeltjes. 81% van de vrouwelijke respondenten spaart. Toch nog 67 procent van de ondervraagde mannen is ook niet vies van een voordeeltje via een spaarsysteem. Het aantal gezinsleden telt, als het gaat om het animo voor spaarsystemen. Het overweldigende percentage van 90% spaarders wordt gehaald door huishoudens die meer dan vijf personen tellen. Onder eenpersoonshuishoudens spaart toch nog tweederde, maar dit is wel de kleinste doelgroep voor de uitgevers van bonnetjes, zegeltjes en andere voordeelsystemen: 67 procent.
Rotterdammers sparen meer
Met 79% telt het oosten van Nederland het hoogste percentage deelnemers aan spaarsystemen. Ook per stad is er verschil. Onder de Rotterdammers vinden we 70% spaarders, onder Amsterdammers 61%. En wat willen we dan graag bij elkaar sparen? 34% van de respondenten kiest voor waarde- of tegoedbonnen, dus (bijna) klinkende munt. Al snel volgen degenen met een voorkeur voor spaarzegeltjes en spaarpunten: deze spaarders maken 30% van het geheel uit. Rechtstreeks cashback shoppen, dus het bij elkaar sparen van korting op een internetaankoop bij een van de aangesloten webshops, komt met 21% op nummer 4. Wel zijn er ook hier weer verschillen per stad. 21% van de Amsterdammers spaart graag via cashback systemen, maar slechts 8% van de ondervraagde Rotterdammers.
Zijn spaarders loyaler?
In deze tijden wordt door winkels steen en been geklaagd over het gebrek aan loyaliteit onder klanten. Kan een spaarsysteem helpen? Ared Yelkenci is algemeen directeur van Shopkorting. Volgens hem betekent onze Nederlandse voorliefde voor spaarsystemen zeker dat er een grotere loyaliteit ontstaat tegenover webshops die zulke voordeeltjes aanbieden. Immers: elke vervolgaankoop draagt weer bij aan de opgebouwde korting of 'cashback.'
Over Shopkorting.nl
Het idee achter het in 2008 opgerichte Shopkorting.nl is,dat aangesloten leden extra korting krijgen bovenop een online korting die een van de aangesloten webwinkels sowieso biedt. Er is inmiddels een respectabele belangstelling opgebouwd voor de site: Shopkorting telt meer dan 200.000 unieke bezoekers per maand. Er wordt gebruikt gemaakt van automatische technologie, die een shopkorting zonder menselijke tussenkomst verrekent. Leden hebben een account waarop ze de korting sparen. Meer weten?Kijk eens op www.shopkorting.nl. Of bekijk er eens een Youtube filmpje over.